Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Vraag :

Er hangt nu een 3 fasen omvormer aan de muur, heb interesse in een multiplus met thuisbattery, echter is de van 3 Multi's me wat te gortig.

Wat gebeurt er met de teruglevering over de andere 2 fasen als hier geen Accu aanhangt?

Het zou nogal jammer zijn als deze ook gewoon terugleveren als de accu gevuld word door 1 fase lijkt me..

Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:20
Als er geen accu aan een fase hangt kan de energie op die fase maar 1 kant op als het niet gebruikt wordt: het elektriciteitsnet

Dus als je 1 batterij op 1 fase aansluit zullen de andere 2 fases terug blijven leveren.
En levert je accu dus ook terug op 1 fase als de zon niet meer schijnt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dus als je 1 batterij op 1 fase aansluit zullen de andere 2 fases terug blijven leveren.
En levert je accu dus ook terug op 1 fase als de zon niet meer schijnt.
Daar was ik al bang voor..dat hij levert op 1 fase vond ik nog niet zo erg, maar het terugleveren naar het net natuurlijk wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:05
Het verhaal van @FredvZ klopt helemaal, maar is niet helemaal compleet. Fysiek lever je inderaad op de andere fases terug, maar dit ga je op de meter niet zien. De meter verrekend intern de verschillende fases en zal dus bij gelijke opwek van zonnepanelen als opladen van accu een verbruik van 0 laten zien.

ps. dit is ondertussen topic 200 met deze vraag, de zoekfunctie had je dit antwoord en nog veel meer gegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor het antwoord ik had gezocht op het forum maar kon niets vinden vandaar mijn vraag.

Ik weet dat de meter intern verrekend maar dat was niet specifiek mijn vraag.

Ik dacht dat hij over alle fases evenveel terug leverde, dus dat zou L1+L2 zijn -L3 want die laad de accu.

Dan zou er volgens mij toch teruglevering plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:20
Activate schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:07:
Ik dacht dat hij over alle fases evenveel terug leverde, dus dat zou L1+L2 zijn -L3 want die laad de accu.

Dan zou er volgens mij toch teruglevering plaatsvinden?
Je omvormer verdeelt de opbrengst inderdaad over de fases.

Dus als je accu op L3 zit tijdens het laden van de accu:

L1 teruglevering: opbrengst L1 - eigen verbruik
L2 teruglevering: opbrengst L2 - eigen verbruik
L3 teruglevering: opbrengst L3 - eigen verbruik - opname door accu

En als de zon onder is:
L1 afname: eigen verbruik
L2 afname: eigen verbruik
L3 afname: eigen verbruik - levering door accu

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor de uiteenzetting.

Dan kan er dus toch teruglevering plaatsvinden als de accu laadt, dat is dus slecht voor 2027 bij afschaffing saldering.

Wordt nog even sparen dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Nee je leest niet goed. De meter rekent alleen met het vermogen van de som van alle fases. Er kan dus fiscaal nooit sprake zijn van levering en verbruik tegelijk.
Er is ten alle tijden maar één (1) telwerk tegelijk actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Je snapt het nog steeds niet.
Er is geen saldering. Saldering betekent terugleveren en op een later moment weer afnemen. Daar is hier geen sprake van omdat het op hetzelfde moment zich afspeelt.

Wanneer jij dus 1kW op elke fase zet met je PV omvormer (3kW totaal dus) en je thuisaccu laadt vanaf 1 fase met 3kW vind er geen teruglevering plaats. Dit werkt ook op deze manier na 2027.
Het maakt dus niet uit of jij een 1 of 3-fase thuisaccu hebt bij een 3-fase PV omvormer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Ik snap het nog steeds niet idd..
Wanneer jij dus 1kW op elke fase zet met je PV omvormer (3kW totaal dus) en je thuisaccu laadt vanaf 1 fase met 3kW vind er geen teruglevering plaats
Er kan toch niet 3Kw geladen worden op 1 fase als er op de andere 2 maar 1Kw terug geleverd word?
Dan zouden er op alle 3 fases of 1 Kw of 3 Kw opgewekt moeten worden?

Ik ben denk ik behoorlijk blond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

titelfix

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wat wel even gedubbelcheckt moet worden, is of bij hogere vermogens en het op 1 fase opslurpen van 3fase injectie de nul niet ergens overbelast wordt.
Helemaal als je de accu bij een PV-onderverdeler erbij zet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Activate schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:31:
Ik snap het nog steeds niet idd..

[...]

Er kan toch niet 3Kw geladen worden op 1 fase als er op de andere 2 maar 1Kw terug geleverd word?
Dan zouden er op alle 3 fases of 1 Kw of 3 Kw opgewekt moeten worden?

Ik ben denk ik behoorlijk blond...
Waarom denk je dat dat niet kan? Er zijn zelfs mensen met een thuisaccu die helemaal geen PV hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je voor je reactie,

Er zit geen pv onderverdeler in hij komt rechtstreeks met 3xC25 aardlekautomaat uit de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Waarom denk je dat dat niet kan? Er zijn zelfs mensen met een thuisaccu die helemaal geen PV hebben.
Dar snap ik. Wat ik niet snap zoals in het voorbeeld dat er op 2 fasen 1 Kw van de omvormer afkomt en van de andere 3 Kw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Activate in het voorbeeld van FredvZ in "1 fase Multiplus op een 3 fasen omvormer" met 0 eigenverbruik en 3 kW teruglevering door de omvormers dan zie je op de meter
L1: 1 kW export
L2: 1 kW export
L3: 1 kW export

Zetten we op L3 een 1fase accu op zero-export dan wordt het
L1: 1 kW export
L2: 1 kW export
L3: 2 kW import

De som is 0, dus alle telwerken staan stil. Je betaalt geen verbruik en krijgt geen terugleververgoeding.
De accu krijgt voor de meter 1 kW uit de PV plus 2 kW door de meter uit het grid voor 3 kW totaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Activate schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:38:
[...]

Dar snap ik. Wat ik niet snap zoals in het voorbeeld dat er op 2 fasen 1 Kw van de omvormer afkomt en van de andere 3 Kw?
Ik denk dat het makkelijkste voor je is om gewoon het hele verhaal over fases te vergeten.
Wanneer je zonnepanelen 3kW leveren (ongeacht op welke fases) en je thuisbatterij 3kW oplaadt (ongeacht op welke fases) staat de meter gewoon stil, oftewel geen problemen met salderen na 2027.
Wanneer jouw thuisbatterij ontlaadt met 3kW (ongeacht welke fase) en je zet een frituurpan aan van 3kW (maakt wederom niet uit welke fase deze zit) 's nachts staat ook dan je meter gewoon stil.
Stel jouw frituurpan 's nachts verbruikt 4kW dan zul je gewoon aangeslagen worden voor 1kWh per uur.
Kortom is er geen enkel verschil tussen een 1-fase en 3-fase meter en installatie en dat is maar goed ook :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Proton_ schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:34:
Wat wel even gedubbelcheckt moet worden, is of bij hogere vermogens en het op 1 fase opslurpen van 3fase injectie de nul niet ergens overbelast wordt.
Helemaal als je de accu bij een PV-onderverdeler erbij zet.
Ja die asymmetrie ga je niet uitgelegd krijgen denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanheemst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:50
Ik heb exact deze setup met één Victron Multiplus II 48V - 5000VA.
0 import/export is lang niet altijd mogelijk!

De solaredge levert overdag op zijn max:
L1: 2kW
L2: 2kW
L3: 2kW

Totaal gebruik ik overdag 500W verdeelt over de fasen.
Één Victron is niet in staat om met 5,5kW te laden en heb dus op de piekmomenten altijd export.

Andersom is soms (winter) ook het geval:
Inductie kookplaat pakt op L1 en L2 samen 4kW + de oven op L3 1kW.
+ 500W ‘normaal’ verbruik over de fasen.
De victron is niet in staat om zichzelf met 5,5kW te ontladen, dus heb op piek momenten altijd import.

Met 3 victrons was theoretisch 0 import/export op de bovenstaande momenten mogelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:58:
[...]

Ja die asymmetrie ga je niet uitgelegd krijgen denk ik. :P
Jawel hoor. >:)

Een drie-fase systeem moet je zien als een propeller van een vliegtuig. Elk blad van de propeller is een fase en de nuldraad is het midden van de propeller, waar de as van de motor zit. Als de bladen van de propeller even lang zijn is het ding in balans en daarmee de druk op de as nul, verbruik je op elke fase evenveel dan is de stroom door de nuldraad toevallig ook nul. Belast je de fases van een drie-fase systeem ongelijk dan is dat net als een propeller met drie ongelijke bladen en moet de as van de motor alle krachten van de onbalans opvangen.

Ga je in een drie-fase systeem op een enkele fase terug leveren en op de andere twee afnemen dan heb je geen propeller waarbij de bladen van ongelijke lengte zijn, maar een propeller waarbij een blad zelfs de verkeerde kant op staat.

/|\
Pagina: 1