Aansluiting elektra garagebox verwijderen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 19:33
Hi

Ik krijg deze week een garagebox (koop) waar een 3x25a elektra aansluiting in zit.

Deze aansluiting ga ik niet gebruiken en de vastrecht kosten zijn het mij niet waard om
deze te handhaven.

De huidige eigenaar heeft het energie contract opgezegd.

Als ik om mijnaansluiting.nl de aansluiting opgeef als verwijderen / niet in gebruik kost dit mij € 1.143,53.
(beetje jammer gas weghalen is wel gratis)

Wat gebeurd er als ik niets laat horen bij het energie bedrijf?

Ik heb niet gevraagd om die meter en heb nooit een contract met hun gehad. kunnen ze mij dwingen om afsluitkosten te betalen? Of de vastrecht kosten te laten betalen omdat deze meter er hangt.?

Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nl0jdb schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:42:
Hi

Ik krijg deze week een garagebox (koop) waar een 3x25a elektra aansluiting in zit.

Deze aansluiting ga ik niet gebruiken en de vastrecht kosten zijn het mij niet waard om
deze te handhaven.

De huidige eigenaar heeft het energie contract opgezegd.

Als ik om mijnaansluiting.nl de aansluiting opgeef als verwijderen / niet in gebruik kost dit mij € 1.143,53.
(beetje jammer gas weghalen is wel gratis)

Ik heb niet gevraagd om die meter en heb nooit een contract met hun gehad. kunnen ze mij dwingen om afsluitkosten te betalen? Of de vastrecht kosten te laten betalen omdat deze meter er hangt.?

Joop
Je hebt wel gevraagd om die meter, je hebt immers bij de notaris een koopcontract getekend.

Het antwoord op beide vragen is ja. Als budget het probleem is kun je de aansluiting voor een honderd euro een jaar tijdelijk laten verzegelen. Echter na die 12 maanden moet je of gaan betalen voor vastrecht of afsluitkosten betalen.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 13-04-2025 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
De energie aansluiting ansicht staat niet in je koopcontract vermeld.
Alleen een garagebox met kadestraalnummer..... en een adres er bij.

Als je naar mijnaasluiting.nl gaat herkent die het adres NIET kan heb alleen op EAN nummer vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
Overweeg om hem om te zetten naar een 10A aansluiting.

Vastrecht is lager, toch elektra en geen verwijderkosten. Uiteindelijk is er een break even punt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Dat kan idd een idee zijn al zijn de kosten van capaciteit aanpassing ook al € 272,80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja dat komt omdat er iemand daadwerkelijk naar je garagebox moet komen om de zekeringen aan te passen en waarschijnlijk ook de meter dan gelijk te vervangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
nl0jdb schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:42:
Dan ben je in overtreding:
https://www.stedin.net/kl...en-stroom-of-gas-verbruik
Ja en ja.

Je hebt er niet om gevraagd, maar je hebt het wel gekocht. Je koopt immers de garagebox met alles erop en eraan, inclusief de baten en de lasten.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:51
Weet je zeker dat je de aansluiting niet gaat gebruiken of al hebt gebruikt? Heb je de hoofdschakelaar in de groepenkast uitgezet bij de overdracht?

De lamp aandoen betekent energieverbruik dat niet is/wordt betaald (diefstal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:41
Voor elektriciteit gelden wettelijk gezien (nagenoeg) dezelfde regels als voor gas.

Je mag gewoon geen contract hebben als je de aansluiting écht niet gebruikt (dus ook niet voor af en toe een lampje). En het is aan de netbeheerder om dan te beslissen wat ze er mee doen.
Als je nog helemaal geen contract hebt gehad voor de betreffende aansluiting, zijn algemene voorwaarden per definitie niet van toepassing.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:02:
[...]

Dan ben je in overtreding:
https://www.stedin.net/kl...en-stroom-of-gas-verbruik

[...]

Ja en ja.

Je hebt er niet om gevraagd, maar je hebt het wel gekocht. Je koopt immers de garagebox met alles erop en eraan, inclusief de baten en de lasten.
Stedin bepaalt niet wanneer iemand die geen contractuele relatie met Stedin heeft in overtreding is. Daartoe zijn zij niet bevoegd, ongeacht wat ze op hun website schrijven. Het is wettelijk verplicht om een energiecontract te hebben voor de energie die je gebruikt. Voor energie die je niet gebruikt hoef je wettelijk gezien geen contract te hebben.

De aanwezigheid van een aansluiting van derden maakt ook niet dat je er voor moet betalen. Woningen zijn vaak voorzien van een koperen telefoonlijn, kabeltv-aansluiting en glasvezel. De meeste mensen hebben slechts voor één van die drie een contract. De andere aansluitingen liggen er voor rekening en risico van de netbeheerder. En dat is volstrekt normaal.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
nl0jdb schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:02:
Dat kan idd een idee zijn al zijn de kosten van capaciteit aanpassing ook al € 272,80.
Op zich kan dat zeker een idee zijn. Want je hebt gewoon nog licht in je box, kan eventueel je auto er stofzuigen of wat gereedschap gebruiken.
En je box is bij verkoop ook simpelweg meer waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
De garage ligt in het verlengde van mijn tuin op een pleintje met 40 boxen.
Kadestraal gezien grenst hij met de achterzijde aan mijn tuin alleen de brandgang (welke ook deels van mij is) zit er tussen.

@Ivow85 Er gaat een kabel vanaf mijn meterkast naar de garage komen zodat ik er gelijk nog ff 10 PV panelen op kan leggen..

@Ricko1 Officieel staat die pas vanaf 17-4 op mijn naam maar de hele Electra installatie heb ik er al uit gesloopt de sleutel vorige week al ontvangen er hangt nu alleen nog een meter.
Hoofd zekeringen er uit getrokken dus ik vermoed dat ze de meter nu ook niet meer zien. :)

Ik denk dat ik het ff op het beloop laat en ff afwachten of er iemand naar gaat kraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06:37

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou ze eens bellen, ik denk dat ze wel blij zijn dat iemand wil minderen of helemaal niets meer wil, kunnen ze het verderop in de straat weer gebruiken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@nl0jdb Jammer dat je aan de hoofdzekeringen gezeten hebt. Die zijn niet voor niets verzegeld, nu is de bewijslast omgedraaid dat er niet met de aansluiting geknoeid is wanneer ze langs komen om te onderzoeken waarom ze hun (niet jouw) meter niet meer bereiken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Weet je zeker dat jij een stroom kabel op of onder die brandgang mag leggen?
Is een eigen stroomaansluiting in die garage niet ook later weer een waardevermeerdering voor de box als je die los verkoopt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe heb je geen ATO op deze aansluiting en ook nooit gehad (want geen contract afgesloten). Jij bent dus geen klant van de netbeheerder en je bent ook niet gebonden aan algemene voorwaarden oid. Ik zou gewoon even niets doen en wachten totdat de netbeheerder brieven gaat sturen. Of die meter moet in de weg hangen en je wil hem weg hebben, dan is het gewoon betalen.

Oh, en als je kabels gaat trekken: 6 kwadraat 3 fase, en trek er netwerk heen, en desnoods tyleen leiding voor water.

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 14-04-2025 18:54 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:53
Proton_ schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:20:
@nl0jdb Jammer dat je aan de hoofdzekeringen gezeten hebt. Die zijn niet voor niets verzegeld, nu is de bewijslast omgedraaid dat er niet met de aansluiting geknoeid is wanneer ze langs komen om te onderzoeken waarom ze hun (niet jouw) meter niet meer bereiken.
Enige ontlastende is dat de garage pas 17-4 officieel op zijn naam komt, ze hebben dus al geen contact meer met de meter voordat t zijn garage is. Ik zou er met de officiele overdracht voor de zekerheid foto's van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
@No Hands No Hands Juridisch gezien ben ik aansprakelijk voor de kwaliteit van het straatwerk en moet ik het zelf bij houden de grond is 100% van mij.
Mijn buren hebben slechts recht om deze te passeren om bij hun eigen achterom te komen.

@ Proton_ Hoofdzekeringen zijn automaten die je zelf kunt schakelen zonder een zegel te verbreken.

@ teacher IDD dat idee heb ik ook nooit overeenkomst met ze gehad.
En ja, was idd van plan om een dikke mantelbuis te lekken met 3fase + Water + Lan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
Vdvmark schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:54:
[...]

Enige ontlastende is dat de garage pas 17-4 officieel op zijn naam komt, ze hebben dus al geen contact meer met de meter voordat t zijn garage is. Ik zou er met de officiele overdracht voor de zekerheid foto's van maken :)
Foto's zijn idd gemaakt bij de opname van het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

nl0jdb schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:58:
@Proton_ Hoofdzekeringen zijn automaten die je zelf kunt schakelen zonder een zegel te verbreken.
Ah. Die trek je er niet zomaar uit ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06:53
Zoals ook uit het gas weg draadje blijkt, moet je wel oppassen met wat je zegt tegen de netwerkbeheerder. Ik zou zeker ook niets zeggen over wat je van plan bent. Ik denk daarbij aan een plaatsgenoot die ook landelijk publiciteit heeft gekregen vanwege een kabel die hij binnen zijn pand legde naar de aansluiting van het bijgetrokken naastliggende pand, dat hij erbij gekocht had, omdat hij te weinig stroomcapaciteit had. Dat mocht dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Vdvmark schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:18:
Zoals ook uit het gas weg draadje blijkt, moet je wel oppassen met wat je zegt tegen de netwerkbeheerder. Ik zou zeker ook niets zeggen over wat je van plan bent. Ik denk daarbij aan een plaatsgenoot die ook landelijk publiciteit heeft gekregen vanwege een kabel die hij binnen zijn pand legde naar de aansluiting van het bijgetrokken naastliggende pand, dat hij erbij gekocht had, omdat hij te weinig stroomcapaciteit had. Dat mocht dus niet.
Dit ja, als je kadastrale grenzen over gaat met je stroomkabel ben je energieleverancier, dat mag j niet zomaar zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
No Hands schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:58:
[...]

Dit ja, als je kadastrale grenzen over gaat met je stroomkabel ben je energieleverancier, dat mag j niet zomaar zijn.
Aangezien de kavel grenst aan de kavel van de woning, is deze garage gewoon juridisch een bijgebouw geworden behorende bij de woning van TS.

Kadastrale grenzen maken daarbij niets uit. Er zijn minstens tienduizenden gebouwen in Nederland die verdeeld zijn over meerdere percelen. Je denkt toch niet dat er mensen zijn die een meterkast aan de linkerkant van het huis en aan de rechterkant van het huis hebben, alleen maar omdat er toevallig een niet meer van toepassing zijnde kadastrale grens dwars door de woning loopt?

Je mag in beginsel geen energie leveren aan derden (er zijn uitzonderingen), maar daar is geen sprake van wanneer TS de box zelf gebruikt.

Pagina: 1