Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-07 21:16
Beste,

Iets waar ik niet zo goed aan uit kan na mij veel te proberen inlezen.

Ik heb in mijn nieuw huis een 3-fasig elektriciteitsnetwerk. Een aantal toestellen zullen 3-fasig aangesloten worden: mijn kookplaat, warmtepomp en ook de laadpaal voor de EV.
Voor de rest wordt alles monofasig aangesloten.

Elektrieker heeft alles mooi "verdeeld" qua verbruikers over de verschillende fasen.

Ik heb maar een beperkt aantal zonnepanelen laten installeren. Een monofasige omvormer volstaat daarvoor en is door de solar installateur ook geïnstalleerd.

Is het nu zo als bvb de omvormer op L3 geinstalleerd is en ik veel vermogen afneem (bvb via een stopcontact en al de rest van mijn verbruikers staan niet op bvb) op bvb L2 ik dan geen solar kan gebruiken ook al schijnt de zon volop?

Of is mijn (digitale) Fluvius meter (is in België) zo slim om het verbruik en opwek te "spreiden" over de fases en dus niet te beginnen met teruglevering?

Met andere woorden: gaat de omvormer enkel PV stroom leveren aan de toestellen/stopcontacten/verlichting die op zijn "eigen" fase zitten of wordt door mijn digitale meter nog "verspreid"?

Alvast bedankt!
Pieter

Alvast bedankt!
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
De meter kan alleen meten, geen energie van de ene naar de andere fase overzetten.

Dus als je direct de energie van je zonnepanelen wil gebruiken moet je zorgen dat die apparaten op dezelfde fase zitten (L3 in jouw geval)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:02
De meter meet wat er wordt afgenomen en wat er terugkomt. Dat is wat er op papier gebeurt.
De fysieke stroom gaat niet van de ene naar de andere fase.

Als je dus verbruik hebt op l1, l2 en l3 en alleen levert op l2, dan zullen alleen de verbruikers op L2 op zonnestroom draaien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt voor de verduidelijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De meter meet vermogen in en vermogen uit.
Dit is de som van alle drie fasen.
En dat is ook wat de meter telt en wat er op je rekening komt.

Dus pv op L1 2000watt terugleveren.
L2 1000watt afnemen
L3 1000watt afnemen

Dan is de som nul watt en dat is wat de meter afrekent.

Wil je het net ontlasten of zit je met een hoge netspanning dan is het handig dat de pv en de verbruiker op dezelfde L zitten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Dus ook al indien ik niet "direct" afneem van de zonnepanelen gezien mijn verbruiker niet op dezelfde fase zit profiteer ik eigenlijk toch ook voor die gebruikers van mijn zonnepanelen (zij het dan enkel financieel).
Dus eigenlijk maakt het dan ook niet uit in mijn omvormer op een fase zit die weinig gebruikt wordt? Bvb de fase van mijn verlichting en stopcontacten (die verbruiken in verhouding een pak minder dan warmtepomp, kookplaat enzoverder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Maakt inderdaad niet uit.
Je kan het terugzien nu als je het vermogen (levering) bekijkt op je digitale meter en iets aanzet.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
Ronald.42 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:55:
En dat is ook wat de meter telt en wat er op je rekening komt.

Dus pv op L1 2000watt terugleveren.
L2 1000watt afnemen
L3 1000watt afnemen

Dan is de som nul watt en dat is wat de meter afrekent.
Dat klopt niet helemaal. Op de meter zie je idd de som van de afname minus teruglevering over alle fasen, maar voor de afrekening worden de levering en de afname wél apart geregistreerd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:39:
[...]

Dat klopt niet helemaal. Op de meter zie je idd de som van de afname minus teruglevering over alle fasen, maar voor de afrekening worden de levering en de afname wél apart geregistreerd!
De som van vermogen komt op het telwerk.
Is die positief dan koop je in is die som negatief dan lever je terug.
Dus in voorgestelde situatie draait geen enkel telwerk.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 19:28
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:39:
[...]

Dit is onjuist.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
@hesselbeertje @Ronald.42 Toch zie ik regelmatig op de slimme meter de teller voor levering en afname tegelijk oplopen bij ongelijke belasting van de fasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:31
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:15:
@hesselbeertje @Ronald.42 Toch zie ik regelmatig op de slimme meter de teller voor levering en afname tegelijk oplopen bij ongelijke belasting van de fasen.
Interessant, woon je in Nederland? Zover ik weet is het in NL verplicht dat de meter intern saldeert tussen de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 19:28
FredvZ schreef op zondag 13 april 2025 @ 18:15:
Dan is er een mankement (of softwarefout) in de meter, zie ook Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Of kijk je naar de 5-minuten waarden die je vanuit de netbeheerder krijgt? Het kan natuurlijk binnen een periode van 5 minuten wel voorkomen dat je even teruglevert, en even afneemt. Maar nooit tegelijk.

Let op, dit geldt in NL. Voor Belgie of andere landen durf ik het niet te zeggen.

[ Voor 17% gewijzigd door hesselbeertje op 13-04-2025 19:20 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zie net in de topic titel BE dus België staan.
Wie weet zitten we er voor België naast 🙈

Dus als er Belgen in de zaal zijn die weten hoe het daar zit...

In Nederland werkt het zoals ik en wat mede reageerders opperen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:49

vinneke

De Figuur

Ik woon in BE. Er wordt wel degelijk intern verrekend op de meter VOOR het naar Fluvius gaat. Dit is 100% zeker.

Als ik op Fluvius bvb. dagwaarden opvraag dan zie ik gisteren tussen 11:15 en 11:30 zowel injectie als verbruik. Maar dit is, zoals hierboven iemand aangaf, een situatie waar bvb. de helft van dat blok er geïmporteerd is, en de andere helft geëxporteerd.

Je moet dus totaal niet inzitten met onbalans. Ik injecteer zelf alles op L2, en ik heb de meeste zware verbruikers op L1 zitten.

Zie ook https://totalenergies.be/...er?utm_source=chatgpt.com

Gaat niet specifiek over dat salderen, maar over wat toegelaten is qua productieverschil tussen fasen.

[ Voor 44% gewijzigd door vinneke op 13-04-2025 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Top, bedankt, dan ben ik gerustgesteld met mijn 1 fasige omvormer 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Nu online
@hesselbeertje @Ronald.42 @Brokencore Hebben jullie hier een recente bron van?

Ik heb het nagevraagd bij de netbeheerder en die geeft aan dat met een slimme meter de teller voor levering en teruglevering tegelijkertijd kunnen oplopen.

Pagina: 1