Hoe het best een DAS aansluiten ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhizorBE
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-05 22:08
Hallo

Zou in de toekomst een mini pc gebruiken in combinatie met een das systeem, vraag me echter af of 'k mijn das kan aansluiten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, of dat het beter aan de muur wordt aangesloten.

Denk dat 'k vlug aan 100 watt zou zitten en meer met mijn das systeem met 4 hdd's, en men pc is ook al aangesloten en meerdere schermen. Zou zo'n voomy toren stekkerdoos gebruiken, mini pc, high end gaming pc, 2 schermen; en een das systeem.

En bij bepaalde systemen heb 'k al gezien dat ze het aanraden om dit soort zaken rechtstreeks aan de muur aan te sluiten. Maar vond dit ook maar raar aangezien het nog steeds weinig stroom verbruikt, denk 'k dan. Ben hier nogal een leek in; maar als je alles gaat optellen denk 'k toch dat 'k aan een aardig verbruik zal komen.

Van verwarmingsbronnen en kook toestellen wist 'k dit. Maar of dit ook voor das systemen telt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
Ehmmm… bedoel je NAS ipv das?!? Zo niet… wat is een das systeem voor iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:24

Theo

moederbord

Dit heeft niet direct met je das te maken, maar meer met het aansluiten van apparaten op een stekkerdoos.

Vanuitgaand dat je geen stekkerdoos hebt van een euro van de Action kun je gewoon veilig apparaten op een stekkerdoos aansluiten, ook wanneer deze 24/7/365 aan staan. Wel wat praktische dingen:

- Voor continu gebruik (24/7/365) wil je per stekker onder de 1.150 watt zijn (ofwel, 5 ampère). Dit omdat een stekker en stopcontact standaard op 10A zijn ontworpen. Veiligheidshalve is het goed om hier met een factor 2 onder te zitten wanneer je het continu/altijd gebruikt. Dat houdt dus in dat je een stekkerdoos gerust vol kunt prikken totdat deze de 5 ampères bereikt omdat je anders over de 5A gaat van de stekker die naar het stopcontact in de muur gaat. Dit gaat echt over het continue vermogen, niet over pieken.

- Zorg dat de stekkerdoos stofvrij blijft. Dit hoeft niet clean-room schoon te zijn, maar je wil niet over een paar jaar door de plakkende stof moeten graven om bij je stekkerdoos te komen.

- En zorg dat je stekkerdoos niet in de weg ligt, en niet klem komt te liggen.

[ Voor 0% gewijzigd door _Dune_ op 19-04-2025 17:42 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

rally

Deyterra Consultancy

DAS is Directly Attached Storage.
Dus een extern opslagsysteem die alleen door de PC gebruikt kan worden.

Vaak verbonden met een verbinding die sneller is dan een LAN aansluiting.

Ik vermoed dat dat is wat hij bedoeld

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Haal een stekkerdoos van brennenstuhl, is duurder, maar wel beter.
Dacht dat als je hier alles uit zet ook de de stroomaansluiting op beide kabels onderbroken wordt, beter voor als er teveel stroom door je stroomnetwerk gaat.

Hoeveel je kunt aansluiten staat op de verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:44
Theo schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:14:
- Voor continu gebruik (24/7/365) wil je per stekker onder de 1.150 watt zijn (ofwel, 5 ampère). Dit omdat een stekker en stopcontact standaard op 5A zijn ontworpen. Veiligheidshalve is het goed om hier met een factor 2 onder te zitten wanneer je het continu/altijd gebruikt. Dat houdt dus in dat je een stekkerdoos gerust vol kunt prikken totdat deze de 5 ampères bereikt omdat je anders over de 5A gaat van de stekker die naar het stopcontact in de muur gaat. Dit gaat echt over het continue vermogen, niet over pieken.
Als ik naar goedkoop Gamma eigen merk kijk:
https://www.gamma.nl/asso...stekker-2-meter/p/B186166
...dan heeft die al een max aansluitvermogen van 3500W - bij 230V is dat ruim 15A.

Is dat in België ongebruikelijk, zijn stekkerdozen daar gemaakt voor 5A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat zijn tweede 5A een 10A had moeten zijn. 2300W stekkerdozen zie je wel meer, al zoals je linkt, ook ~16A stekkerdozen zijn nou niet uitzonderlijk. Maar als je bij een 2300W niet meer dan de helft wil gebruiken, zie je op 1150W.

Onder de streep is wat zo'n DAS verbruikt gerommel in de marge. Als je PC zelf + monitoren enzo er ook op zit, dan wordt het meer verbruik, maar allemaal nog niet erg indrukwekkend. Volg de standaard regel om niet een veel te lange kabel te gebruiken die je dan netjes opgerold laat, en verder zou ik me er niet echt druk over maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 18-04-2025 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:24

Theo

moederbord

Sissors schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:14:
Ik denk dat zijn tweede 5A een 10A had moeten zijn. 2300W stekkerdozen zie je wel meer, al zoals je linkt, ook ~16A stekkerdozen zijn nou niet uitzonderlijk. Maar als je bij een 2300W niet meer dan de helft wil gebruiken, zie je op 1150W.

Onder de streep is wat zo'n DAS verbruikt gerommel in de marge. Als je PC zelf + monitoren enzo er ook op zit, dan wordt het meer verbruik, maar allemaal nog niet erg indrukwekkend. Volg de standaard regel om niet een veel te lange kabel te gebruiken die je dan netjes opgerold laat, en verder zou ik me er niet echt druk over maken.
Dat is een nadeel dat je na 48 uren een bericht niet meer kan wijzigen, die tweede 5A moet idd een 10A zijn...
vanaalten schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:59:
[...]

Als ik naar goedkoop Gamma eigen merk kijk:
https://www.gamma.nl/asso...stekker-2-meter/p/B186166
...dan heeft die al een max aansluitvermogen van 3500W - bij 230V is dat ruim 15A.

Is dat in België ongebruikelijk, zijn stekkerdozen daar gemaakt voor 5A?
Stekkerdozen zijn vaak gespect op 16A, maar dit is met de wind mee en zon in de rug. Een standaard stopcontact is gemaakt voor langdurig maximaal 10A. Op die reden is een Granny charger van een elektrische auto 2.200 watt (ofwel 10A) zijn waterkokers en koffiezetters in huis ook max 2300 watt (weer die 10A) en zijn zelfs de grotere apparaten (wasmachine, vaatwasser) ook allemaal max 2300 watt...

Die 10 ampère is best een stevige stroom voor een connector. Helemaal wanneer de contactovergang niet optimaal is Als voorbeeld; wanneer heb je voor het laatst je stopcontact van binnen schoongemaakt? :P En heb je alle lasdoppen in je huis nagelopen of deze helemaal 100% correct zijn aangebracht waardoor ze hun max stroom continu aan kunnen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 22:09
Gaat dit topic niet helemaal de verkeerde kant op?
De eenvoudigste vorm van DAS is een via USB aangesloten extern harddiskje zonder eigen externe voeding.
Een wat ruigere vorm is een extern drive-cabinet.
Geen van beide hoeft een stroomzuiper te zijn tegenwoordig.

Wellicht kan @XhizorBE eens aangeven wat hij in gedachten heeft en voor welke orde van grootte van opslagcapaciteit, enz.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhizorBE
Is een 4 bay disk, schijven gaan 20 tb groot zijn. Zal stelselmatig opbouwen en natuurlijk beginnen met één schijf. Kan misshien inderdaad eerst best beginnen met een behuizing voor één schijf, want zal er vast zo'n 5 jaar overdoen, om de schijf vol te krijgen

Is vooral om tal van films en series te gaan digitaliseren en een eigen soort van netflix bibliotheek op te bouwen. Die 'k gemakkelijk kan streamen rond gans het huis, op mobiel, tablet en smart tv's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-06 22:05
Weet je zeker dat je niet een NAS wilt? Dat lijkt me een stuk handiger voor wat je ermee wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Dan snap ik al helemaal niet wat je wil met (alleen maar) een (4 bay) DAS.
Je wil dus alléén maar opslagcapaciteit en geen enkele vorm van extra veiligheid voor je data ( denk aan encryptiebesmettingen, ongelukjes , hardwaredefecten, dataredundantie, backups enz.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhizorBE
Met een das kan je wel degelijk je data beschermen, dit is niet enkel geldig voor een nas. Een nas is handig als je data wil delen via het internet, bv je plex server streamen naar vrienden of familie leden. Dan is een nas vooral nuttig

Nog zoiets als 'k 4 schijven heb van 20 tb zullen die niet allemaal vol staan met uniek materiaal. Op één schijf van 20 tb met hd resolutie kunnen er ver meer dan 20 000 films

Zelf mocht 'k 4 k resolutie gebruiken zou 'k nog massa overschot hebben, bepaalde das systemen zijn echt meer dan een hdd behuizing met een usb kabeltje.

En natuuriljk heb je wel eens kans dat er iets defect gaat, maar op de soort schijven die 'k koop zit er al 5 jaar garantie. En het is vrij eenvoudig om een backup te maken, daarvoor moet je nu ook weer geen it expert voor zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door XhizorBE op 20-04-2025 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:18
dat er garantie op zit betekent niet dat het niet kapot kan gaan.

lees je eerst eens goed in over opslag en back-up voordat je wat gaat opzetten. vooral als ja naar verschillende apparaten wilt gaan streamen, is een nas een betere oplossing naast mogelijkheden tot data/disk bescherming.
de das oplossing vraagt er ook altijd om dat de pc waar de das op aangesloten is ook aan moet staan.
Thematopic: Backups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Misschien moeten we terug gaan naar je oorspronkelijke vraag; het energieverbruik en of het via een stekkerdoos mag.

Een DS423+ NAS van Synology met 4 schijven doet bij mij iets van 30 watt wat in lijn is me de specificaties van de fabrikant. Dat is dermate weinig dat ik dit samen met wat ander spul prima aan durf te sluiten op een stekkerdoos.

*knip* offtopic

Kun je niet kijken bij de leverancier van die DAS die je wil? En meten wat je nog meer gaat aansluiten. Zal vast allemaal prima binnen de marges vallen wat op een stekkerdoos mag.

[ Voor 15% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:27
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:04 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XhizorBE
*knip* offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:28

pistole

Frutter

En om eraan toe te voegen: 100 Watt is niks. Dus elk fatsoenlijk stekkerblok moet dit gewoon prima aankunnen.

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 02-06 18:59
En om daar weer aan toe te voegen:
Ik denk dat zelfs 100W al erg ruim geschat is voor een mini-PCtje met 4 harddisks eraan. Bij een mini-PC denk ik aan een NUC achtig iets. Als je die continue aan wilt laten staan zou je een low power apparaat willen hebben. Die gebruiken zelf maar zo’n 5-15W.
Nog vier harddisks erbij van max 10W/stuk bij activiteit en dan heb je het wel zo’n beetje gehad denk ik.

Kan uiteraard makkelijk op één stekkerdoos. *knip* offtopic

[ Voor 139% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 20:33 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhizorBE
*knip* offtopic

[ Voor 205% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hier doen ze niet direct aan slotjes, behalve als het de spuigaten uitloopt of er iemand een mega kick doet.

Anyway ik heb hier heel mijn netwerk setup achter een 12V/100W voeding/ups hangen.
De bestaat uit:
- modem
- router
- extra 2.5G switch
- selfbouw nas

De nas trekt bij opstarten even 60W en eenmaal opgestart gaat die naar 10 a 15W

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
*knip* offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:23
*knip* offtopic

[ Voor 96% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
*knip* offtopic

[ Voor 100% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterCypher25
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:23
*knip* offtopic

[ Voor 101% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 15:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Laatst online: 11:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Jullie kunnen er wel wat van met zijn allen. De vraag is vrij eenduidig. Waarom er allemaal detours zijn naar allerlei andere onderwerpen is mij niet helemaal duidelijk. Dat heb ik dus maar weggehaald want dat levert voor meerdere mensen irritatie op.

De reacties die wél op de originele vraag in gaan heb ik laten staan. Bedankt daar jullie input :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 02-06 18:59
*knip* vragen over moderatie kunnen via DM. Ik zie dat ik inderdaad iets te rigoureus heb geknipt. Ik heb je post deels hersteld

[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 20-04-2025 20:34 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:55

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien ook maar even afvragen van waarom je een aparte DAS zou wensen op deze manier. Want een DAS wordt meestal gebruikt als er geen ruimte meer is in een origineel systeem om de storage daar verder te kunnen uitbreiden. Zit je bestaande PC dan reeds volmet schijven? Of zit daar misschien enkeleen M.2 SSD in en heb je bijvoorbeeld netjes 4 SATA poorten over die gebruikt kunnen worden om deze schijven direct in je PC aan te sluiten?

Want in dat laatste geval vervallen direct vele van de aandachtspunten die bij een DAS systeem komen kijken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-06 12:56
Een auto zou ik niet opladen via een stekkerblok, maar een DAS of NAS is echt geen probleem (goedkope troep stekkerblokken daar gelaten).
Een HDD gebruikt +/- 10 watt dus met 4 schijven en een beetje voor het device zelf zit je misschien bij load op 50 watt, wat niet in de buurt komt van de specs van een fatsoenlijk stekkerblok.
Ken ook weinig apparaten wat je niet op een stekkerblok mag aansluiten, Powerline adapters (ethernet over je stroomnet) is een voorbeeld wat niet werk met een stekkerblok, maar dat is puur technisch en heeft niks met het vermogen te maken waar we het hier over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 12:46
XhizorBE schreef op zondag 20 april 2025 @ 08:06:
Met een das kan je wel degelijk je data beschermen, dit is niet enkel geldig voor een nas. Een nas is handig als je data wil delen via het internet, bv je plex server streamen naar vrienden of familie leden. Dan is een nas vooral nuttig

Nog zoiets als 'k 4 schijven heb van 20 tb zullen die niet allemaal vol staan met uniek materiaal. Op één schijf van 20 tb met hd resolutie kunnen er ver meer dan 20 000 films

Zelf mocht 'k 4 k resolutie gebruiken zou 'k nog massa overschot hebben, bepaalde das systemen zijn echt meer dan een hdd behuizing met een usb kabeltje.

En natuuriljk heb je wel eens kans dat er iets defect gaat, maar op de soort schijven die 'k koop zit er al 5 jaar garantie. En het is vrij eenvoudig om een backup te maken, daarvoor moet je nu ook weer geen it expert voor zijn.
Een DAS met meerdere schijven kan inderdaad redundantie bieden, maar een DAS is dan weer niet handig om dingen te delen voor 'heel het huis' van een DAS (in de stricte zin van het woord) stelt zijn opslag capaciteit enkel ter beschikking aan het systeem dat 'direct attached' is. Is dat bijvoorbeeld je PC dan moet deze altijd aan staan als je iets wil delen dat op je DAS staat opgeslagen.

In dat opzicht is een NAS niet enkel handiger om iets (bijvoorbeeld inderdaad PLEX) via het internet te delen, maar over het algemeen ook veel handiger dan een DAS om dat op een intern netwerk te doen. Er hoeft dan immers maar 1 apparaat aan te staan (de NAS) om meerdere apparaten toegang te geven tot de betreffende services en bijbehorende data, terwijl dat met een DAS al 2 apparaten moeten zijn (De DAS en het apparaat aangesloten aan de DAS).

Voor stroom zou ik me niet snel druk maken trouwens, een 4 day DAS (of NAS) is wat betreft over het algemeen peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
XhizorBE schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:58:
Hallo

Zou in de toekomst een mini pc gebruiken in combinatie met een das systeem, vraag me echter af of 'k mijn das kan aansluiten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging, of dat het beter aan de muur wordt aangesloten.

Denk dat 'k vlug aan 100 watt zou zitten en meer met mijn das systeem met 4 hdd's, en men pc is ook al aangesloten en meerdere schermen. Zou zo'n voomy toren stekkerdoos gebruiken, mini pc, high end gaming pc, 2 schermen; en een das systeem.

En bij bepaalde systemen heb 'k al gezien dat ze het aanraden om dit soort zaken rechtstreeks aan de muur aan te sluiten. Maar vond dit ook maar raar aangezien het nog steeds weinig stroom verbruikt, denk 'k dan. Ben hier nogal een leek in; maar als je alles gaat optellen denk 'k toch dat 'k aan een aardig verbruik zal komen.

Van verwarmingsbronnen en kook toestellen wist 'k dit. Maar of dit ook voor das systemen telt ?
Ik heb je vraag nogmaals gelezen en de vraag is gewoon niet te beantwoorden zonder méér info.
De meeste forumleden gaan ervan uit dat de DAS wordt gevoed vanuit een 230 Volt stekkerdoos, maar dat ligt hélemaal aan wat voor DAS oplossing je kiest.

Als ik je vraag letterlijk neem, sluit je de DAS in de toekomst aan op een "mini PC". Je rept niet over externe voedingen of zo. Dat houdt in dat alle "tot vier disks" (SSD's? Harddisks?) worden gevoed uit de "mini PC", dus vanuit de USB aansluiting.
Dat is m.i. een slecht plan: het ligt namelijk hélemaal aan de "mini PC" of die dat kan leveren. Daarnaast is een vorm van "USB-aansluting" voor data én voeding te onbetrouwbaar voor dit doel. Ik heb zelf een externe SSD aan mijn iMac hangen (dus vergelijkbaar met jouw "DAS" oplossing) en die geeft telkens om de paar maanden de melding dat hij onvindbaar is. Na opnieuw inprikken en opstarten is alles weer in orde. Maar onbetrouwbaar dus.

Hiernaast is het niet slim om een opslagmedium te koppelen aan een mini PC die een interne server moet zijn om het opslagmedium binnen je thuisnetwerk te ontsluiten. Dat is voor data véél te veel een houtje touwtje oplossing, dat wil je jezelf niet aandoen qua onbetrouwbaarheid.
Ik denk dat je hier op een verkeerd spoor zit en dat je (zoals anderen ook al zeggen) in de toekomst voor jouw doel beter aan een hierin gespecialiseerde NAS oplossing kunt denken dan aan een DAS.

En moet je dat geheel (mini PC en/of DAS) aansluiten op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging of rechtstreeks in de muur?
Ik zou in géén geval een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging gebruiken, maar alles rechtstreeks (of desnoods via een fatoenlijk stekkerblok zonder overspanningsbeveiliging) op een muurstopcontact mét randaarde aansluiten.
De gangbare "stekkerdozen met overspanningsbeveiliging" zijn goedkope rotzooi die niet doen wat ze beloven i.r.t. je mini PC en/of DAS beschermen tegen rotzooi die uit de netspanning komt. Dáárvoor heb je specifieke profesionele oplossingen die alleen al méér kosten dan je mini PC en DAS samen bij elkaar opgeteld. En dat zal niet je bedoeling zijn.

En waarom een geaard stopcontact gebruiken? Omdat je op een geaard stopcontact wél iets aan kunt sluiten wat je enige zekerheid geeft over goede stroomleverantie, bv. een goede noBreak stroomoplossing, een goed werkende overspanningsbeveiliging enz.

[ Voor 16% gewijzigd door Renault op 22-04-2025 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XhizorBE
Blokker_1999 schreef op zondag 20 april 2025 @ 18:47:
Misschien ook maar even afvragen van waarom je een aparte DAS zou wensen op deze manier. Want een DAS wordt meestal gebruikt als er geen ruimte meer is in een origineel systeem om de storage daar verder te kunnen uitbreiden. Zit je bestaande PC dan reeds volmet schijven? Of zit daar misschien enkeleen M.2 SSD in en heb je bijvoorbeeld netjes 4 SATA poorten over die gebruikt kunnen worden om deze schijven direct in je PC aan te sluiten?

Want in dat laatste geval vervallen direct vele van de aandachtspunten die bij een DAS systeem komen kijken.
Zou een corsair 760 t case met een voorziening voor 6 hdd's en meer, een beter alternatief zijn ? Enigste wat me tegenspreekt is dat die kast echt wel gigantisch is. En een mni pc kan je gemakkelijk monteren achter een monitor

Heb wel de kast al, en die pc hardware die erin zit is echt aan vervanging toe. Is al zo'n 10 jaar oud. Ook wat zonde om niks met deze kast te doen :P

Srry om zo offtopic te gaan, maar nu ben 'k echt aan het twijfelen om het op zo'n manier te gaan doen. Want na zo'n 3 jaar zie 'k inderdaad al iets als een mini pc stuk gaan. Is niet dat zo'n zaken echt bekend staan om lang mee te gaan. Dan heb je ook nog dat een desktop pc gewoon altijd wel meer zijn nut ga hebben, en gewoonweg meer duurzamer is
Pagina: 1