indirect gestookte boiler op warmtepomp of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-05 15:19
Goedemiddag,

Graag wil ik jullie het volgende voorleggen; Wij hebben door onze 26 PV panelen gedurende het voorjaar, de zomer en het najaar een aardige overproductie. Deze overproductie willen we graag slim inzetten en daarom overwegen we een boiler. (ook nagedacht over een thuisaccu, maar een boiler lijkt me een slimmere keuze)

Kiezen we voor een indirect gestookte boiler die we aansluiten op de WP - en we dus van het gas af kunnen? Óf kiezen we voor een elektrische boiler die we middels een socket aansturen vanuit een P1 meter? In de markt hoor je 1001 verhalen, vandaar dat ik dit vraagstuk aan jullie wil voorleggen. Alle suggesties zijn welkom.

Een overzicht van de installatie op dit moment:
- Intergas CV ketel (15 jaar oud)
- arotherm plus VWL 75/6 A
- 26 PV panelen (gemiddeld 350 WP)
- P1 meter Homewizard
- Dynamisch energiecontract zonneplan
- We kunnen gedeeltelijk al slim sturen naar onze EV middels een Zappi laadpaal.

Zelf zit ik te denken aan het uitbreiden van de installatie met een Unistor boiler (Valliant - VIH SW 400/3 MR). Hieraan moet dan een MEH van Valliant worden gekoppeld. Op deze manier zijn we all electric en kan de gasgestookte CV ketel (op termijn) de deur uit.

Andere adviezen die ik heb gekregen; "koop op termijn lekker een nieuwe CV ketel en plaats nu een elektrische boiler van 150L die je aanstuurt middels een socket".

Alvast mijn dank voor jullie visies.

Beste antwoord (via BossieE op 21-04-2025 21:04)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:56

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een losse WP boiler gekozen ipv boilervat die door de hoofd-wp wordt verwarmd.

Een van de redenen voor die keuze was het gevraagde vermogen: de WP boiler draait langere tijd op ~300-400w ipv kort met een hogere piek. Dat wordt veel sneller gedekt door de PV dan de hoofd WP (~1400w) of een electrische boiler (~2500w) en dat is wel zo lekker na afbouw saldering. Een veel groter deel van (zelfs bewolkt) voor- en najaar kan dan PV direct de boiler in. Het zo veel mogelijk direct verbruiken van eigen PV opbrengst is hier het doel om ook na 2026 de kosten laag te houden en dit helpt er bij.

Ook een warmtepomp boiler kan je slim aansturen, de onze heeft een PV contact en ook nog een cop=1 element die los aan te sturen is (maar zelf gebruik ik geen cop=1 meer).

Daar staat een langere opwarm tijd tegenover maar dat heeft dus ook z'n voordelen.

Na subsidie waren destijds (4 jaar terug) beide opties ongeveer even duur maar ik weer niet of dat met de huidige subsidies en prijzen nog steeds zo is.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 14-04-2025 11:48 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:27
Elektrische boiler overschot wegstoken werkt niet in de winter. Het is nog steeds cop 1. Dan moet je nog steeds een andere warmtebron hebben of het is een heel duur warmwater systeem.

Voor de €3000 (absurde prijs voor een stalen vat, isolatie en een paar sensors) die ik zie voor dat indirect verwarmde vat kun je ook een zelfstandige warmtepompboiler kopen. Dat is ook efficiënter dan een ltv warmtepomp opstoken tot tapwater niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Ricko1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:22:
Elektrische boiler overschot wegstoken werkt niet in de winter. Het is nog steeds cop 1. Dan moet je nog steeds een andere warmtebron hebben of het is een heel duur warmwater systeem.

Voor de €3000 (absurde prijs voor een stalen vat, isolatie en een paar sensors) die ik zie voor dat indirect verwarmde vat kun je ook een zelfstandige warmtepompboiler kopen. Dat is ook efficiënter dan een ltv warmtepomp opstoken tot tapwater niveau.
Dank! Dus geen indirecte die we aansluiten op de huidige WP maar een totale nieuwe WPboiler? Waarom voorkeur voor deze keuze?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:56

Wuursj

want worst is al bezet

Hier ook een losse WP boiler gekozen ipv boilervat die door de hoofd-wp wordt verwarmd.

Een van de redenen voor die keuze was het gevraagde vermogen: de WP boiler draait langere tijd op ~300-400w ipv kort met een hogere piek. Dat wordt veel sneller gedekt door de PV dan de hoofd WP (~1400w) of een electrische boiler (~2500w) en dat is wel zo lekker na afbouw saldering. Een veel groter deel van (zelfs bewolkt) voor- en najaar kan dan PV direct de boiler in. Het zo veel mogelijk direct verbruiken van eigen PV opbrengst is hier het doel om ook na 2026 de kosten laag te houden en dit helpt er bij.

Ook een warmtepomp boiler kan je slim aansturen, de onze heeft een PV contact en ook nog een cop=1 element die los aan te sturen is (maar zelf gebruik ik geen cop=1 meer).

Daar staat een langere opwarm tijd tegenover maar dat heeft dus ook z'n voordelen.

Na subsidie waren destijds (4 jaar terug) beide opties ongeveer even duur maar ik weer niet of dat met de huidige subsidies en prijzen nog steeds zo is.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 14-04-2025 11:48 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 16:48
Ricko1 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:22:
Huh? Wat is een LTV WP? Iedere LW WP kan voldoende warm water maken voor een boiler.

WPB zal weinig maken qua efficientie, heeft wel het nadeel dat het vat verwarmen veel langzamer gaat dan met een WP die een veel hoger vermogen beschikbaar heeft.

Overigens stookt hier de WP met een 3-weg klep het boilervat warm, om 1300 uur 's middags gaat de doeltemperatuur omhoog, om zo indien nodig een SWW run te forceren. Dit tijdstip heeft de grootste kans dat er PV overschot is, daarnaast is de buitentemperatuur ook aardig onderweg richting maximaal.

[ Voor 19% gewijzigd door Oilman op 12-04-2025 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
je cv ketel doet nu alleen nog tapwater? ga eens even heel snel een warmtepompboiler halen dan ;) koop een lg of een atlantic, klus een dagje door en je bent voor 2500 euro gasloos. En je kunt ook nog een beetje stroom gebruiken ;) om.je een idee te geven: de meeste wp boilers verbruiken 500-600 kwh stroom per jaar. dus je overschot gaat niet naar nul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BossieE Wat zijn je meterstanden van afgelopen tijd?
De 75/6 is al een warmtepomp die (als vuistregel) tot 1500 m³ gasverbruik volledig kan vervangen zonder hulpverwarming (MEH).
Hij kan ook zelfstandig een antilegionellarun doen (R290).
Hoeveel gasverbruik heb je nog over?
Hoeveel overproductie heb je?
Met een dynamisch contract heb je geen last van terugleverboetes, dus de teruglevering is niet waardeloos, waardoor COP3 interessanter is dan COP1.

Een losse warmtepompboiler is vaak (niet altijd) minder arbeid en eenvoudiger sturen. Ook kunnen ruimteverwarming en douchewater maken tegelijk.
Nadeel is wel het geluid binnen (maar planbaar) en de warmtebron (binnen/buiten/vloer) kan een ding zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
BossieE schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:19:

Andere adviezen die ik heb gekregen; "koop op termijn lekker een nieuwe CV ketel en plaats nu een elektrische boiler van 150L die je aanstuurt middels een socket".

Alvast mijn dank voor jullie visies.
Dit vind ik nog wel het slechtste advies van allen. Een nieuwe CV ketel kost zo €2500 + €300 per jaar/vastrecht + de meerkosten van gas (prijs per kWh) + je pakt geen waardevermindering van een gasloos huis mee. Deze "oplossing" is dus de duurste van allemaal.

Qua boiler: je hoeft niet per se de boiler van Vaillant zelf te kopen. Eentje als deze werkt ook prima: https://www.rjtec-shop.eu/de/EV-S200HP.html

Als het makkelijk is qua plaatsing (en qua beschikbaar vermogen) om een indirect vat te installeren, ben ik geneigd om daarvoor te kiezen. Je hebt minder hardware, dus er kan minder stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
marcop23 schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:13:
[...]

Qua boiler: je hoeft niet per se de boiler van Vaillant zelf te kopen. Eentje als deze werkt ook prima: https://www.rjtec-shop.eu/de/EV-S200HP.html
Hoe sluit je die dan aan? Bij de Vaillant boiler staat alleen een aansluitschema voor eBus (Vaillant eigen communicatie protocol) en een losse boiler temperatuur begrensing met extra verwarming element.

Ik kan in de handleiding van die warmtepomp ook geen ingang vinden voor schakelen naar warmwaterbedrijf en uitgang voor een driewegklep om het water door de boiler te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ricko1 schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:43:
[...]

Hoe sluit je die dan aan? Bij de Vaillant boiler staat alleen een aansluitschema voor eBus (Vaillant eigen communicatie protocol) en een losse boiler temperatuur begrensing met extra verwarming element.

Ik kan in de handleiding van die warmtepomp ook geen ingang vinden voor schakelen naar warmwaterbedrijf en uitgang voor een driewegklep om het water door de boiler te sturen.
Wat voor "binnenunit" heb je bij jouw Arotherm Plus?

Een VWZ AI heeft o.a. een ingang voor een temperatuursensor, en een aanstuur-uitgang voor een driewegklep. Daarmee heb je al voldoende voor de aansturing, er is geen eBus nodig.

Als je de MEH 97/6 hebt: die heeft al een driewegklep ingebouwd. Maar daar ben ik wat minder bekend mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
marcop23 schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:19:
[...]

Wat voor "binnenunit" heb je bij jouw Arotherm Plus?

Een VWZ AI heeft o.a. een ingang voor een temperatuursensor, en een aanstuur-uitgang voor een driewegklep. Daarmee heb je al voldoende voor de aansturing, er is geen eBus nodig.

Als je de MEH 97/6 hebt: die heeft al een driewegklep ingebouwd. Maar daar ben ik wat minder bekend mee.
Niet mijn warmtepomp die van @BossieE
arotherm plus VWL 75/6 A

Handleiding van de warmtepomp zelf:
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-09-2831162.pdf
Als ik de aansluitschema's bekijk op pagina 181 en 182 is er geen aansluiting voor de sensor en klep
Alleen een Vierwegomschakelklep (4-wegventiel) die zit in het koelcircuit volgens pagina 180

Het verwarrende is dat op pagina 144 een schema staat dat er een binnenunit is met warmwaterboiler is.

@BossieE Wat is het typenummer van de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Ricko1 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
[...]

arotherm plus VWL 75/6 A

Als ik de aansluitschema's bekijk op pagina 181 en 182 is er geen aansluiting voor de sensor en klep
Alleen een Vierwegomschakelklep (4-wegventiel) die zit in het koelcircuit volgens pagina 180

Het verwarrende is dat op pagina 144 een schema staat dat er een binnenunit is met warmwaterboiler is.

De aansluitingen voor een boiler zitten op de binnenunit, niet op de buitenunit. Vandaar dat je ze niet gaat vinden in de handleiding van de Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Proton_ schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:53:
@BossieE Wat zijn je meterstanden van afgelopen tijd?
De 75/6 is al een warmtepomp die (als vuistregel) tot 1500 m³ gasverbruik volledig kan vervangen zonder hulpverwarming (MEH).
Hij kan ook zelfstandig een antilegionellarun doen (R290).
Hoeveel gasverbruik heb je nog over?
Hoeveel overproductie heb je?
Met een dynamisch contract heb je geen last van terugleverboetes, dus de teruglevering is niet waardeloos, waardoor COP3 interessanter is dan COP1.

Een losse warmtepompboiler is vaak (niet altijd) minder arbeid en eenvoudiger sturen. Ook kunnen ruimteverwarming en douchewater maken tegelijk.
Nadeel is wel het geluid binnen (maar planbaar) en de warmtebron (binnen/buiten/vloer) kan een ding zijn.
Op dit moment heb ik nog ca 450m³ gas per jaar. Met name tapwater en bij zeer koude temp schakelt CV ketel bij als e.e.a. onder bivalentiepunt komt of als het qua tarieven gunstiger is om op gas de woning te verwarmen.

Overproductie op jaarbasis niets. Maar gedurende zonnige dagen in voorjaar / zomer ca 20-40kwh (als ik EV niet hoef te laden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Fr33z schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:48:
je cv ketel doet nu alleen nog tapwater? ga eens even heel snel een warmtepompboiler halen dan ;) koop een lg of een atlantic, klus een dagje door en je bent voor 2500 euro gasloos. En je kunt ook nog een beetje stroom gebruiken ;) om.je een idee te geven: de meeste wp boilers verbruiken 500-600 kwh stroom per jaar. dus je overschot gaat niet naar nul
_/-\o_ haha, dank! Precies daarom dit topic :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Ricko1 schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:47:
[...]

arotherm plus VWL 75/6 A

Nu wordt het technisch. ;) Maar nu nog geen binnenunit. Enkel een buffervat. E.e.a. is aangesloten op de CV ketel en werkt hybride. Bij aanschaf van een boiler zal er dus ook een MEH 97/6 unit moeten komen. Dit heeft de installateur ook al aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
maar waarom heb je nog een gasketel? dit klinkt als een zeeer kosten-ineffectieve oplossing. Hybride gekozen om eerst uit te proberen? want het klinkt vanaf hier alsnog f die cv ketel gewoon weg kan, warmtepompboiler er naast, gas er uit en vrrroooom. kost je nu nog iets van 500 euro per jaar extra om gas te houden....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zal nu een VWZ AI 'binnenunit' hebben (ding ter grootte van een pak A4 met blauw scherm).
De MEH97/6 is (mijn mening) dan te duur voor wat hij toevoegt. Zeker als je een warmtepompboiler overweegt, de Atlantic Explorer bijvoorbeeld is bij Tweakers populair.
Een 2kW verwarmingsstaaf met relais van willekeurig merk kan zo aan de VWZ AI geknoopt worden. Net als een driewegklep om een willekeurig merk indirecte boiler op te warmen.
Juist met de AI ben je superflexibel en zit je niet aan Vaillant spullen vast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Proton_ schreef op zondag 13 april 2025 @ 20:27:
Je zal nu een VWZ AI 'binnenunit' hebben (ding ter grootte van een pak A4 met blauw scherm).
De MEH97/6 is (mijn mening) dan te duur voor wat hij toevoegt. Zeker als je een warmtepompboiler overweegt, de Atlantic Explorer bijvoorbeeld is bij Tweakers populair.
Een 2kW verwarmingsstaaf met relais van willekeurig merk kan zo aan de VWZ AI geknoopt worden. Net als een driewegklep om een willekeurig merk indirecte boiler op te warmen.
Juist met de AI ben je superflexibel en zit je niet aan Vaillant spullen vast.
Klopt als een bus. Heb een VWZ Al binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BossieE
Enorm bedankt voor alle reacties. Ik ga met de installateur in overleg! Gaat helemaal goedkomen.
Pagina: 1