Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik moet een windows 11 systeem proberen te herstellen:
Waarschijnlijk heeft deze 9 april een update binnengehaald (of het probleem is toen naar boven gekomen met een restart) waardoor deze nu in een bootloop zit:
er wordt bij starten van windows een bsod IO1_INITIALIZATION_FAILED weergegeven.
Hierop probeert windows de installatie te herstellen, dit stopt er abrupt mee, vervolgens krijg ik onderstaand scherm:
Afbeeldingslocatie: https://www.pc-tips.info/wp-content/uploads/2022/04/Geavanceerde-opstartopties-in-Windows-11-900x658.jpg

Ik heb naar aanleidng van deze thread:
https://answers.microsoft...a7-471d-8fd7-0a31e967e3e6

Die commando's uitgevoerd maar helaas bied dat geen uitkomst

ik kan safe mode niet in (ook , dezelfde, bsod)
opstarten met logging genereert geen log file op de C: schijf
ik kan wel de command prompt opstarten en de schijf benaderen
sfc /scannow zegt dat er pending actions (there is a system repair pending) zijn en dat hij niks kan
dism met de switch /RevertPendingActions voltooid OK, maar sfc blijf die fout geven..

ik heb restorepoints van 6-4 maar vrees dat ik daar meer schade mee doe (volgens de tool beinvloed het alleen chrome)
en de optie "Deze pc opnieuw instellen" heb ik ook nog niet geprobeerd, ook weer uit vrees dat het wellicht meer schade doet dan nodig (ja ik ben erg voorzichtig; ookal staat het gros van de data gebackupped op onedrive, het is niet mijn pc)

Mijn vraag vooral: Wat zijn mijn beste kansen dit systeem toch weer "opstartend" te krijgen (zonder heel destructief bezig te zijn zoals een format :D )
Zijn er wellicht nog zaken die ik via command prompt kan uitvoeren voor analyze waarom hij die melding exact weergeeft?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Als het probleem in de UEFI/boot zit zou je deze helemaal opnieuw kunnen aanmaken.
Anders wordt het moeilijk omdat weer goed te krijgen.

Zie topic:
Windows 11 boot kapot na installatie van Fedora 40

[ Voor 13% gewijzigd door The_Doman op 12-04-2025 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
de boot lijkt verder in orde, want hij laad netjes windows (want het logo en laad cirkeltje worden even getoond)

als ik een windows 11 usb stick maak met de media creation toolkit en vanuit daar een installatie/upgrade doe met behoud van bestanden en programmas, is dat een reeele optie?

dat werkt helaas niet, setup geeft aan dat er een fout is opgetreden, zonder verder in details te treden :F

[ Voor 16% gewijzigd door mschol op 12-04-2025 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
mschol schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:26:
ik heb restorepoints van 6-4 maar vrees dat ik daar meer schade mee doe (volgens de tool beinvloed het alleen chrome)
en de optie "Deze pc opnieuw instellen" heb ik ook nog niet geprobeerd, ook weer uit vrees dat het wellicht meer schade doet dan nodig (ja ik ben erg voorzichtig; ookal staat het gros van de data gebackupped op onedrive, het is niet mijn pc)
In dat spoort situaties maak ik dan altijd ook eerst een clone/image backup van de systeem disk/partities en test daarmee verder.
Maar natuurlijk heeft niet iedereen daar zo even de mogelijkheid/ruimte voor.

Ik probeer altijd eerst om Windows te laten via een externe bootloader met behulp van tools zoals Sergei Strelec WinPE of Ventoy USB tool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IqFpqYe6ktEamBiRHxeXBSHaS-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YM0wnxOjTWeX30VrWIupgqaW.png?f=fotoalbum_large
mschol schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:59:
als ik een windows 11 usb stick maak met de media creation toolkit en vanuit daar een installatie/upgrade doe met behoud van bestanden en programmas, is dat een reeele optie?

dat werkt helaas niet, setup geeft aan dat er een fout is opgetreden, zonder verder in details te treden :F
Een repair/upgrade kan je alleen uitvoeren vanuit een werkende Windows omgeving.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade

Maar wel apart dat de Windows setup, gestart vanaf USB?, dan ook al een fout aangeeft?
Waar gaat dat precies fout?
Alle extra apparatuur/schijven afkoppelen indien aanwezig?

Anders in ieder geval de gegevens back-uppen via een WinPE USB omgeving.
Naast de bovengenoemde heb je daar ook natuurlijk nog Hiren’s BootCD PE voor.