Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisa_3
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-05 08:49
Ik ben 27 jaar en ben nu 1,5 jaar geleden afgestudeerd met een associate degree (AD) in accountancy. Ik werk in een accountantskantoor en werk hier heel graag. Ik zie mezelf dus niet snel van baan veranderen.

Ik heb altijd spijt gehad dat ik niet voor de bachelor gegaan ben. Ik heb bewust gekozen voor een associate degree omdat ik dus al later ben begonnen met opnieuw studeren en zo snel terug aan het werk ben.

Het is hier enkel mogelijk om voor de bachelor te gaan door afstandsonderwijs/online studie. Dit zal een tijdsinvestering zijn van zo’n 15-20 uren per week en dit naast mijn voltijdse baan. Op mijn werk zijn er ook zeer drukke periodes met overuren (soms rond de 50 uren per week).
Op mijn huidige job maken ze geen verschil tussen AD en bachelor, maar besef dat ze dat bij andere kantoren vaak wel doen. Toch zou ik niet van baan veranderen als ik voor het diploma zou gaan omdat ik hier echt graag werk.
De enige reden waarom ik het zou willen doen is voor meer werkzekerheid eventueel in de toekomst (je weet niet wat er gebeurd).

Maar ik ben bang dat ik dit niet ga aankunnen. 55-60 uur per week werken/studeren lijkt me heel zwaar. Ik ben dan wel alleenstaand zonder kinderen, maar komt toch ook huishouden bij enzo. Ik zou ook graag tijd maken voor het opbouwen van een sociaal leven, want door omstandigheden heb ik een heel beperkt sociaal netwerk. Ik vraag me alleen af of het nog mogelijk is om op je 28ste je sociaal netwerk echt uit te breiden als introvert. Het lijkt alsof alle vriendengroepen wel gevormd zijn nu.

Ik weet nu niet wat de beste en belangrijkste keuze is, maar zal toch moeten kiezen tussen de studie of sociaal netwerk uitbreiden.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lisa_3 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:39:
Ik ben 27 jaar en ben nu 1,5 jaar geleden afgestudeerd met een associate degree (AD) in accountancy. Ik werk in een accountantskantoor en werk hier heel graag. Ik zie mezelf dus niet snel van baan veranderen.

Ik heb altijd spijt gehad dat ik niet voor de bachelor gegaan ben. Ik heb bewust gekozen voor een associate degree omdat ik dus al later ben begonnen met opnieuw studeren en zo snel terug aan het werk ben.

Het is hier enkel mogelijk om voor de bachelor te gaan door afstandsonderwijs/online studie. Dit zal een tijdsinvestering zijn van zo’n 15-20 uren per week en dit naast mijn voltijdse baan. Op mijn werk zijn er ook zeer drukke periodes met overuren (soms rond de 50 uren per week).
Op mijn huidige job maken ze geen verschil tussen AD en bachelor, maar besef dat ze dat bij andere kantoren vaak wel doen. Toch zou ik niet van baan veranderen als ik voor het diploma zou gaan omdat ik hier echt graag werk.
De enige reden waarom ik het zou willen doen is voor meer werkzekerheid eventueel in de toekomst (je weet niet wat er gebeurd).

Maar ik ben bang dat ik dit niet ga aankunnen. 55-60 uur per week werken/studeren lijkt me heel zwaar. Ik ben dan wel alleenstaand zonder kinderen, maar komt toch ook huishouden bij enzo. Ik zou ook graag tijd maken voor het opbouwen van een sociaal leven, want door omstandigheden heb ik een heel beperkt sociaal netwerk. Ik vraag me alleen af of het nog mogelijk is om op je 28ste je sociaal netwerk echt uit te breiden als introvert. Het lijkt alsof alle vriendengroepen wel gevormd zijn nu.

Ik weet nu niet wat de beste en belangrijkste keuze is, maar zal toch moeten kiezen tussen de studie of sociaal netwerk uitbreiden.
toon volledige bericht
Even de OP gequote, want het vorige topic over dit onderwerp is de OP leeggehaald: Studie naast voltijdse baan

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zou kiezen om minder te werken en er te zijn voor je doodzieke vader.
Verder gewoon professionele hulp zoeken buiten dit forum.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:50
Een studie van 15-20 uur naast een full time baan is wel heel zwaar, zeker in de accountancy, wat een harde wereld is met een hoge werkdruk en waar je zoals je zelf zegt vaak moet overwerken. Voor veruit de meesten is dat gewoon niet weggelegd. Het kan ook zijn dat je werkgever daar niet erg enthousiast over is, die kan bang zijn dat het werk er onder gaat lijden of dat je gewoon uitvalt. Tijd voor een sociaal leven zal je niet meer hebben in elk geval.

Ik herken het ook wel wat je zegt over een sociaal netwerken opbouwen op jouw leeftijd, de meeste vriendschappen worden gevormd tijdens de middelbare schooltijd en de studententijd. Als je dat gemist hebt, wordt het heel erg moeilijk om nog iets op te bouwen.

Misschien kan je kijken of je iets van een hobby kan vinden voor wat afleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:11
Docent hier: goed dat je door wilt :)

Heb je dit al eens met je leidinggevende besproken? Wellicht zien zij mogelijkheden.

60 uur op de lange termijn houd je niet vol.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
puur op basis van deze OP: stop met piepen, welkom in de wereld. Als je vooruit wil moet je werken, leren en ontwikkelen. Ik lees in je OP dat je dat allemaal wel wil, maar niet van baan wil veranderen en niet wil investeren in jezelf. Ga met je manager in gesprek over een opleidingstraject, maak ene POP (Persoonlijk Ontwikkel Plan), bespreek dat en kijk naar de mogelijkheden.

Anders gaat het hem niet worden, misschien geen aardige boodschap maar ondanks de krapte op de arbeidsmarkt is er geen werkgever in Nederland vanmorgen wakker geworden met het idee om jou te gaan bellen en smeken of je alsjeblieft bij hun wil komen werken. Mij trouwens ook niet :)

Met andere woorden: ga aan de gang, het komt niet vanzelf :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:53
Als iemand die structureel 55 - 60 uur in de week werkt, denk ik belangrijk om te onderstrepen dat veel reacties welk je doorgaans binnen dit soort topics voorbij ziet komen, ook al snel een tikkeltje overdreven zijn.
Koos Werkloos schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:51:
Tijd voor een sociaal leven zal je niet meer hebben in elk geval.
Bijvoorbeeld is in ieder geval al snel gewoon pertinente onzin. Er bevinden zich 168 uur in een week, met aftrek van 8 uur slaap per nacht, houd je 112 uur over. Zelfs met 55 - 60 uur werken resteert dan nog 52 - 57 uur in de week. Tijd is daarin niet de beperkende factor.

De belangrijkste vraag is gewoon eerder hoeveel energie heb je zelf, hoe sta je in het leven. Indien je met een 38-urige werkweek 's avonds al in de bank ploft en geen puf meer hebt, dan is 55 - 60 uur ervan maken natuurlijk waanzin, brand je jezelf op.

Maar indien je naast je 38-urige werkweek nog 3x per week in de sportschool rondhangt, aan het trainen bent voor een marathon, meermaals per week lekker de hort op gaat, etc. Dan is energie en drive niet de beperking. Dan is het gewoonweg een persoonlijke keuze, waar leg je de belangen in het leven.

Uiteindelijk ben jij zelf de enige die hierin echt kan bepalen wat mogelijk is en wat je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:36
Je moet het echt willen, er is meer mogelijk dan je denkt. Weliswaar heb ik geen accountancy gedaan maar 4 jaar hbo naast een volledige baan. Mijn sociale netwerk is toen ook weer uitgebreider geworden.

Het is een kwestie van goed plannen, afspraken maken op het werk en kijken wat zij willen investeren in tijd. Een uurtje eerder opstaan en je hebt al veel gewonnen 😉.

Aan accountants is een tekort. Dus voor de toekomst is het sowieso een mooie investering. En 27 is niet oud. Er is niet zoiets als te oud om te leren.

Als je het inhoudelijk leuk vindt om bezig te zijn met de materie is de studie ook makkelijker vol te houden. Dus de vraag is allereerst, hoe leuk vind je het vak/werk?

De tendens in dit soort topics is altijd dat het veel als “te zwaar” wordt betiteld. Ik denk niet dat dat het geval is. Het is in veel gevallen toch echt een kwestie van is het leuk genoeg, heeft de persoon een innerlijke drive die groot genoeg is en kan je je goed richten op de taken die voor je liggen. Dan kom je er echt wel.

Is het niet mogelijk het in deeltijd te doen in plaats van alleen online?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Hoe lang moet je nog om je studie af te ronden?

Werken en leren in accountancy is pittig en kost een hoop vrije tijd per week, het is echter een ontzettend goede leerschool waar je de rest van je (werkende) leven profijt van hebt. Geef dus niet zomaar op!

Wees naar je werkgever ook wat harder. Druk met studie en druk met werk? Studie voorrang geven. Herkansingen stapelen zich op en dat maakt het alleen maar zwaarder. De workload is er toch wel of jij nog 40, 50 of 60u per week werkt.

Tot slot, vergeet ook niet dat het nu een investering is maar dat je er vroeg of laat wel achter komt dat je buiten de accountancy minstens net zo leuk werk kunt hebben, zonder overuren en tegen een hogere vergoeding. Komt allemaal vanzelf ;)

Dan vraag 2 uit je openingspost. Introvert en vriendengroep. Veel tijd aan werk en studie besteden zorgt ervoor dat je, daarbuiten, niet veel tijd hebt om andere mensen te ontmoeten. Echter, tijdens werk en studie ontmoet je ook mensen natuurlijk die in elk geval al één gemeenschappelijke deler hebben.
Het is echter ook niet zo dat als je niet zou studeren en gewoon 40u zou werken magischerwijs ineens wel mensen ontmoet, ook dat kost moeite uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Oh en een aanvulling, neem jezelf niet kwalijk dat je 27 bent en je studie nog niet hebt afgerond. Vergelijk je niet met de vele jonge mensen die op hun 17e van het VWO komen, rechtstreeks naar Nyenrode gaan en alles zonder een enkele herkansing afronden en voor hun 25e hun titel op zak hebben.

Dat zijn er een hoop, er zijn er echter ook genoeg die hun studie een tijd stil hebben liggen en/of er om een andere reden veel langer over doen. Pas eind 30 hun titel halen of zelfs helemaal niet.

Dan heb je ook nog een groep die uit de accountancy stapt omdat ze hebben ontdekt dat het gras elders ook best mooi groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
@psychodude heeft gelijk, tijd is niet het probleem, aandacht wel. Veel mensen hebben veel meer tijd dan ze denken. Als ze de tijd goed verdelen en zorgen dat ze hun aandacht en focus richten op de taak die gedaan moet worden. Blokken van 1 uur plannen met 10 minuten rust voor concentratie werk in een goede omgeving. Leeg bureau met alleen de spullen die je nodig hebt. Korte lijst van dingen die je moet doen. Geen telefoon in de buurt.

Van het doen van moeilijke dingen krijg je ook gewoon energie. Het streven naar een doel geeft energie. Zorg voor voldoende herstel en ritme. 8 uur studeren achter elkaar heeft geen nut. Hersenen hebben tijd nodig om informatie te verwerken. Plan dus in blokken. Neem rust. Hou een ritme aan. Consistent zijn is belangrijker om een vaardigheid te verbeteren dan uren achter elkaar op het laatste moment.

Er is zoveel meer mogelijk dan mensen vaak denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Alleenstaande en zonder kinderen
Gelijk gaan studeren man!
Als je een relatie heb of kinderen heb je veel minder mogelijkheden, tenzij je een vrouw heb die hooguit 10 u per week werkt buiten de deur
Ik heb een studie gedaan naast mijn werk als chauffeur ( 55u/wk)
Het is dan wel een aantal jaren 80u/wk maar het kan
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 07:38
Tijd is relatief en kan je (helemaal zonder partner en kids) zelf indelen.
Studeren kan ook juist weer voor nieuwe sociale contacten zorgen, win win.
Als je twijfelt over het aantal uren per week?
Je zou het overwerken kunnen limiteren of aangeven dat je dat (tijdelijk) niet meer doet/kan doen, omdat je gaat studeren. Overleg dit met je werkgever, zij hebben er uiteindelijk ook baat bij!?
Je zou zelfs (tijdelijk) een halve of hele dag minder kunnen gaan werken misschien?
Na je studie kan je dan weer zoveel werken als je wilt.
27 is jong!
Succes!

En, het klinkt misschien gek/decadent, wel eens gedacht om het huishouden (deels) uit te besteden? Naast tijd die je wint, ben je dan meteen verlost van een hoop saaie terugkerende taken.
Hoeft niet perse voor iedereen te werken, ik haal zelf bijvoorbeeld best veel voldoening uit lekker thuis rommelen en de boel gezellig en schoon houden, ontspant ook weer en stukje beweging, maar tijdens de jonge jaren van de kids was een schoonmaakster echt heeeel erg relaxed!

[ Voor 32% gewijzigd door GeeEs op 12-04-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisa_3
  • Laatst online: 14-05 08:49
psychodude schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:08:
Als iemand die structureel 55 - 60 uur in de week werkt, denk ik belangrijk om te onderstrepen dat veel reacties welk je doorgaans binnen dit soort topics voorbij ziet komen, ook al snel een tikkeltje overdreven zijn.

[...]

Bijvoorbeeld is in ieder geval al snel gewoon pertinente onzin. Er bevinden zich 168 uur in een week, met aftrek van 8 uur slaap per nacht, houd je 112 uur over. Zelfs met 55 - 60 uur werken resteert dan nog 52 - 57 uur in de week. Tijd is daarin niet de beperkende factor.

De belangrijkste vraag is gewoon eerder hoeveel energie heb je zelf, hoe sta je in het leven. Indien je met een 38-urige werkweek 's avonds al in de bank ploft en geen puf meer hebt, dan is 55 - 60 uur ervan maken natuurlijk waanzin, brand je jezelf op.

Maar indien je naast je 38-urige werkweek nog 3x per week in de sportschool rondhangt, aan het trainen bent voor een marathon, meermaals per week lekker de hort op gaat, etc. Dan is energie en drive niet de beperking. Dan is het gewoonweg een persoonlijke keuze, waar leg je de belangen in het leven.

Uiteindelijk ben jij zelf de enige die hierin echt kan bepalen wat mogelijk is en wat je wilt.
toon volledige bericht
Ik ben helaas iemand met niet zo veel energie. Daarom dat ik ook twijfel of ik het aankan. Gezien mijn leeftijd en dat ik nog jong ben stoor ik mezelf hier enorm aan. Is precies altijd alsof ik heel weinig/minder aan kan dan anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaaaaaaaaabc
  • Laatst online: 22-06 19:48
Lisa_3 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:05:
[...]

Ik ben helaas iemand met niet zo veel energie. Daarom dat ik ook twijfel of ik het aankan. Gezien mijn leeftijd en dat ik nog jong ben stoor ik mezelf hier enorm aan. Is precies altijd alsof ik heel weinig/minder aan kan dan anderen.
Dan moet je misschien ook goed afvragen waarom je niet zoveel energie hebt. Mijn inzichten is dat, tenzij je medische beperkingen/aandoeningen hebt (dat is natuurlijk een ander verhaal),dat een indicatie is of je werk / studie / andere activiteiten bij je passen. Het kan er wellicht op wijzen dat dingen in je leven weinig energie geven, dan moet je je afvragen wat je kunt doen waar je voldoening uit haalt, maar ook voldoende energie om extra dingen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Ik zou het doen, je hebt nog een heel leven voor je en voor je het weet ben je 50 en het je spijt dat je het nooit hebt gedaan.
Ik lees dat je vader ook ziek is en dat dat ook veel tijd kost, misschien als dat veranderd kan je iets oppakken.
Er ziitten inderdaad genoeg uren in de week dus het moet makkelijk kunnen maar je moet keuzes maken.
Heb vroeger ook weken van 60/70 uur gemaakt, buiten dat je daar heel veel van leert is het ook goed voor je mindset. Nu werk ik 25 uur per week en heeft dat natuurlijk ook voordelen. (veel vrije tijd) maar als ik altijd van 9 tot 5 had gewerkt dat ik het waarschijnlijk nu ook nog gedaan.

Ik ben zelf gaan samenwonen op mijn 28e aan de andere kant van Nederland en dat sociale netwerk komt vanzelf goed. Sterker nog misschien vind je tijdens je studie juist wel nieuwe vrienden

[ Voor 13% gewijzigd door Honesty op 12-04-2025 10:33 ]

Festina lente

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:52
Ik doe zelf een MBA programma naast mijn werk. Ik ben bewust 1 dag minder gaan werken. Zonder deze ruimte, bewuste keuze voor de study, had ik lang niet zoveel geleerd/ plezier gehad in de opleiding als nu.

Pak een dag voor je zelf, je hebt hem harder nodig dan je denkt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06:50
[...]

Dan zou ik er zeker niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Is part time werken een oplossing? Je werkt 2 of 3 dagen, en de andere neem je voor je studie.
Uiteraard heb ik geen idee of dat financieel haalbaar is voor je, maar dat maakt het wel makkelijker om werk en studie te combineren.
Ik zou wel hele dagen werken, niet 5 halve dagen. Via via heb ik wel eens gehoord hoe het er aan toe gaat in de accountancy business, en het zou me niet verbazen dat als je 5 halve dagen werkt, je binnen de kortste tijd weer 5 hele dagen werkt maar dan voor minder geld.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Erg begrijpelijk. Ik heb m’n bachelor en master ook parttime gedaan met een uitdagende voltijd baan. 55-70 uur was altijd wel aan de orde. Je zou ook eens kunnen proberen iedere dag vroeg op te staan of juist tot laat door te gaan en iets tijdsgebonden op te pakken. Dat kan een certificering zijn, of iets wat je graag wil leren. Dan kun je na 3 maanden zien of je het volhoudt en of je de motivatie hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Denk dat je met je AD diploma icm werkervaring al een heel eind gaat komen.
Zeker gezien je zelf al aangeeft dat ze geen onderscheid op je huidige werkplek maken.
Waarom zou het dan lastiger of onzekere worden bij een nieuwe werkplek, zeker als je tegen die tijd nog meer werkervaring hebt?

Misschien kan je bepaalde certificaten behalen, waardoor je je positie op een iets laagdrempeligere manier kan versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:11
Veel reacties hierboven. Mooi om te zien dan mensen wél 80u/w kunnen doen. Mij is dat nooit gegund geweest.

Laatste tip van mijn kant: jonger studeert beter. Ik ben nu 47, bezig met een master, maar zaken gaan toch trager dan toen ik 20 was ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:50
DiedX schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:29:
Veel reacties hierboven. Mooi om te zien dan mensen wél 80u/w kunnen doen. Mij is dat nooit gegund geweest.
Maar wat is nu eigenlijk 80 uur? Wat voor de één werk is is voor de ander ontspanning. 40 uur naast huishouden, kinderen en nog wat reistijd kan ook weer belastende zijn dan 80 uur in een situatie zonder randzaken.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-07 15:25
Volhouden is belangrijker dan diploma's.
Ik heb er zelf een paar jaar uitgelegen en de inkomsten die je dan misloopt zijn dan zonde. Je kan beter als collega's toen het rustig aan doen, niet te veel verantwoordelijkheid nemen en makkelijker volhouden.

In Nederland is het qua salaris minder prestatiegericht dan bijvoorbeeld een USA. Resultaat is niet gelijk aan beloning. Verschillen zijn ook kleiner. In Nederland is het verstandiger om gewoon continu 'employed' te zijn of je nou resultaten behaald of niet.

Kortom, ik zou geen diploma's meer halen, focussen op bezit, dit bezit verbeteren en kinderen krijgen. Werk zal er altijd zijn in deze vergrijsde samenleving, maar niemand zal je helpen je persoonlijke successen te behalen.

Ik mis dus echt het doel van je diploma, baan zekerheid? Meer salaris? Waarom? Baanzekerheid zal er wel blijven, en een diploma helpt daar niet bij. En salaris is vooral functie- en leeftijdsgebonden.

[ Voor 63% gewijzigd door Harm_H op 12-04-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
Volhouden is een leuke term, maar als je de vaardigheden niet hebt geleerd om vol te houden tijdens momenten van stress dan is het niet meer dan dat een term.

We zetten in deze maatschappij hoog in op zelfredzaamheid en doorzetten maar geven niet de training om vaardigheden te ontwikkelen om dat te kunnen.

We gooien mensen in het diepe zonder ze te leren zwemmen. Niet voor niets was een lange stage en het leren van een vak op die manier populair in het verleden.

De school van hard knocks is een vanuit het militaire trainingsdomein van de jaren 40, niet meer van de laatste jaren. Eigenlijk decennia, al sinds de jaren 60 ontwikkelde het de kant op van trainen op vaardigheden om met tegenslag om te kunnen gaan.

Nu leren we omgaan met tegenslag, door middel van het leren van vaardigheden niet andersom (korte heel korte uitleg)

Je ziet het ook steeds meer in topsport en gelukkig ook steeds meer terugkomen in de maatschappij.

Maar slechts volhouden is niet wat je ergens gaat brengen er moet een andere manier van plannen en werken aan doelen achter zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door CornermanNL op 12-04-2025 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:58
Harm_H schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:35:
Volhouden is belangrijker dan diploma's.
Ik heb er zelf een paar jaar uitgelegen en de inkomsten die je dan misloopt zijn dan zonde. Je kan beter als collega's toen het rustig aan doen, niet te veel verantwoordelijkheid nemen en makkelijker volhouden.

In Nederland is het qua salaris minder prestatiegericht dan bijvoorbeeld een USA. Resultaat is niet gelijk aan beloning. Verschillen zijn ook kleiner. In Nederland is het verstandiger om gewoon continu 'employed' te zijn of je nou resultaten behaald of niet.

Kortom, ik zou geen diploma's meer halen, focussen op bezit, dit bezit verbeteren en kinderen krijgen. Werk zal er altijd zijn in deze vergrijsde samenleving, maar niemand zal je helpen je persoonlijke successen te behalen.

Ik mis dus echt het doel van je diploma, baan zekerheid? Meer salaris? Waarom? Baanzekerheid zal er wel blijven, en een diploma helpt daar niet bij. En salaris is vooral functie- en leeftijdsgebonden.
Ik weet niet hoe het binnen de financiële dienstverlening zit maar bepaalde functie vereisen vaak wel bepaalde diploma's en bepaalde prestatie die je moet kunnen leveren. Dat hoeft nu nog geen probleem te zijn maar niemand kan in de toekomst kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CornermanNL
Papiertjes openen deuren, zeker als ze van gedegen opleidingen zijn. Zijn er andere manieren.
Natuurlijk maar het geeft een solide basis.

Even terug naar het energie verhaal, eigen ervaring na zwaar hersenletsel. Energie is vooral behouden van een basis. Dus even een korte schets.

Overigens is een gebrek aan energie soms ook te verklaren (let op ik zeg soms) omdat de basis niet op orde is. Energie behoudt je door niet steeds in het rood te lopen. Dat doen mensen veel te vaak wel. Niet alleen fysiek maar ook mentaal nemen we te weinig rust en vaak trainen we te hard.

Alles valt of staat met consistentie, de basis waarop je bouwt is slaap, beweging en voeding. Slaap regelmatig, zelfde tijden. Beweeg regelmatig. Iedere dag wat en als je van sporten houdt ga niet elke trainer total loss of om het te voelen. Bouwen is niet constant afbreken.

Hou rekening ermee dat iedereen zijn cognitieve energie afloopt gedurende de dag. Als je goed getraind bent kan je 4 uur hoog cognitief werk doen per dag. Onder goede omstandigheden. Zorg dat je niet altijd aan staat. Dus neem echt rust. Meditatie doet wonderen, zie peak mind van Amishi Jha.

Maar gewoon even zitten en helemaal geen triggers werkt al prima tussen activiteiten door.

Er is zoveel ruimte door kleine stappen te nemen in de goede richting en dan kan de opleiding of welk ander doel er goed in passen.

Is het een garantie? Nee, maar het vergroot de kansen aanzienlijk.

Doe het wel voor redenen die vanuit je eigen ambities en interesses komen. Puur en alleen een papiertje halen omdat je nu eenmaal in het vakgebied werkt is vaak niet de beste optie. Als je iets echt boeiend leuk en interessant vindt zijn de moeilijke periodes die er ongetwijfeld komen ook veel beter te dragen.

[ Voor 5% gewijzigd door CornermanNL op 12-04-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Parttime werken? Of is dat nog steeds een vies woord in de accountancy? Hulp in de huishouding inhuren zodat je die uren al vrij maakt? De studie over een langere tijd uitsmeren, zodat de druk per week vermindert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lisa_3 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:39:
Het kan ook allebei.

Je kan een deeltijd opleiding doen waarbij je studie-opdrachten doet voor je werkgever. Win-win situatie. Dat betekent wel een dagdeel (of avond) naar de hogeschool. Check bij je HBO in de buurt of zij een dergelijke constructie aanbieden. Voordeel is dat je jezelf op de kaart speelt bij je werkgever. Omdat wg er wat voor terug krijgt, zal het geen probleem moeten zijn om hier een paar uur in de week tijd aan te besteden. Ga er vooral over in gesprek!

Over het uitbreiden van je sociale netwerk, als je van jezelf al introvert bent dan is dat in elke situatie lastig. Zie dit als een voordeel om nog een paar jaar te studeren. Dan heb je je papiertje binnen. En op de hogeschool ontmoet je vast weer nieuwe leuke mensen. Overigens, vriendengroepen staan nooit vast en blijven altijd wel iets veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-06 22:43
[...]

Dat denk ik ook geregeld als ik hoor wat leeftijdgenoten, jongeren én ouderen afentoe verkondigen.
Wat ik dan wel merk is dat het vooral bla bla is of dat er nagelaten wordt op ander vlak en slechts een kleine enkeling die er oprecht de lol of het nut van in ziet als enige groep die het niet als belastend ervaart.

Zo heb ik 6 dagen van de week vol aan verplichtingen en zondag kan de wereld mij gestolen worden.
Anderhalf uur per dag om de "off switch" te vinden, op een goede dag maar het meerendeel van de dagen zijn het familie verplichtingen ná de professionele.
En dan ben ik zondag volledig leeg met een crisis of dit het leven is die ik wil lijden en de frustratie die de hele dag plaagt omdat de cycle straks, morgen, maandag opnieuw begint.

Dus ja, ik kan mij zelf ook moeilijk voorstellen dat veel mensen dit doen. Misschien overwegend einzelgängers zonder andere verplichtingen of ergens veel op inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:34
lariekoek schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:39:
[...]

Dat denk ik ook geregeld als ik hoor wat leeftijdgenoten, jongeren én ouderen afentoe verkondigen.
Wat ik dan wel merk is dat het vooral bla bla is of dat er nagelaten wordt op ander vlak en slechts een kleine enkeling die er oprecht de lol of het nut van in ziet als enige groep die het niet als belastend ervaart.

Zo heb ik 6 dagen van de week vol aan verplichtingen en zondag kan de wereld mij gestolen worden.
Anderhalf uur per dag om de "off switch" te vinden, op een goede dag maar het meerendeel van de dagen zijn het familie verplichtingen ná de professionele.
En dan ben ik zondag volledig leeg met een crisis of dit het leven is die ik wil lijden en de frustratie die de hele dag plaagt omdat de cycle straks, morgen, maandag opnieuw begint.

Dus ja, ik kan mij zelf ook moeilijk voorstellen dat veel mensen dit doen. Misschien overwegend einzelgängers zonder andere verplichtingen of ergens veel op inleveren.
toon volledige bericht
Daar zit waarschijnlijk een flinke bias in. De mensen die wel veel energie hebben (of dat nou komt door echt meer energie, een betere balans of doordat ze doen wat ze echt leuk vinden) zullen dat eerder verkondigen/laten blijken. Het is niet zo interessant om te zeggen dat je na je werkdag hebt gekookt en op de bank bent geploft om netflix te voltooien. Als je na je werkdag nog hebt gekookt en daarna 20km hebt hardgelopen omdat je oefent voor een marathon dan heb je wel een verhaal wat je gaat vertellen.

Verder eens met wat al eerder gezegd is: tijd is niet het probleem, energie kan dat wel zijn. Daarnaast denk ik dat een helder doel wel nuttig is. Een studie gaat soms energie opleveren en soms energie kosten. Op de momenten dat het energie kost is het hebben van een groter doel wel heel prettig.

Wat verder al gezegd is: consistentie, consistentie en consistentie zijn je eerste 3 prioriteiten als je gaat starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lariekoek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-06 22:43
superkoex9 schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:50:
[...]

Daar zit waarschijnlijk een flinke bias in. De mensen die wel veel energie hebben (of dat nou komt door echt meer energie, een betere balans of doordat ze doen wat ze echt leuk vinden) zullen dat eerder verkondigen/laten blijken. Het is niet zo interessant om te zeggen dat je na je werkdag hebt gekookt en op de bank bent geploft om netflix te voltooien. Als je na je werkdag nog hebt gekookt en daarna 20km hebt hardgelopen omdat je oefent voor een marathon dan heb je wel een verhaal wat je gaat vertellen.

Verder eens met wat al eerder gezegd is: tijd is niet het probleem, energie kan dat wel zijn. Daarnaast denk ik dat een helder doel wel nuttig is. Een studie gaat soms energie opleveren en soms energie kosten. Op de momenten dat het energie kost is het hebben van een groter doel wel heel prettig.

Wat verder al gezegd is: consistentie, consistentie en consistentie zijn je eerste 3 prioriteiten als je gaat starten.
Bias zit er zeker in, dit is mijn ervaring.
De voorbeelden gelden totaal niet voor mij, maar goed.

Consistentie kan net zo goed breken als je consistent met zaken bezig bent die verplicht zijn in plaats van gekozen.

Denk dat daar dan ook het grote verschil in ligt kwa ervaring en voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

RaZ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 08:43:
[...]

Even de OP gequote, want het vorige topic over dit onderwerp is de OP leeggehaald: Studie naast voltijdse baan
@Lisa_3 Alvorens er moeite wordt gestoken in jouw vragen, waarom heb je de OP leeggehaald in je vorige gesloten topic?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gezien je andere topics, absoluut niet aan beginnen.
Ik ken het gevoel; weinig energie, voelt erg onproductief, dus op zoek naar iets om toch vooruit te gaan. Maar daar win je niks mee, dat is niet houdbaar naast een voltijd baan, helemaal niet in jouw situatie.

Je hebt nog een dikke 10-15 jaar om voor die studie te gaan en dan de volledige waarde eruit te halen. Die stap nu zetten is gewoon je leven weggooien, want de kans dat je dan helemaal thuis komt te zitten en ook niet meer voor je ouders kan zorgen is héél groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:35

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Zoals in diverse topics genoemd, je hebt al diverse topics lopen. ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.