Deel 2/hernieuwde vraag: de vorige keer had ik in juni 2022 om advies gevraagd en keuzes gemaakt. Van die tijd tot nu is er significant veel veranderd aan het huis, dermate veel dat ik toch opnieuw hier advies wil inwinnen 
De vorige vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2131618
Situatie: we wonen in een jaren 30 hoekwoning (135 vierkante meter woonoppervlakte, 3 verdiepingen). De woning heeft historisch nooit veel onderhoud gekend en ik ben dus de laatste ~5 jaar bezig met een inhaalslag te maken.
Op de zolder zijn ook nog 2 slaapkamers van mijn stiefdochters: zij zijn om de week hier. Het zijn relatief kleine slaapkamers die snel te verwarmen zijn, al is de zolderruimte waarin ze staan groot en open (hier kan ik weinig aan veranderen).
Genomen stappen:
- 14 zonnepanelen waarmee we doorheen de gehele dag stroom opwekken. Jaarproductie is ergens tussen de 4500 (goed jaar) en 3500 (minder goed jaar)
- de muren zijn geisoleerd
- alle houten kozijnen zijn vervangen geworden ondertussen voor kunststof kozijnen met HR++ glas
- in 2022 was het gasverbruik 2180 kuub, dat is in het afgelopen jaar een ~ 930 kuub geworden, waarbij het douche/badverbruik omhoog is gegaan (puberdochters die opeens in de fase komen dat jezelf opfrissen wel een ding is
)
- keuken is volledig gasloos gemaakt (quooker voor het warm water, inductie fornuis)
- dak woning is geisoleerd al moet ik her en der wat correcties uitvoeren op de vorige eigenaar zijn werk op dat vlak, het is nog wat tochtig omdat naden niet zijn afgewerkt, maar dat is een easy fix.
- overal tochtbarrieres gemaakt zodat de wind niet los door de hut heen waait
Toekomstige acties nog die ik zelf zoveel mogelijk doe:
-vloer van de woonkamer nog isoleren, mogelijk dat de kruipruimte daar tzt compleet opgevuld gaat worden omdat we hem niet gebruiken, niet nodig hebben en het geen meerwaarde heeft, buiten gebruiken voor extra isolatie. Dit is een toekomstding gezien we dan meteen ook de houten vloer moeten vervangen.
-voorportaal: de originele jaren 30 deur zit er nog in. Prachtig mooi, maar heeft wat upgrades nodig omdat het tochtig is. Ook de glas-in-lood ramen hier zijn zo tochtig als het maar gaat. Plan is om hier zelf kozijntjes voor te maken die ik achter het glas in lood kan plaatsen (aan de binnenkant dus) met daarin HR++ glas. De houten kozijnen zijn voor de rest dikke prima, netjes onderhouden en gereviseerd waar nodig.
- we willen gewoon radiatoren weer. De huidige zijn niet relevant meer: dit zijn radiatoren van ergens uit de jaren 60, een paar zijn ook op het punt van 'beyond repair' gekomen en gaan dus allemaal weg. Dit zullen T33-modellen worden, deze kan ik zelf allemaal plaatsen, niet zo spannend dus
- de buitenunits wil ik op het platte dak boven de keuken hebben: dit gaat de minste overlast qua geluid geven en ze zijn super bereikbaar. Ook qua afwerking het minste gezeur met de gemeente: netjes buiten zicht van alles en iedereen
Qua benodigd vermogen: momenteel is onze CV een Bosch 35HRC, met als vermogen 9,4 kW - 34,8 kW. Bij de laatste controle dit jaar was de onderhoudsmonteur in tranen bijna
Het advies is dat het nu echt klaar is met deze ketel en er voor het koudeseizoen een vervanging moet zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Lucht-waterwarmtepomp, waarbij ik nu twijfel tussen 2 opties: Quatt spreekt me erg aan (de buitenunits hebben een betere WAF dan veel andere merken, al zou ik natuurlijk ook zelf een ombouw kunnen maken, dus dat is geen hele grote pro
). Het zou dan gaan om de 'all electric dubbele buitenunit met het warm-water vat'.
De andere keuze is via het merk ATAG: dit is een optie omdat de huidige firma die het onderhoud doet al jaren goed werk heeft geleverd voor ons en zij dit merk verkopen. Voordeel: ze hebben kennis hiervan, kunnen makkelijk aan onderdelen ed. komen als het nodig is.
De vorige vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2131618
Situatie: we wonen in een jaren 30 hoekwoning (135 vierkante meter woonoppervlakte, 3 verdiepingen). De woning heeft historisch nooit veel onderhoud gekend en ik ben dus de laatste ~5 jaar bezig met een inhaalslag te maken.
Op de zolder zijn ook nog 2 slaapkamers van mijn stiefdochters: zij zijn om de week hier. Het zijn relatief kleine slaapkamers die snel te verwarmen zijn, al is de zolderruimte waarin ze staan groot en open (hier kan ik weinig aan veranderen).
Genomen stappen:
- 14 zonnepanelen waarmee we doorheen de gehele dag stroom opwekken. Jaarproductie is ergens tussen de 4500 (goed jaar) en 3500 (minder goed jaar)
- de muren zijn geisoleerd
- alle houten kozijnen zijn vervangen geworden ondertussen voor kunststof kozijnen met HR++ glas
- in 2022 was het gasverbruik 2180 kuub, dat is in het afgelopen jaar een ~ 930 kuub geworden, waarbij het douche/badverbruik omhoog is gegaan (puberdochters die opeens in de fase komen dat jezelf opfrissen wel een ding is
- keuken is volledig gasloos gemaakt (quooker voor het warm water, inductie fornuis)
- dak woning is geisoleerd al moet ik her en der wat correcties uitvoeren op de vorige eigenaar zijn werk op dat vlak, het is nog wat tochtig omdat naden niet zijn afgewerkt, maar dat is een easy fix.
- overal tochtbarrieres gemaakt zodat de wind niet los door de hut heen waait
Toekomstige acties nog die ik zelf zoveel mogelijk doe:
-vloer van de woonkamer nog isoleren, mogelijk dat de kruipruimte daar tzt compleet opgevuld gaat worden omdat we hem niet gebruiken, niet nodig hebben en het geen meerwaarde heeft, buiten gebruiken voor extra isolatie. Dit is een toekomstding gezien we dan meteen ook de houten vloer moeten vervangen.
-voorportaal: de originele jaren 30 deur zit er nog in. Prachtig mooi, maar heeft wat upgrades nodig omdat het tochtig is. Ook de glas-in-lood ramen hier zijn zo tochtig als het maar gaat. Plan is om hier zelf kozijntjes voor te maken die ik achter het glas in lood kan plaatsen (aan de binnenkant dus) met daarin HR++ glas. De houten kozijnen zijn voor de rest dikke prima, netjes onderhouden en gereviseerd waar nodig.
Afgiftesysteem
:- we willen gewoon radiatoren weer. De huidige zijn niet relevant meer: dit zijn radiatoren van ergens uit de jaren 60, een paar zijn ook op het punt van 'beyond repair' gekomen en gaan dus allemaal weg. Dit zullen T33-modellen worden, deze kan ik zelf allemaal plaatsen, niet zo spannend dus
SWW:
- plek voor boiler: ik wil de huidige CV-ketel ermee vervangen, die mag eruit (of moet), op de plek waar die nu hangt wil ik dan de warmtepomp terug- de buitenunits wil ik op het platte dak boven de keuken hebben: dit gaat de minste overlast qua geluid geven en ze zijn super bereikbaar. Ook qua afwerking het minste gezeur met de gemeente: netjes buiten zicht van alles en iedereen
Qua benodigd vermogen: momenteel is onze CV een Bosch 35HRC, met als vermogen 9,4 kW - 34,8 kW. Bij de laatste controle dit jaar was de onderhoudsmonteur in tranen bijna
Warmtepompvoorkeur:
De warmtepomp moet en verwarmen EN zorgen voor warm water in de badkamer voor douche/badMijn voorkeur gaat uit naar een Lucht-waterwarmtepomp, waarbij ik nu twijfel tussen 2 opties: Quatt spreekt me erg aan (de buitenunits hebben een betere WAF dan veel andere merken, al zou ik natuurlijk ook zelf een ombouw kunnen maken, dus dat is geen hele grote pro
De andere keuze is via het merk ATAG: dit is een optie omdat de huidige firma die het onderhoud doet al jaren goed werk heeft geleverd voor ons en zij dit merk verkopen. Voordeel: ze hebben kennis hiervan, kunnen makkelijk aan onderdelen ed. komen als het nodig is.
Wie gaat het installeren?
Radiatoren kan ik zelf plaatsen/aansluiten. De warmtepomp besteed ik uit, ook ivm subsidie natuurlijkBudget
Ik ga er van uit dat ik een 15 000 euro kwijt ga zijn, give or take (excl. subsidie aftrek). Naast de warmtepomp hebben we overal nieuwe radiatoren nodig en moet de meterkast/deel stroomleidingen worden aangepast en de hoofdaansluiting heeft een upgrade nodig via Enexis (stroomgedeelte is al afgestemd met electroman qua wat er moet gebeuren, alleen moet ik de offerte ed. nog in gang zetten).Eigen zoekwerk
Quatt hun dubbele buitenunit variant spreekt me dus aan of ATAG hun tegenhanger. Vanuit de onderhoudsmonteur was er minder voorkeur voor Remeha oa., waar ze vaker problemen mee hadden. Ik zou ook graag OF bij de huidige onderhoudsmonteur willen blijven (zitten hier in de regio Heerlen allemaal vol met afspraken continu) OF met een firma in zee willen gaan die het onderhoud zelf geregeld hebben (Quatt als ik hun site mag geloven).Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien