Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:19

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Deel 2/hernieuwde vraag: de vorige keer had ik in juni 2022 om advies gevraagd en keuzes gemaakt. Van die tijd tot nu is er significant veel veranderd aan het huis, dermate veel dat ik toch opnieuw hier advies wil inwinnen :)

De vorige vraag: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2131618

Situatie: we wonen in een jaren 30 hoekwoning (135 vierkante meter woonoppervlakte, 3 verdiepingen). De woning heeft historisch nooit veel onderhoud gekend en ik ben dus de laatste ~5 jaar bezig met een inhaalslag te maken.

Op de zolder zijn ook nog 2 slaapkamers van mijn stiefdochters: zij zijn om de week hier. Het zijn relatief kleine slaapkamers die snel te verwarmen zijn, al is de zolderruimte waarin ze staan groot en open (hier kan ik weinig aan veranderen).

Genomen stappen:
- 14 zonnepanelen waarmee we doorheen de gehele dag stroom opwekken. Jaarproductie is ergens tussen de 4500 (goed jaar) en 3500 (minder goed jaar)
- de muren zijn geisoleerd
- alle houten kozijnen zijn vervangen geworden ondertussen voor kunststof kozijnen met HR++ glas
- in 2022 was het gasverbruik 2180 kuub, dat is in het afgelopen jaar een ~ 930 kuub geworden, waarbij het douche/badverbruik omhoog is gegaan (puberdochters die opeens in de fase komen dat jezelf opfrissen wel een ding is :P )
- keuken is volledig gasloos gemaakt (quooker voor het warm water, inductie fornuis)
- dak woning is geisoleerd al moet ik her en der wat correcties uitvoeren op de vorige eigenaar zijn werk op dat vlak, het is nog wat tochtig omdat naden niet zijn afgewerkt, maar dat is een easy fix.
- overal tochtbarrieres gemaakt zodat de wind niet los door de hut heen waait

Toekomstige acties nog die ik zelf zoveel mogelijk doe:
-vloer van de woonkamer nog isoleren, mogelijk dat de kruipruimte daar tzt compleet opgevuld gaat worden omdat we hem niet gebruiken, niet nodig hebben en het geen meerwaarde heeft, buiten gebruiken voor extra isolatie. Dit is een toekomstding gezien we dan meteen ook de houten vloer moeten vervangen.

-voorportaal: de originele jaren 30 deur zit er nog in. Prachtig mooi, maar heeft wat upgrades nodig omdat het tochtig is. Ook de glas-in-lood ramen hier zijn zo tochtig als het maar gaat. Plan is om hier zelf kozijntjes voor te maken die ik achter het glas in lood kan plaatsen (aan de binnenkant dus) met daarin HR++ glas. De houten kozijnen zijn voor de rest dikke prima, netjes onderhouden en gereviseerd waar nodig.
Afgiftesysteem
:
- we willen gewoon radiatoren weer. De huidige zijn niet relevant meer: dit zijn radiatoren van ergens uit de jaren 60, een paar zijn ook op het punt van 'beyond repair' gekomen en gaan dus allemaal weg. Dit zullen T33-modellen worden, deze kan ik zelf allemaal plaatsen, niet zo spannend dus :)
SWW:
- plek voor boiler: ik wil de huidige CV-ketel ermee vervangen, die mag eruit (of moet), op de plek waar die nu hangt wil ik dan de warmtepomp terug
- de buitenunits wil ik op het platte dak boven de keuken hebben: dit gaat de minste overlast qua geluid geven en ze zijn super bereikbaar. Ook qua afwerking het minste gezeur met de gemeente: netjes buiten zicht van alles en iedereen :)

Qua benodigd vermogen: momenteel is onze CV een Bosch 35HRC, met als vermogen 9,4 kW - 34,8 kW. Bij de laatste controle dit jaar was de onderhoudsmonteur in tranen bijna :+ Het advies is dat het nu echt klaar is met deze ketel en er voor het koudeseizoen een vervanging moet zijn.
Warmtepompvoorkeur:
De warmtepomp moet en verwarmen EN zorgen voor warm water in de badkamer voor douche/bad

Mijn voorkeur gaat uit naar een Lucht-waterwarmtepomp, waarbij ik nu twijfel tussen 2 opties: Quatt spreekt me erg aan (de buitenunits hebben een betere WAF dan veel andere merken, al zou ik natuurlijk ook zelf een ombouw kunnen maken, dus dat is geen hele grote pro :P). Het zou dan gaan om de 'all electric dubbele buitenunit met het warm-water vat'.

De andere keuze is via het merk ATAG: dit is een optie omdat de huidige firma die het onderhoud doet al jaren goed werk heeft geleverd voor ons en zij dit merk verkopen. Voordeel: ze hebben kennis hiervan, kunnen makkelijk aan onderdelen ed. komen als het nodig is.
Wie gaat het installeren?
Radiatoren kan ik zelf plaatsen/aansluiten. De warmtepomp besteed ik uit, ook ivm subsidie natuurlijk :)
Budget
Ik ga er van uit dat ik een 15 000 euro kwijt ga zijn, give or take (excl. subsidie aftrek). Naast de warmtepomp hebben we overal nieuwe radiatoren nodig en moet de meterkast/deel stroomleidingen worden aangepast en de hoofdaansluiting heeft een upgrade nodig via Enexis (stroomgedeelte is al afgestemd met electroman qua wat er moet gebeuren, alleen moet ik de offerte ed. nog in gang zetten).
Eigen zoekwerk
Quatt hun dubbele buitenunit variant spreekt me dus aan of ATAG hun tegenhanger. Vanuit de onderhoudsmonteur was er minder voorkeur voor Remeha oa., waar ze vaker problemen mee hadden. Ik zou ook graag OF bij de huidige onderhoudsmonteur willen blijven (zitten hier in de regio Heerlen allemaal vol met afspraken continu) OF met een firma in zee willen gaan die het onderhoud zelf geregeld hebben (Quatt als ik hun site mag geloven).

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij ben je er al bijna, paar check vraagjes:

Hoe groot gaat je boiler zijn? En heb je een WTW in je douche?
Een doorstroom verwarmer kan een optie zijn om je boiler wat te optimaliseren/ontlasten.

Jaren '30, waar komt je buitenunit? Let goed op eventuele trillingen/ontkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
douche heeft geen WTW. De badkamer moet tzt nog compleet op de schop gaan, maar dat is een ding voor loater. Er is dermate veel te doen nog aan het huis dat we in 2022 besloten hebben stug kamer per kamer aan te pakken ipv 'totaal dingen' omdat je anders bezig bleef :)

Doorstroomverwarmer twijfelde ik over, volgens mij heb je die niet nodig als je dat ' vat' hebt? Het vat zou dan meteen een soort van accu vormen (hierop is correctie danwel aanvulling fijn) zodat ik mijn eigen stroom zo optimaal mogelijk kan gebruiken. Als ik kijk naar doorstroomverwarmers ga ik dan ook snel nog een 'krachtstroom' verbinding nodig hebben en kom ik denk ik in de knoop met mijn meterkast. Ik heb nu 1 3fasen aansluiten al voor het fornuis en de meterkast trekt het stroomverbruik nu precies. Aan de andere kant: er is altijd wel iets te regelen, dus zou de doorstroomverwarmer een voordeel hebben? Ik anticipeer trouwens op een toekomst waarbij saldering er niet meer is en het zinniger is zoveel mogelijk stroom zelf te gebruiken/op te slaan in deze of gene vorm.

De Quatt zou 187 liter hebben (L) of 282liter. Voor de toekomst als de badkamer op de schop gaat, zal het bad zelf eruit gaan ten faveure van een douche, dus het bad neem ik nu niet mee in overwegingen :) Meestal douchen we, dus een spaardouchekop zal tzt er ook komen, maar ik moet wat stapjes maken op dat vlak ivm draagvlak bij de rest van de bewoners :P Ik ben wat meer hardcore op dat vlak dan de rest van het huis.

En de buitenunit komt op het plattedak boven de keuken. Men zou dan via de zolder wat leidingwerk omlaag moeten laten lopen langs een verdieping, maar dit is het stevigste plekje en het best bereikbaar. Ik maak dan wel de aanname dat men het kan regelen ivm trillingen, al lijkt een plat dak me geschikter dan een dakkapel.

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 11-04-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:07:
Doorstroomverwarmer twijfelde ik over, volgens mij heb je die niet nodig als je dat ' vat' hebt? Het vat zou dan meteen een soort van accu vormen (hierop is correctie danwel aanvulling fijn) zodat ik mijn eigen stroom zo optimaal mogelijk kan gebruiken.
Heeft een van jouw pubers weleens een lege telefoon?
Bedenk nu wat er gebeurd als jouw vat/accu van warm water leeg is.... En het is jouw schuld >:)

Die boilers zijn echt krap voor jouw gebruik. Daar zou ik echt even goed naar kijken. Ik had hier een stalen bad met een 200L warmtepompboiler en dat ging ook weleens mis. En dan duurt het *lang* voordat er weer warm water is. Dat was niet goed voor de WAF. (Als je per ongeluk het bad te vol vulde, dan liep de eerste 50L water direct al weg, dan was het heel snel daarna op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
TheGhostInc schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:43:
[...]

Heeft een van jouw pubers weleens een lege telefoon?
Bedenk nu wat er gebeurd als jouw vat/accu van warm water leeg is.... En het is jouw schuld >:)
daar ben ik gelukkig vrij ongevoelig voor :P Ik ben toch al geen fan van een bad to be fair, beetje zuinig doen is prima, beetje stimuleren om zuinig te doen is nog meer prima >)
Die boilers zijn echt krap voor jouw gebruik. Daar zou ik echt even goed naar kijken. Ik had hier een stalen bad met een 200L warmtepompboiler en dat ging ook weleens mis. En dan duurt het *lang* voordat er weer warm water is. Dat was niet goed voor de WAF. (Als je per ongeluk het bad te vol vulde, dan liep de eerste 50L water direct al weg, dan was het heel snel daarna op).
Het is wel een overweging deels ja. Waar ik een beetje mee zit in die afweging (en ik denk niet dat er een goed of fout gaat zijn in die afweging) is hoeveel ik wil anticiperen nu op wat gaat komen. Wat gaat komen is dat dat bad eruit gaat. Een tweede wc is een hogere prioriteit tzt, dan een bad en ivm de ruimte is er geen wereld waarin die 2 naast elkaar kunnen bestaan :)
(misschien extra kader er bij: dit hele verhaal zal vanuit gebruiken van overwaarde van huis moeten komen, dus ik wil ver vooruit plannen ook daarmee. De keuze voor een warmtepomp is deels erop gebaseerd dat ik het neit zie zitten om nog een gascv te plaatsen en hybride is imo ook maar een pleister plakken, dan moet ik zoveel aanpassen dat ik net zo goed full electric kan gaan).

Ik meende trouwens dat Quatt vrij rap ging bijverwarmen als je vat leeg ging of valt dat in de praktijk tegen?

Let trouwens: de badkamer is de enige plek in huis waar warm water nodig zou zijn via de 'cv' (en de warmtepomp straks).

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 11-04-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Geen adviezen, wel een aantal overwegingen voor jou

- Je wilt de vloer nog isoleren en daarvoor moet de huidige houten vloer eruit. Je zou schuimbeton kunnen overwegen, dan heb je isolatie en vloer in 1.

- Vervangen van de vloer is het ideale moment voor het leggen van vloerverwarming. Geeft enorm veel meer comfort dan radiatoren.

- Je geeft aan dat de zolder snel warm wordt. Wil je ook gaan koelen met de warmtepomp? Dan moet je wel een afgiftesysteem hebben die dat kan (bijv convectoren). Let wel dat koelen met een verwarmingssysteem limieten kent in verband met condensatie. Als je veel koelvermogen hebt, moet je een afgiftesysteem hebben die ook condensvocht kan afvangen EN alle leidingen waar koud water doorstroomt moeten geïsoleerd zijn.

- Alternatief is om naast de warmtepomp alsnog een aircootje op de zolder te plaatsen.

- 4 personen in huis 9 l/min douche en relatief veel douchen: Een vat van 200 liter @ 60 °C is dan in 37 minuten leeg. Een vat van 300 liter in 55 minuten. Het kan enkele uren duren om het vat weer op te laden. Houdt hier rekening mee in het ontwerp! Het beste is om zo snel mogelijk naar een spaardouche te gaan (bijv Niebla neveldouche)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@Skyaero schuimbeton en daarop terug een houten vloer is het plan. Vloerverwarming voor nu nog niet, vrouw is groot fan van tapijtjes overal en dat is aangenaam warm aan de voeten ook als heel koud is. Daarbij zit ik met de pomp die je dan ergens kwijt moet en stroom blijft gewoon een drama hier in de hut. Die zou ik alleen in de keler kwijt kunnen en dan is het een fiks stukje boren om in de woonkamer uit te komen. Freezen is geen optie ivm originele vloer in de gang die behouden moet blijven. Tenzij er nog opties zijn voor vlierverwarming via warmtepomp zonder extra pomp erbij?

airco/koeling is voor nu geen wens: we zien dat als een luxeissue. Het huis heeft ook gelukkig altijd smorgens de zon aan de voorkant, 's avonds achterkant dus een open raam is altijd erg effectief. Ik zag wel dat de Quatt een optie heeft voor koelen.

douche is een goed punt voor badkamer ontwerp! For the time being accepteer ik dat een vat niet zo handig is met een bad, kunnen ze al wennen aan zuinig aan doen of zich af en toe gewoon douchen in bad. Thanks voor die douchekoppen, die zijn interessant voor als ik aan de slag ga met de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
wat is nu precies je vraag? of je dubbele quatt moet of 1x atag? Ik zou geen 2 buitenunits nemen als t niet hoeft dus mooi naar Atag kijken. Je hebt weinig verbruik en dus weinig vermogen nodig, met een 5 kW warmtepomp kom je een heel eind. Het SWW-vat zou ik juist 200L kiezen. Die is veel sneller weer warm als er veel gebruik is geweest. Je kunt een 200L vat in ongeveer anderhalf uur weer warm hebben met een 5kW warmtepomp. Een 300L duurt logischerwijs weer 50% langer.

vloerverwarming zou ik altijd doen als je vloer gaat aanpakken. Ook al doe je overal kleedjes. Die pomp die je niet kwijt kunt snap ik niet. Je gaat toch naar lage temp verwarming (want warmtepomp)? dan neem je meestal een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp, dat is namelijk niet meer nodig voor bijmenging/temp regeling als het water toch al niet heel warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@Fr33z het is vooral bevestiging denk ik wat ik zoek, dat ik overal aan gedacht heb/ heb meegewogen.

Goed punt van vat, dat zou een stuk makkelijker zijn dan.

Van de vloer: ik veronderstelde dat er altijd een aparte pomp nodig was om het water rond te pompen in de vloerverwarmingsbuizen, maar ik begrijp dus dat dit niet nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Nee die pomp is alleen nodig als je een mengverdeler nodig hebt die water van bijv. 50C pakt en dat mengt met koud water uit de retourleiding tot 35C voor in je vloer. Maar bij lage temperatuur systemen heb je dat niet nodig en is het zelfs onwenselijk want kost extra stroom en beetje rendement op je warmtepomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
polthemol schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:43:
@Fr33z het is vooral bevestiging denk ik wat ik zoek, dat ik overal aan gedacht heb/ heb meegewogen.
Je hebt een prima beeld van wat je wilt en niet kiezen voor vloerverwarming is helemaal geen rare keuze. Zeker als je tapijtjes gebruikt.

Blijft alleen goed nadenken over de badkamer over. Je wilt niet nu een 400 liter vat neerzetten die je straks niet nodig hebt omdat je een spaardouche en wtw hebt. Ik zou daarom z.s.m. de douchekop vervangen voor een (luxe) spaardouche. Kost je 100 euro en een half uurtje werk. Scheelt een 40% kleiner vat. Dan kun je met 200 liter al snel toe, zeker als er een mix is tussen 's ochtends en 's avonds douchen.

Ik zou persoonlijk voor de ATAG gaan. Nutteloos om twee Quatt buitenunits te plaatsen en levert extra installatiekosten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Adviezen doorgewerkt van hier ooken de eerste acties uitgezet.

- vloer woonkamer in een hoekje open gemaakt en de kruipruimte is voorzien van een betonnen vloer, niet het losse zand wat ik vreesde. ~60cm om op te vullen. Eerste offertes uitgezet om te zien wat dat gaat kosten om dat met schuimbeton te laten gebeuren samen met vloerverwarming

- de vaste ketelboer en Quatt gevraagd om een offerte/voorstel. Ben er nog niet helemaal over uit, dus zal gevalletje 'overtuig me maar' worden

- check leerde dta er nog ruimte is op stroomnetwerk in mijn wijk,gezien ik waarschijnlijk een upgrade nodig ga hebben ivm warmtepomp.

- voor wat betreft het warmwatervat, gaan we het huidige bad/de huidige inrichting op geen enkele manier meenemen in de overwegingen. Het toekomstplan is een douche, als we nu een jaartje of 2 wat ongemak moeten ervaren als tussenfase is dat prima. Ik laat wel nog een bevriend iemand langskomen (bouwkundige inspecties gedaan als vak) om te controleren of de vloer sterk genoeg is/sterk genoeg gemaakt moet worden voor een vat te dragen van x gewicht. Zal me oko nog verdiepen met toekomstblik of het zinnig is om een groter vat te hebben ten einde deze als accu te gebruiken wanneer saldering op zijn einde is.

- warm water wastafel badkamer mogelijk tzt via ene kleine doorstroomverwarmer om verspilling van liters koud water in de warm water leiding te voorkomen voor snel even handen wassen

- WTW en spaardouchekop zaken snel bekeken en deze gaan for sure meegenomen worden in de badkamerverbouwing.

Rest nu nog wachten op offertes en de financiering gaan regelen. De 'los uit de pols' berekening wijst richting een 20K voor nu, stevige zak centen, maar dan zijn wel netjes bij met onze hut (en dragen we wat minder bij aan shady landen die ons gas verkopen/ beetje wat groener leven).

Dank voor het meedenken! Ik denk dat ik nu wel klaar ben om aan de slag te gaan en de gaten in mijn plan zijn opgevuld waar nodig. Op naar de verrassingen die straks boven tafel komen vanaf dat er geen weg terug meer is :P

Pagina: 1