Situatie: we wonen in een jaren 30 hoekwoning (135 vierkante meter woonoppervlakte, 3 verdiepingen). De woning heeft historisch nooit veel onderhoud gekend en ik ben dus de laatste ~3 jaar bezig met een inhaalslag te maken. Door de verkoop van mijn eigen appartement is er extra budget vrijgekomen wat ik zo snel mogelijk heb ingezet om kosten te drukken.
- zonnepanelen met voorlopig een stevige overproductie: dit met het oog op de toekomst waarin ik geen gas meer wil hebben
- spaumuren laten isoleren. Hiermee is ons gasverbruik gedaald met een ~15 tot 20%. Stevige daling, maar de woning had nog de originele kozijnen van de jaren 30, ik denk dat dat alles zegt over de isolatie
- volgende maand worden alle kozijnen vervangen voor kunststofkozijnen met HR-glas
- het dak is (gek genoeg ergens) wel geisoleerd geworden door de vorige bewoner. Het rendement is wel nog vrij laag, maar dat heeft te maken met rottige jaren 30 kozijnen waar de wind los doorheen waait
Met bovenstaande maatregelen verwacht ik voor nu dat ik, op wat kleine details na, het gros van mijn isolatiekaarten die ik kon spelen heb gespeeld en door kan gaan.
Wat er nog op de planning staat:
- keuken volledig op de schop: fornuis gaat eruit voor inductieplaat. Voor warm water in de keuken willen we kijken naar een quooker-achtige oplossing. Er is dus _geen_ leiding nodig voor warm water naar de keuken. Radiator is ook niet nodig, de keuken is zelfs het 's winters aangenaam warm met dank aan de ligging.
- tzt zal er iets van vloerverwarming gaan komen in de woonkamer. Dit is echte rvoor in de toekomst, gezien ik dan ook de vloer moet vervangen en ik voor nu mijn budget effectiever kan inzetten op andere zaken
- de badkamer ligt recht onder de boiler (misschien 3 meter leidingwerk). De radiator uit de badkamer gaat weg als we de cv vervangen voor de warmtepomp, maar ik weet niet of het handig is om een kleine electrische boiler van deze of gene vorm te gebruiken voor de waskraan en de douche/badkraan, of dat dit via de warmtepomp prima kan.
Historisch gasverbruik: 2180 m³/jaar (dit was van voor er isolatiemaatregelen kwamen. Begin dit jaar is de spaumuur gevuld en volgende maand zijn alle enkelglas houten kozijnen vervangen voor moderner spul
. De spaumuur gaf in de beginmaanden van dit jaar een besparing op gasverbruik van ~15 tot 20%. Met de nieuwe kozijnen gaat dat nog wat harder omlaag qua verbruik).
- we willen gewoon radiatoren weer. De huidige zijn niet relevant meer: dit zijn radiatoren van ergens uit de jaren 60, een paar zijn ook op het punt van 'beyond repair' gekomen en gaan dus allemaal weg. In de woonkamer kan mogelijk nog vloerverwarming komen in de toekomst, maar dat is voor nu niet relevant.
- ik heb in mijn hoofd 2 plekken waar de buitenunit geplaatst kan worden, namelijk:
). De 34.8 is een beetje aan de hoge kant, vooral nu we isolatie hebben.
- zonnepanelen met voorlopig een stevige overproductie: dit met het oog op de toekomst waarin ik geen gas meer wil hebben
- spaumuren laten isoleren. Hiermee is ons gasverbruik gedaald met een ~15 tot 20%. Stevige daling, maar de woning had nog de originele kozijnen van de jaren 30, ik denk dat dat alles zegt over de isolatie
- volgende maand worden alle kozijnen vervangen voor kunststofkozijnen met HR-glas
- het dak is (gek genoeg ergens) wel geisoleerd geworden door de vorige bewoner. Het rendement is wel nog vrij laag, maar dat heeft te maken met rottige jaren 30 kozijnen waar de wind los doorheen waait
Met bovenstaande maatregelen verwacht ik voor nu dat ik, op wat kleine details na, het gros van mijn isolatiekaarten die ik kon spelen heb gespeeld en door kan gaan.
Wat er nog op de planning staat:
- keuken volledig op de schop: fornuis gaat eruit voor inductieplaat. Voor warm water in de keuken willen we kijken naar een quooker-achtige oplossing. Er is dus _geen_ leiding nodig voor warm water naar de keuken. Radiator is ook niet nodig, de keuken is zelfs het 's winters aangenaam warm met dank aan de ligging.
- tzt zal er iets van vloerverwarming gaan komen in de woonkamer. Dit is echte rvoor in de toekomst, gezien ik dan ook de vloer moet vervangen en ik voor nu mijn budget effectiever kan inzetten op andere zaken
- de badkamer ligt recht onder de boiler (misschien 3 meter leidingwerk). De radiator uit de badkamer gaat weg als we de cv vervangen voor de warmtepomp, maar ik weet niet of het handig is om een kleine electrische boiler van deze of gene vorm te gebruiken voor de waskraan en de douche/badkraan, of dat dit via de warmtepomp prima kan.
Historisch gasverbruik: 2180 m³/jaar (dit was van voor er isolatiemaatregelen kwamen. Begin dit jaar is de spaumuur gevuld en volgende maand zijn alle enkelglas houten kozijnen vervangen voor moderner spul
Afgiftesysteem
:- we willen gewoon radiatoren weer. De huidige zijn niet relevant meer: dit zijn radiatoren van ergens uit de jaren 60, een paar zijn ook op het punt van 'beyond repair' gekomen en gaan dus allemaal weg. In de woonkamer kan mogelijk nog vloerverwarming komen in de toekomst, maar dat is voor nu niet relevant.
SWW:
- plek voor boiler: ik wil de huidige CV-ketel ermee vervangen, die mag eruit (of moet), op de plek waar die nu hangt wil ik dan de warmtepomp terug- ik heb in mijn hoofd 2 plekken waar de buitenunit geplaatst kan worden, namelijk:
- buitenwand bij balkon: voordeel is dat dit superbereikbaar is en waarschijnlijk appeltje-eitje voor een monteur. Nadeel is dat dit aan de muur grenst waar mijn zoontje zijn slaapkamer heeft. Ik weet niet hoeveel lawaai ik kan verwachten van die buitenunit en met name hoeveel lawaai het ding maakt zo rond de avond / het 's nachts.
- dakkapel: er is een dakkapel recht naast waar de cv nu staat en de warmtepomp straks idealiter zou moeten komen. Niet gehinderd door enige praktische kennis zou ik denken dat dit misschien een nog betere plek is, in ieder geval zou dat het punt van geluid en lelijke leidingen langs de muur (puntje voor de WAF) helemaal oplossen
Warmtepompvoorkeur:
Mijn voorkeur gaat uit naar een Lucht-waterwarmtepomp, zie ook de situatie voor de woning die ik en mijn vrouw hebben. Ik denk dat dit een split-oplossing gaat worden ook.Wie gaat het installeren?
Radiatoren kan ik zelf plaatsen/aansluiten. De warmtepomp besteed ik uit, ook ivm subsidie natuurlijkBudget
We hebben een zakje centen klaar staan om te gebruiken voor dit alles. Gezien de vorige ingrepen/verbouwingen ook aardig wat overwaarde hebben opgeleverd is er ook daar ruimte om het via eenextra hypotheek/duurzaamheidslening ed. eventueel in te zetten.Eigen zoekwerk
Ik heb zelf een voorkeur voor Remeha als merk, in het verleden goede ervaringen gehad altijd met hun cv's. Ik verwacht qua vermogen een 15kW nodig te hebben, maar dit een beetje koffiedikkijken nog ivm de nieuwe kozijnen die moeten komen. De lat lag qua isoleren zo laag in ieder geval dat zelfs een beetje spaumuurisolatie al immense besparingen opleverde. Dat zal nog wel toenemen als ook de tochtende houten ramen met enkel glas weg zijn.[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 02-06-2022 10:59 ]
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien