Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:45

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Situatie: we wonen in een jaren 30 hoekwoning (135 vierkante meter woonoppervlakte, 3 verdiepingen). De woning heeft historisch nooit veel onderhoud gekend en ik ben dus de laatste ~3 jaar bezig met een inhaalslag te maken. Door de verkoop van mijn eigen appartement is er extra budget vrijgekomen wat ik zo snel mogelijk heb ingezet om kosten te drukken.

- zonnepanelen met voorlopig een stevige overproductie: dit met het oog op de toekomst waarin ik geen gas meer wil hebben
- spaumuren laten isoleren. Hiermee is ons gasverbruik gedaald met een ~15 tot 20%. Stevige daling, maar de woning had nog de originele kozijnen van de jaren 30, ik denk dat dat alles zegt over de isolatie ;)
- volgende maand worden alle kozijnen vervangen voor kunststofkozijnen met HR-glas
- het dak is (gek genoeg ergens) wel geisoleerd geworden door de vorige bewoner. Het rendement is wel nog vrij laag, maar dat heeft te maken met rottige jaren 30 kozijnen waar de wind los doorheen waait

Met bovenstaande maatregelen verwacht ik voor nu dat ik, op wat kleine details na, het gros van mijn isolatiekaarten die ik kon spelen heb gespeeld en door kan gaan.

Wat er nog op de planning staat:
- keuken volledig op de schop: fornuis gaat eruit voor inductieplaat. Voor warm water in de keuken willen we kijken naar een quooker-achtige oplossing. Er is dus _geen_ leiding nodig voor warm water naar de keuken. Radiator is ook niet nodig, de keuken is zelfs het 's winters aangenaam warm met dank aan de ligging.
- tzt zal er iets van vloerverwarming gaan komen in de woonkamer. Dit is echte rvoor in de toekomst, gezien ik dan ook de vloer moet vervangen en ik voor nu mijn budget effectiever kan inzetten op andere zaken :)
- de badkamer ligt recht onder de boiler (misschien 3 meter leidingwerk). De radiator uit de badkamer gaat weg als we de cv vervangen voor de warmtepomp, maar ik weet niet of het handig is om een kleine electrische boiler van deze of gene vorm te gebruiken voor de waskraan en de douche/badkraan, of dat dit via de warmtepomp prima kan.

Historisch gasverbruik: 2180 m³/jaar (dit was van voor er isolatiemaatregelen kwamen. Begin dit jaar is de spaumuur gevuld en volgende maand zijn alle enkelglas houten kozijnen vervangen voor moderner spul :). De spaumuur gaf in de beginmaanden van dit jaar een besparing op gasverbruik van ~15 tot 20%. Met de nieuwe kozijnen gaat dat nog wat harder omlaag qua verbruik).
Afgiftesysteem
:
- we willen gewoon radiatoren weer. De huidige zijn niet relevant meer: dit zijn radiatoren van ergens uit de jaren 60, een paar zijn ook op het punt van 'beyond repair' gekomen en gaan dus allemaal weg. In de woonkamer kan mogelijk nog vloerverwarming komen in de toekomst, maar dat is voor nu niet relevant.
SWW:
- plek voor boiler: ik wil de huidige CV-ketel ermee vervangen, die mag eruit (of moet), op de plek waar die nu hangt wil ik dan de warmtepomp terug
- ik heb in mijn hoofd 2 plekken waar de buitenunit geplaatst kan worden, namelijk:
  1. buitenwand bij balkon: voordeel is dat dit superbereikbaar is en waarschijnlijk appeltje-eitje voor een monteur. Nadeel is dat dit aan de muur grenst waar mijn zoontje zijn slaapkamer heeft. Ik weet niet hoeveel lawaai ik kan verwachten van die buitenunit en met name hoeveel lawaai het ding maakt zo rond de avond / het 's nachts.
  2. dakkapel: er is een dakkapel recht naast waar de cv nu staat en de warmtepomp straks idealiter zou moeten komen. Niet gehinderd door enige praktische kennis zou ik denken dat dit misschien een nog betere plek is, in ieder geval zou dat het punt van geluid en lelijke leidingen langs de muur (puntje voor de WAF) helemaal oplossen
Qua benodigd vermogen: momenteel is onze CV een Bosch 35HRC, met als vermogen 9,4 kW - 34,8 kW. Deze is heel dringend aan vervanging toe (om de laatste monteur te quoten: hij zou alleen nog maar kunnen komen om hem van de muur te halen :P ). De 34.8 is een beetje aan de hoge kant, vooral nu we isolatie hebben.
Warmtepompvoorkeur:
Mijn voorkeur gaat uit naar een Lucht-waterwarmtepomp, zie ook de situatie voor de woning die ik en mijn vrouw hebben. Ik denk dat dit een split-oplossing gaat worden ook.
Wie gaat het installeren?
Radiatoren kan ik zelf plaatsen/aansluiten. De warmtepomp besteed ik uit, ook ivm subsidie natuurlijk :)
Budget
We hebben een zakje centen klaar staan om te gebruiken voor dit alles. Gezien de vorige ingrepen/verbouwingen ook aardig wat overwaarde hebben opgeleverd is er ook daar ruimte om het via eenextra hypotheek/duurzaamheidslening ed. eventueel in te zetten.
Eigen zoekwerk
Ik heb zelf een voorkeur voor Remeha als merk, in het verleden goede ervaringen gehad altijd met hun cv's. Ik verwacht qua vermogen een 15kW nodig te hebben, maar dit een beetje koffiedikkijken nog ivm de nieuwe kozijnen die moeten komen. De lat lag qua isoleren zo laag in ieder geval dat zelfs een beetje spaumuurisolatie al immense besparingen opleverde. Dat zal nog wel toenemen als ook de tochtende houten ramen met enkel glas weg zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door polthemol op 02-06-2022 10:59 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-09 15:11
Hmm, als je toch alle radiatoren gaat vervangen dan meteen gaan voor lage temperatuur radiatoren of fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
radiatoren was het plan, die fancoils is niet echt haalbaar. Plafonds zijn nogal doosjes met verrassingen met dank aan het bouwjaar van de woning (veel houtwerk).

Ik blijf alleen struikelen over hoeveel vermogen ik nodig ga hebben. Ik neem aan dat het met een warmtepomp niet echt zinnig is als je overcapaciteit hebt (dat wanneer nodig je je woning veel sneller warm krijgt of zo?)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:29
polthemol schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:35:

Ik blijf alleen struikelen over hoeveel vermogen ik nodig ga hebben. Ik neem aan dat het met een warmtepomp niet echt zinnig is als je overcapaciteit hebt (dat wanneer nodig je je woning veel sneller warm krijgt of zo?)?
Sneller warm krijgen kost heel veel rendement. Daarnaast wil je met een warmtepomp één temperatuur continue houden. Geen schommelingen, hooguit 0,5 graad.

15 kW lijkt me veels te groot. Een 10 kW is gesvhikt bij een gasverbruik van 2100m3. Met de energie besparing kan je zeker lager uit. Een benadering is te bepalen door gasverbruik te delen door 1650 vollasturen en vervolgens maal 8 te doen. Met besparing een 8kW?

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
@Dat_Doc dus overcapaciteit wil je zoveel mogelijk beperkt houden en meer de thermostaat/temperatuur constant houden (bv. op 16 graden draaien het swinters als je naar bed gaat) of gewoon altijd stug op x graden laten draaien?

Dat scheelt in ieder geval aardig in de kosten als ik richting de 10kW ga

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 22:38
polthemol schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:41:
@Dat_Doc dus overcapaciteit wil je zoveel mogelijk beperkt houden en meer de thermostaat/temperatuur constant houden (bv. op 16 graden draaien het swinters als je naar bed gaat) of gewoon altijd stug op x graden laten draaien?

Dat scheelt in ieder geval aardig in de kosten als ik richting de 10kW ga
Nu heb ik geen jaren 30 huis, maar nieuwbouw (140m2 / 3.9kW WP). Maar ik heb wel ltv met een warmtepomp. Ik zou 's nachts zeker niet verlagen naar 16, maar eerder naar 19, als je overdag op 20 graden zit. als je het 's nachts laat afkoelen naar 16 graden, kan het wel uren duren voordat je weer op 20 zit, of je moet met veel hogere temperaturen gaan verwarmen, maar dan zit je wel buiten het efficiente bereik van je WP te verwarmen, en dan dus waarschijnlijk ook met veel lagere COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 19:10

Superbeagle

Always smile

Je kunt met radiatoren de boel warm houden op wp-vriendelijke temperaturen van zo’n 35 °C.

Je zult dan wel overgedimensioneerde radiatoren moeten plaatsen eventueel voorzien van DBE.

Als voorbeeld; stel een kamer heeft een warmteverlies van 500 kW. Het kan zijn dat je nu aan radiatorvermogen in hebt hangen van 1.200 kW, wat niet ondenkbaar is. Dit vermogen is bepaald bij 75/65/20. Dit betekent een Ta van 75 °C bij een Tr van 65 °C en een ruimtetemperatuur van 20 °C.

Bij een Ta van rond de 50 °C betekent dit een halvering van het vermogen waardoor je 600 kW hebt. Dit is genoeg om het warmteverlies te compenseren.

Ga je echter naar een Ta van 35 °C dan houd je slechts 1/6 van het vermogen over, dus 200 kW. Dan krijg je het niet meer warm. Plak je er DBE’s onder dan is dit nog maar 1/4 van het vermogen (300 kW). Dit is echter nog steeds niet genoeg.

Zonder DBE moet je een radiator hangen met een afgifte van minimaal 6 x 500 kW = 3.000 kW. Met DBE kun volstaan met minimaal 4 x 500 = 2.000 kW.

Je ziet dus waarom je T22’s moet hangen of zelfs T33’s en het liefst voorzien van DBE. Dikke T33’s hebben wel een lagere WAF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Op de site hieronder is een tool waarmee je zelf kunt spelen met de vermogens.

warmtepomp-panel.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
ik neem aan dat de radiatoren die je noemt qua montage hetzelfde zijn als elke andere radiator toch? Gewoon 2 leidingen eraan, vastmikken aan de muur en klaar?

Handig die tool! Ik ga er van het weekend eens kamer per kamer mee rekenen.

@borft dan moet dat punt zeker lukken. We hebben hier de verwarming zelden hoger dan 19 staan zelfs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Yep, zijn gewoon standaard radiatoren.

En DBE zijn gewoon pc ventilatoren die je goedkoop kunt halen en zelf DIY zoals hier: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Anders betaal je de hoofdprijs want de fabrikanten beginnen het ook te ontdekken zoals Vasco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Superbeagle schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:06:
Yep, zijn gewoon standaard radiatoren.

En DBE zijn gewoon pc ventilatoren die je goedkoop kunt halen en zelf DIY zoals hier: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Anders betaal je de hoofdprijs want de fabrikanten beginnen het ook te ontdekken zoals Vasco.
die ventilatoren moet ik uitzoeken nog, ik zit met een stroomprobleem op de plekken waar ze zouden moeten komen (specifiek: geen stroompunten daar). Trekken van nieuwe kabels is niet iets waar ik heel happig op ben, omdat het wegwerken in de muren echt dramatisch is vanwege de leeftijd van de woning. Misschien uitzoeken of dat via een handig plintensysteem aan te pakken is, zonder dat het fugly is.

(best wel een gedoe dit, idee is simpel, maar elke nagel die de muur in moet geeft haken en ogen :P Leidingen wegwerken de muur in hebben we al opgegeven als idee, want het freezen in de muur is 'wel een dingetje' met de kwaliteit van de jaren 30 baksteen in het achterhoofd).

Eerste offerte uitgezet in ieder geval, wil het stap voor stap gaan aanpakken. De radiatoren zijn vrij snel te doen zodra de cv vervangen is.

Pagina: 1