Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-05 12:57
Goedendag,

Ik heb een soort zelfde patroon: ‘s nacht gaat mijn 8 KWh All Electric WP (merk TC Swiss) 2 x per uur aan. Overdag als de zon schijnt doet WP vrijwel niets.
Vrijstaand huis, beneden 70m2 vloerverwarming, boven conventionele radiatoren.
Wij zaten op stadsverwarming, ‘installateur’ heeft 22 jaar oude Robot stadsverwarmingsverdeler omgebouwd.
VV beneden is ‘s ochtends redelijk warm, maar als overdag zon in huis de boel heeft opgewarmd, is de vloer (en huis) in de avond niet aangenaam warm.
Volgens bedrijf Robot kun je een oude stadsverwarmingsverdeler helemaal niet ombouwen en geschikt maken voor warmtepomp?
Boven is situatie met conventionele radiatoren erger: krijg het niet warm, met name badkamer niet. Installateur zegt dat ik temperatuur WP moet verhogen naar 60 graden om het boven warm te krijgen. Heeft ook geen idee wat waterzijdig inregelen is.
Zit met mijn handen in het haar hoe hier uit te komen en heb inmiddels spijt als haren op mijn hoofd van de hele overstap.
Heeft iemand een suggestie?

Vriendelijke groet

Hans van Raaij
Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-05 18:04
Deed de warmtepomp het een maand geleden wel goed toen het kouder was? In dat geval zou de stooklijn misschien niet goed staan. Dan zou de warmtepomp boven een bepaalde buitentemperatuur niet meer draaien ('s nachts wel omdat het dan afkoelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

je hebt nu een eigen topic, in plaats van iemand anders zijn topic over een ander onderwerp.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Dank voor de reactie: ik heb geen idee hoe ik de stooklijn kan instellen……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat context is wel prettig voor de lezer.
HansVV20 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 08:53:
Goedendag,

Ik ben nieuw hier en ben benieuwd of mensen mij kunnen adviseren.
Situatie is als volgt: Vrijstaand huis in Utrecht (bouwjaar 2003) aangesloten op Eneco stadsverwarming.
Vloerverwarming benedenverdieping, rest van het huis radiatoren die nauwelijks aanstaan.
4 personen
Gemiddeld verbruik over afgelopen 12 jaar (zolang kan ik terug in Eneco app) 64 GJ op jaarbasis.
Is best aan de hoge kant, naar mijn idee?
Ik wil graag kijken hoe ik kan besparen op warmte. Elecriciteit heb ik al gedaan: wek afgelopen 10 jaar 6000kw/jaar op met zonnepanelen. Is voor opladen auto en rest van verbruik in huis.
Ben aan het kijken of het slim is om met warmtepomp huis kan verwarmen (all electric).

Zijn er mensen in vergelijkbare situatie die adviezen/tips hebben wat te doen om verbruik/kosten omlaag te brengen?

Dank voor het meedenken

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:07

timovd

Voorsprong door techniek

"TC Swiss" klinkt als een Chinees merk.
Ik vermoed dat je werkt met een kamerthermostaat en niet WAR. WAR voorkomt aan- en uitschakelen van de warmtepomp. Zonder instellingen te laten zien, kunnen we weinig advies geven.
Goed dat de installateur de vv-verdeler heeft omgebouwd. Deze is nu pomploos, verwacht ik. Zijn alle vernauwingen/ventielen er uit?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor context, vul dit eens in:

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
- X m² vloerverwarming, slangen 10/15 cm HoH, Y groepen, Z daarvan staan altijd open
- X radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter

- hoeveel m2 is het huis totaal?
- is er een berekening gemaakt door de installateur?
- plaats fotos van de opstelling (WP en verdeler)
- hoe dik zijn de leidingen?
- heb je een kastje in de woonkamer met temperatuur gegevens? (Foto aub)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Naast de waterzijdige inregeling en mogelijks andere fouten die de installateur heeft gemaakt, lijkt mij dit weeral een bewijs dat nachtverlaging wél nuttig is met een warmtepomp.
Als je continue dezelfde temperatuur vraagt, dan zal het feit dat het 's nachts kouder is dan overdag zorgen dat je vooral 's nachts opwarmt (wanneer zonnepanelen niets doen, en het kouder is dus de COP lager).
Beter kan je met een beperkte verlaging werken, en dan op de momenten dat je warmte wil iets hogere temperatuur vragen (vb. 's avonds als de kinderen de pijama aantrekken een half graadje warmer).

Als de radiatoren berekend waren op een slecht geïsoleerd huis, en er flink extra is geïsoleerd dan volstaan de radiatoren doorgaans op lager temperatuur. Badkamer is vaak wel wat moeilijker, je wil daar een hogere temperatuur op specifieke momenten ==> basistemperatuur efficiënt doen (radiator, eventueel vloerverwarming toevoegen), en voor koude momenten een extraatje (IR paneel, of een goedkope electrische radiator van de bouwmarkt die het in 10 minuten heerlijk heet krijgt). Laat je niet verleiden tot electrische vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HansVV20 Misschien nog even checken:
Wat zegt de pijpfitter aka installateur als je hem confronteert met de informatie van Robot
over de vloerverwarmingsverdeler?
En een warmtepomp met 60 °C aanvoer lijkt me absoluut geen goed idee.
- Of betaalt de pijpfitter jouw (veel) hogere stroomrekening?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansVV20
Installateur heeft op mijn uitdrukkelijke verzoek gebeld met mijn Robot deskundige. Installateur is bereid om nieuwe pomploze vv verdeler te betalen en installleren. Dan moeten we beneden in orde hebben. En vervolgens ga ik in de slag met hem over boven. Een ding staat voor mij vast: ik ga warmtepomp gebruiken waarvoor hij is bedoeld: lage temperatuur verwarming. Ik ga niet mee in verhaal van opstoken tot dat soort hoge waarden om de boel boven (v.r.n.l. badkamer) op orde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Als die verdeler toch vervangen wordt, kijk dan ook even naar de diameter van de leidingen. Verlaging in temperatuur moet gecompenseerd worden door een hogere flow namelijk, anders is je afgifte lager.

De makkelijke manier is dan de temperatuur omhoog gooien, want dat zijn CVboeren gewend.
Laat je niet omlullen, hij had prima in kunnen schatten wat de flow en dus de leidingdiameter zou moeten zijn. Hij is de professional hier, niet jij.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor de radiatoren kun je naar boosters kijken (zie bijvoorbeeld het HeatMeister topic), of lage temperatuur radiatoren (Jaga). Ik ben zelf afgelopen winter van de stadsverwarming gegaan en overgestapt op een warmtepomp. Heb alleen maar radiatoren in huis, en die heb ik inmiddels vrijwel allemaal geboost. Het verschil voor en na het boosten was aanzienlijk, vooral de kamers boven.
De warmtepomp heeft afgelopen winter water van maximaal 35 graden aangevoerd, en daarmee was het prima warm te houden.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aiolos schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:31:
Voor de radiatoren kun je naar boosters kijken (zie bijvoorbeeld het HeatMeister topic), of lage temperatuur radiatoren (Jaga). Ik ben zelf afgelopen winter van de stadsverwarming gegaan en overgestapt op een warmtepomp. Heb alleen maar radiatoren in huis, en die heb ik inmiddels vrijwel allemaal geboost. Het verschil voor en na het boosten was aanzienlijk, vooral de kamers boven.
De warmtepomp heeft afgelopen winter water van maximaal 35 graden aangevoerd, en daarmee was het prima warm te houden.
Kanttekening daarbij is dat je alleen convectoren of radiatoren met lamellen kunt boosten.
Een T20 boosten doet niet heel veel voor de afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:36
offtopic en chatgpt, dus knip knip

[ Voor 100% gewijzigd door teacher op 12-04-2025 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Ik wordt hier niet blij van. Heb al mijn twijfels over deze hele installatie. In het voortraject heb ik aan installateur gevraagd of ik kon bellen met een klant die dezelfde overstap heeft gemaakt.
Ik kreeg naam en telefoonnummer en heb gebeld met hem. Lovend verhaal over hele installatie en ook over het bedrijf (Voltios Energy) dat installatie heeft gedaan.
Later kwam ik erachter dat degene waarmee ik heb gebeld, niet een onafhankelijke klant was maar iemand die voor dat bedrijf werkte. En nu lijkt het erop alsof deze man achter dat TC Swiss merk zit.
Dus het klopt allemaal van geen kant. Ik moet me nu ernstig gaan beraden wat te doen…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 23:10
HansVV20 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:54:
Installateur heeft op mijn uitdrukkelijke verzoek gebeld met mijn Robot deskundige. Installateur is bereid om nieuwe pomploze vv verdeler te betalen en installleren. Dan moeten we beneden in orde hebben. En vervolgens ga ik in de slag met hem over boven. Een ding staat voor mij vast: ik ga warmtepomp gebruiken waarvoor hij is bedoeld: lage temperatuur verwarming. Ik ga niet mee in verhaal van opstoken tot dat soort hoge waarden om de boel boven (v.r.n.l. badkamer) op orde te krijgen.
Maar wat is de watertemperatuur nu? Heb je wat foto's van de installatie en misschien de display. Want opstoken tot 60 graden zal misschien niet nodig zijn, maar de stooklijn kan wel verkeerd zijn. Bij vloerverwarming maakt een paar graden al verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:48

Wuursj

want worst is al bezet

WP op 60 graden zal de boel boven vast warm krijgen maar kost je veel efficientie. Boven de 40 graden gaan stoken zal je vloer niet leuk vinden en zou je verdeler weer moeten ombouwen. Op 30 graden doen de radiatoren weer erg weinig. Je zit dus een beetje klem.

Wat is je stook temperatuur nu?
Is het badkamer probeem anders op te lossen door bijvoorbeeld een infarood paneel? Niet ideaal maar je WP ineffcient laten draaien alleen om de badkamer warm te houden is ook niet ideaal.

Klinkt weer als een cowboy-installateur t die weer onterecht de WP een slechte naam bezorgd ;(

[ Voor 9% gewijzigd door Wuursj op 11-04-2025 21:42 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YbVHjivQJig5QCKG_c6edtXSe4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1bYu6P8WJKJLzczqjnv6LRI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4k64-xq14bMHJ3TUwE31Le7w3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsqiFzNnIAwB1sRDdr9oLK1a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6fhnO4Q7wIL-vovPk8tIVzUui4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kjn4ffzX4gRNvvBmqAYnFAz8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yNKoeYr-nV8n2PbXMMOWvE0AqY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZ9PhZMuJx7LOwc8o0iPFhOV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcKU5gASnu3e7WDmaIZ2tWwfm5o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NI0bsf0mkL7d3qnu276PEXm6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgoK2dAtUWRIxjYsxvYQrBmYJqA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECc87UyOBKILP23NSrw3aJJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z6t7pzSon3kLAO1avx6Wqn9DVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfmnoBRNmqibiIEhVfVJ2CNv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansVV20
Temperatuur van water in vloerverwarming is nu 38 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dat is op zich prima voor vloerverwarming, maar je radiatoren worden misschien netaan lauw.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die 64GJ op jaarbasis valt nog op: dat is omgerekend ongeveer 17700kWh.

Met een COP van 4 is het verbruik hier op 50m2 vloerverwarming en 1e verdieping met radiatoren ongeveer 2400kWh.
Dat komt neer op 9600kWh gegenereerde warmte. Dit met een 8kW WP

Je hebt bijna een dubbele warmte behoefte, dus wederom de vraag: heeft de installateur een berekening gemaakt en hoe is hij dan op de huidige WP uitgekomen?

[ Voor 44% gewijzigd door DaWizza op 12-04-2025 11:11 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

teacher schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 00:08:
Dat is op zich prima voor vloerverwarming, maar je radiatoren worden misschien netaan lauw.
@HansVV20 Als ik de kabel van de elektronische voeler/display volg meet je niet de temperatuur van de aanvoerbalk van de vloerverwarming. Het lijkt er op alsof je de aanvoer vanuit het parallelle buffervat meet.
Maar ik kan met ook vergissen. Wat is trouwens de aanvoertemperatuur van de wp zelf?
Zie ik daar naregeling op de vloerverwarming zitten?

Ik heb trouwens de indruk dat er iets met het hydraulische schema niet helemaal klopt.
Wordt de vloerverwarming via de onderste aansluiting van het buffervat gevoed?

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 12-04-2025 12:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansVV20
Ik denk dat dat idd zo is, dat-ie daarmee gevoed wordt, met die onderste aansluiting.
Stand van zaken is nu dat het advies van Robot is dat er een nieuwe pomploze verdeler gaat komen. Vooralsnog op kosten van installateur.
Dan zou ik de vloerverwarming beneden op orde moeten krijgen.
Boven ga ik dan in werkkamer met laagtemperatuur radiator werken. Badkamer moet ik nog bedenken.
Ik heb wel behoefte aan een deskundige en betrouwbare installateur die systeem goed werkend kan krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:26
Ik ben benieuwd hoe je dat wilt gaan testen, het gaat voorlopig niet meer koud worden 's nachts.
Aan de andere kant, als de WPU het er nu al moeilijk mee heeft/had. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:12
Hans, voor wat het waard is, een warmtepomp is geen raket-technologie. Je zit nu in het deel nadat je alles hebt geïnstalleerd en alles moet blijken te werken. Even spannend, maar gaat zeker goed komen. Die installeur is misschien nog niet ervaren, maar leert ook snel bij, dus dat gaat goed komen.

VVWverdeler moet idd vervangen worden, dat is al een goede stap! Als je het eerst al warm kreeg gaat dat nu ook gebeuren, alleen gaat het water veel sneller gaan stromen om de warmteafgifte in orde te krijgen. Om te voorkomen dat er stromingsgeluiden je gaan storen moeten de leiding dik genoeg zijn, dus dat is nog even afwachten.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
70m2 vloerverwarming, 7 groepen, in hoeverre is een buffer dan noodzakelijk? Die vloer zou toch buffer genoeg moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:56
DaWizza schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:09:
Die 64GJ op jaarbasis valt nog op: dat is omgerekend ongeveer 17700kWh.

Met een COP van 4 is het verbruik hier op 50m2 vloerverwarming en 1e verdieping met radiatoren ongeveer 2400kWh.
Dat komt neer op 9600kWh gegenereerde warmte. Dit met een 8kW WP

Je hebt bijna een dubbele warmte behoefte, dus wederom de vraag: heeft de installateur een berekening gemaakt en hoe is hij dan op de huidige WP uitgekomen?
En om het nog even te vergelijken: om die 17700kWh met een gas-cv ketel te produceren is rond 2000m³ gas nodig.
Vul je daarmee koevlaas formule in, dan kom je op een benodigd vermogen van de warmtepomp van 10-11kW.

Maar met de temperaturen en hoeveelheid zon van de afgelopen weken zal beschikbaar vermogen nu niet het probleem zijn. Het maximaal vermogen van de warmtepomp heb je pas nodig als het overdag licht tot matig vriest en er 's nachts matige tot strenge vorst is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-05 23:10
_JGC_ schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 12:58:
70m2 vloerverwarming, 7 groepen, in hoeverre is een buffer dan noodzakelijk? Die vloer zou toch buffer genoeg moeten zijn?
Volgens mij zijn er niet zoveel installateurs die daarin mee willen gaan. Ondanks dat het overbodig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:07

timovd

Voorsprong door techniek

Buffer is inderdaad overbodig.
Wat is de diameter van de leidingen naar de vv-verdeler? Ziet er uit als maximaal 20mm (buitendiameter). Gaat de installateur die ook vervangen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@HansVV20 Betreffende de rechterkant van het buffervat
Aanvoer van de wp boven en de retour onder?
Dan is de linkerkant sowieso niet correct aangesloten met de retour boven en de aanvoer onder.

Bij een parallel buffervat zit de aanvoer namelijk altijd boven
zowel aan de primaire als ook aan de secundaire kant.

Trouwens het buffervat kan, zoals hierboven gezegd, waarschijnlijk vervallen als je altijd voor voldoende flow
in jouw afgiftesysteem kan zorgen. Dan kan de 2de pomp ook weg.

@Antonl91 Ik heb de installateurs daarmee moeten "dreigen" een offerte met parallel buffervat niet te tekenen.
Een parallel buffervat ontzorgt voornamelijk de wp installateur en verhoogt de (installatie)kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 12-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik weet niet wat ze met de verdeler gedaan hebben, maar wat meestal met een warmtepomp-ombouw bedoeld wordt is dat hij geen beperkingen meer heeft tussen aanvoer en retour.
Consequenties van zo'n ombouw zijn dat de warmtepomp altijd zijn flow en vermogen kwijt kan (vandaar dat het buffervat overbodig wordt) en dat je overal LTV moet gaan werken.
Voor een badkamer idealiter vloer+wand+plafondverwarming maar dat is achteraf niet te doen, ik lees wel eens over succes met fancoils, infrarood panelen en/of losse elektrische inserts voor de handdoekradiator.

Bij jou zit er nog een zoneklep, pomp en thermostaatkraan tussen. Als je de watertemperatuur omhoog zet om een warmere badkamer te maken loopt de thermostaatkraan dicht en is het buffervat niet meer overbodig (en kan de extra pomp caviteren).

Op basis van het GJ verbruik zou de warmtepomp daarnaast inderdaad te klein kunnen zijn. Als dat zo blijkt te zijn, dan is LTV nog belangrijker (want dezelfde unit levert dan iets meer vermogen) en wordt het verhaal wat ingewikkelder. Je moet dan denken aan meer isoleren, ruiten vervangen en/of aanvullen met airco's.

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 13-04-2025 10:11 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:10

timpel_800

Amber 65

Je kunt het vergeten dat je de badkamer warm krijgt met ltv. Onze wp draait ook met een stooklijn van max 30 graden. Dit maakt de badkamer niet warm ondanks vloerverwarming en badkamer radiator.

Ik heb ook zon insert van 1000 watt in de handdoek radiator gestoken maar dit kost echt veel stroom en moet heel lang aanstaan voor het behaaglijk is.

Uiteindelijk een eurom straalkachel voor de badkamer opgehangen. Werkt goed. De warmtepomp draait gewoon mee natuurlijk voor de basiswarmte.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:32

M-ThijZ

Riding on Rails

naftebakje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:31:
Badkamer is vaak wel wat moeilijker, je wil daar een hogere temperatuur op specifieke momenten ==> basistemperatuur efficiënt doen (radiator, eventueel vloerverwarming toevoegen), en voor koude momenten een extraatje (IR paneel, of een goedkope electrische radiator van de bouwmarkt die het in 10 minuten heerlijk heet krijgt). Laat je niet verleiden tot electrische vloerverwarming.
Excuus als ik met deze vraag offtopic ga, maar wat is dan wel een goed alternatief voor elektrische vloerverwarming?

Het is de enige vorm van verwarming in mijn badkamer, maar ik wil deze vanwege het hoge stroomverbruik niet altijd op 19ºC hebben staan.

Ik zou ‘m op 16ºC kunnen zetten als basis en dan aanvullend met een badkamerstraalkachel aan de wand tijdens gebruik. Of een IR-paneel.

Zoals de post hierboven, maar dan wel elektrische vloerverwarming i.p.v. standaard vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
M-ThijZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:33:
[...]

Excuus als ik met deze vraag offtopic ga, maar wat is dan wel een goed alternatief voor elektrische vloerverwarming?

Het is de enige vorm van verwarming in mijn badkamer, maar ik wil deze vanwege het hoge stroomverbruik niet altijd op 19ºC hebben staan.

Ik zou ‘m op 16ºC kunnen zetten als basis en dan aanvullend met een badkamerstraalkachel aan de wand tijdens gebruik. Of een IR-paneel.

Zoals de post hierboven, maar dan wel elektrische vloerverwarming i.p.v. standaard vloerverwarming.
Ik heb hier een handdoekradiator in de badkamer, maar met 35 graden aanvoer doet die niet veel. Als ik ga douchen zet ik een 1000/2000W ventilatorkachel aan.
Pak iets wat snel kan verwarmen, mag gerust COP1 zijn. Je bent toch maar 10-20 min per dag in de badkamer. Ventilatorkachel of IR paneel dus.

Er ligt 1000W vloerverwarming in de badkamer, om daarmee te verwarmen (warm houden) stook je je arm. Daarvan heb ik 3 jaar terug de stroom van afgeknipt voor een verbouwing in de berging, nog niet de behoefte gehad om weer aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:32

M-ThijZ

Riding on Rails

_JGC_ schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:52:
[...]

Ik heb hier een handdoekradiator in de badkamer, maar met 35 graden aanvoer doet die niet veel. Als ik ga douchen zet ik een 1000/2000W ventilatorkachel aan.
Pak iets wat snel kan verwarmen, mag gerust COP1 zijn. Je bent toch maar 10-20 min per dag in de badkamer. Ventilatorkachel of IR paneel dus.

Er ligt 1000W vloerverwarming in de badkamer, om daarmee te verwarmen (warm houden) stook je je arm. Daarvan heb ik 3 jaar terug de stroom van afgeknipt voor een verbouwing in de berging, nog niet de behoefte gehad om weer aan te sluiten.
Ja, hier 1500W elektrische vloerverwarming. Die gebruik je dus ook niet om de badkamer op een lage temperatuur (bijv. 16ºC) te houden? Is alleen verwarmen tijdens gebruik dan voldoende om schimmel te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
M-ThijZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:04:
[...]

Ja, hier 1500W elektrische vloerverwarming. Die gebruik je dus ook niet om de badkamer op een lage temperatuur (bijv. 16ºC) te houden? Is alleen verwarmen tijdens gebruik dan voldoende om schimmel te voorkomen?
Sinds ik de zolder geïsoleerd heb, mechanische ventilatie en deurroosters heb aangebracht en daarnaast mijn vriendin heb geleerd dat op de slaapkamer niet 24/7 het raam open moet staan wordt het boven niet kouder dan 17 graden zonder enige vorm van verwarming.

Mechanische ventilatie draait 24/7 op standby en gaat bij vocht of CO2 detectie op hogere stand draaien.

0,0 condens, zolang ik maar zorg dat de ventilatorkachel draait tijdens het douchen, anders condenseert de vochtige lucht op de koude tegels voordat de ventilatie het wegzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:10

timpel_800

Amber 65

M-ThijZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 22:04:
[...]

Nou dat werkt niet met vloerverwarming tenzij hij heel hoog in de vloer ligt, net onder de tegels. Vloerverwarming is trage verwarming. Als je goede ventilatie hebt denk ik dat het wel mee zal vallen met schimmel. Ps het helpt ook heel erg als je de douche met een trekker droog trekt en eventueel met een microvezel droogdoek helemaal droog wrijft.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
M-ThijZ schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:33:
[...]

Electrische vloerverwarming gewoon niet gebruiken. Leg een tapijtje voor warme voetjes, en een snelle goedkope ventilatorkachel om het warm te hebben.
Beter is vloer (en wand) verwarming op de CV, maar ook daar kan een kleine boost nodig zijn om het helemaal confortabel te krijgen (met een IR paneel bijvoorbeeld).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1