OpenBSD 7.6 installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tburrf00t
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-05 03:42
Mijn vraag
Helaas lukt het me niet om OpenBSD te installeren.

Het zit hem waarschijnlijk hierin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4x2XuszwZ_9dPo2rCI2YyquYf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrQmRZj9olg9b6tODM5A42UK.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de youtube versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNzzcALfzudDJJRFgfd-nyLKZqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWyt0OrhzBUIzEOm8N0hHI0a.jpg?f=fotoalbum_large

Er is een verschil en ik denk dat het te maken heeft met het internet verbinding opzetten (ipv4 en ipv6)
Heeft iemand enig idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Dell
4gb ram
256 gb
USB-32 gb met amd64 OpenBSD 7.6

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Youtube en de officiële handleiding geraadpleegd.

Al vast mijn dank🙏

The revolution is not an apple that falls when it is ripe. You have to make it fall

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:11
Gewoon een hostname opgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Waarin? Je weet niet wat je moet invullen of...?
tburrf00t schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:53:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Youtube en de officiële handleiding geraadpleegd.
Wat vond je dan in antwoord op je vraag en wat heb je daarvan al geprobeerd?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tburrf00t
Het stukje in de youtube voorbeeld krijg ik niet. Hij gaat bij mij direct door naar de hostname

The revolution is not an apple that falls when it is ripe. You have to make it fall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
tburrf00t schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:06:
Het stukje in de youtube voorbeeld krijg ik niet. Hij gaat bij mij direct door naar de hostname
Nou.. en? Misschien is de volgorde in de laatste versie wat aangepast of heeft 'ie wat zaken auto-detected ofzo. Als je eens gewoon doorgaat?
En het is nog steeds geen antwoord op de vraag: weet je niet wat je moet invullen of...?

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 10-04-2025 23:08 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tburrf00t
Ik heb 2 yourube installaties bekeken en beiden hebben dit niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
tburrf00t schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:07:
Ik heb 2 yourube installaties bekeken en beiden hebben dit niet..
Zijn die ook van 7.6? En dan nog... so what? Ga gewoon eens door?

Als je bang bent iets verkeerd te doen dan is OpenBSD niet het OS voor jou vrees ik.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 10-04-2025 23:10 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tburrf00t
Ja beide zijn 7.6 ook heb ik filmpjes ban een versie eerder bekeken, same.

Het is een oude laptop, ben nergens bang voor maar later in de installatie kom ik niet verder en ik dacht mischien ligt het hier aan.

Wanneer ik verder ga met installeren, waarbij ik het simpel route kies en weinig aanpas.
Kom ik hier vast;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rcQjk60WCA4zZvCvKxv9BVVpIw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDHTBsUu5LWjcSA9P2ROzb9H.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik de stappen hier gebruikt:
https://www.openbsdhandbook.com/installation/

[ Voor 6% gewijzigd door tburrf00t op 10-04-2025 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De installer vind geen bestanden op de aangegeven locatie 7.6/amd64.

Het lijkt erop dat de installer niet in mensentaal kan vertellen dat het geen andere locatie kan vinden.

Installeer je vanaf een USB stick? Staan daarop alle bestanden?

Als je wil installeren vanaf een website moet je zorgen dat de laptop op internet kan en de netwerkadapter configureren. Bijvoorbeeld via DHCP of handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tburrf00t
Ik gebruik een usb, daar staan als het goed is alle bestanden op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2F803DCUKntFeG8AnWlLE3jFTmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yczSvGRfes6WK1l1oeapZ6t.jpg?f=fotoalbum_large

Inderdaad kan de installer geen locatie vinden. Die moeten dus van het internet af dacht ik en daarom dacht ik dat het aan de ipv4/ipv6 gedeelte lag…

Is het een idee dat ik van iedere installatiestap een foto publiceer🙈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
tburrf00t schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 00:16:
Ik gebruik een usb, daar staan als het goed is alle bestanden op
Dat is inderdaad de juiste image. Waarmee heb je de image weggeschreven? Misschien met Rufus? Dat werkt standaard goed.
Inderdaad kan de installer geen locatie vinden. Die moeten dus van het internet af dacht ik en daarom dacht ik dat het aan de ipv4/ipv6 gedeelte lag…
Daarvan heb je nog geen volledig screenshot bijgevoegd.

Als je vanaf USB stick installeert zou je zoiets als sd1 moeten zien bij "location of sets". Vanaf CD is het cd0. Zorg dat UEFI aan staat in de BIOS.
Is het een idee dat ik van iedere installatiestap een foto publiceer🙈
Ja, ook van de in de BIOS zichtbare storage devices met de stick in een USB poort.

Als het niet lukt kun je ook een USB2 poort proberen. Die heeft meestal een zwart stukje plastic in plaats van blauw of rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:33

silverball

De wagen voor moderne mensen

Het gaat heel lastig worden om OpenBSD te gebruiken zonder basis computer en troubleshooting skillz, met alle respect. Heb je al eens naar een Linux distro gekeken, of anders naar iets als GhostBSD ?

[ Voor 13% gewijzigd door silverball op 11-04-2025 12:55 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:33

BoAC

Memento mori

Heb je al onderzocht of je netwerk hardware wordt ondersteund?

[ Voor 6% gewijzigd door BoAC op 11-04-2025 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tburrf00t
Dank voor alle antwoorden.
Het is me gelukt om het te installeren.
@mrmrmr gaf me onder andere het advies naar bios settings te kijken. Deze settings heb ik gereset naar basisinstellingen en opnieuw geprobeerd OpenBSD in te stellen, dit keer is ging het goed. Ik had hier eerder aan moeten denken, super bedankt mrmrmr🙏

@silverball ik heb ubuntu en mint geprobeerd, dat ging redelijk goed. Met OpenBSD probeer ik meer uitdaging te zoeken, ze hebben goeie documentatie waar je veel van leert. Ben zelf geen IT’er maar ik vind het wel super interessant.

@BoAC dat is de volgende uitdaging, een DE instellen waarbij ik denk aan XFCE en netwerk verbinding maken. Maar dit wordt wederom een interessante uitdaging😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eelco_v
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 18:36
Hoi,
wellicht overbodige ruis, echter als echte OpenBSD fanboy (in wording) kan ik je deze tip
niet ontzeggen

https://github.com/ligurio/awesome-openbsd

eelcoV

Pagina: 1