Gat in leiding vloerverwarming geboord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:27
Bij het bouwen van een tussenwandje in een nieuwbouwhuis heb ik vandaag een gat in de leiding van de vloerverwarming geboord. Woningbouw had gezegd dat er geen VV op zolder zat, wel dus... Ook de leiding niet geschampt ofzo, maar echt dead-center er doorheen. :X.

Hoe fix ik dat weer? Intussen een stuk van de dekvloer opengehakt. Ik heb al dingen op youtube gezien dat je er een klein stukje tussenuit kan knippen en dan een koppelstukje er tussen kan zetten. Waar koop ik die? Waar moet ik op letten? De leiding is 16mm vanbuiten; zijn dat standaardmaten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFShpKXAhdPzIyBPaX-T37kOzyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUEqnvEUo24MahvPPlpkOoOC.jpg?f=fotoalbum_large
(Het gat zit onderaan de foto)

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 11-04-2025 17:56)

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een perskoppeling. Stukje eruit, koppeling ertussen persen en klaar. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.warmteservice...armingsleiding/p/33653005. Eventueel voor het beton erover nog tapen/plastic erover doen.

Zou geen schroefkoppeling doen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +13 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met een perskoppeling. Stukje eruit, koppeling ertussen persen en klaar. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.warmteservice...armingsleiding/p/33653005. Eventueel voor het beton erover nog tapen/plastic erover doen.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10:49
Je kan bij de warmteservice de perstang huren voor twee tientjes. Ze leggen je ook uit hoe je correct moet persen, komt ook met een knip tang en een ontbramer. Het belangrijkste is dat je het recht doorknipt (Vraag een klein stukje buis om het knippen te uit te proberen).

Dit gaat je wel lukken, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Top, ga ik proberen! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:06
Je moet even het merk van de buis weten voordat je naar de warmteservice gaat, dit ivm garantie. Officieel kun je merken niet door elkaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 23:46
Bastien schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:34:

Zo inderdaad, ik heb thuis het zelfde gehad; ook door een vloerverwarming leiding geboord bij het zatten van een wand. Was een mooie fontein :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:04

Pizzalucht

Snotneus.

Ik heb een keer deze gebruikt: https://www.vloerverwarmi...-knelkoppeling-16mm-x-2mm (hoef je niet te persen)

Waar je op moet letten is dat je niet teveel wegknipt, de buis moet helemaal in zo'n koppeling en je hebt niet echt speling aangezien je buis vast zit in de vloer. Eventueel kan je ook 2 koppelingen doen met een nieuw stukje buis ertussen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:37

Jrz

––––––––––––

Ik dacht dat je geen knel zou moeten gebruiken waar je er niet bij kan

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
Je schrijft iets over "Woningbouw"....is dit een huurwoning?

Zo ja...dan moet je van de leiding afblijven. Woningbouw informeren en hun dit laten repareren. Zij zijn immers eigenaar van de installatie. Mocht ie later alsnog weer gaan lekken met alle ellende van dien dan is de Woningbouw verantwoordelijk, niet jij. Vandaar dat jij hier niet aan mag zitten.

Ik hoop voor je dat ze 'coulant' omgaan met het feit dat je de vloer al hebt opengehakt?!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:19
Sammy_tukker schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:34:
Je moet even het merk van de buis weten voordat je naar de warmteservice gaat, dit ivm garantie. Officieel kun je merken niet door elkaar gebruiken.
Dan moet je wel eigenaar van de installatie zijn. Zo te lezen lijkt het een huurwoning te zijn. TS dient in dat geval dit te melden bij Woningbouw en er verder vanaf te blijven.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Panzer_V schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:23:
[...]

Dan moet je wel eigenaar van de installatie zijn. Zo te lezen lijkt het een huurwoning te zijn. TS dient in dat geval dit te melden bij Woningbouw en er verder vanaf te blijven.
Je hebt gelijk, ik zou gelijktijdig even mijn aansprakelijkheidsverzekering polsen, wellicht valt dit onder de polis. Je hebt 'onbewust' iets gesloopt van een derde, normaal valt dat er wel onder.

[ Voor 8% gewijzigd door Sammy_tukker op 11-04-2025 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-05 18:02

Freakie1NL

Grote Baas

Jrz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:12:
Er zijn enkele die vanaf de fabrikant dit wel mogen/kunnen. Geen idee wat in het gebruik/ontwerp het concrete verschil is, maar heb ze van de betere merken wel eens gezien die ingestort mogen worden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:25
En misschien overbodig, maar: testen of het niet lekt voor je het dicht gooit...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-05 12:14
Sammy_tukker schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:34:
Welke garantie bedoel je precies?

Ik zie hier niet direct een case waar garantie op van toepassing is

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
Sgrovert schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:10:
[...]

Welke garantie bedoel je precies?

Ik zie hier niet direct een case waar garantie op van toepassing is
Anti lek garantie, als je bijvoorbeeld henco en uponor door elkaar gebruikt heb je formeel geen garantie, maar volgens mij moet gewoon lekker de woningbouw gebeld worden wat zij er mee aan willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-04 08:12
Pizzalucht schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:50:
Ik heb een keer deze gebruikt: https://www.vloerverwarmi...-knelkoppeling-16mm-x-2mm (hoef je niet te persen)

Waar je op moet letten is dat je niet teveel wegknipt, de buis moet helemaal in zo'n koppeling en je hebt niet echt speling aangezien je buis vast zit in de vloer. Eventueel kan je ook 2 koppelingen doen met een nieuw stukje buis ertussen.
Dit heeft een loodgieter in het verleden ook bij mij gebruikt om een vloerverwarming leiding te repareren.
Leiding voorzichting over genoeg lengte uitbikken zodat je wat werk ruimte hebt. maar dan dus welk uitkijken dat je geen nieuw lek krijgt.

Ik weet niet of op elke vloerverwarming buis zomaar perskoppelingen gebruikt kunnen worden.
In de basis klopt het inderdaad wel dat je geen knel wilt hebben op plekken waar je niet bij kunt.
In dit geval is het dus ook belangrijk om eerst goed te testen op lek dichtheid. voor dat deze weer in de vloer gegoten gaat worden.

Succes met reparatie

Jeroen M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoghoJogho
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

JoghoJogho

Ben een Superkruug

Knelkoppeling in een vloer die weer dicht gesmeerd wordt is een no-go, Als koppeling gaat lekken ben je verder van huis kan ik je vertellen.

Perskoppeling dus en je slim bent laat je dat door een installateur doen. Kost geld maar met beetje geluk betaald de verzekering dit. Mijn verzekering heeft mij jaren geleden ontzorgd en rechtstreeks de installateur en tegelzetter (was in badkamer) geregeld.

TSC, omdat je niet weet, wat je niet weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb zelf ook 2 perskoppelingen in mijn vvw zitten.
Tip: maak even wat foto's met een duimstokken/meetlint om de locatie van de perskoppeling vast te leggen. Idealiter print je die ook / laat je ze afdrukken en stop je ze bij de andere papieren die bij het huis horen. Mocht je ooit lekkage o.i.d. krijgen dan kan dit zoekwerk schelen.
Als de vloer niet afgewerkt wordt met egaline is dat minder nodig natuurlijk, dan valt zo'n nieuw stukje afdekvloer wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:04

Pizzalucht

Snotneus.

Jrz schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:12:
JoghoJogho schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:25:
Knelkoppeling in een vloer die weer dicht gesmeerd wordt is een no-go, Als koppeling gaat lekken ben je verder van huis kan ik je vertellen.

Perskoppeling dus en je slim bent laat je dat door een installateur doen. Kost geld maar met beetje geluk betaald de verzekering dit. Mijn verzekering heeft mij jaren geleden ontzorgd en rechtstreeks de installateur en tegelzetter (was in badkamer) geregeld.
Ik weet niet of dit gezien wordt als knelkoppeling zoals bij een koperen leiding, deze koppelingen werken anders, maar durf er geen garantie op te geven :+ kan er vreemd genoeg ook niks over vinden bij het product zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:00
Het hoeft trouwens geen vloerverwarming te zijn, het kan ook een aan of afvoerleiding naar een radiator zijn die ze door de vloer hebben gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 23:16
Yep. perskoppelingen inderdaad.

Wij hebben een verbouwing in onze nieuwbouw woning uitgevoerd wat later, nadat we met een architect de definitieve inrichting hadden bepaald van zolder. Omdat de zolder uit twee zones bestond met VV, hebben we een deel eruit gehakt, vloerverdeler laten verplaatsen; leidingen zijn verlegd met allemaal perskoppelingen.

Nadat gecontroleerd was en wij weer een deel hadden gestort, was mijn vriendin zo lekker bezig geweest met boren en alsnog een gat veroorzaakt in de buis. Die weer uitgehakt en ruimte gemaakt zodat ze er ook echt bij konden en weer een perskoppeling er tussen.

Maar woningbouw.... afblijven denk ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-05 23:16
Mad_Manic schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:25:
Het hoeft trouwens geen vloerverwarming te zijn, het kan ook een aan of afvoerleiding naar een radiator zijn die ze door de vloer hebben gelegd.
Ja is dat zo, technisch is dat inderdaad te volgen, maar in onze nieuwbouw appartement van 2007 waren het witte buizen met rode en blauwe mantelbuizen naar de radiatoren gestort in de vloer. Doen ze dit tegenwoordig/ook zonder mantelbuizen? In ieder geval de buis en kleur zou dan te zien moeten zijn bij de radiator of deze afwijkend is of juist niet @Reptile209 .

[ Voor 11% gewijzigd door mgizmo op 11-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
Nee, dit is zeker weten vloerverwarming. Er zitten geen radiatoren in het huis. Met een perstang van de warmte service de boel weer netjes dichtgemaakt en op druk gezet. Gelukt! *O*

Dank voor het meedenken allemaal! :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:03
Top dat het gelukt is. Foutje gemaakt, netjes hersteld en nu weer verder met je verbouwing. Nu hier nog drie pagina's nagenieten over hoe onverstandig, garantie, verantwoordelijkheden en die arme woningbouwstichting toch :+ . Daarna of het tussenwandje wel is besproken met...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:34
Nou de lekkage is weer opgelost maar misschien voor een volgende keer de metal stud of houten balkje voor je gipswand gewoon op de vloer lijmen dat is ook een hele goede solide oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
Edje44magnum schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:16:
Nou de lekkage is weer opgelost maar misschien voor een volgende keer de metal stud of houten balkje voor je gipswand gewoon op de vloer lijmen dat is ook een hele goede solide oplossing
Ja, dat is zeker een betere oplossing. Als ik had geweten dat er vloerverwarming was had ik het ook anders aangepakt. Maar er was dus gezegd dat het er niet zat op zolder en dat heb ik niet gecheckt... Wijze les dus! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:34
Misschien ook een tip voor iedereen die dit leest als er geen vloerverwarming op een verdieping ligt wil niet zeggen dat er geen cv-slangen in de cementdekvloer liggen deze gaan namelijk naar de radiator dus kunnen alsnog geraakt worden tijdens het boren
Pagina: 1