Samsung SSD 870QVO doet niets meer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:42
Ik heb de betreffende schijf een aantal jaar geleden nieuw gekocht, betreft een Samsung V-nand 870 QVO 1TB SSD.

Deze is de afgelopen twee jaar enkel als opslag schijf in de PC gebruikt, behoorlijk wat foto`s en bestanden...
Paar weken geleden een waterkoelingpompje aangesloten op een sata aansluiting en voedingkabel. Ongeveer sinds die tijd doet de schijf niets meer, of dit daadwerkelijk hier mee te maken had (stroompiek o.i.d.) of dat het toeval is weet ik niet.

Feit is wel dat ik nu toch lichte paniek krijg aangezien er uiteraard van deze schijf niets geback-upped is. En de schijf ook in schijfbeheer niet meer te zien is.

Bij een poging tot recovery beginnen de prijzen vanaf ca. € 950 500,- zie ik, even uitgaande van het ergste. :/
Gewone HDD`s kwam ik in het verleden vaak zelf nog wel in op de een of andere manier, bij een SSD lijkt dit een hopeloze zaak.

Zijn er nog dingen die ik zelf kan proberen via de PC?

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Heb je al eens geprobeerd om de SSD fysiek even uit de PC te halen en hem weer terug te steken?
Het zou namelijk bij de inbouw van de koelingspomp zomaar kunnen gebeuren dat je de SSD hebt geraakt

Een tweede mogelijkheid is dat je SATA-aansluitng (voor een koelingspomp???) conflicteert met de resources van de SSD.
Trek dus even de koelingspomp los vna de SATA-aansluiting en kijk of je SSD het dna weer doet.
Zo ja: metéén een backup van de data erop maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Al geprobeerd, ook op een voeding en sata van een andere schijf zodat ik zeker wist dat het daar niet aan lag. Helaas nul teken van leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wat voor waterkoeling is dat, dat je die via SATA moet aansluiten?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
FooLsKi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:18:
Wat voor waterkoeling is dat, dat je die via SATA moet aansluiten?
Oeps, je hebt gelijk. Had alleen even een voedingstekker gebruikt, en geen sata inderdaad maar gewoon een USB kabeltje er naar toe.

Zojuist nog even geprobeerd met zo een extern USB -> Sata kabeltje, ook geen leven. Bang dat ik maar wat euro`s moet gaan tellen. En dan hopen dat de de bestanden het waard zijn, mocht het lukken, want weet niet meer precies wat er nou allemaal opstond. 7(8)7

[ Voor 29% gewijzigd door FSSF op 09-04-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
Je kan eerst dit nog proberen?

SSD niet meer te lezen na voedingsprobleem
JPD68 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:05:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De schijf doet het weer. in een oude PC gestopt en kan zelfs weer inloggen in Windows10..... Thx, thx, thx.
Ik heb trouwens precies dezelfde SSD 2 maanden geleden voor een kennis kunnen herstellen (3 jaar fotos') welke aanvankelijk ook plotseling helemaal niet meer werd gedetecteerd.
Bovenstaande methode werkte daarbij ook niet maar onder Bios Dos legacy mode op een oudere PC was de schijf met veel moeite (bios timeouts) toch nog wel aanspreekbaar, alleen met bizar lage snelheid, enkele kBytes/s. :?
Via old school DOS Ghost de schijf toch kunnen kopiëren, dat duurde wel meer dan een week.
Ik kan SSD verder niet meer opnieuw formatteren/resetten.
Pagina: 1