Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:03
Hoi,

Beetje verwarrende titel, maar ik zal het verduidelijken.. :P

5 jaar geleden hebben wij een leuke auto gekocht die toen 3 jaar oud was, een hatchback, niet al te groot en brengt ons van A naar B. Kostenplaatje was toen 15k bij de dealer.. (daarvoor hooguit auto's gereden die onder de 5k kosten).
In die tijd voor ons echt een grote investering.

Eerste 4,5 jaar geen problemen gehad, al ontstond er soms wel een klein krasje door gebruik.

Echter afgelopen najaar heeft er iemand tegen onze auto aangereden bij het uitparkeren in een parkeergarage, kan gebeuren natuurlijk, maar geen briefje..
Bij een schade hersteller begin februari zelf de kosten maar gedragern (350 euro) i.v.m. maximale co-claim..

Nog geen 3-4 weken later weer schade opgelopen ergens, ik zag het pas bij thuiskomst en ook hier weer iemand die niet kan parkeren heeft de bumper weer flink beschadigd..
Kosten wederom 350 euro.

Het vertrouwen in de medemens is nu behoorlijk laag, echter willen we deze zomer ook kijken naar een nieuwere auto..

En daar wringt een beetje de schoen, schade is nooit leuk, maar op mijn huidige auto die misschien nog 9-10k waard is, doet het minder pijn dan wanneer we straks een andere auto hebben gekocht die toch weer aardig wat meer zal kosten..

Het zit natuurlijk gewoon tussen mijn oren, maar hoe gaan jullie om met relatief nieuwe autos die ong 40-45k waard zal zijn?

Letten jullie op waar je hem neer zet op een parkeerplaats bij een winkelcentrum of parkeerplaats?
Nemen jullie andere maatregelen?
Of moet ik er niet te zwaar aan tillen en gewoon denken dat ik 2x in korte tijd pech heb gehad.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik denk gewoon stom ongeluk dat het in een korte tijd meermaals gebeurt is, zoals je zelf al aangeeft is het daarvoor 4.5 jaar goed gegaan. ;)

Is het alleen al voor wat geruststelling wellicht een idee om een dashcam te (laten) installeren met parkeermodus?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:24
Hiervoor heb je ook het Waarborgfonds zeker aan het begin van het jaar zit daar nog wel geld in

Check bij de gemeente van de plek van het ongeval en doe aangifte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:24
Denk dat het inderdaad ook te maken heeft met hoe je hem zelf parkeer en waar, grote stad bijvoorbeeld daar gebeurd meer dan in een dorp.

Daarnaast kun je dr voor kiezen om hem wat verder weg te zetten op een rustigere plek en dat je wat verder moet lopen.

Afgezien van dat allemaal, gewoon pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:47
Ik parkeer vaak in vakken waar er maar 1 auto naast je kan parkeren. Dit is natuurlijk geen garantie, maar ik houd mij er wel mee bezig. Mijn Tesla heeft ook rondom camera’s die opnemen, dus mocht er wat zijn is dit vaak nog terug te zien.

Je zou een dashcam kunnen overwegen, maar of je dit mooi vindt is een ander verhaal. Je zou er dan ook 1 achter moeten laten plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:20
Ik houd er geen rekening.
Hebben +/- 3.5 jaar geleden een andere auto gekocht, rond de 30k, dus ook een behoorlijke investering.
In die tijd nog helemaal niks noemenswaardigs gehad.
Wel bijvoorbeeld een krasje bij de deurgrepen, maar dat ga je altijd wel krijgen denk ik.

Kortom, je kunt er niks van zeggen.
Je hebt nu de pech gehad dat er in 3-4 weken 2 keer iemand tegenaan gezeten heeft.
Wie weet heb je met je volgende auto wel 5 of 10 jaar dat er niemand tegenaan zit.

Slechte chauffeurs kom je overal tegen.
Je moet het geluk hebben dat de slechte chauffeur je auto niet tegenkomt... 8)7

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De auto van mijn partner is nu 2,5 jaar en heeft al zeker vijf of meer schadegevallen gehad door de parkeergarage waar ze voor haar werk moet parkeren waarbij één eigen schuld ergens anders (ben van mening niet, alleen dat is getouwtrek, immers loop je niet met een meetlint en mag toch verwachten dat parkeerplaatsen gemaakt zijn om te parkeren, uiteindelijke breedte 2,025m ofwel veel te krap (moet minimaal 2,30m eigenlijk zijn voor bezoekers, bij wet geregeld, alleen dat geldt niet omdat het parkeren op eigen risico). Als je dan vraagt aan de parkeergaragebeheerder voor camerabeelden, die zijn nooit beschikbaar of camera is stuk.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
Rensjuh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:53:
Wel bijvoorbeeld een krasje bij de deurgrepen, maar dat ga je altijd wel krijgen denk ik.
Nee hoor, het is maar net hoe je de deurgreep vastpakt en of je lange nagels hebt. Je kunt het zo gek maken als je wilt :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:36
Je had dat ook anders kunnen aanpakken. Indienen via je verzekeraar, als je aan de eisen van het waarborgfonds kan voldoen.

Daar verhaalt de verzekeraar het dan weer, en dan heb je geen verval van schadevrije jaren.

Evt had je ook direct bij het waarborgfonds kunnen aankloppen. Wel even goed de vereisten lezen.

https://vereende.nl/kenni...aarborgfonds-motorverkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
XelaRetak schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:59:
Je had dat ook anders kunnen aanpakken. Indienen via je verzekeraar, als je aan de eisen van het waarborgfonds kan voldoen.

Daar verhaalt de verzekeraar het dan weer, en dan heb je geen verval van schadevrije jaren.

Evt had je ook direct bij het waarborgfonds kunnen aankloppen. Wel even goed de vereisten lezen.

https://vereende.nl/kenni...aarborgfonds-motorverkeer
Geprobeerd, helaas geen geld..

De schade is helaas in beide gevallen pas later ontdekt (wel binnen 1-2 dagen na gebeurtenis).
Aangifte gedaan en ook camera beelden opgevraagd bij de parkeergarage maar die mogen ze natuurlijk niet delen.
Politie doet niets, en waarborg fonds kon niets zonder bewijs.

Ik kon dus niet aantonen dat iemand anders schuld had, er waren ook geen getuigen, voor hetzelfde geld had ik zelf ergens tegenaan gereden.

Idem met de 2e schade, ook pas later ontdekt, geen idee waar het gebeurd is dus geen getuigen of camerabeelden..

Een goede dashcam voor/achter met parkeermodus zit ik inderdaad wel te overwegen, alsmede een alarm, dat wanneer de auto een tik krijgt dat die lekker begint te loeien en aandacht trekt van evt omstanders..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tja het is nou eenmaal een stuk drukker op straat, en daarmee neemt ook het aantal ongelukken/ongelukjes toe. Een foutje is zó gemaakt. Mijn persoonlijke insteek is dat als je je auto als nieuw wilt houden, je hem lekker in de showroom moet laten staan. Het is een gebruiksvoorwerp. Maar ik snap ook dat je trots op je bolide bent en hem zo vaak mogelijk wilt gebruiken. Da's een dilemma waar je alleen zelf uit kunt komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __1337__
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-06 14:30
Ik houd er altijd rekening mee, iedereen die met mij mee rijdt weet dat ook van mij. Ik ben ontzettend zuinig op mijn auto en probeer altijd goede parkeerplaatsen uit te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:55
verstappen33 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:37:

Letten jullie op waar je hem neer zet op een parkeerplaats bij een winkelcentrum of parkeerplaats?
Of moet ik er niet te zwaar aan tillen en gewoon denken dat ik 2x in korte tijd pech heb gehad.
Het liefste een groter vak dan gemiddeld, als dat kan.

Wat verder weg van de deur = minder populair = minder mensen die direct naast je gaan staan.

Eigenlijk degene waar ik altijd rekening mee houd: als ik naast iemand moet staan, dan naast iemand die een onbeschadigde en vooral duurdere auto rijdt dan ik. Want die zal ook wel voorzichtig doen.

Niet naast SUV’s, want de meeste mensen die zo’n ding kopen kunnen niet rijden en/of zijn al wat ouder en/of geven geen reet om de medemens.

Aan het eind van een rij heb ik maar 1 buur i.p.v. 2 en als ik hem dan zo dicht mogelijk langs de rand parkeer heb ik meer ruimte aan de kant waar een ander kan staan.

Als ik in NL moet parkeren, dan probeer ik het ook graag een beetje te timen. Als je bijvoorbeeld naar een museum of evenement of kantoor gaat, dan willen de meeste mensen vroeg arriveren en dan zijn ze gehaast en druk in hun hoofd. Als ik dan halverwege de ochtend aankom is iedereen al geparkeerd en kan ik zelf rustig en veilig parkeren. Ik ga dan ook weer op tijd weg.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:30

Jrz

––––––––––––

boyette schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:43:
Hiervoor heb je ook het Waarborgfonds zeker aan het begin van het jaar zit daar nog wel geld in

Check bij de gemeente van de plek van het ongeval en doe aangifte
Leuk dat het er is, maar ooit gebruik van kunnen maken met succes? (evt via verzekering).

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:26
Jrz schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:35:
[...]

Leuk dat het er is, maar ooit gebruik van kunnen maken met succes? (evt via verzekering).
Ik wel, ze hadden toen zoveel fouten gemaakt in het proces en de communicatie dat ze uiteindelijk maar uitgekeerd hebben :+

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:21
__1337__ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:18:
Ik houd er altijd rekening mee, iedereen die met mij mee rijdt weet dat ook van mij. Ik ben ontzettend zuinig op mijn auto en probeer altijd goede parkeerplaatsen uit te zoeken.
Hier idem. Mijn vriendin is het allang gewend dat wij helemaal achteraan staan op een lege parkeerplaats of op de bovenste etage van een parkeergarage :+

Ik zou altijd de beste plek (of minst slechte) plek. En als we naar drukte gaan gaan we sowieso meestal met de leaseauto. Daar parkeer ik net zo zuinig mee, maar als er dan toch iets gebeurd is het toch minder erg.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus krijg je ook gebruiksschade. Ik begrijp de relatie met de waarde van de auto niet zo, 350 euro schade op een auto van 10k is toch net zo duur (/zuur) als 350 euro schade op een auto van 50k :?

Als je de auto gewoon langere tijd zelf gebruikt dan hoef je imho niet voor elke oppervlakkig krasje naar de reparateur. Maar aan de reacties hierboven te lezen blijkt de reparateur veel goede klanten te hebben O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
naitsoezn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:24:
Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus krijg je ook gebruiksschade. Ik begrijp de relatie met de waarde van de auto niet zo, 350 euro schade op een auto van 10k is toch net zo duur (/zuur) als 350 euro schade op een auto van 50k :?

Als je de auto gewoon langere tijd zelf gebruikt dan hoef je imho niet voor elke oppervlakkig krasje naar de reparateur. Maar aan de reacties hierboven te lezen blijkt de reparateur veel goede klanten te hebben O-)
Dit is een onderwerp waar we niet uit gaan komen denk ik zo. Want jij kijkt waarschijnlijk anders tegen een auto aan dan bijvoorbeeld TS of ikzelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:44
Ik probeer mijn leaseauto echt zo netjes mogelijk te houden, maar helaas heb ik al meerdere vervelende incidenten meegemaakt. Nou rij ik een vrij dure auto (72k) waardoor schades helaas ook veel duurder zijn dan aan een Volkswagen Up...

Een paar jaar geleden in Cannes parkeerde iemand z'n Range Rover vlak achter mij, en toen hij niet genoeg ruimte had, reed hij m'n bumper er gewoon af om zichzelf ruimte te maken. Ik zag het gebeuren, maar de gast haalde gewoon z'n schouders op, stapte in z'n auto en reed verder naar een andere plek. De politie deed niks, en dus moest ik zelf opdraaien voor de schade. Toen ik diezelfde auto met hetzelfde kenteken later weer zag staan, stak een vriend van me (we waren toen nog jong!) de banden lek. Voelde wel als een soort payback.

En recentelijk, waarschijnlijk door een bakfiets, ging iemand langs mijn auto van voor tot achter, waardoor ik 11.720 euro schade kreeg, exclusief BTW. Geen briefje, dus ik moest het eigen risico van 350 euro zelf betalen. Twee diepe krassen over de hele bijrijderszijde... Ik voelde me zo rot.

Ik heb ook wel eens een flinke discussie gehad, en zelfs een paar klappen gekregen, van iemand die z’n deur opende toen m’n auto nog maar drie dagen oud was, waardoor ik direct een deuk had. Toen ik er op een rustige manier iets van zei, kreeg ik een lading scheldwoorden naar mijn hoofd en een vuist op m'n neus. De politie kwam erbij, maar uiteindelijk moest ik ook voor die schade betalen.

Het irriteert me enorm, maar helaas kun je er vaak niet veel aan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Lucky0wn op 09-04-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

Honesty

kattenneus!

Voor mij is de auto ook een gebruiksvoorwerp maar een buurman zet zijn BMW ook steevast ergens neer waar er geen risico is op butsen. Als je dat een fijn gevoel voel geeft gewoon doen natuurlijk. Liever 5 minuten extra lopen dan 3 keer per dag terug lopen naar het parkeervak om te kijken of er iets is gebeurt.

Verder zou ik veel fileparkeren of juist naast een boom of lantaarnpaal oid. Zelf hebben we in de straat ook smalle parkeervakken en probeer als het kan altijd met mijn 2 wielen op de stoep te parkeren om zo meer ruimte over te laten

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Honesty schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:43:
Zelf hebben we in de straat ook smalle parkeervakken en probeer als het kan altijd met mijn 2 wielen op de stoep te parkeren om zo meer ruimte over te laten
Ik vraag mij af of het kwaad kan om een auto met twee wielen op de stoep te parkeren. De twee andere wielen worden hierdoor meer belast en het onderstel staat dan ook niet helemaal recht.

Iemand het juiste antwoord?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Tja daarom is het heerlijk om een oudere auto te rijden met een dagwaarde van 5000,- die al vol krassen zit, hoef je er ook niet continu zuinig mee te doen en kan je overal neerzetten. Hoef je ook geen allrisk verzekering. Wellicht kun je beter investeren in een garagebox om daar je auto in te zetten, zijn ook een stuk waardevaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49

Agent47

I always close my contracts.

Ik geen niks (meer) om auto's. Het moet me van A naar B brengen, 5 deurs en een airco. De rest is mooi meegenomen. Ik geef daarom ook geen tienduizenden euro's uit aan een auto. Als er een kras o.i.d. op komt is dat dan ook klote, maar hij doet het nog waar die voor dient.

Ik geef dan ook niet meer uit dan 7-8 duizend aan een auto.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-06 15:51
Wat maakt het uit of de auto 5k, 10k of 40k waard is?
350 Euro schade is in alle 3 de gevallen 350 Euro...

Als je bang bent voor (veel) grotere schades: dat is waar ze all-risk verzekeringen voor hebben uitgevonden.

En proberen een nieuwe auto nieuw te houden is sowieso een illusie, eentje die je maar beter zo snel mogelijk op kunt geven. Beschouw de eerste schade als een ontmaagding en ga door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

Honesty

kattenneus!

turkeyhakan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:49:
[...]

Ik vraag mij af of het kwaad kan om een auto met twee wielen op de stoep te parkeren. De twee andere wielen worden hierdoor meer belast en het onderstel staat dan ook niet helemaal recht.

Volgens mij is het slecht voor de banden(de uitlijning gaat dan minder goed) en je loopt risico op een bekeuring. Ik geef het wel regelmatig aan bij handhaving en juist omdat de auto breed is, de parkeervakken smal en er toch geen rolstoel over die stoep kan rijden maken ze er geen probleem van.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
Agent47 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:49:
Ik geen niks (meer) om auto's. Het moet me van A naar B brengen, 5 deurs en een airco. De rest is mooi meegenomen. Ik geef daarom ook geen tienduizenden euro's uit aan een auto. Als er een kras o.i.d. op komt is dat dan ook klote, maar hij doet het nog waar die voor dient.

Ik geef dan ook niet meer uit dan 7-8 duizend aan een auto.
Zeer afhankelijk van het aantal KM's dat je per jaar rijd. Ik zit ruim boven de 60k per jaar. Dit zou ik niet met elke auto willen doen die 5 deuren en een airco heeft :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-06 20:57
naitsoezn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:24:
Een auto is een gebruiksvoorwerp, dus krijg je ook gebruiksschade.
Als iemand anders schade aan mijn wagen veroorzaakt is dat geen gebruiksschade. Als ik zie hoeveel schade er de laatste jaren aan wagens van me is toegebracht door onvoorzichtig gedrag van anderen, beschamend.

Basisrespect voor een ander zijn bezit. Potje breken is potje betalen.

Ik ben dan ook een van de types die nooit parkeert naast iemand anders, en liefst op een leeg stuk parkeerterrein staat. En toch loop ik schade op door types die er niet om geven en vinden dat een auto maar een gebruiksvoorwerp is. Mooi, sloop lekker je eigen auto, maar als je schade veroorzaakt en ik weet wie je bent ga je betalen.
Relevant: sinds vandaag heb ik weer een auto bij de hersteller staan door schade door een ander veroorzaakt. Gelukkig kunnen identificeren wie het was, de verzekeraar haalt elke euro gewoon netjes terug op bij hem. Jammer voor hem, dat is toch minstens een maandloon voor niets weggegeven O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Gunirus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:56:
Jammer voor hem, dat is toch minstens een maandloon voor niets weggegeven O+
Tja, 9k schade is natuurlijk niet zomaar een oppervlakkig krasje. O-)
offtopic:
Of ik begrijp niet wiens maandsalaris je hier opeens naar refereert en waarom 'een maandsalaris' opeens een eenheid is :+

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 09-04-2025 11:00 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Gunirus schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:56:
[...]

Als iemand anders schade aan mijn wagen veroorzaakt is dat geen gebruiksschade. Als ik zie hoeveel schade er de laatste jaren aan wagens van me is toegebracht door onvoorzichtig gedrag van anderen, beschamend.

Basisrespect voor een ander zijn bezit. Potje breken is potje betalen.

Ik ben dan ook een van de types die nooit parkeert naast iemand anders, en liefst op een leeg stuk parkeerterrein staat. En toch loop ik schade op door types die er niet om geven en vinden dat een auto maar een gebruiksvoorwerp is. Mooi, sloop lekker je eigen auto, maar als je schade veroorzaakt en ik weet wie je bent ga je betalen.
Relevant: sinds vandaag heb ik weer een auto bij de hersteller staan door schade door een ander veroorzaakt. Gelukkig kunnen identificeren wie het was, de verzekeraar haalt elke euro gewoon netjes terug op bij hem. Jammer voor hem, dat is toch minstens een maandloon voor niets weggegeven O+
Precies dit. Heb respect voor andermans bezit waar men hard voor werkt/gespaard heeft. Het is gewoon aso om schade te veroorzaken en dan maar te denken: het is maar een gebruiksobject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Zelf let ik redelijk op waar ik parkeer. Achteraan op de parking bij de supermarkt, Helemaal boven (of beneden) in de parkeergarage enz. Maar soms ontkom je er niet aan. Als je in een drukke garage parkeert en er weinig plekken zijn. Tevens heb je geen invloed op andere mensen / auto's.

Bij ons thuis staat die op eigen terrein. Maar ik heb al gezien dat kleine kinderen uit de wijk met hun fietsje rondjes maken over de stoep en dan soms ook erg kort langs auto's gaan.
Wij hebben altijd 2de hands. Ondertussen onze 4de auto. Voor ons is een auto een gebruiksvoorwerp dat ons van A naar B brengt. En ook ik vind het niet leuk als er opeens krassen of deuken te zien zijn, zeker niet als je de auto net een paar weken / maanden hebt. Maar je kunt het niet altijd voorkomen. En tuurlijjk, als je de veroorzaker kunt achterhalen dan laat je het lekker door de verzekering regelen. In onze ervaring is het vaak zo dat je de veroorzaker niet kunt achterhalen en dan is het jammer maar helaas. Elke keur naar schadeherstel gaan en betalen voor kleine deukjes en krassen.... er zijn ergere dingen dan dat.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als een auto ouder wordt en meer heeft meegemaakt zullen er ook meer krassen en deukjes op zitten. Waarom moeten die allemaal verwijderd worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:24
Het lijkt me ontzettend vervelend en stressvol om constant rekening te moeten houden met waar/hoe je parkeert, alleen omdat je bang bent dat er krassen op je auto komen. Zoals al gezegd, het is een gebruiksvoorwerp. Dat betekent niet dat ik onvoorzichtig ben en hem zo maar overal in ram, maar ik heb ik slaap geen nacht minder om de paar krassen die de afgelopen jaren zijn ontstaan. Jammer dan. De auto kostte 5000 euro en brengt ons gezin inmiddels al 4 jaar comfortabel, goedkoop en probleemloos overal waar we moeten zijn. Die kosten/baten propositie pakt al jaren zo gunstig uit, daar kan geen krasje tegenop.
Zodra ik daar wel bang voor zou zijn, of het nu een auto is of iets anders, weet ik dat eigenlijk iets heb gekocht waar ik geen geld voor heb.

[ Voor 6% gewijzigd door BertVK op 09-04-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Gewoon achteraan parkeren dan ben je al 99% van de kansen kwijt. Daarnaast heb je veel kans bij supermarkten/zwembaden e.d. En ineens weet je weer waarom bepaald type autorijders dubbel parkeren... Afgelopen weekend bij het zwembad, ver weg van een skoda...en bij terugkomst een buts in het achterportier...

Ik heb de indruk dat na covid er een soort omslag is geweest waarbij men niets om een ander zijn materiaal geeft. Wil je iets meer zekerheid dan heb je dashcams welke 24/7 opnemen.

Vervelende ook is dat alle "auto tegen auto" schade via de autoverzekering loopt. Dus deur laten schieten, klein butsje staat gelijk aan een forse aanrijding voor de no-claim. Mocht je dit meemaken, schadeformulier invullen, spotrepair en eventueel de veroorzaker de schade zelf laten betalen aan zijn EIGEN verzekering. Om de noclaim jaren niet te verliezen.

Wat betreft die agressie die heb ik ook meegemaakt. Met de bijrijder van een auto welke zijn deur los liet bij een tankstation. Die waaide open met een buts tot gevolg in mijn voorscherm. Uiteindelijk politie erbij welke aangaf dat het via zijn WA verzekering moest lopen. Dat klopt niet, dit loopt altijd via de autoverzekering. Uiteindelijk niks uitgekeerd gekregen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ghostrider op 09-04-2025 11:11 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Laatst online: 14:59
Ik heb wel een passie voor auto's. Echter, hoe ik nu woon geef ik daar niet meer aan toe. Geen eigen garage, geen oprit, midden in een stadscentrum, oftewel: parkeren tussen de mensen die in meerderheid níets om auto's geven. Het is inmiddels te zien. Na een goede wasbeurt valt pas echt op hoe veel kleine beschadigingen er zijn. Ik denk inmiddels een stuk of 15 (vijf jaar na aanschaf. 63k...)

Putjes in deuren door opengooien van deuren door de buren, flinke schaafplekken op hoeken door slecht uitparkeren, krassen op de zijkant door langslopen met een hand- of rugtas (hoop ik, anders was het expres), takken die op dak vallen door harde wind etc etc....

Bijna niemand laat nog briefjes achter. Ik had er minstens tien moeten hebben, het zijn er 0. En dan hebben we hier in de wijk over de financiële en culturele elite van een provinciale hoofdstad, ze kunnen het prima betalen. Veel toeristen ook met auto's, honden en kinderwagens, dat helpt allemaal niet.

Ik heb dit voor mezelf als volgt opgelost: ik rijd deze auto gewoon op en maak me totaal niet meer druk hoe het ding er uitziet. Anders heb ik geen leven. Technisch houd ik hem gezond, beschadigingen laat ik voor wat ze zijn. Het is een vervoersmiddel.

De passie-auto komt wel weer een keer als ik er een geschikte parkeerplaats voor heb. Of niet.

Na de verhuis binnenkort krijg ik een gereserveerde (openbare) parkeergarageplek. Dat klinkt fijn, maar de plekken zijn niet breed en het ding staat altijd vol toeristen. Ik blijf lekker bij m'n 'apparaat om mee naar m'n werk te rijden'. De oude Duitse limousine moet het maar even zonder mij doen.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:49

Agent47

I always close my contracts.

Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat vanaf het moment dat je een auto koopt, de waarde meteen al met 20% gekelderd is. Ik denk dat wij onze auto ook op gaan rijden. Tevens is er bijna altijd wel een eikel die je auto schaaft met zijn tas, sleutel(s), bumper etc.

Je auto raakt praktisch altijd beschadigd.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Prisma16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:06:
Als een auto ouder wordt en meer heeft meegemaakt zullen er ook meer krassen en deukjes op zitten. Waarom moeten die allemaal verwijderd worden?
Een klein krasje, of veel lak er af + diepe krassen op de hoek van je bumper is toch wel iets anders hoor..

Ik probeer mijn auto gewoon netjes te houden, staat thuis altijd op de oprit en de kans dat er daar iets mee gebeurt is zeer klein.

Het is inderdaad op publieke plekken waar je geen controle hebt over wat een ander doet en soms ook de schandaligheid van geen briefje achter laten of gewoon de schouders optrekken.

Vorig jaar ook een incident mee gemaakt hier bij de supermarkt, redelijk harde klap, bumer kapot en lag zelfs los op de grond..

Persoon in kwestie stapt uit, kijkt naar eigen auto en stapt weer in om weg te rijden..
Op dat moment voor die auto gaan staan, foto gemaakt en verzocht om toch de eigenaar te zoeken of gegevens uit te wisselen...
Kreeg een grote bek en werd bijna van mijn sokken gereden...

Foto doorgespeeld naar de eigenaar en schade formulier ingevuld en uiteindelijk is de schade wel verhaald, maar het is gewoon schandalig hoe mensen soms met andere eigendommen om gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Daarom heb ik een crappy auto die nu hooguit €5000 waard is. Klein ding dat overal makkelijk parkeert, krassen en deuken veroorzaakt door anderen boeien me dan helemaal niet.

Mensen gaan hufterig om met spullen van anderen. Nul fatsoen, laten geen briefjes meer achter en hebben schijt aan je.

Heb wel spijt van de aanschaf van een nieuwe ebike. Duur ding en al 2 keer gejat. Display is ook al gestolen en mensen rammen hun crappy stadsfietsen er gewoon tegenaan als ze hun fiets stallen. Ik moet hem eigenlijk ook tactisch gaan parkeren, maar ik wil er niet over nadenken.

Je kan beter 2e hands shoppen en geen fortuin uitgeven.. maar toch wringt de schoen wel. Je koopt wat moois, je onderhoudt het goed en dan vergallen andere het voor je :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:11:
Ik heb wel een passie voor auto's. Echter, hoe ik nu woon geef ik daar niet meer aan toe. Geen eigen garage, geen oprit, midden in een stadscentrum, oftewel: parkeren tussen de mensen die in meerderheid níets om auto's geven. Het is inmiddels te zien. Na een goede wasbeurt valt pas echt op hoe veel kleine beschadigingen er zijn. Ik denk inmiddels een stuk of 15 (vijf jaar na aanschaf. 63k...)
Dit probleem heb ik ook. Kan wel parkeerplek aanschaffen welke me 40-45k kost; echter sta je op de VVE parkeerplaats waar de plekken ook vrij smal zijn en veel gepensioneerden wonen... Dus lost het probleem ook absoluut niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Maar om het een beetje on-topc te houden en voorkomen dat we in een bashing modus komen hoe mensen zich gedragen..

Ik heb enkele oplossingen gekregen hier, waaronder een goede dashcam met parkeermodus, eventueel aangevuld met een goed auto alarm die afgaat als de auto beweegt (aangereden wordt)..

Verder de tips om verder weg te parkeren bij openbare plekken neem ik natuurlijk ook mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@verstappen33 Ook goed om je even in te lezen in hoe het waarborgfonds werkt. Je krijgt niet zomaar de schade vergoed. Vóórdat dashcams gemeengoed waren had je volgens mij 2 of 3 onafhankelijke verklaringen nodig van mensen die de schade zagen gebeuren. Met parkeerschade's schoot je daar niet zo veel mee op dus.

Ik ben zelf ook wel bang voor schade, maar daarom rijden wij ook in een luxe auto van >15 jaar oud. Oké, je mist de nieuwste snufjes, maar voor 10k heb je nog wel iets leuks. Schade is dan toch wat minder erg...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:09
Die hele adoratie van auto’s en trots voelen voor je vervoersmiddel vind ik zo’n burgerlijk gedoe.

Tuurlijk moet je een beetje opletten omdat je andere mensen geen schade wil bezorgen, maar een auto blijft gewoon een gebruiksvoorwerp.

Dat zo’n ding krassen en butsen gaat oplopen is onvermijdelijk.

Je daar bij voorbaat bij neerleggen is dan een stuk relaxter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:01
Louislouislouis schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:31:
Het is alleen erg jammer omdat het toch wel veel met de waarde van de auto doet, je hebt een hoop extra afschrijving.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:16

Smurf

Detri

Lease auto hier, maar wil hem toch ook wel weer een beetje mooi inleveren straks, dus als een iets ruimer plekje even 20 meter extra lopen is is dat natuurlijk een kleine moeite. Verder hou ik er eigenlijk weinig rekening mee.
[...]

Maakt niet uit. Vaak loopt de straat ook iets af richting de goot, dus ook al zou je hem wel volledig op de straat zetten staat hij ook scheef.

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 09-04-2025 11:35 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
LordSinclair schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:32:
[...]

Het is alleen erg jammer omdat het toch wel veel met de waarde van de auto doet, je hebt een hoop extra afschrijving.
En hoe duurder je auto, hoe duurder het is om de schade te herstellen. Los van de extra afschrijving...

Waardoor in sommige extreme gevallen zelfs de kans is dat je auto economisch total loss verklaard wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
verstappen33 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:27:
Maar om het een beetje on-topc te houden en voorkomen dat we in een bashing modus komen hoe mensen zich gedragen..

Ik heb enkele oplossingen gekregen hier, waaronder een goede dashcam met parkeermodus, eventueel aangevuld met een goed auto alarm die afgaat als de auto beweegt (aangereden wordt)..

Verder de tips om verder weg te parkeren bij openbare plekken neem ik natuurlijk ook mee..
En: goed kijken naast wie je gaat parkeren (al eerder genoemd vermoed ik, heb niet alles gelezen)

Een goed gepoetste, mooie auto als buurman geeft meer kans op een eigenaar die iets om z'n spullen geeft. De nog nooit gewassen Renault Kangoo vol met butsen die kun je dan beter vermijden.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:51
Irrationele angst wat mij betreft, dit is nu eenmaal hoe het werkt met een auto. Moeten we als maatschappij niet blij mee zijn, maar het kan altijd erger denk ik dan maar. Moet je voorstellen dat je in Parijs een nieuwe auto koopt, dat duurt geen 2 weken voordat de voor en achterkant beschadigd zijn.

Een auto is voor mij in de basis een gebruiksvoorwerp maar bij het parkeren probeer ik altijd de beste plek te vinden. Ik ben geen fan van naast elkaar parkeren (hoe vaak smijt men wel niet gewoon een deur open) en kies liever voor fileparkeren als dat mogelijk is. Ook parkeer ik bij voorkeur op plekken met zo min mogelijk opties om naast mij te parkeren, ik ben dol op parkeergarages waar ik tussen 2 pilaren kan staan bijvoorbeeld. Maar ook dit voorkomt lang niet alles.

Als het je zoveel zeer doet dan moet je, wat mij betreft, een auto kiezen uit een goedkopere klasse. Als je 40k over de balk smijt en dan bij elk krasje tranen in je ogen krijgt dan kan je beter 10k over de balk smijten en die 30k reserveren voor reparaties van serieuze schades of wat extra onderhoud.

Ik weet het niet zeker, maar er zijn dacht ik ook opties in te bouwen met dashcams die 24/7 opnemen. Dan kan je in principe de schuldige altijd wel terughalen. Of je dat moet willen is aan jezelf.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Die hele adoratie van auto’s en trots voelen voor je vervoersmiddel vind ik zo’n burgerlijk gedoe.

Tuurlijk moet je een beetje opletten omdat je andere mensen geen schade wil bezorgen, maar een auto blijft gewoon een gebruiksvoorwerp.

Dat mag je vinden hoor en zo zit ik ook in de wedstrijd. Maar je kunt prima van auto's (en het onderhoud, poetsen, mooi houden etc) houden zónder daar je volledige identiteit aan te ontlenen. Dat hebben jij en ik maar te respecteren van anderen. Jij vertoont wellicht gedrag dat andere mensen dan weer burgerlijk vinden. Ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:40:
[...]

En: goed kijken naast wie je gaat parkeren (al eerder genoemd vermoed ik, heb niet alles gelezen)

Een goed gepoetste, mooie auto als buurman geeft meer kans op een eigenaar die iets om z'n spullen geeft. De nog nooit gewassen Renault Kangoo vol met butsen die kun je dan beter vermijden.
Onzinnige tip, tenzij je zeker weet dat die auto er blijft staan. Als die glimmende bolide na 2 minuten vertrekt en die Kangoo hem even slippend het vak in propt dan heb je er nog niks aan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:42:
[...]

Onzinnige tip, tenzij je zeker weet dat die auto er blijft staan. Als die glimmende bolide na 2 minuten vertrekt en die Kangoo hem even slippend het vak in propt dan heb je er nog niks aan toch?
Dan heb je in ieder geval langs één iemand gestaan die iets om auto's geeft, wat de kans op brokken verkleint. Als je direct naast die Kangoo parkeert loop je het risico dat er daarna nóg een Kangoo komt te staan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
Dat is 9 van de 10 keer helemaal niet het geval. In bijna alle gevallen is met zuinig op de spullen die ze met hun zuurverdiende geld gekocht hebben. Voor de ene persoon is dat 1.000 euro en de andere 200.000 of meer, maar het idee en gevoel blijven hetzelfde. Je werkt hard ergens voor en dan wil je graag dat anderen daar normaal mee omgaan.

Maar jij loopt denk ik ook in een jutezak of niet? Want die adoratie voor kleren die er een beetje leuk uitzien, dat is ook zo burgerlijk zeg. En waarom zou je verf en behang gebruiken in je huis, dat kan enkel maar beschadigen. Gewoon kaal beton, niet zo burgerlijk doen hoor. En die laptop op je bureau, waarom geen tweedehandsje vol met stickers uit 2009? Zo burgerlijk om een laptop te willen die een beetje snel is en er niet uitziet alsof hij overreden is door een vrachtwagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:44:
[...]

Dan heb je in ieder geval langs één iemand gestaan die iets om auto's geeft, wat de kans op brokken verkleint. Als je direct naast die Kangoo parkeert loop je het risico dat er daarna nóg een Kangoo komt te staan.
Je loopt ook kans dat een vogel een steentje uit zijn bek laat vallen. En misschien komt er wel een sinkhole of steekt iemand die dure bolide in de fik. En wie zegt dat die dure bolide de eigenaar iets boeit terwijl de Kangoo eigenaar jaren krom heeft gelegen om de wagen aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:42:
Irrationele angst wat mij betreft, dit is nu eenmaal hoe het werkt met een auto. Moeten we als maatschappij niet blij mee zijn, maar het kan altijd erger denk ik dan maar. Moet je voorstellen dat je in Parijs een nieuwe auto koopt, dat duurt geen 2 weken voordat de voor en achterkant beschadigd zijn.

Een auto is voor mij in de basis een gebruiksvoorwerp maar bij het parkeren probeer ik altijd de beste plek te vinden. Ik ben geen fan van naast elkaar parkeren (hoe vaak smijt men wel niet gewoon een deur open) en kies liever voor fileparkeren als dat mogelijk is. Ook parkeer ik bij voorkeur op plekken met zo min mogelijk opties om naast mij te parkeren, ik ben dol op parkeergarages waar ik tussen 2 pilaren kan staan bijvoorbeeld. Maar ook dit voorkomt lang niet alles.

Als het je zoveel zeer doet dan moet je, wat mij betreft, een auto kiezen uit een goedkopere klasse. Als je 40k over de balk smijt en dan bij elk krasje tranen in je ogen krijgt dan kan je beter 10k over de balk smijten en die 30k reserveren voor reparaties van serieuze schades of wat extra onderhoud.

Ik weet het niet zeker, maar er zijn dacht ik ook opties in te bouwen met dashcams die 24/7 opnemen. Dan kan je in principe de schuldige altijd wel terughalen. Of je dat moet willen is aan jezelf.
Ik rij met een auto van 10k liever niet elke week:

Elke week naar Luxemburg,
Tweemaal per maand naar Dusseldorf,
Eenmaal per maand naar Berlijn.

Enkel al het gemis van Android Auto, elke vorm van Cruise Control, comfortabele stoelen met ventilatie en elektrisch rijden zouden voor mij een dealbreaker zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:58

Kek

3flix

Ik moet bij dit denken aan een verhaal dat mijn vader ooit vertelde over een vriend van hem.

De beste man kocht een nieuwe auto, was een hele investering.. en een van de eerste dingen die hij deed was er een deuk in schoppen met het idee. het is een gebruiksobject en deze zal schade krijgen, beter dat het gelijk maar gebeurt dan ben je daar van af..

Nu denk ik niet dat je er zelf een deuk in moet schoppen, maar de gedachtegang is misschien wel wat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33

Ik snap je redenatie, maar ik ben het niet met je eens, ik vind bepaalde auto's mooi, als ik de kans heb om zo'n auto te kopen dan heb ik daar veel plezier aan.
Dat er risico is dat anderen hem per ongeluk kunnen beschadigen is er altijd bij, maar tegenwoordig lijkt het een trend om eerst te vluchten en hopen dat men niets heeft gezien dan dat er daadwerkelijk een briefje achtergelaten word om het netjes op te lossen.

Ik kan dat probleem niet oplossen, en als ik een duurdere auto wil rijden kan ik mogelijk wel extra maatregelen treffen om schade te voorkomen, of als er toch wat gebeurt snel bewijs verzamelen of aandacht trekken (alarm) om getuigen te triggeren..

Verder leg ik mij ook wel bij neer, maar het blijft een beetje de omgedraaide wereld..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:47:
[...]

Je loopt ook kans dat een vogel een steentje uit zijn bek laat vallen. En misschien komt er wel een sinkhole of steekt iemand die dure bolide in de fik. En wie zegt dat die dure bolide de eigenaar iets boeit terwijl de Kangoo eigenaar jaren krom heeft gelegen om de wagen aan te schaffen?
Kansberekening is zeg maar niet jouw ding. Ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Lucky0wn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:47:
[...]

Ik rij met een auto van 10k liever niet elke week:

Elke week naar Luxemburg,
Tweemaal per maand naar Dusseldorf,
Eenmaal per maand naar Berlijn.

Enkel al het gemis van Android Auto, elke vorm van Cruise Control, comfortabele stoelen met ventilatie en elektrisch rijden zouden voor mij een dealbreaker zijn.
Lekker decadent wel, ik weet zeker dat er voor 10k ook een auto kan vinden die voldoet. Maar dat hoeft niet, want blijkbaar heb jij er meer centen voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:49:
[...]

Kansberekening is zeg maar niet jouw ding. Ook goed.
Als je geen inhoudelijk antwoord meer hebt kan je beter niet reageren. Het is echt nonsens die je uitslaat met naast een dure auto parkeren.

Ik ken voldoende mensen met "dure auto's" die minder zuinig zijn dan de hardwerkende alleenstaande moeder en haar 20 jaar oude Twingo.

[ Voor 17% gewijzigd door Drardollan op 09-04-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Echte schades voorkom je er niet mee, maar je zou in theorie ook je auto kunnen laten wrappen elk jaar. Geen idee wat het kost hoor en of het mooi is verder, maar het zou wel voorkomen dat je lak beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:52:
[...]

Als je geen inhoudelijk antwoord meer hebt kan je beter niet reageren. Het is echt nonsens die je uitslaat met naast een dure auto parkeren.

Ik ken voldoende mensen met "dure auto's" die minder zuinig zijn dan de hardwerkende alleenstaande moeder en haar 20 jaar oude Twingo.
Het 'dure auto's' heb je er zelf bij verzonnen, daar had ik het niet over. Of mensen een beetje zuinig met hun auto om gaan is wel te herkennen aan de staat van hún auto. Het is geen wondermiddel he, slechts een kleine moeite om de kans op gedoe íets te verkleinen. Niet veel, sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
verstappen33 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:48:
[...]

Ik snap je redenatie, maar ik ben het niet met je eens, ik vind bepaalde auto's mooi, als ik de kans heb om zo'n auto te kopen dan heb ik daar veel plezier aan.
Dat er risico is dat anderen hem per ongeluk kunnen beschadigen is er altijd bij, maar tegenwoordig lijkt het een trend om eerst te vluchten en hopen dat men niets heeft gezien dan dat er daadwerkelijk een briefje achtergelaten word om het netjes op te lossen.

Ik kan dat probleem niet oplossen, en als ik een duurdere auto wil rijden kan ik mogelijk wel extra maatregelen treffen om schade te voorkomen, of als er toch wat gebeurt snel bewijs verzamelen of aandacht trekken (alarm) om getuigen te triggeren..

Verder leg ik mij ook wel bij neer, maar het blijft een beetje de omgedraaide wereld..
Je kan, helaas, niet alles uitsluiten in het leven. Hoe graag je het ook wil. Sommige dingen heb je geen invloed op, hoe beroerd dat ook is. Dit is 1 van die dingen. Je kan een beetje nadenken over waar je parkeert, maar dat is ook maar een zeer beperkte oplossing voor het probleem.

Een van de dingen die wel een beetje kan helpen is de auto voor langere termijn aanschaffen. Na 15 jaar boeit het allemaal niet zoveel meer bij de meeste mensen en is het ook heel normaal om de auto te kopen met wat schades. Die eerste kras of deukje is dan zuur, maar dat wordt vanzelf minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:56:
[...]

Het 'dure auto's' heb je er zelf bij verzonnen, daar had ik het niet over. Of mensen een beetje zuinig met hun auto om gaan is wel te herkennen aan de staat van hún auto. Het is geen wondermiddel he, slechts een kleine moeite om de kans op gedoe íets te verkleinen. Niet veel, sure.
"glimmende bolide" noem je, dat is geen term die je bezigt voor een Dacia Sandero uit 20212 over het algemeen.

Maar je snapt het punt lees ik, dus daarmee is het klaar toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14:09
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:46:
[...]

Dat is 9 van de 10 keer helemaal niet het geval. In bijna alle gevallen is met zuinig op de spullen die ze met hun zuurverdiende geld gekocht hebben. Voor de ene persoon is dat 1.000 euro en de andere 200.000 of meer, maar het idee en gevoel blijven hetzelfde. Je werkt hard ergens voor en dan wil je graag dat anderen daar normaal mee omgaan.

Maar jij loopt denk ik ook in een jutezak of niet? Want die adoratie voor kleren die er een beetje leuk uitzien, dat is ook zo burgerlijk zeg. En waarom zou je verf en behang gebruiken in je huis, dat kan enkel maar beschadigen. Gewoon kaal beton, niet zo burgerlijk doen hoor. En die laptop op je bureau, waarom geen tweedehandsje vol met stickers uit 2009? Zo burgerlijk om een laptop te willen die een beetje snel is en er niet uitziet alsof hij overreden is door een vrachtwagen.
Je hebt mijn mening anders geïnterpreteerd dan ik het bedoel, misschien was ik niet duidelijk.

Het ambiëren van spullen die je leven comfortabeler, makkelijker, leuker of wat dan ook maken vind ik niet 'burgerlijk' (dit was ook niet helemaal het goede woord).

Wat ik wel 'burgerlijk' vind is om daar dan bepaalde emoties aan te verbinden (eigenwaarde, trots, nervositeit, etc.) terwijl je weet dat iets een gebruiksvoorwerp is, dit levert alleen onnodig stress op. En misschien is dat gebruiksvoorwerp stiekem wel iets te duur voor je als je bij elke kras in de stress raakt.

Ik wil niet dat mijn bezittingen mij bezitten zeg maar.

Zo hebben wij thuis marmeren keukenbladen en kalkverf op de muur, want dat vonden we mooi. Het heeft alleen niet zoveel zin om dat proberen heel netjes te houden met twee kleine kinderen dus we doen niet heel moeilijk als er pastasaus over de muren gaat of een glas jus over het aanrecht. Dat doen ze heus niet (altijd) expres.

Daarom is mijn advies aan OP: probeer je erbij neer te leggen dat een auto schade gaat oplopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvaluationCopy
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:59:
[...]

"glimmende bolide" noem je, dat is geen term die je bezigt voor een Dacia Sandero uit 20212 over het algemeen.

Maar je snapt het punt lees ik, dus daarmee is het klaar toch?
'goed gepoetste, mooie auto' schreef ik. Die glimmende bolide heb je ook weer zelf verzonnen. Maar het is wel klaar ja, jij bent vooral geïnteresserd in debatteren of zelfs een polemiek. Ook prima, mij niet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

guReMcO

Praat mar frysk

Ach, auto's lopen schade op tijdens het gebruik.
Een paar weken nadat ik mijn huidige auto had gekocht zat er al een fraaie kras op de motorkap door steenslag.
En er is een keer iemand te krap langs de auto gedraaid terwijl deze geparkeerd stond waardoor er een mooie witte veeg op de linkerhoek zat. Na een hoop poetsen zijn er alleen nog een paar kleine krasjes over.
En de zwarte velgen hebben inmiddels hun eerste lakschades ook opgelopen.

Tsja, hoort erbij. :)

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
guReMcO schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:07:
Ach, auto's lopen schade op tijdens het gebruik.
Een paar weken nadat ik mijn huidige auto had gekocht zat er al een fraaie kras op de motorkap door steenslag.
Met de luxe van elke 3-4 jaar een nieuwe leaseauto valt mij één ding al ongeveer mijn hele rijdende leven op: op de één of andere manier trekken nieuwe auto’s het aan. Vrijwel al mijn auto’s lopen in de eerste weken een kleine schade op, door onvoorzichtige omstanders of dikke steenslag of een buurmeisje die de fiets ertegen aan laat vallen etc. Te klein om er wat aan te laten doen, te groot om het elke dag wel te moeten zien….. En daarna járen helemaal niets meer tot ik hem inruil.

Ach, toen ik nog in Parijs woonde echt tientallen, misschien honderden keren zelf gezien dat ze auto’s gewoon even een duwtje naar voren of achteren geven als een auto net niet op het vak past. Dus in Nederland valt het allemaal nog wel mee. 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guReMcO
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online

guReMcO

Praat mar frysk

Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:24:
[...]
Ach, toen ik nog in Parijs woonde echt tientallen, misschien honderden keren zelf gezien dat ze auto’s gewoon even een duwtje naar voren of achteren geven als een auto net niet op het vak past. Dus in Nederland valt het allemaal nog wel mee. 😊
Moest meteen hier aan denken. _/-\o_

Die hele special is ge-wel-dig. Is de OP ook meteen genezen van z'n angst voor schade.

Croissant in hand, I was alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:04:
[...]

'goed gepoetste, mooie auto' schreef ik. Die glimmende bolide heb je ook weer zelf verzonnen.
Ik heb verkeerd terug gelezen of de post is veranderd, maar dat doet er verder niet zoveel toe. We snappen beide dat je een nette, wat duurdere, auto bedoeld waar iemand zuinig op is.
Maar het is wel klaar ja, jij bent vooral geïnteresserd in debatteren of zelfs een polemiek. Ook prima, mij niet bellen.
Sowieso niet, want ik heb je telefoonnummer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
verstappen33 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:18:
[...]

Een klein krasje, of veel lak er af + diepe krassen op de hoek van je bumper is toch wel iets anders hoor..
Hoe erg is dat... Bij een kunststof bumper even de föhn er overheen en een spuitbusje verf kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
guReMcO schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:32:
[...]

Moest meteen hier aan denken. _/-\o_
[YouTube: Richard Hammond How French Person Parking I Carnage a Trois]

Die hele special is ge-wel-dig. Is de OP ook meteen genezen van z'n angst voor schade.
Dat is ook echt hoe het daar gaat. Heb het zelfs nieuwe auto’s van tonnen in euro’s zien doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:41
Eerste krasje doet altijd het meeste pijn. Net als bij een nieuwe telefoon toch?

Angst daarvoor is heel menselijk, t is inderdaad maar net hoe je daarmee omgaat/leert omgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Prisma16 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:51:
[...]

Hoe erg is dat... Bij een kunststof bumper even de föhn er overheen en een spuitbusje verf kopen.
Tja, mijn standaard ligt iets hoger..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Dennisdn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:24:
[...]

Met de luxe van elke 3-4 jaar een nieuwe leaseauto valt mij één ding al ongeveer mijn hele rijdende leven op: op de één of andere manier trekken nieuwe auto’s het aan. Vrijwel al mijn auto’s lopen in de eerste weken een kleine schade op, door onvoorzichtige omstanders of dikke steenslag of een buurmeisje die de fiets ertegen aan laat vallen etc. Te klein om er wat aan te laten doen, te groot om het elke dag wel te moeten zien….. En daarna járen helemaal niets meer tot ik hem inruil.
Deels is dit ook perceptie. Je ziet elk deukje en elk krasje omdat het even daarvoor nog perfect was. Net als dat je altijd het model of kleur ziet die je net gekocht hebt en "zo speciaal" vond. Blijkbaar ligt je focus daar dan op en valt het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Probleem van meeste schade is dat je geen bewijs rond krijgt. Je mag camera’s niet opvragen want privacy en de politie wil het ook niet doen want geen tijd voor.

Uiteindelijk iedereen met een dashcam rijdt, waar is dan je privacy anyway. Vreemd land blijft het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
GeeEs schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:54:
Eerste krasje doet altijd het meeste pijn. Net als bij een nieuwe telefoon toch?

Angst daarvoor is heel menselijk, t is inderdaad maar net hoe je daarmee omgaat/leert omgaan.
Mee eens.
En iedere schade direct laten repareren maakt het alleen maar erger, aangezien je je bij het eerstvolgende krasje of buts meteen weer op gaat vreten over het feit dat hij er niet meer showroom-nieuw uitziet.

Nee, laat die eerste maar ff zitten. Sowieso zonde van m'n tijd meerdere keren per jaar formuliertjes in te dienen en naar de reparateur te gaan. Als ik in de auto zit, rijdt hij er niks minder om.

Sowieso zie ik het, gezien de horkerigheid en onverschilligheid in de maatschappij, als een simpel bijkomend feit dat die schade een keer gaat komen en dus een kwestie van tijd. Helaas, zie het liever anders, maar daar heb ik geen invloed op, getuige de tig schades zonder briefjes. Of grijze theemutsen die gewoon de deur openslaan als jij nog in de auto zit, en er nog geen sorry van af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:21
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:46:
[...]
Precies. Mijn vader wast zijn 10 jaar oude Ford B-Max ook bijna iedere week met de hand en is er bijna net zo zuinig op als ik op mijn Taycan. En hij is geen autoliefhebber, gewoon zuinig op iets waar ze lang voor hebben moet sparen.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Cid Highwind schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:01:
[...]

Sowieso zie ik het, gezien de horkerigheid en onverschilligheid in de maatschappij, als een simpel bijkomend feit dat die schade een keer gaat komen en dus een kwestie van tijd. Helaas, zie het liever anders, maar daar heb ik geen invloed op, getuige de tig schades zonder briefjes. Of grijze theemutsen die gewoon de deur openslaan als jij nog in de auto zit, en er nog geen sorry van af kan.
Daar zou ik dan direct met een schadeformulier gaan wapperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Drardollan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:52:
[...]

Lekker decadent wel, ik weet zeker dat er voor 10k ook een auto kan vinden die voldoet. Maar dat hoeft niet, want blijkbaar heb jij er meer centen voor over.
Niet bepaald decadent, maar als je 60k+ kilometers per jaar maakt is het geen overbodige luxe. Met 10-15k kilometers zou ik ook wat comfort en luxe inwisselen. Neemt ook niet weg dat ik een schade met een Aygo ook even "erg" zou vinden. Al kost het daar misschien 1000 euro om te repareren ipv ruim 11k.

[ Voor 13% gewijzigd door Lucky0wn op 09-04-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:34
Lucky0wn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:05:
[...]

Daar zou ik dan direct met een schadeformulier gaan wapperen.
Er was geen schade gelukkig, het ging over de onachtzaamheid in het algemeen en hoe het mensen gewoon geen reet interesseert. Totdat hun auto aan de beurt is natuurlijk.... Maar goed, in zo´n geval hoeft men op mijn briefje ook niet te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
Cid Highwind schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:27:
[...]

Er was geen schade gelukkig, het ging over de onachtzaamheid in het algemeen en hoe het mensen gewoon geen reet interesseert. Totdat hun auto aan de beurt is natuurlijk.... Maar goed, in zo´n geval hoeft men op mijn briefje ook niet te rekenen.
Daar gaat het eigenlijk in het beginsel ook fout. Ik zou dit dus altijd wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-06 14:18
Ik moet mijn auto op een openbaar parkeer terrein parkeren er zijn wel parkeer boxen maar goed ik zet hem daar neer en weet dat ik gegarandeerd een buts of een kras oploop dat is gewoon zo. Wil je je auto perfect hebben dan moet je hem thuis in een garage zetten van je zelf en op de eindbestemming ook een zelfde soort constructie hebben. dat is de enigste manier waarop je auto 100% piekfijn blijft.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]

Het is slecht voor niet-autorijders. Tenzij het ook zo aangegeven is dat het mag dient de stoep daar niet voor. Maar ja, wat is belangrijker... De kras op je auto of de veiligheid van een niet-autorijder?

Een kind op de stoep, een kinderwagen of een gehandicapte met een scootmobiel, die zitten allemaal in de rats als het voetpad wordt ingepalmd. Zelfde voor fietsers met het fietspad.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:50
Ik had binnen 2 weken een dikke deuk in mijn "nieuwe" auto. Dit ook op een parkeerplaats en geen briefje. Ik heb er toen een dashcam in gezet. Schade was rond de 1k en is door het waarborgfonds vergoed. Man wat was ik hier flauw van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
Hier is er laatst ook een auto op de parkeerplaats achteruit tegen onze bumper gereden met de trekhaak. Ik was al helemaal het vak uit en klaar om weg te rijden. Toen reed hij achteruit en ramde vol onze auto, gewoon omdat ie ons niet gezien had gok ik. Hij 0 euro schade (bestelbus) omdat de trekhaak alles heeft opgevangen. Bij ons de bumper los en moet compleet vervangen worden want helemaal gescheurd. Kerel wilde geen schadeformulier invullen en zijn nu al zeker twee maanden aan het wachten op de rechtsbijstand die ik direct had ingeschakeld. Omdat het op een parkeerplaats gebeurde schatten ze in dat we weinig kans maken. Ik weet wel wat ik ga doen als ik het zelf ooit per ongeluk zoiets veroorzaak, gewoon weggaan want je komt er mee weg. Ook al heb ik alles, foto's, kentekens etc.

edit:Kun je eigenlijk ook een claim maken bij het waarborgfonds als je weet wie jouw schade veroorzaakt heeft, maar deze persoon niet mee werkt?

[ Voor 8% gewijzigd door CrystalViriS op 09-04-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
CrystalViriS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:29:
Hier is er laatst ook een auto op de parkeerplaats achteruit tegen onze bumper gereden met de trekhaak. Ik was al helemaal het vak uit en klaar om weg te rijden. Toen reed hij achteruit en ramde vol onze auto, gewoon omdat ie ons niet gezien had gok ik. Hij 0 euro schade (bestelbus) omdat de trekhaak alles heeft opgevangen. Bij ons de bumper los en moet compleet vervangen worden want helemaal gescheurd. Kerel wilde geen schadeformulier invullen en zijn nu al zeker twee maanden aan het wachten op de rechtsbijstand die ik direct had ingeschakeld. Omdat het op een parkeerplaats gebeurde schatten ze in dat we weinig kans maken. Ik weet wel wat ik ga doen als ik het zelf ooit per ongeluk zoiets veroorzaak, gewoon weggaan want je komt er mee weg. Ook al heb ik alles, foto's, kentekens etc.
Dan kun je eenzijdig je schadeformulier invullen en aangifte bij de politie doen inclusief foto's van de schade/bestelbus/situatie etc. Is namelijk een misdrijf.

Als je dit vervolgens bij je verzekering aanlevert kunnen deze voor jou de verzekering van de bestelbus opsporen en alsnog de schade verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Lucky0wn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:36:
[...]

Dan kun je eenzijdig je schadeformulier invullen en aangifte bij de politie doen inclusief foto's van de schade/bestelbus/situatie etc. Is namelijk een misdrijf.

Als je dit vervolgens bij je verzekering aanlevert kunnen deze voor jou de verzekering van de bestelbus opsporen en alsnog de schade verhalen.
De rechtsbijstand (via de autoverzekering) heeft me verteld dat het nu nog inschakelen van de politie geen zin meer had. Omdat hij alles kan ontkennen (ook gezien het feit dat hij geen schade heeft).Het is inmiddels alweer begin februari gebeurt en ik heb nog steeds zeer weinig gehoord van de rechtsbijstand, ondanks verwoede pogingen om het proces verder te helpen. Dat schadeformulier en alles is ingevuld, ook de foto's erbij etc. het hele dossier is zo compleet mogelijk. Die kerel zelf staat zelfs op de foto (niet expres gedaan maar zag ik later, omdat ik foto's heb gemaakt van de situatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:53

Jazeker. Mijn parkeerstrategie is hierop gebaseerd:

YouTube: Die Ludolfs - Manni und sein Audi

Ik loop liever 100m extra dan dat ik een put krijg door een winkelwagentje. Thuis noemen we het al jaren een "Manni plekje" om de auto te parkeren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
CrystalViriS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:43:
[...]

De rechtsbijstand (via de autoverzekering) heeft me verteld dat het nu nog inschakelen van de politie geen zin meer had. Omdat hij alles kan ontkennen (ook gezien het feit dat hij geen schade heeft).Het is inmiddels alweer begin februari gebeurt en ik heb nog steeds zeer weinig gehoord van de rechtsbijstand, ondanks verwoede pogingen om het proces verder te helpen. Dat schadeformulier en alles is ingevuld, ook de foto's erbij etc. het hele dossier is zo compleet mogelijk. Die kerel zelf staat zelfs op de foto (niet expres gedaan maar zag ik later, omdat ik foto's heb gemaakt van de situatie).
Dat zou kunnen, volgens mij moet je dit direct doen of binnen een bepaalde tijd. Al zou ik dit ook direct gedaan hebben als iemand niets zou willen invullen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Lucky0wn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:26:
[...]

Dat zou kunnen, volgens mij moet je dit direct doen of binnen een bepaalde tijd. Al zou ik dit ook direct gedaan hebben als iemand niets zou willen invullen...
Ja ik heb alles direct in gang gezet. Diezelfde dag nog, ik hoop op een goede afloop in ieder geval, maar het duurt al maanden. Er is zelfs nog steeds geen schade expert bij geweest. Maar volgens mij hebben ze het bij de rechtsbijstand echt heel erg druk. De telefoniste die ik sprak wilde me echt ontmoedigen om een schade te melden. Maar daarvoor betaal ik natuurlijk niet elke maand extra premie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
CrystalViriS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:29:
[...]

Ja ik heb alles direct in gang gezet. Diezelfde dag nog, ik hoop op een goede afloop in ieder geval, maar het duurt al maanden. Er is zelfs nog steeds geen schade expert bij geweest. Maar volgens mij hebben ze het bij de rechtsbijstand echt heel erg druk. De telefoniste die ik sprak wilde me echt ontmoedigen om een schade te melden. Maar daarvoor betaal ik natuurlijk niet elke maand extra premie...
Ik doelde op de aangifte bij de politie.

Bron: https://letselschadekompa...e-doen-na-een-aanrijding/
Als u een aangifte bij de politie wilt doen na een aanrijding. dan is het belangrijk om een aantal volgende stappen te doorlopen. Dit kan essentieel zijn voor uw recht op schadevergoeding.

Aangifte na een aanrijding doet u in een aantal gevallen:

de tegenpartij wil niet meewerken aan het invullen van een schadeformulier
er bestaat discussie over de vraag wie schuldig is bij een aanrijding
er is sprake van doorrijden na een aanrijding

Door aangifte na een aanrijding te doen geeft u de politie opdracht een onderzoek naar de toedracht en schuldvraag van de aanrijding te beginnen.

Tip: Bel ter plaatse de politie! De toedracht van de aanrijding kan dan op de plek van het verkeersongeluk onderzocht worden. Zo kunnen ze partijen horen, maar ook getuigen om een ​​getuigenverklaring vragen en een buurtonderzoek doen. Soms vragen ze ook de technische recherche om de aanrijding te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Lucky0wn schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:33:
[...]

Ik doelde op de aangifte bij de politie.

Bron: https://letselschadekompa...e-doen-na-een-aanrijding/
Als u een aangifte bij de politie wilt doen na een aanrijding. dan is het belangrijk om een aantal volgende stappen te doorlopen. Dit kan essentieel zijn voor uw recht op schadevergoeding.

Aangifte na een aanrijding doet u in een aantal gevallen:

de tegenpartij wil niet meewerken aan het invullen van een schadeformulier
er bestaat discussie over de vraag wie schuldig is bij een aanrijding
er is sprake van doorrijden na een aanrijding

Door aangifte na een aanrijding te doen geeft u de politie opdracht een onderzoek naar de toedracht en schuldvraag van de aanrijding te beginnen.

Tip: Bel ter plaatse de politie! De toedracht van de aanrijding kan dan op de plek van het verkeersongeluk onderzocht worden. Zo kunnen ze partijen horen, maar ook getuigen om een ​​getuigenverklaring vragen en een buurtonderzoek doen. Soms vragen ze ook de technische recherche om de aanrijding te onderzoeken.
Ik heb zo juist contact alsnog gehad met de politie, initieel om advies te vragen hierover. Ze zeiden al dat ze waarschijnlijk niet zouden zijn gekomen destijds maar dat je wel altijd had kunnen bellen met ze, zodat er een melding gemaakt is. Maar ze gaan nu alsnog proberen te bemiddelen tussen ons. De rechtsbijstand heeft mij juist ook gezegd dat dit geen zin zou hebben. Achteraf snap ik niet waarom. Maar elke partij die je spreekt zegt wat anders. In ieder geval bedankt voor je bericht misschien komen we zo wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hoi,

Beetje verwarrende titel, maar ik zal het verduidelijken.. :P

5 jaar geleden hebben wij een leuke auto gekocht die toen 3 jaar oud was, een hatchback, niet al te groot en brengt ons van A naar B. Kostenplaatje was toen 15k bij de dealer.. (daarvoor hooguit auto's gereden die onder de 5k kosten).
In die tijd voor ons echt een grote investering.

Eerste 4,5 jaar geen problemen gehad, al ontstond er soms wel een klein krasje door gebruik.

Echter afgelopen najaar heeft er iemand tegen onze auto aangereden bij het uitparkeren in een parkeergarage, kan gebeuren natuurlijk, maar geen briefje..
Bij een schade hersteller begin februari zelf de kosten maar gedragern (350 euro) i.v.m. maximale co-claim..

Nog geen 3-4 weken later weer schade opgelopen ergens, ik zag het pas bij thuiskomst en ook hier weer iemand die niet kan parkeren heeft de bumper weer flink beschadigd..
Kosten wederom 350 euro.

Het vertrouwen in de medemens is nu behoorlijk laag, echter willen we deze zomer ook kijken naar een nieuwere auto..

En daar wringt een beetje de schoen, schade is nooit leuk, maar op mijn huidige auto die misschien nog 9-10k waard is, doet het minder pijn dan wanneer we straks een andere auto hebben gekocht die toch weer aardig wat meer zal kosten..

Het zit natuurlijk gewoon tussen mijn oren, maar hoe gaan jullie om met relatief nieuwe autos die ong 40-45k waard zal zijn?

Ik kijk helemaal nergens naar.
Als het past prop ik hem ertussen.
Het is maar blik...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Ik herken het helemaal, en dit is ook de reden waarom ik nog geen nieuwe auto heb gekocht. Ik heb een nieuw gekochte auto die inmiddels 13 jaar en 110.000km oud is. Ben er nog steeds heel tevreden mee. Technisch in perfecte staat, nog nooit iets kapot aan gegaan, geen enkele grote schade maar wel her en der wat kleine krasjes en pitjes. Iets vergelijkbaars kost tegenwoordig zo 40k, en dan koop ik voor mijn gevoel precies hetzelfde als wat ik al heb. Ik denk er dan ook al tijden over om een auto van 70 à 80k te kopen, maar ik weet nu al dat ik daar dan weer superzuinig op ga zijn en er enorm van zou balen als er een deukje in zou worden gereden. In de praktijk zal ik mijn boodschappen dan weer met de fiets gaan halen, zoals ik ook deed toen mijn vorige auto nog nieuw was, terwijl ik nu bij elke afstand groter dan 200m de auto pak. Dus qua praktisch gebruiksgemak zou een nieuwe auto een achteruitgang opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:13:
[...]

Het is maar blik...
Een gebruiksvoorwerp van blik, plastic, kunststof.

Parkeerplaatsen in NL zijn gewoon enorm krap. De kans om parkeerschade op te lopen is groter dan het omgekeerde.

Net zoals je op termijn een keer wat steenslag oploopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 09-04-2025 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:22:
[...]

Een gebruiksvoorwerp van blik, plastic, kunststof.

Parkeerplaatsen in NL zijn gewoon enorm krap. De kans om parkeerschade op te lopen is groter dan het omgekeerde.

Net zoals je op termijn een keer wat steenslag oploopt.
Nou ja dat dus.
Mijn woon werk gebakje is de motorkap compleet gespikkeld door dat geweldige asfalt op stukken van de a7.
Voor de rest is hij qua deuken etc nog wel netjes strak.
De andere auto zit nog strak in de lak geen krassen of steenslag maar is links en rechts voorzien van kleine deukjes door de deuren van andere auto's op parkeerterreinen.

Het zal allemaal wel, ze rijden er niet minder om en als ik erin zit zie ik het toch niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ronald.42 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:13:
[...]

Het is maar blik...
Bij jij dan zo'n kansloze aso doe de zijkant van mijn auto vol deuken ramt met je deur?
Een beetje respect voor andermans eigendom is tegenwoordig ver te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
BounceMeister schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:19:
[...]

Bij jij dan zo'n kansloze aso doe de zijkant van mijn auto vol deuken ramt met je deur?
Een beetje respect voor andermans eigendom is tegenwoordig ver te zoeken.
Neuj, ik ben wel voorzichtig met andermans spullen.
Ik geef alleen niks om mijn eigen voertuigen.

Bedankt voor het vooroordeel.
Flapdrol :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky0wn
CrystalViriS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:08:
[...]

Ik heb zo juist contact alsnog gehad met de politie, initieel om advies te vragen hierover. Ze zeiden al dat ze waarschijnlijk niet zouden zijn gekomen destijds maar dat je wel altijd had kunnen bellen met ze, zodat er een melding gemaakt is. Maar ze gaan nu alsnog proberen te bemiddelen tussen ons. De rechtsbijstand heeft mij juist ook gezegd dat dit geen zin zou hebben. Achteraf snap ik niet waarom. Maar elke partij die je spreekt zegt wat anders. In ieder geval bedankt voor je bericht misschien komen we zo wel verder.
Fijn om te horen dat je alsnog geholpen kan worden! Mogelijk dat je met hulp van de politie en verzekeraar toch nog iets geregeld kan krijgen!

Snap overigens de rechtsbijstand ook, die willen zich er gemakkelijk vanaf maken om de kosten laag te houden, wat elke verzekeraar wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Tja auto's en schade. Laatst is in mijn auto ook een flinke deuk gereden toen ie geparkeerd stond. Gelukkig wel een briefje, niet van de bestuurder maar van een oplettende buurtgenoot. Ding is financieel totall loss omdat de reparatie 4,5k zou zijn.

Ik heb maar het verzekeringsgeld opzij gezet voor de volgende auto en lekker doortuffen tot ie echt uit elkaar valt. Of tot de verbowuing klaar is als ie dat haalt.Op zich valt er nu wel een last van mijn schouders: het is nu echt een waardeloos gebruiktvoorwerp geworden, gedegradeerd van categorie 'nette invalzaag' tot 'hamer'. Gipsplaten er in voor de verbouwing etc. doe ik niet meer moeilijk over. Twee weken terug fietste er een ventje van een jaar of 5 tegen mijn geparkeerde auto aan en keek heel bang. Vroeger zou ik daar echt van gebaald hebben en nu kon ik het ventje gerust stellen dat ie zijn spaarpot heus niet hoefde te legen :)

Ik ben wel nu al een beetje bang voor de volgende auto dat de ellende van een auto netjes houden weer opnieuw begint.

Mijn (klassieke) Mini staat wel veilig en wel in de garage met een dekentje er over. Als daar iemand aan komt >:) Die is al een tijdje geschorst dus daar zal ook weinig mee gebeuren.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AreVeeDee
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14:28
Recent besloten om mijn huidige auto (waarde in 2022 bij aanschaf circa 16k, nu circa 11k) maar gewoon op te rijden. Wilde eigenlijk eens iets leuks kopen (30k-40k), omdat het kan en omdat ik er voor werk, maar no way. Ik woon in het centrum van een middelgrote stad in de Randstad en (lompe) schades door anderen zijn simpelweg onvermijdelijk. Zal de rant achterwege laten verder, maar conclusie is dat ik mijn auto nu echt zie als gebruiksvoorwerp en niet (meer) als hobby.

Ik verzorg mijn spullen goed, dus ook mijn auto is schoon en volledig (dealer-)onderhouden, maar kies nu echt voor peace of mind door geen dure auto te kopen. Heb geen zin meer in die frustratie.

Ik heb bij mijn huidige auto in het begin al een hoop frustratie gevoeld en vooral ook boosheid. Er zijn helaas mensen die het simpelweg niet boeit dat ze een ander benadelen, gebrek aan fatsoen vind ik. Maar dat ga ik niet kunnen veranderen. Ik kan er wel voor kiezen om geen dure auto aan te schaffen en die stress en frustratie te ontwijken, dus dat doe ik. :)

NSO: SW-7515-1623-5706

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:26
Gisteren zag ik in een parkeergarage de volgende situatie. Moest meteen aan dit topic denken.

Zo kan het ook. ;)

....en dit zijn dus geen extra ruime vakken voor wie daar even aan dacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_dz83_PDo5Sm6QYMddMCqwf0TU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tomOkPq6qz0pR5hLrsOJXmtX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ucsdcom op 10-04-2025 15:21 ]

Pagina: 1 2 Laatste