Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 19:08
Hi,
Sinds oktober 2024 heb ik mijn intrek gedaan in mijn nieuwbouw appartement. Mooie hoge woonkamer (4,5 m hoog in de nok) vele mooie ramen voor het uitzicht. Echter we hebben een probleem met de Mechanische ventilatie. Zoals op de foto te zien (rood omsingelt) zijn er twee openslaande deuren geplaatst met daarboven de ventilatie roosters. Nu trekken die enorm veel tocht zeker als de wind vol op die kant staat. We willen eigenlijk geen gordijnen of iets maar moeten nu elke avond de roosters dicht doen anders is het niet prettig.

Vanuit de bouwer krijgen we eigenlijk alleen te horen dat het zo moet en zo in de bouwvoorschriften staat op zich prima doe ik ze wel dicht maar is hier niet een andere oplossing voor, ikzelf zat aan een kap of zo te denken om de koude lucht naar boven of naar beneden te laten gaan of iets dergelijks, maar misschien hebben jullie een idee, en zo ja waar te kopen.

Ik hoor het graag alvast vriendelijk bedankt voor de reactie

Gr Rob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1T4AVRl9VVef7kBY_YRl89jLuoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqLbzYXPy7hPO5XmU8thuAod.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 10:23
Ik begrijp je probleem.

Bij mij werden de ventilatie roosters helaas zonder bedieningsstokje geleverd, ik kan niet goed zien of dat bij
jou ook zo is. Afhankelijk van hoe lang je bent kan zo'n stokje helpen om het ding te bedienen. Als de roosters van het merk Duco zijn zou zoiets moeten passen.

Eigenlijk heb je natuurlijk een "slimme" aansturing van de ventilatie openingen nodig die aanstuurt afhankelijk van de binnen en buiten temperatuur en de windrichting en sterkte.
Een motor aansturing om de ventilatie open/dicht te zetten kon ik zo niet vinden, wel hier op Tweakers een forum post met zelfbouw oplossingen.
Om dat te laten werken heb je dan weer iets als home-assistant nodig, misschien gaat dat wat ver als je daar nog geen ervaring mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat kan helpen is filterdoek plaatsen. Dan gaat de lucht iets minder 'recht' er door heen / wat rustiger en diffuser. Bijkomend heb je minder stofzooi binnen.

Balans (WTW) ventilatie is uiteindelijk de meest ideale oplossing. Dit kan ook decentraal met een muurdoorvoer.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
Hoi,
Dank voor jullie reactie, ik kan er wel bij en ze gewoon open en dicht zetten gelukkig.
Maar dat zou natuurlijk niet moeten, liefst zou je de verse lucht naar boven willen sturen om zo een goede circulatie te krijgen maar nog veel belangrijker dat ik niet wegwaai als ik lekker op de bank zit.

Filterdoek is dat binnenin te plaatsen van het rooster? (heb hem nog nooit opengemaakt)

Waar ik aan zat te denken is een soort spoiler of iets maar begrijp dat het iets te simpel is gedacht haha.

bedankt gr Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:52
Filter kan je openmaken aan de binnenkant om hem schoon te maken.
Overigens denk ik dat 15mm filterdoek wat teveel van het goede is... ik heb zelf deze erin gezet (8mm):
https://www.wtw-filtersho...rt-1000-x-2000-x-5mm.html

Scheelt je ook een flinke bak stof, vliegjes en spinnetjes. Zo'n lap van 2x1m kan je heel wat strookjes uitknippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Zijn de roosters winddruk geregeld (mechanisch)? Dat kan je nog vragen of laten plaatsen. Dichtzetten is eigenlijk niet de bedoeling.

Het moet overigens niet zo… dit is gewoon de goedkoopste oplossing. Met een wtw of een verwarmingselement in de roosters had je het al minder gehad of zelfs niet.

Overigens zou ik ook niet verwonderd zijn dat je er uiteindelijk toch een gordijntje ophangt… glinsterend glas in de winter en in de aanbieding zitten achter het raam is mij vanzelf enorm gaan storen (en daarmee is het ook opgelost..)

Overigens wel een matig ventilatieontwerp zeg, waar niet echt gekeken is naar de potentiële inrichting en plaatsing van de roosters met potentiële tochtklachten.

Ps. Zo’n filterdoek doet niks voor de tochtklachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Miezie op 08-04-2025 11:33 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
Hi,
Yep roosters zijn wel winddruk geregeld, maar blijft tocht doorheen komen hoor
is idd een goedkope oplossing, maar ikzelf heb hier ook nooit rekening mee gehouden tijdens de bouw, als ik dit geweten had had ik ze in de zijramen laten plaatsen wat tegen meerwerkkosten ook had gekund maar zeker met een nieuwbouw appartement heb ik daar niet aan gedacht.
glinsteren van glas valt heel er mee deze raampartij staat op noordoosten waar we heel even de zon hebben in de ochtend vandaar ook geen raambekleding, daarnaast met de hoge punt ook erg moeilijk te verkrijgen is er wel maar dan ga je gelijk de extreem hoge kosten in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die winddruk regeling is met een klep waardoor het rooster dichtklapt als de wind erop staat. Werkt in de praktijk minder dan wat ze je bij Duco laten geloven, maar controleer ook vooral of die klep een beetje gangbaar is. Komt vaak zat voor dat die klep gewoon vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinende
die klep werkt goed heb ik idd al getest maar als de wind er hard op staat en hij gaat ventileren dan maken die kleppen ook niet uit, maar jeetje wat een vervelend systeem zeg in theorie goed verhaal maar in de praktijk ben je bijna verplicht om raambekleding te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zelfs met raambekleding ben je er niet. Wij hebben in de woonkamer een raam van 180x180 naast de bank, zit ook zo'n mooi rooster in. Die staat de hele winter maar voor de helft open (het stuk dat niet naast de bank zit), want er is altijd tocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Robinende schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:45:
Hi,
Yep roosters zijn wel winddruk geregeld, maar blijft tocht doorheen komen hoor
is idd een goedkope oplossing, maar ikzelf heb hier ook nooit rekening mee gehouden tijdens de bouw, als ik dit geweten had had ik ze in de zijramen laten plaatsen wat tegen meerwerkkosten ook had gekund maar zeker met een nieuwbouw appartement heb ik daar niet aan gedacht.
glinsteren van glas valt heel er mee deze raampartij staat op noordoosten waar we heel even de zon hebben in de ochtend vandaar ook geen raambekleding, daarnaast met de hoge punt ook erg moeilijk te verkrijgen is er wel maar dan ga je gelijk de extreem hoge kosten in
Als verplaatsen een optie was zou ik kijken of dat alsnog kan. Dat is de enige oplossing eigenlijk…

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1