Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blk
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 21:18
Hallo Tweakers,

Onlangs heb ik een Alfen Eve Single Pro-Line laadpaal aangeschaft via Vattenfall. Op dit moment draait de paal met software die door Vattenfall geleverd wordt. Hiermee kan ik bijv. slim laden en moet ik gebruik maken van een Vattenfall laadpas

Ik ben van plan om binnenkort zonnepanelen te laten installeren, waarschijnlijk via een andere partij dan Vattenfall. Nu zou ik het wel prettig vinden als ik zelf volledige controle heb over mijn apparatuur, waaronder de laadpaal. Dit omdat ik alles graag inzichtelijk wil gaan maken met bijv. Home Assistant.

Nu vraag ik mij af: ben ik beter af door de Vattenfall-software te blijven gebruiken, of is het verstandiger om de paal terug te zetten naar de standaard Alfen software?

Mijn indruk is dat de Vattenfall-software zorgt voor een soort lock-in binnen hun ecosysteem, terwijl de standaard Alfen-software meer flexibiliteit biedt richting de toekomst, zeker als ik zonnepanelen van een andere partij neem (om bijv via OCPP meer controle over de paal te hebben).

Heeft iemand ervaring met het overstappen van software op zo'n laadpaal, en is het verstandig om de paal "vrij te laten maken"?

Is overstappen naar de standaard Alfen-software makkelijk te regelen?

Zijn er zaken waar ik op moet letten bij zo'n overstap (bijv. kosten, garantie, beheer)?

En is het verschil in slimme laadmogelijkheden tussen Vattenfall en Alfen significant?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Beste antwoord (via blk op 08-04-2025 09:19)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:58:
[...]

Ik zal me eens goed inlezen!

Ben wel benieuwd: hoe beheer jij de laadpaal dan? Doe je dit met een app van Eneco? En heb je deze bijvoorbeeld ook gekoppeld aan een smart home systeem (bijv. Home Assistant)?
Ik heb er bij installatie al een netwerkkabel naar toe getrokken. Daarmee kun je 'm met de MyEVE App en ACE-Installer gewoon volledig managen. Met de meest recente firmware kun je 'm vervolgens ook via WiFi gaan managen doordat daarmee de WiFi module, welke er al in zit, geactiveerd wordt.

Maar: Dat kun je allemaal ook zélf gaan lezen in dat al reeds gelinkte topique :+ :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier zo'n zelfde laadpaal alleen dan aangesloten op de back-end van Eneco. Enige wat er door Eneco aan de firmware veranderd is, is het logo op het display (wat ik overigens zelf weer helemaal UIT gezet heb omdat ik die lichtvervuiling + bijbehorend stroomverbruik een beetje overdreven vind voor een laadpaal op privé terrein).

[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Daar kun je nog véél meer info vinden over je Alfen Single Pro (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blk
Will_M schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:56:
Ik heb hier zo'n zelfde laadpaal alleen dan aangesloten op de back-end van Eneco. Enige wat er door Eneco aan de firmware veranderd is, is het logo op het display (wat ik overigens zelf weer helemaal UIT gezet heb omdat ik die lichtvervuiling + bijbehorend stroomverbruik een beetje overdreven vind voor een laadpaal op privé terrein).

[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Daar kun je nog véél meer info vinden over je Alfen Single Pro (y)

Ben wel benieuwd: hoe beheer jij de laadpaal dan? Doe je dit met een app van Eneco? En heb je deze bijvoorbeeld ook gekoppeld aan een smart home systeem (bijv. Home Assistant)?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:58:
[...]

Ik heb er bij installatie al een netwerkkabel naar toe getrokken. Daarmee kun je 'm met de MyEVE App en ACE-Installer gewoon volledig managen. Met de meest recente firmware kun je 'm vervolgens ook via WiFi gaan managen doordat daarmee de WiFi module, welke er al in zit, geactiveerd wordt.

Maar: Dat kun je allemaal ook zélf gaan lezen in dat al reeds gelinkte topique :+ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blk
Will_M schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:01:
[...]

Dank je, ik zag 300 pagina's en haakte al even af, maar de zoekfunctie heeft gelukkig wat hulp geboden.

Ik ga het WW maar eens opvragen bij vattenfall en dan zie ik vanaf daar wel even wat ik eventueel zelf nog kan instellen. Zal nog wel even een LAN kabeltje moeten trekken, anders kom ik mogelijk niet bij de admin interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:09:
[...]

Dank je, ik zag 300 pagina's en haakte al even af, maar de zoekfunctie heeft gelukkig wat hulp geboden.

Ik ga het WW maar eens opvragen bij vattenfall en dan zie ik vanaf daar wel even wat ik eventueel zelf nog kan instellen. Zal nog wel even een LAN kabeltje moeten trekken, anders kom ik mogelijk niet bij de admin interface.
Ik wilde nét nog even een aanpassing maken aan m'n vorige post, maar: Het is wel van belang dat je de, bij de paal behorende, documentatie én het wachtwoord in je bezit hebt. Deze heb je namelijk nodig om op de paal in te kunnen loggen.

Ik hoop voor je dat je die spullen ook daadwerkelijk bij plaatsing heb gekregen en dat je niet via Vattenfal aan die gegevens moet gaan komen. Alfen gaat die gegevens meestal niet (nogmaals?) verstrekken als je een particulier (lees: géén installateur) bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blk
Will_M schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:12:
[...]

Ik wilde nét nog even een aanpassing maken aan m'n vorige post, maar: Het is wel van belang dat je de, bij de paal behorende, documentatie én het wachtwoord in je bezit hebt. Deze heb je namelijk nodig om op de paal in te kunnen loggen.

Ik hoop voor je dat je die spullen ook daadwerkelijk bij plaatsing heb gekregen en dat je niet via Vattenfal aan die gegevens moet gaan komen. Alfen gaat ze je meestal niet (nogmaals) verstrekken als je een particulier (lees: géén installateur) bent.
Het wachtwoord heb ik nog niet, maar heb van VF wel al een schriftelijke toezegging dat ze deze gaan geven als ik erom vraag.

De documentatie heb ik niet, maar staat hierin iets essentieels wat ik niet online kan vinden?

Ik ben eigenlijk voornemens om de kap er af te halen, laptop met UTP te verbinden en zo de WIFI aan te zetten. Dan kan ik hopelijk gewoon bij de webinterface en heb ik later altijd de optie om firmware aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

blk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:15:
[...]

Het wachtwoord heb ik nog niet, maar heb van VF wel al een schriftelijke toezegging dat ze deze gaan geven als ik erom vraag.

De documentatie heb ik niet, maar staat hierin iets essentieels wat ik niet online kan vinden?

Ik ben eigenlijk voornemens om de kap er af te halen, laptop met UTP te verbinden en zo de WIFI aan te zetten. Dan kan ik hopelijk gewoon bij de webinterface en heb ik later altijd de optie om firmware aan te passen.
Enige wat écht van belang is qua 'documentatie' is de kaart met daarop de inloggegevens, deze wordt door Alfen eenmalig mee geleverd in de doos op het moment dat de paal nieuw de fabriek verlaat... (En helaas vaak door de monteur vergeten af te geven aan de klant waarbij het spul later weer bij het oud papier beland als de werkbus door diezelfde persoon op/uit-geruimd wordt).

Komt vast allemaal goed bij je als Vattenfal je al toegezegd heeft om de gegevens aan te gaan leveren. De rest staat allemaal goed gedocumenteerd op de website van Alfen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blk
Dank je voor al je input :). Ik ga ermee aan de slag!

Ik zal voor nu wel Vattenfall erop houden tot ik ergens tegenaan loop, maar sowieso wel erg prettig om zelf het beheer te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfen
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 21:25
Er is geen vattenfall software op een alfen eve single of double. Enkel alfen software. Vattenfall is alleen de backoffice waar die online komt dat is alles.

Alfen monteur
Pagina: 1