Alarmsysteem- 'Klassiek' vs Ajax

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francismi
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-05 00:10
Voor onze woning zijn we op zoek naar een alarmsysteem. Alle kabels zijn aanwezig, dus bekabeld is de way to go.

Na het opvragen van enkele offertes, komen we zowat bij alle systemen uit rond de 3000 euro.
Stevig bedrag, al lijkt dit standaard te zijn. (5 bewegingsdetectoren, 3 branddetectoren, 2 keypads)

Nu is er nog 1 groot ding waar ik mee zit:
Gaan voor de 'bewezen'/'oldschool'/'klassieke' system zoals Jablotron, Inim, Risco
OF gaan voor de meer 'moderne' Ajax (Fibra reeks, bekabeld). Prijzen zijn gelijklopend.

Mijn IT-hart zegt Ajax Fibra uiteraard, al beweren verschillende installateurs die de 'klassieke' systemen installeren dat hun detectoren niet opkunnen tegen de 'klassieke/bewezen' merken...

Meningen zijn heel erg welkom, waarvoor dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zoveel installateurs, zoveel voorkeuren en offertes.
Als je met Ajax aan de slag gaat, ga je hoe dan ook draadloos.

Vraag is ook wat je nog meer zou willen met het systeem. Alleen als alarm gebruiken, of ook koppelen met huisautomatisering bijvoorbeeld?

Satel heeft bijvoorbeeld ook pirren uit de LUNA reeks die ook als nachtlampje kunnen dienen. Uiteraard kun je die ook bekabeld aansluiten op de Ajax, maar ik zie de meerwaarde van Ajax niet als je overal kabel hebt liggen.

Er is zò veel mogelijk, dat het goed is om eerst voor jezelf te bepalen wat je allemaal wel en niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francismi
@Koekstra, eigelijk moet het niet veel kunnen, ik wil dit graag apart houden en niet perse integreren. Dus op dat vlak moet het niet 'slim' zijn. (vandaar val ik ook wat over de prijs momenteel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:09
Koekstra schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:40:
maar ik zie de meerwaarde van Ajax niet als je overal kabel hebt liggen.
Ajax Fibra is de bekabelde Ajax variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:42
Let wel op dat Ajax fibra bekabeling maar 4 paren heeft (2 voor data en 2 voor spanning). Een normale alarmkabel zit op 6 0f 8 paren (2 voor spanning en 4 of 6 voor data).

Het kan zijn dat je dan niet meer kan wisselen van systeem omdat je te weinig paren hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francismi
De vraag is dus;

Voor dezelfde prijs, zou je een 'fancy' Ajax Fibra (bedraad) of een 'oldschool' Jablatron aanschaffen.
Beide dienen te gebeuren door een installateur.

Ik vind dat een hele moeilijke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03:20

Antonio di

a mi me dijeron que si

francismi schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:02:
De vraag is dus;

Voor dezelfde prijs, zou je een 'fancy' Ajax Fibra (bedraad) of een 'oldschool' Jablatron aanschaffen.
Beide dienen te gebeuren door een installateur.

Ik vind dat een hele moeilijke...
Wat ik tot nu toe lees is dat mij niet duidelijk is wat je wilt met een Alarm systeem.
Normaliter dient een goede installateur een plan op te stellen met doelstellingen en waar nodig te voldoen aan wettelijke eisen (bijv. bij brand) of verzekering technisch zaken (inc. premiekorting).
Dat is (nog) los van je keuze voor een merk en zelfs voor bedraad of draadloos, voor een woning tenminste.
Dat heeft ook niets te maken met "old school/klassiek" versus "fancy/modern", dat zijn gevoel dingen.
Betrouwbaarheid/bewezen/onafhankelijkheid zijn wel belangrijke punten voor een goed alarm systeem.

In principe zijn Alarm systemen in de kern nog hetzelfde als 50 jaar terug.
Wat is verandert is de installatie en de bediening en naast bedraad nu ook draadloos en het INTERNET (i.p.v. analoge telefonie).
Met draadloos ben je bijna altijd wel (nog) gebonden aan het protocol van dat merk.
Daar staat tegenover dat het makkelijk is uit te breiden en dat geldt niet voor weg te werken (in bijv. muur) van kabels voor bedrade componenten.

Kun je dat zelf of laat je het door een installateur doen (of is dit verplicht).
Hoe zit het met beheer en garantie. Als jij geen "Admin" bent van het systeem moet je voor ieder wissewasje naar de installateur.
Wat als er toch niet voldoende draden liggen voor alle doelstellingen.

Voor mij is een Alarm systeem er om een (poging tot) inbraak te voorkomen en om tijdig je lijf te redden in geval van brand of een ander levensbedreigend gevaar (bijv.: gebruik koolmonoxide melders).
Het voorkomen van (poging tot) inbraak begint met detectie buiten, rondom je huis. Er is een indringer ergens om je huis dat constateert een buiten bewegingsmelders of camera's (met mens herkenning). De 2de schil is een poging tot inbraak, Zorg voor goed en degelijk hang en sluitwerk (komen niet binnen). Wordt er toch een deur /raam geforceerd (poging inbraak), zorg dan dat er alarm geactiveerd wordt door deur/raam (open/dicht) sensoren en/of glasbreukmelders. Zou dit ook niet helpen dan kan je in een 3de schil bewegingsmelders in huis plaatsen die het alarm triggeren. Je kunt zelfs nog verder gaan: bij je kluis met je waardevolle spullen,verblindend licht en/of rook doen afgaan en weer het alarm in werking zetten. Vervolgens gaat het alarm panel (Hub) over tot actie: Licht/geluid sirene aan, Buiten en/of binnen lampen aan, bericht naar jouw, alarmcentrale (willen bijna allemaal Camera verificatie van de melding) of kennissen/familie (je bent op vakantie).
Andere belangrijke zaken ter voorkoming van inbraak :
- Tijdens vakantie een bewoonde indruk maken (gordijnen open/dicht gemotoriseerd, Licht aan uit random in een avond periode).
- Waarschuwing dat er iets "open staat" als je het huis verlaat en het alarm activeert. Idem bij op-slot/vergrendeld check van ramen en deuren (is een hele dure wens om te realiseren).
Als je eenmaal een beetje "smart" gaat doen met deze zaken wil je meer. Camera surveillance en meer smart bediening.

Ik ben geen Ajax Alarm fan (*) omdat:
- Het bedrade deel is vrij nieuw (pas 1-2 jaar te koop).
- Er is teveel afhankelijkheid van internet en derden (de Cloud draait bij Amazon).
- Ajax is erg fancy en goed in Marketing en in veel beloftes (nieuwe producten) en het vergroten van "Ajax" afhankelijkheid (nu ook een eigen protocol voor hun "eigen" camera's)
- Ajax is een gesloten systeem ook voor de smart kant.
- Vervelend punt om te noemen, maar wel waar: Ajax is een Oekraïense systeem en waar gaat het met dat land heen?. Men heeft nu wel een 2de productie lijn geopend in Turkije en ook een deel van het ontwikkel en support team zit er nu ook.
* = Ik zeg niet dat Ajax een slecht systeem. Het werkt goed maar ze doen voorkomen dat ze top technologie zijn en dat is niet waar.

Wat is mijn advies:
- Als de installateurs 3000 euro kosten en daarvoor die 5 bewegingsmelder (binnen??), 3 brandmelders en 2 keypads goed vinden dan zou ik een andere installateur zoeken.
- Is de genoemde opzet door jouw bedacht , dan zou ik mij eerst eens goed verdiepen in de materie voordat ik 3000 euro uitgeef.
- Kies een hybride systeem (bedraad, draadloos), dat ook voldoende smarthome mogelijkheden biedt.
- Wil je (of moet het) camerasurveillance dan zou een goede integratie met het alarmsysteem heel erg fijn zijn.
- Er zijn ook andere merken als die jij noemt (Vesta by Climax/Demes, Satel Integra/Versa met ABAX-2).
- We leven in het "snel geld verdienen, hop op naar de volgende klant/opbrengst" tijdperk. Wil je een goede installateur en alarm kiezen dan moet je aan de slag gaan met het je verdiepen in de materie.
- Lees (ook voor bedrade en hybride systemen). Lees ook de verwijzingen naar brandmelders e.d., die in mijn posts staan onder dit hele verhaal::
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Voor camera's:
- Kies voor PoE ethernet bekabelde camera's met mens- en voertuig-herkenning.
- Maak ook hiervoor een plan (wat dek je af, hoogte opstelling, integratie met alarmsysteem of Alarm centrale aansluiting)
- Lees:
Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2

[ Voor 9% gewijzigd door Antonio di op 29-04-2025 06:45 ]

Pagina: 1