Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 26-04 04:44
Hallo,

Zou iemand iets zinnigs kunnen zeggen over deze Dakairco met betrekking tot jaartal en geluid? Ik heb een paar foto’s toegevoegd.

Naast onze schutting zijn caravans neergezet waar mensen in wonen. Er staat 1 hele grote woonwagen en als ik uitkijk vanuit de keuken zie ik gelijk de grote airco op het dak staan en hij staat schuin tegenover mijn slaapkamerraam. Hij maakt veel herrie en ratelt soms en vorige zomer stond ie bijna 24/7 aan het is vreselijk in de tuin zitten is geen rust meer. Daarachter staat er nog een kleine caravan met ook een airco.

Ik wil geen ruzie met de buren maar ik wordt er wel gestoord van. Als ze werken overdag van iets van 12.00 tot 21.30 dan staat ie ook aan en in de nacht ook er is geen rust meer altijd die airco aan.

Kan iemand mij meer vertellen over dit soort airco’s? Kan hier een soort van timer tussen of wordt zo’n grote woonwagen dan te warm dat ie de hele dag moet draaien in de zomer.

Het woonplezier is helemaal weg. Ik wil hierover graag in gesprek gaan met de buren maar wil een beetje voorbereid zijn wat dit voor airco is.

Foto’s volgen want er ging iets fout met plaatsen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/du3Jq5A4T9VBndtUNbjxy6eH0y0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Q5BqlLZaXMV0mw8xGAAkKFR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WDW2PL0sZScQjJRQQKNaFnQgFYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8HXUDoJHtlfoMdGWKlh6j28.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nksgdjmvxSSgUJhE4ApgZSfJr-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KURkNleziHGISG6rItGswcsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d_bMwTXI4vRQD4p0xprwoLwBe6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dXYxoosNypJ12LGQiWgmZ6U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als je 'm Google Lens't, zie je dat ie al in de jaren '90 op campers en vouwwagens werd geplaatst. Dat 'ie nog ratelt is dus best wel uniek :P

Maareh, die camper lijkt best wel rammend dicht op de schutting te staan. Is het niet een idee om met de eigenaar van de grond te gaan praten om wat meer afstand te houden?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is geen caravan maar een woon/kantoor unit die men vaak voor tijdelijke zaken gebruikt. Die verplaats je niet zomaar even.

Dan nog is een metertje opschuiven praktisch onzin, die airco blijft hetzelfde lawaai maken, alleen dan een meter verderop. Dat zal niet zoveel schelen in het lawaai.

Dit wordt toch overleggen met de buren of en hoe ze er voor willen zorgen dat de overlast verminderd wordt. Hoeft niet meteen een nieuwe airco te betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
Thijsmans: Hoe vind jij deze airco's terug op internet. Wat voor merk is het dan?? Ik zie op foto's van vorig jaar terug dat die bovenste geschilderd is of overgespoten die was ook wit.

Hij staat dicht tegen de schutting dat klopt, dat heeft denk ik met het verharde pad te maken daar. Het is echt niet fijn dit en je hoort het door de hele tuin en die is groot. Dus al zou dat ding 5 meter verderop staan dan blijft het probleem.

Er is wel gevraagd vorig jaar door mijn moeder dat ding wat verderop te zetten maar daar is geen gehoor aan gegeven en we willen geen woorden met de buren. Er wonen mensen die op de kermis staan. Het terrein is van iemand verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
sypie: Dit is een hele grote woonwagen..... Die wordt hier elke jaar neergezet. Ik woon tijdelijk even thuis en we zijn hier 2 jaar geleden naartoe verhuisd.

Klopt wat je zegt het geluid gaat de hele tuin door en die is groot. Het is wel een oude airco denk ik en dat is belachelijk dit kan je niet maken.

Het slapen is een probleem ik slaap ernaast. En als ze aan het werk zijn staat dat ding ook aan. Dat is een probleem dat ie dus bijna 24/7 aanstaat in de zomer. Dat zal ik dan moeten bespreken. Of het anders kan geen idee dat ding is al oud lees ik hierboven. Ik wil wel met ze in gesprek gaan met wat meer info want ik heb geen idee wat voor ding het is en hoe oud. Ik zal wel de gebeten hond zijn op de buurt maar dit is vreselijk die herrie de hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dmn08 schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:05:
Er is wel gevraagd vorig jaar door mijn moeder dat ding wat verderop te zetten maar daar is geen gehoor aan gegeven en we willen geen woorden met de buren. Er wonen mensen die op de kermis staan. Het terrein is van iemand verderop.
Wat is dan het doel van dit topic? Want met zulk volk komt er toch niet wat van, zeker als je al aangeeft het al geprobeerd te hebben.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
True: Ik heb geen idee hoe oud dat ding is, of er een timer of zoiets opgezet kan worden misschien weet iemand dat hier dat overdag als die mensen te werk zijn hij uit kan....

Ik hoop met wat meer kennis het gesprek aan te kunnen gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dmn08 schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:09:
Het is wel een oude airco denk ik en dat is belachelijk dit kan je niet maken.
Jij mag denken wat je wilt, daar kom je in dit geval niet zo ver mee.

Je zult moeten meten. Op de juiste plek wel te verstaan. Volgens mij (controleer dit vooral zelf even!) moet je dat doen op de erfgrens, daar mag een bepaalde hoeveelheid geluid worden gemeten. Met de meetwaarden kun je het gesprek aangaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Denk je dat deze mensen gevoelig zullen zijn voor specificaties, decibelnormen, omgevingsvergunningen, en vervolgens de oplossingen die jij bedacht hebt met timers of andere mogelijkheden om dat ding tijdelijk uit te schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-09 08:34
Het beste kun je de gemeente inschakelen, deze hebben hiervoor regels om te handhaven wat de geluidsnorm op de erfgrens mag zijn. Tevens hoort er een typeplaatje op een airco te zitten, welke de gemeente kan en mag controleren.

Voor de rest, recht op uitzicht heb je in Nederland niet, zelf zit ik al 3 jaar tegen een half afgebouwde aanbouw aan te kijken van de buren, welke inmiddels rijp is voor de sloop.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 13:07
targaryanwolf schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:46:
Het beste kun je de gemeente inschakelen, deze hebben hiervoor regels om te handhaven wat de geluidsnorm op de erfgrens mag zijn. Tevens hoort er een typeplaatje op een airco te zitten, welke de gemeente kan en mag controleren.

Voor de rest, recht op uitzicht heb je in Nederland niet, zelf zit ik al 3 jaar tegen een half afgebouwde aanbouw aan te kijken van de buren, welke inmiddels rijp is voor de sloop.
Is hier een topic van, dit klinkt interessant! *pakt popcorn* ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
targaryanwolf schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:46:

Ik zou de gemeente sowieso eens navragen of er een vergunning is voor 2 caravans waarin gewoond wordt op de grond. Volgens mij is dat wel vergunning houdend. Daarnaast staan er nu ineens een aantal ramen over de schutting de tuin in te kijken, daar is ook wel wat van te vinden.

TS, zijn je buren aan het verbouwen dat ze in de caravan moeten wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:37
Oordoppen. Bij de bouw van onze huizen zijn ze zo slim geweest om de warmtepompunit aan de muur onder ons slaapkamerraam te monteren. Als dat ding aan gaat dan voel je de muren trillen met uiteraard bijkomend geluid. We zijn er al aan gewend en ik hoor het niet meer, maar in het begin deed ik oordoppen in. Werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:52:
[...]

Is hier een topic van, dit klinkt interessant! *pakt popcorn* ;)
Ja volgens mij hier:

Airco Topic

[ Voor 4% gewijzigd door targaryanwolf op 07-04-2025 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
SunnieNL schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:56:
[...]

Daarnaast staan er nu ineens een aantal ramen over de schutting de tuin in te kijken, daar is ook wel wat van te vinden.
Dan schroeven ze gewoon een houten plaat voor de ramen en is dat probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 13:39
Volgens mij zou de eerste stap zijn om eens een kopje koffie of borreltje te drinken met de buren? Gewoon om even kennis te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 13:07
Ik doelde hier op:
" zelf zit ik al 3 jaar tegen een half afgebouwde aanbouw aan te kijken van de buren, welke inmiddels rijp is voor de sloop."

Klinkt als een potentiële "help, mijn man is klusser" aflevering namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Zo'n tegeltuin helpt natuurlijk ook niet om het geluid te dempen. Dan blijft het ketsen tussen de gevel en schutting.
Kun je niet een paar leibomen plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:55
dmn08 schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:57:
Naast onze schutting zijn caravans neergezet waar mensen in wonen.
Vergunning voor aanwezig? Neem aan dat zomaar ergens een caravan neerzetten en bewonen zomaar vergunningsplichtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Verhuizen.

Of muur op laten metselen tot 3.5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
jeroen3 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:25:
Zo'n tegeltuin helpt natuurlijk ook niet om het geluid te dempen. Dan blijft het ketsen tussen de gevel en schutting.
Beplanting draagt niets bij aan geluidsreductie.
PROnline schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:25:
[...]

Vergunning voor aanwezig? Neem aan dat zomaar ergens een caravan neerzetten en bewonen zomaar vergunningsplichtig is.
Ik volg het lokale nieuws en vergunningsaanvragen en het patroon is: alles wat te maken heeft met wonen in mobiele* woonruimte en niet mag wordt later gelegaliseerd. Daarbij maakt het ook niet uit dat de betreffende bewoners grotendeels buiten de rechtstaat leven en handel drijven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 16:38
Ik lees 'kermisvolk' en denk meteen: verhuizen maar.

knip, laat dit gewoon achterwege. Flinke boom aan laten planten, voor hun airco? Geluid weg, lelijk uitzicht weg en meteen wat groen in de tuin. Over die boom kunnen ze moeilijk gaan zeuren, met hun 'wellicht legale' woonconstructie (zit dat überhaupt ver genoeg van de erfgrens?)

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 09-04-2025 09:22 ]

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
_Anvil_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:21:
[...]

Ik doelde hier op:
" zelf zit ik al 3 jaar tegen een half afgebouwde aanbouw aan te kijken van de buren, welke inmiddels rijp is voor de sloop."

Klinkt als een potentiële "help, mijn man is klusser" aflevering namelijk :)
Had er een topic over, ik werdt redelijk hard gebasht dat ik maar een zeur en vervelende buurman was. Afijn lang verhaal kort de gemeente kan en wil er niets tegen doen, tenzij er direct instort gevaar is of als de situatie onveilig dreigt te worden, bij schade moest ik de buurman maar aansprakelijk stellen. De gemeente gaf ook aan dat in Nederland niemand verplicht kan worden om iets af te bouwen.

[ Voor 6% gewijzigd door targaryanwolf op 07-04-2025 09:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 10:20
De regels zijn volgens mij vrij duidelijk. De buitenunit mag niet meer dan 40 dB(A) geluid produceren bij de erfgrens van jouw woning gedurende de nacht (23:00 - 07:00 uur). Overdag ligt deze grens iets hoger, namelijk op 45 dB(A).
Metingen op of vlak bij de erfgrens om een eerste indicatie te krijgen, zou je met een app kunnen doen. Of als je iemand kent met een (geijkte) geluidsniveau meter is het nog beter.
Mijn advies:
Ga sowieso in gesprek met de eigenaar en neem iemand mee (die later eventueel dit kan getuigen)
Als blijkt dat geluidsniveau niet voldoet aan de norm: Stel een termijn waarin je de eigenaar verzoekt om dit op te lossen. Vraag af en toe hoe het er mee staat.
Indien termijn is verlopen en er is niets gebeurt, informeer dan de eigenaar en vraag de gemeente schriftelijk om te handhaven.
Een goede relatie met je buren is natuurlijk belangrijk maar je hoeft ook niet alles te pikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jemboy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 11:27
Als b.v. verplaatsing niet mogelijk is, dan zouden ze ook de airco door een (nieuwe) split unit kunnen vervangen. Deze heb je (exclusief) installatie al voor tussen de €500 - €600. En die zijn waarschijnlijk ook zuiniger stroom (win-win situatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:26
Wellicht dat je een handhavingsverzoek kan indienen? Dat is iets anders dan met het KCC belllen en denken dat je dan goed gehandeld hebt.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

olafmol schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:18:
Volgens mij zou de eerste stap zijn om eens een kopje koffie of borreltje te drinken met de buren? Gewoon om even kennis te maken.
Meestal wordt hier dan ook geadviseerd de overlastgever op bier te trakteren. Dat vind ik meestal bullshit maar ingeval van een trailerpark misschien wel een optie. Een combi met wiet en/of meth is hier ook iets om te overwegen.

En communiceer een beetje op niveau. Dus niet "Ik ervaar overlast van jullie airco en ik vraag me af of dat zo maar mag" maar "die airco maakt best een kutherrie, vind je zelf niet?"

Ga gewoon eens joviaal een praatje maken

En mocht het allemaal niet lukken hoop ik dat je plaatselijke ziekenhuis goede wifi heeft zodat wij op de hoogte blijven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 20:17
evilution schreef op maandag 7 april 2025 @ 18:21:
[...]

Meestal wordt hier dan ook geadviseerd de overlastgever op bier te trakteren. Dat vind ik meestal bullshit maar ingeval van een trailerpark misschien wel een optie. Een combi met wiet en/of meth is hier ook iets om te overwegen.

En communiceer een beetje op niveau. Dus niet "Ik ervaar overlast van jullie airco en ik vraag me af of dat zo maar mag" maar "die airco maakt best een kutherrie, vind je zelf niet?"

Ga gewoon eens joviaal een praatje maken

En mocht het allemaal niet lukken hoop ik dat je plaatselijke ziekenhuis goede wifi heeft zodat wij op de hoogte blijven.
Dit is dus heel slim, niet met passief agressief gedrag. Dat werkt averechts en leidt eerder tot escalatie dan het vinden van een oplossing.

Heb jaren een huisgenoot gehad en zei dat het zo ook heel mooi (en belangrijk) kan zijn om allerlei lagen van de bevolking in 1 wijk te stoppen, erg goed voor de sociale cohesie. Zo woon ik zelf ook nog in een veredelde volkswijk.

En ik behoor wel tot de hoger opgeleiden (ik ben zelf afgestudeerd als chemisch technoloog). Mijn buren zijn dat absoluut niet, hier zitten de dakdekkers, timmermannen en aircohangers van de samenleving om me heen. :9

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:04
barta123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:12:
[...]

Dit is dus heel slim, niet met passief agressief gedrag. Dat werkt averechts en leidt eerder tot escalatie dan het vinden van een oplossing.

Heb jaren een huisgenoot gehad en zei dat het zo ook heel mooi (en belangrijk) kan zijn om allerlei lagen van de bevolking in 1 wijk te stoppen, erg goed voor de sociale cohesie. Zo woon ik zelf ook nog in een veredelde volkswijk.

En ik behoor wel tot de hoger opgeleiden (ik ben zelf afgestudeerd als chemisch technoloog). Mijn buren zijn dat absoluut niet, hier zitten de dakdekkers, timmermannen en aircohangers van de samenleving om me heen. :9
Mensen met echte banen dus. _/-\o_

Over de lawaai airco, je kunt er een stokje voor steken.

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 07-04-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
Zeker. en voor de TS... Het is echt een frikandel van een airco. Mijn 3MXM68 zou om te koelen met dit soort weer niet eens 300W trekken om 2 units te laten draaien, die hoor je niet eens.

Alleen al als ze dat zouden upgraden zou het al zijn opgelost. Mijn airco hoor je zelfs als het -7°C is in de winter amper werken, die doet het werk echt gewoon met een heel zacht roffeltje

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Taatort schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:52:
De regels zijn volgens mij vrij duidelijk. De buitenunit mag niet meer dan 40 dB(A) geluid produceren bij de erfgrens van jouw woning gedurende de nacht (23:00 - 07:00 uur). Overdag ligt deze grens iets hoger, namelijk op 45 dB(A).
Metingen op of vlak bij de erfgrens om een eerste indicatie te krijgen, zou je met een app kunnen doen. Of als je iemand kent met een (geijkte) geluidsniveau meter is het nog beter.
Mijn advies:
Ga sowieso in gesprek met de eigenaar en neem iemand mee (die later eventueel dit kan getuigen)
Als blijkt dat geluidsniveau niet voldoet aan de norm: Stel een termijn waarin je de eigenaar verzoekt om dit op te lossen. Vraag af en toe hoe het er mee staat.
Indien termijn is verlopen en er is niets gebeurt, informeer dan de eigenaar en vraag de gemeente schriftelijk om te handhaven.
Een goede relatie met je buren is natuurlijk belangrijk maar je hoeft ook niet alles te pikken
Volgens mij gelden die regels ook voor een airco die geplaatst is na 2022, en niet voor één die uit 1993 komt..

De regels voor zijn module is vrij simpel; deze hebben geen harde geluidslimiet. De gemeente hiervoor inschakelen heeft ook geen zin omdat zij eerst moeten aantonen dat de unit na die datum van 1 jan 2022 is geplaats alvorens zij een meting zouden kunnen doen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

Maar wat je kunt doen tegen de geluidsoverlast is het dak van je overkapping verhogen. Zet hier bijv een grote bak neer gemaakt van gestapelde bakstenen over de gehele breedte en een metertje hoog (ofwel, gebrik massa) , en gebruik deze bak als plantenbak. Die meter muurmassa zal veel tegenhouden, net zoals een geluidswal dat doet bij de snelweg, Je hebt momenteel direct zicht waardoor geluid ook ineen directe lijn van verplaatsen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
barta123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:34:
Zeker. en voor de TS... Het is echt een frikandel van een airco. Mijn 3MXM68 zou om te koelen met dit soort weer niet eens 300W trekken om 2 units te laten draaien, die hoor je niet eens.

Alleen al als ze dat zouden upgraden zou het al zijn opgelost. Mijn airco hoor je zelfs als het -7°C is in de winter amper werken, die doet het werk echt gewoon met een heel zacht roffeltje
De buren voorrekenen hoe snel ze een modernere airco hebben terugverdiend?

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
Is de snelste klap niet om ff te vragen of de airco uitkan als ze er overdag niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
jeroen3 schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:25:
Dit is geen tegeltuin. We hebben 1 groot grasveld naast die tegels.... Ik denk dat die iets van 30 meter bij 15 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
olafmol schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:19:
Is de snelste klap niet om ff te vragen of de airco uitkan als ze er overdag niet zijn?
Ik denk dat dat de beste oplossing is, maar wilde dus vooraf wat meer info over die airco dat ik er wat zinnigs over kan zeggen.

Ik ben heel bang dat die grote woonwagen dan veel te warm wordt en dat ie daarom de hele dag en avond aanstaat ook als ze aan het werk zijn. En de halve nacht staat dat ding aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
Dat ga ik ook maar vragen maar dat is best een ding... Ik wil graag wat voorbereid zijn dat iig weet wat voor airco het is, hoe oud.

Maar of het gaat lukken. Ik ben bang dat die woonwagen te warm wordt en dat ze m daarom de hele dag en avond en halve nacht hebben aanstaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmn08
.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 09-04-2025 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
Dat moet binnenkort maar eens gebeuren maar zie er verselijk tegenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
Jemboy schreef op maandag 7 april 2025 @ 17:54:
Als b.v. verplaatsing niet mogelijk is, dan zouden ze ook de airco door een (nieuwe) split unit kunnen vervangen. Deze heb je (exclusief) installatie al voor tussen de €500 - €600. En die zijn waarschijnlijk ook zuiniger stroom (win-win situatie)
Er staan er 2 achter elkaar dat gaat niet gebeuren. Op woonwagen en caravan staat dezelfde airco. Het is een nare situatie dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
PROnline schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:25:
[...]

Ik denk het wel en wil verder geen ruzie met de buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
Ja maar ik wilde een beetje voorbereid heengaan met wat meer info.

Ik ben bang dat ie aan moet blijven staan anders wordt het binnen veel te heet. Ze werken van 12.00 tot een uur of 21.30 het zou zo fijn zijn als die dan uit kan maar dan zal die woonwagen bloedheet zijn. Dat laatste klopt wel dat hoorde ik vorig jaar al van iemand dat het niet uit te houden is daar dan.

Moeilijke situatie maar ik zit ermee. Het geeft heel veel stress want zonder lawaai in de tuin zitten gaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
EvaluationCopy schreef op maandag 7 april 2025 @ 09:38:
Ik lees 'kermisvolk' en denk meteen: verhuizen maar.

[...]. Flinke boom aan laten planten, voor hun airco? Geluid weg, lelijk uitzicht weg en meteen wat groen in de tuin. Over die boom kunnen ze moeilijk gaan zeuren, met hun 'wellicht legale' woonconstructie (zit dat überhaupt ver genoeg van de erfgrens?)
hier stond iets wat gewoon genegeerd had moeten worden.Dit is het huis van mijn ouders trouwens. 2 jaar geleden gekocht met een heerlijk gazon van 30 meter bij 18 ernaast, een tuin naast en voor het huis dat groen zat is.

Wat een lullige opmerking.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 09-04-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
Het idee van een airco is dat ie binnen X tijd de boel weer koel heeft. De hele dag aan heeft weinig nut.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:29
Je zit je veel te druk te maken in je hoofd, je weet helemaal niet hoe ze gaan reageren, maar hebt allerlei doemscenario’s bedacht. Wie weet hoe ze gaan reageren, begin nou gewoon eens met een praatje te maken zodat je iets beter weet waar je aan toe bent qua reactie. Wie weet valt het reuze mee.

Ter illustratie: er stond hier vorig jaar een eindje verderop ook iemand (‘kermisvolk’) enkele weken aan zijn kermisattractie te werken. Deze attractie had uiteraard een flinke geluidsinstallatie en die stond ook behoorlijk hard. Maar toen ik ging kijken waar ze nou eigenlijk mee bezig waren en vroeg of die niet wat zachter kon werden er excuses gemaakt en de installatie meteen zachter gezet. Daarna nog even staan kletsen met die man over wat ze aan het doen waren, ik vond het reuze interessant om die techniek eens van wat dichter bij te zien. Heb de muziek daarna ook niet meer gehoord. Mensen reageren lang niet altijd hoe je verwacht.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
ga ff lekker ergens anders sneren...

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 09-04-2025 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

Theo schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 06:54:
[...]

Volgens mij gelden die regels ook voor een airco die geplaatst is na 2022, en niet voor één die uit 1993 komt..

De regels voor zijn module is vrij simpel; deze hebben geen harde geluidslimiet. De gemeente hiervoor inschakelen heeft ook geen zin omdat zij eerst moeten aantonen dat de unit na die datum van 1 jan 2022 is geplaats alvorens zij een meting zouden kunnen doen.
De camper wordt elk jaar tijdelijk neergezet. De airco is dus geplaatst na 2022, dat het model ouder is maakt daarbij niet uit.

Naast regels voor airco geluid zijn er ook nog algemene regels wat betreft geluidsoverlast.

Op het dak een kleine wandje neerzetten om het geluid richting de woning te voorkomen lijkt mij de eerste simpele oplossing om te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
olafmol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:05:
Het idee van een airco is dat ie binnen X tijd de boel weer koel heeft. De hele dag aan heeft weinig nut.
Sowieso ook met dit weer, het is buiten geen 35°C hoor, hier is het een graadje of 13.. Dan kan je beter overdag de ramen open laten staan :+

Ik verwarm mijn huis nog overdag op de PV, maar KOELEN? :')

[ Voor 7% gewijzigd door barta123 op 09-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:29
dmn08 schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:05:
(...)
Er wonen mensen die op de kermis staan.
Volgens mij zou de eerste stap zijn om eens een halve-liter-blik bier kopje koffie of borreltje te drinken met de buren? Gewoon om even kennis te maken.
FTFY

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
dmn08 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:07:
[...]

Neem dan thuis eerst alleen een paar biertjes, dan wordt de tegenzin vast minder.
Niemand zit te wachten op dit soort gesprekken maar jezelf erover opvreten is nog veel erger.

Ik zou echt beginnen bij het feit of die wagens er wel mogen staan met bewoning.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvaluationCopy
dmn08 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 00:06:
[...]

[..]. Het is het huis van mijn ouders trouwens dat ze 2 jaar geleden hebben gekocht. En naast deze gevangenisplaats is een groot gazon van iets van 30 meter bij 18. En naast het huis en voor het huis is genoeg tuin dus meer dan zat groen.

Beetje lullige opmerking dit.
Ik zal proberen me duidelijker uit te drukken. Zo op de foto lijkt het me geen fijne plek om te zijn. De rest van de tuin heb ik natuurlijk niet kunnen zien, goed dat daar veel groen is. Maar zo naast die airco draagt de tuin niet bij aan geluidsdemping.

Op de foto's kan ik niet zien hoe ver dat bouwsel tegen de erfgrens aan staat. Volgens mij is heel dat ding veel te hoog zo dicht naast jullie schutting... Daar zijn vrij heldere regels over.
Begrijpelijk. Ik vraag me wel af of, hoe sympathiek ook dat jij het wilt doen, het niet de verantwoordelijkheid is van je ouders om dat moeilijke gesprek met de buren aan te gaan. Hoe zitten zij in de wedstrijd?

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 09-04-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb niet alles gelezen, maar wellicht helpt het al enorm als de airco wordt afschermt met een plank. Half metertje hoog, 2 meter lang bij wijze van. Dan heb je alvast geen direct geluid meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:24:
[...]

Ik zal proberen me duidelijker uit te drukken. Zo op de foto lijkt het me geen fijne plek om te zijn. De rest van de tuin heb ik natuurlijk niet kunnen zien, goed dat daar veel groen is. Maar zo naast die airco draagt de tuin niet bij aan geluidsdemping.

Op de foto's kan ik niet zien hoe ver dat bouwsel tegen de erfgrens aan staat. Volgens mij is heel dat ding veel te hoog zo dicht naast jullie schutting... Daar zijn vrij heldere regels over.

[...]

Begrijpelijk. Ik vraag me wel af of, hoe sympathiek ook dat jij het wilt doen, het niet de verantwoordelijkheid is van je ouders om dat moeilijke gesprek met de buren aan te gaan. Hoe zitten zij in de wedstrijd?
EvaluationCopy schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:24:
[...]

[...]

Je hebt je bericht aangepast dankje wel. Het is een hele fijne plek met een groot gazon ernaast en hoge bomen, tuin aan de zij - en voorkant. Dit is maar een deel maar het gaat er niet om of je er wilt wonen.

Het probleem is er wel en zorg ervoor dat het in de zomer straks niet fijn wonen is.

Je wilt geen ruzie met de buren. Het ligt zo moeilijk. En vorig jaar stond ie verder weg maar dan nog hoor je het overal in een tuin van 30 bij 18...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
No Hands schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:17:
[...]

Neem dan thuis eerst alleen een paar biertjes, dan wordt de tegenzin vast minder.
Niemand zit te wachten op dit soort gesprekken maar jezelf erover opvreten is nog veel erger.

Ik zou echt beginnen bij het feit of die wagens er wel mogen staan met bewoning.
Dat laatst is moeilijk want je wilt geen ruzie met de buren en met degene waar het terrein van is... Ik moet wel het gesprek aangaan en aan gaan geven dat ik er heel veel last van heb met de vraag of dat ding uit kan als ze aan het werk zijn in de middag en deel van de avond. Dan zal die woonwagen wel loeiheet worden dat is denk ik het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
olafmol schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:05:
Gaat dat ook op voor een woonwagen dat ding wordt loeiheet van binnen, plat dak ook nog. Ik denk dat ze m daarom aan laten staan ook als ze werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmn08
decipherer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:30:
Je zit je veel te druk te maken in je hoofd, je weet helemaal niet hoe ze gaan reageren, maar hebt allerlei doemscenario’s bedacht. Wie weet hoe ze gaan reageren, begin nou gewoon eens met een praatje te maken zodat je iets beter weet waar je aan toe bent qua reactie. Wie weet valt het reuze mee.

Ter illustratie: er stond hier vorig jaar een eindje verderop ook iemand (‘kermisvolk’) enkele weken aan zijn kermisattractie te werken. Deze attractie had uiteraard een flinke geluidsinstallatie en die stond ook behoorlijk hard. Maar toen ik ging kijken waar ze nou eigenlijk mee bezig waren en vroeg of die niet wat zachter kon werden er excuses gemaakt en de installatie meteen zachter gezet. Daarna nog even staan kletsen met die man over wat ze aan het doen waren, ik vond het reuze interessant om die techniek eens van wat dichter bij te zien. Heb de muziek daarna ook niet meer gehoord. Mensen reageren lang niet altijd hoe je verwacht.
Ik begriijp je punt. Maar ik weet ook dat die woonwagen loeiheet wordt hoorde ik van de overbuurvrouw. Ik zal het gesprek aan moeten gaan en wat de hele buurt ervan denkt moet ik achter mij laten. Dit is niet leefbaar in de zomer ik wil nog geeneens naar huis en dat terwijl het in de zomer heerlijk wonen is zonder deze overlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
dmn08 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:14:
[...]

Dat laatst is moeilijk want je wilt geen ruzie met de buren en met degene waar het terrein van is... Ik moet wel het gesprek aangaan en aan gaan geven dat ik er heel veel last van heb met de vraag of dat ding uit kan als ze aan het werk zijn in de middag en deel van de avond. Dan zal die woonwagen wel loeiheet worden dat is denk ik het probleem.
Ja maar dat die woonwagen loeiheet wordt hoeft niet jouw probleem te worden. Ze kunnend at ding ook isoleren of een airco plaatsen die niet antiek is. En nogmaals, is het wel toegestaan om daar in woonwagens te wonen? Als dat al niet mag dan lost dat al heel veel op.

[ Voor 8% gewijzigd door No Hands op 11-04-2025 05:41 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
No Hands schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 05:40:
[...]

Ja maar dat die woonwagen loeiheet wordt hoeft niet jouw probleem te worden. Ze kunnend at ding ook isoleren of een airco plaatsen die niet antiek is. En nogmaals, is het wel toegestaan om daar in woonwagens te wonen? Als dat al niet mag dan lost dat al heel veel op.
Idd. Onze slaapkamer wordt ook loeiheet in de zomer. Dan zet ik de airco aan en dan is de slaapkamer binnen 30min koel. En donkere gordijnen voor de ramen helpt ook een stuk. Genoeg zaken om te doen.

Maar ik zou de vraag ook open stellen: herkennen jullie het lawaai dat de airco maakt? (En dan gewoon samen buiten luisteren, idealiter in jouw tuin). Hebben jullie een idee wat we zouden kunnen doen om het te verbeteren? Zoiets.

Je moet hier niet te lang mee wachten want je bouwt nu heel veel stress en spanning op, dat helpt vaak niet mee in een gesprek. Blijf vooral kalm en constructief, je weet nu nog niet hoe ze wel of niet gaan reageren. Niet teveel aannames doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:59
Sommige reacties vind ik niet heel sjiek. Kermisvolk en “kampers” zit tuig tussen, net als tussen mensen in een volksbuurt, Vinex- en villawijk. (Met in die laatste vorm zelfs de meest vervelende mensen die menen overal recht op te hebben, tijd hebben en de weg kennen). Maar het overgrote deel zijn gewoon harde werkers. Sterker: met die mensen is het vaak beter afspraken maken want afspraak=afspraak telt daar net iets zwaarder dan bij de gemiddelde mens.

Gewoon een gesprek aangaan, handhaving erbij halen kan dan altijd nog.

[ Voor 13% gewijzigd door Dennisdn op 11-04-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

meten is weten. Dus dat is de eerste actie: gesprek aangaan.
Als dat niet helpt: schakel de gemeente in vanwege geluidsoverlast. De gemeente kan metingen (laten) doen, als ze boven bepaalde normen zitten zullen ze toch echt wat aan moeten passen.
Als dat niet werkt, is het voorstel om inderdaad bomen of iets neer te zetten wat er voor groeit wel een goed idee. Hoewel zij natuurlijk ook wel iets kunnen neerzetten voor de airco's aan jullie kant wat het geluid dempt of reflecteert.

heb het zelf een keer gehad met een friettent die ineens een nieuwe koeling neerzette die gruwelijk veel herrie maakte: nadat ik 3x gevraagd had er iets aan te doen heb ik de de gemeente ingeschakeld. Die kwamen langs, deden enkele metingen en even later stond de koeling uit. Natuurlijk was de eigenaar van de friettent niet blij, maar hij snapte ook wel dat ik 's nachts af en toe wilde slapen, net als mijn bovenburen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46

paQ

Ik zou (specifiek daarom) helemaal niets zelf ondernemen met maatregelen aan eigen zijde eerlijk gezegd, alhoewel een rijtje leibomen wel het uitzicht verbetert.
De oorzaak ligt bij de overlastgever; de rest is symptoombestrijding.
Je (hun) eigen binnentemperatuur het probleem van je buur maken in de vorm van geluidsoverlast veroorzaken is gewoon asociaal. Zij moeten zelf maatregelen daarvoor nemen, maar zoals al eerder in dit topic te lezen is; als ze daar helemaal niet mogen staan is het probleem in wezen ook zo opgelost, toch?

Geen idee wat specifieke regels zijn voor dergelijke (tijdelijke) verblijven overigens. Ik weet niet of lokale regelgeving daar in voorziet, maar je mag niet zomaar willekeurig grond inrichten met een woonfunctie.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 11-04-2025 11:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
dmn08 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 22:18:
[...]

Ik begriijp je punt. Maar ik weet ook dat die woonwagen loeiheet wordt hoorde ik van de overbuurvrouw. Ik zal het gesprek aan moeten gaan en wat de hele buurt ervan denkt moet ik achter mij laten. Dit is niet leefbaar in de zomer ik wil nog geeneens naar huis en dat terwijl het in de zomer heerlijk wonen is zonder deze overlast.
Dat die woonwagen loeiheet wordt in de zomer is toch niet jouw probleem? Ga iig eerst in gespreken en zeg ze dat je er heel erg mee zit. En dat je wilt mee denken aan een goede oplossing.

Paar opties:
- Airco vervangen door een meer recent model wat voldoet aan de geluidsnormen
- Schaduwdoek gebruiken welke je zo hangt dat de woonwagen uit de zon blijft. Waarom ga je energie verspillen en een airco laten loeien 24/7 terwijl je het probleem ook gelijk kan aanpakken? De airco kan daarna gebruikt worden om de hut verder op temperatuur te brengen waarbij dit én efficiënter is, én waarschijnlijk minder geluid maakt en minder geld kost voor de bewoner.
- Willen ze bovenstaande niet en zeggen ze iets in de trend van "niet ons probleem" of ze gaan het niet oplossen, aangeven dat je anders een melding gaat maken bij de gemeente en dat het dan maar juridisch opgelost moet worden.

Het is leven en laat leven maar het moet wel redelijk blijven natuurlijk

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Pagina: 1