Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vibi
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 17-05 13:39
Hi Tweakers,

Ik heb vorige week een gloednieuwe LG OLED G4 77 inch gekocht voor ongeveer €2900. Superblij mee natuurlijk, maar nu komt het vervelende: na een pixeltest via YouTube te hebben gedaan, ontdekte ik één pixel die mogelijk dood of lui is

(rechteronderkwadrant)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URIXdrl9hcJdDvWokGFNFV7FDWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdtQmV9gLUmKbOsen9vsW9eT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeJj3EhAR7OihDhHWWJhCQDFbYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxUt2k0yPfD7pOwFLLUCbVce.jpg?f=fotoalbum_large.

Bij sommige kleuren doet hij het wel, bij andere blijft hij donker.

Het gaat om een bijna niet zichtbare pixel die je alleen ziet als je er echt op let (en op korte afstand). Toch is het zuur: het is een premium tv, met zorg uitgepakt en heel voorzichtig strak aan de muur bevestigd. Dan is dit wel even slikken na zo’n korte tijd.

Wat extra context:
• Ik heb geen pixelgarantie genomen bij aankoop, maar ik weet dat ik dat nog een paar dagen kan doen.
• Ik zit nog binnen de 14 dagen retourtermijn, dus terugbrengen kan eventueel nog zonder opgaaf van reden.
• De pixel is niet volledig dood, dus misschien is er nog iets aan te doen?
• Ik twijfel of dit een teken is van een slecht paneel of gewoon pech.
• De tv terugbrengen is een hoop gedoe (wandmontage), en wie weet krijg ik dan een exemplaar met meer problemen.

Mijn vragen aan jullie:
1. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
2. Is een “luie” pixel nog te herstellen?
3. Is dit een teken van een slecht paneel op termijn?
4. Hoe groot is de kans op een volledig foutloos paneel van dit formaat?
5. Zou je alsnog pixelgarantie nemen of gewoon accepteren? Dit kan nog heb ik begrepen van de verkopende partij.

Alvast dank voor jullie inzichten!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:06

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Vibi schreef op zondag 6 april 2025 @ 02:25:
Wat extra context:
• Ik heb geen pixelgarantie genomen bij aankoop, maar ik weet dat ik dat nog een paar dagen kan doen.
[...]
Mijn vragen aan jullie:
1. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
[...]
5. Zou je alsnog pixelgarantie nemen of gewoon accepteren? Dit kan nog heb ik begrepen van de verkopende partij.
Ik ben vast een principiële knurft, maar als je geen pixelgarantie hebt genomen moet je ook niet zeuren over één (half)dode pixel. Sorry. Ik snap dat je baalt en zéker op zo'n bedrag. En als je alsnog pixelgarantie kunt nemen (wat houdt dat precies in bij die verkoper? dat zou ik wel even goed uitzoeken) of een WKOA'tje kunt doen kun je daar natuurlijk aanspraak op maken. Ik heb daar alleen een béétje gewetenswroeging bij, maar ik zal allicht de enige zijn :X Maar zo te horen is de verkoper coulant / meewerkend dus ik zie 't probleem niet zo...

Over dode pixels fixen staat o.a. hier een stukje.

Overigens was de dode pixel je dus niet opgevallen totdat je er expliciet naar op zoek ging, en dan is 'ie ook alleen nog maar kapot in het groen deel van de pixel zo te zien...

offtopic:
Ik heb je titel wat minder schreeuwerig gemaakt (was: "Dode pixel! Help mij mede tweakers!") ;)

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 06-04-2025 03:53 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zie o.a. dit bericht.

Je kan natuurlijk zelf kiezen, maar ik zou de tv meteen uitschakelen (stekker eruit) en retour sturen op basis van koop op afstand wetgeving. In het vervolg eerst controleren en dan pas ophangen. Uitschakelen is van belang omdat bedrijven soms vinden dat het in gebruik is genomen en gebruiken dat ten onrechte als reden voor afwijzen van een koop-op-afstand retour.

Let op de voorwaarden van pixelgarantie, en of dat ook voor subpixels geldt en voor pixels die er al zijn of nog zouden komen geldt. Bij verzekeringen geldt dat het een toekomstige schade moet zijn, oude schade is niet verzekerbaar.

Het gaat in principe om het aantal pixels in een paneel waar het gaat om de kans op defecten, 4k tv's zijn wat dat betreft in de basis vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je maakt je er duidelijk druk om (dat is geen verwijt, dat zou ik precies zo doen). Dus als je hem nu niet omruilt dat blijf je je er de komende 5 jaar aan ergeren. Dus er zit maar 1 ding op: terugsturen zonder opgaaf van reden.

En dan gewoon een nieuwe kopen en dan hopen dat je meer mazzel hebt. Mijn persoonlijke score met LG's is 2 uit 2 die perfect waren, dus ze zijn in elk geval niet allemaal slecht :).

Er zullen verschillende meningen zijn over het hele concept "pixelgarantie". Ik vind het oplichterij. Ze testen die tv's maar gewoon wat beter, en verkopen tv's met dode pixels maar gewoon expliciet als tv's met dode pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plexter22
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:42
Omruilen spaart een hoop ergenis uit spreek uit ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Even los van je vraag, alvast een waarschuwing voor de toekomst: OLED is Organic LED, en organisch betekent ook dat het op termijn dood kan gaan.

Zo heeft mijn Sony 65" OLED-tv van een jaar of 3 oud inmiddels tientallen dode pixels verspreid aan de bovenste rand. Daar kwam ik een paar maanden geleden achter toen ik 'm aan het schoonmaken was terwijl 'ie aan stond, want vanaf m'n bank (zo'n 3 meter er vanaf) kan ik het eigenlijk niet zien.

Nu schijnen Sony TV's hier vaker last van te hebben, maar OLED is OLED, dus het kan ook bij een LG gebeuren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeRipper
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:46
Neem eerst eens contact op met de winkel. Ik heb ook een LG oled tv om kunnen ruilen met 1 dode pixel. Willen ze niet, kun je retourneren obv WKOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:29
Nikel schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:51:
Je maakt je er duidelijk druk om (dat is geen verwijt, dat zou ik precies zo doen). Dus als je hem nu niet omruilt dat blijf je je er de komende 5 jaar aan ergeren.
.
VIJF jaar??? Is de levensduur zó kort? Bij een tv waar je ook een best redelijke auto voor kunt kopen, verwacht ik toch minstens 10 jaar vooruit te kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Hahn schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:07:
Even los van je vraag, alvast een waarschuwing voor de toekomst: OLED is Organic LED, en organisch betekent ook dat het op termijn dood kan gaan.
Ja dus vergeet vooral je TV niet te voeren of af en toe wat water te geven :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
RobIII schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:18:
[...]

Ja dus vergeet vooral je TV niet te voeren of af en toe wat water te geven 8)7
Dat zou ik dan weer niet doen, maar als dat voor jou werkt, sure d:)b

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:14
Hahn schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:07:

Zo heeft mijn Sony 65" OLED-tv van een jaar of 3 oud inmiddels tientallen dode pixels verspreid aan de bovenste rand. Daar kwam ik een paar maanden geleden achter toen ik 'm aan het schoonmaken was terwijl 'ie aan stond, want vanaf m'n bank (zo'n 3 meter er vanaf) kan ik het eigenlijk niet zien.

Nu schijnen Sony TV's hier vaker last van te hebben, maar OLED is OLED, dus het kan ook bij een LG gebeuren.
Organic in dit geval betekent enkel dat het een koolstof gebaseerde materialen gebruikt. Heeft dus weinig te maken met "levend" zijn of "dood" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:32

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Aragnut schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:25:
[...]

Organic in dit geval betekent enkel dat het een koolstof gebaseerde materialen gebruikt. Heeft dus weinig te maken met "levend" zijn of "dood" gaan.
Klopt, maar het was wèl een puik tante Jannie argument! ;)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Aragnut schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:25:
[...]

Maar het heeft wel degelijk last van degradatie, omdát het "organisch" is, over tijd ;) Die tijd kan echter behoorlijk lang zijn.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:09
Heel eerlijk: gewoon houden want je gaat dit absoluut niet zien vanaf je bank.

Mijn ervaring met G4's is dat de kans behoorlijk groot is dat ze minstens 1 dode pixel hebben, de meeste mensen hebben het echter niet door omdat je écht goed moet zoeken op een 4K scherm.

Ik heb een tijd geleden een G4 gekocht mét pixelgarantie. Na 6 keer de TV te hebben omgeruild vanwege steeds 1 of 2 dode pixels heb ik het geld van de pixelgarantie maar teruggevraagd en ben ik maar gaan stoppen met een pixelcontrole bij de nieuwe TV. Een hele hoop gedoe voor iets waar je helemaal geen last van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:04
Toen ik dit las: "...Het gaat om een bijna niet zichtbare pixel die je alleen ziet als je er echt op let ..."

Tja, soms kan je het gebied rond de pixel wat masseren en soms helpt dat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
RobIII schreef op donderdag 10 april 2025 @ 23:35:
[...]
Maar het heeft wel degelijk last van degradatie, omdát het "organisch" is, over tijd ;) Die tijd kan echter behoorlijk lang zijn.
Dat vind ik dan weer een te straffe uitspraak: Er zijn superstabiele organische verbindingen, zoals CO2 en hele corrosieve anorganische stoffen, zoals zuiver natrium. Specifiek voor OLED-materiaal is degradatie natuurlijk wel een aandachtspunt.
Pagina: 1