Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een 2400 W elektrische warmwaterboiler die ik 'gemoduleerd' aanstuur. M.a.w. ik stuur slechts zoveel vermogen naar de boiler als ik over heb van mijn zonnepanelen.
Is er een mogelijkheid om een LiFePO4-batterij op een gelijkaardige manier op te laden?
M.a.w. zijn er laders die een LiFePO4-batterij toch netjes kunnen opladen, ook al wordt de voedingsspanning van die lader zelf gemoduleerd?
Ik heb wel eens verhalen gelezen van mensen die batterijen 'getrapt' opladen. 2 of meer batterijladers parallel over de battterij en dan 1 of meer laders parallel laten opladen, al naargelang de beschikbare stroom.
Dat is ongeveer wat ik zoek, maar ik wil het dus 'verfijnder' hebben .. door met eender welk wattage te kunnen opladen ...
Maar misschien vraag ik teveel ....

De kern van het verhaal is dat ik maximaal het beschikbare vermogen wil gebruiken om een batterij op te laden. Als ik 50 W over heb aan zonnestroom, wil ik die 50 W in mijn batterij stoppen. Heb ik 250 W over, dan wil ik die 250 W in mijn batterij stoppen, enz.

[ Voor 14% gewijzigd door SusV op 06-04-2025 01:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Bedankt voor de link!
Maar ik vind er niet meteen een bespreking van mijn vraag ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit kan met ongeveer elk batterij-systeem wat verkocht wordt als 'thuisbatterij'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 12:48
De victron 24V 16A is regelbaar te maken met esphome;

https://github.com/aiolos...n/victron-charger-control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
Kan het trouwens kwaad (voor de LiFePO4 batterij) om de lader te ontkoppelen van zijn 230 VAC voedingsspanning alvorens de batterij volledig opgeladen is? (en deze nadien weer terug aan te koppelen aan het stroomnet?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
SusV schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:56:
Kan het trouwens kwaad (voor de LiFePO4 batterij) om de lader te ontkoppelen van zijn 230 VAC voedingsspanning alvorens de batterij volledig opgeladen is? (en deze nadien weer terug aan te koppelen aan het stroomnet?)
Ik heb deze vraag even gesteld aan Power Queen betreffende hun laders en batterijen.
Volgens hen kan dat inderdaad geen kwaad om op die manier de lader aan en af te schakelen om zo de batterij enkel met 'zonnestroom' op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
SusV schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:56:
Ik had deze vraag ook gesteld aan Noeiefvo, i.v.m. hun laders.
Antwoord: "sorry,it can not support it".

Ik weet niet zeker of ze mijn vraag goed begrepen hebben ..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat weerhoud je er nou van om een traploze lader aan te schaffen die alleen gaat laden als je een overschot aan zonnestroom hebt. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
jadjong schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:54:
Wat weerhoud je er nou van om een traploze lader aan te schaffen die alleen gaat laden als je een overschot aan zonnestroom hebt. :?
Welk merk en model stel je voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Victron, Deye, Sigenergy, MyEnergy, Sessy, Haier, LG, Solis, GroWatt, AlphaESS, Huawei, Solis en dan vergeet ik er vast nog een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SusV
jadjong schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:18:
Victron, Deye, Sigenergy, MyEnergy, Sessy, Haier, LG, Solis, GroWatt, AlphaESS, Huawei, Solis en dan vergeet ik er vast nog een paar.
Bedankt voor de tips! Ga ik eens bekijken!
Heb je zelf (goede of slechte) ervaringen met een bepaald merk of model?
Pagina: 1