Groepenkast vervangen, check, check, double check!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wij willen elektrisch gaan koken. Echter is onze huidige groepenkast nog 1-fase en zit er nog geen hoofdschakelaar in. Goed moment om hem in zijn geheel te gaan vervangen voor een nieuwe 3-fase meterkast, ook omdat er sowieso niet genoeg ruimte is. Ik wil het graag doen zoals het hoort, dus vandaar dat ik graag met behulp van de kennis op dit forum wil toetsen of ik het op de juiste wijze aanpak.

De huidige meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4Ubj92MYvJgeos4EUXk6brR8Ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Fc9m85GmGwU9LPf74lOwQSp.jpg?f=fotoalbum_large

De hoofdzekering is op dit moment een 1x40A smeltzekering. Verzegeld, maar de zegel zit alleen door het plastic van de kap en niet door het kleine gaatje van de schroef. De kap kan er gewoon met zegel en al af, dat heb ik al geprobeerd. Dus ik ga zelf de hoofdzekering er uit draaien en als ik klaar ben weer terug plaatsen.

De nieuwe meterkast:

- Nieuwe 3-fase kookgroep met behulp van een aardlekautomaat 3P+1N B16/30ma.
- 3x 1P+1N aardlekschakelaar B kar zodat ik de normale groepen goed kan verdelen over de 3 fases.
- Huidige B16/300MA aardlekautomaat van de zonnepanelen bouw ik over rechtstreeks aangesloten op de hoofdschakelaar inclusief de homewizard KWH Meter.
- Beltrafo wordt niet meer gebruikt en vervalt.
- Ik wil gebruik maken van aansluitkammen waar het kan.

Dit is zoals ik het in gedachten heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oA8aevLekfpbnGwzr-nFYhHZL_M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7yetRVFRSy7Z4UinaBeaIe4p.png?f=fotoalbum_large

Als jullie een blik op mijn bovenstaande schets willen werpen, graag! _/-\o_ Daarnaast heb ik de volgende vragen;

- Ik wil soepele bedrading gebruiken van 6mm2 (H07V2-K). Die wil ik dan afwerken met geïsoleerde adereindhulzen. Maar je kunt ze rond of vierkant afknijpen. Ik lees her en der dat het aangeraden wordt om ze vierkant af te knijpen aan de kant waar ze in een automaat gaan en rond wanneer je het in een aansluitblokje plaatst. Betekend dit dat ik 2 verschillende tangen nodig heb?
- Zit de isolatie van een dergelijke huls niet in de weg wanneer je deze wil aansluiten op een automaat waarop ook de aansluitkam zit aangesloten?
- Mijn nieuwe kast is hoger dan de vorige, dat betekend dat ik de buizen iets moet gaan inkorten. Die ruimte is er wel. Maar is er regelgeving over de max. hoogte waarop een installatieautomaat zich mag bevinden? Alternatief zou kunnen zijn om minder hoge groepenkast te nemen en er een uitbreidingskastje naast te plaatsen.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Beste antwoord (via BastiaanN op 11-04-2025 17:02)

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:48
Kan je geen 220x330 kasten naast elkaar kwijt? Of desnoods allebei met opzetstuk er op, heb je helemaal een zee van ruimte. 2 naast elkaar krijg je vind ik van binnen een veel nettere kast van.

Mocht je t zo houden, zou ik sowieso alle eindgroepen bovenin zetten, en die krachtgoep op de middelste rij. Dan hoef je niet met al die draden achter de bovenste rail langs.

Enne denk je aan veiligheid als je die zekering we uit draait? Ik zou in ieder geval geïsoleerde handschoenen dragen. Kap er af, op de grond leggen, met een hand die zekering er uit draaien en dan direct de kap er weer op. Het is geen kattenpis als je daar sluiting maakt oid ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
Kan je geen 220x330 kasten naast elkaar kwijt? Of desnoods allebei met opzetstuk er op, heb je helemaal een zee van ruimte. 2 naast elkaar krijg je vind ik van binnen een veel nettere kast van.

Mocht je t zo houden, zou ik sowieso alle eindgroepen bovenin zetten, en die krachtgoep op de middelste rij. Dan hoef je niet met al die draden achter de bovenste rail langs.

Enne denk je aan veiligheid als je die zekering we uit draait? Ik zou in ieder geval geïsoleerde handschoenen dragen. Kap er af, op de grond leggen, met een hand die zekering er uit draaien en dan direct de kap er weer op. Het is geen kattenpis als je daar sluiting maakt oid ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23-04 22:36
De hoofdzekering verwijderen wordt beboet, dan weet je dat alvast. Ongeacht of je het zegel verbreekt. Zodra de meter afschakelt is dit zichtbaar voor de netbeheerder. daar krijg je een boete voor. Het is namelijk niet jouw eigendom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:16

timpel_800

Amber 65

Maar als een elektricien met zegelrecht dit doet dan krijg je toch geen boete? En hoe controleren ze dat dan? Gewoon intresse hoor. Ik ben niks van plan 😅

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
timpel_800 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:27:
Maar als een elektricien met zegelrecht dit doet dan krijg je toch geen boete? En hoe controleren ze dat dan? Gewoon intresse hoor. Ik ben niks van plan 😅
Dat is gewoon een poepverhaal.
Of ze hebben mij al tig keer vergeten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Makrolon schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:18:

Goed punt. Opzicht heb ik wel ruimte voor twee kasten naast elkaar, al moet ik dan wel wat stopcontacten e.d. verplaatsen.
Ja, zeker :) De hoofdzekering is het enige waar ik nog een beetje over twijfel. Alternatief zou zijn om de kast onder spanning te vervangen; nul en bruine draad er met beleid uit halen en beide in een lasklem. Kast vervangen, en draadjes direct terug in de hoofdschakelaar.
RobertV70 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:24:
De hoofdzekering verwijderen wordt beboet, dan weet je dat alvast. Ongeacht of je het zegel verbreekt. Zodra de meter afschakelt is dit zichtbaar voor de netbeheerder. daar krijg je een boete voor. Het is namelijk niet jouw eigendom.
In principe heb je gelijk. Maar denk dat het niet zo'n vaart loopt. De zonnepanelenboer heeft destijds ook gewoon het zegel verwijderd en de installatie spanningsloos gemaakt. Ze hadden echter officieel geen zegelrecht en hebben dus ook geen nieuwe zegel geplaatst. Toen ze hier de meter kwamen vervangen is er gewoon zonder morren een nieuw zegel op gezet. Maar zoals ook al gezegd hierboven, is het aspect dat ik er officieel niet bij mag wel iets waardoor ik overweeg om het op een andere manier te doen.

Initieel was het plan om het door een installateur te laten doen, maar die komen met zulke belachelijke offertes (~1500 euro ex. btw) voor een ochtendje werk met 500 euro aan onderdelen... :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
RobertV70 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:24:
Goed bedacht 😂 dat gebeurt echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
BastiaanN schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:30:
[...]

Goed punt. Opzicht heb ik wel ruimte voor twee kasten naast elkaar, al moet ik dan wel wat stopcontacten e.d. verplaatsen.

[...]

Ja, zeker :) De hoofdzekering is het enige waar ik nog een beetje over twijfel. Alternatief zou zijn om de kast onder spanning te vervangen; nul en bruine draad er met beleid uit halen en beide in een lasklem. Kast vervangen, en draadjes direct terug in de hoofdschakelaar.

[...]

In principe heb je gelijk. Maar denk dat het niet zo'n vaart loopt. De zonnepanelenboer heeft destijds ook gewoon het zegel verwijderd en de installatie spanningsloos gemaakt. Ze hadden echter officieel geen zegelrecht en hebben dus ook geen nieuwe zegel geplaatst. Toen ze hier de meter kwamen vervangen is er gewoon zonder morren een nieuw zegel op gezet. Maar zoals ook al gezegd hierboven, is het aspect dat ik er officieel niet bij mag wel iets waardoor ik overweeg om het op een andere manier te doen.

Initieel was het plan om het door een installateur te laten doen, maar die komen met zulke belachelijke offertes (~1500 euro ex. btw) voor een ochtendje werk met 500 euro aan onderdelen... :'(
Dan zou ik die stopcontacten verplaatsen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:27
Je kunt ook nog aardlekautomaten overwegen. Aangezien je een beperkt aantal groepen hebt, zijn de meerkosten te overzien. Daarnaast bespaar je behoorlijk wat ruimte...

ABB heeft 1 module brede alamats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voordeel van meerkantig is dat het wat meer rond is en daarom in een kleiner (rond) gat blijft passen. Verder is vierkant prima.

En als je makkelijk de ruimte kan maken zou ik ook voor twee kasten naast elkaar gaan. Voor bestaande bouw zijn er volgens mij geen strikte regels. En meterbord hangt toch al waar de netbeheerder hem wil hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het is dat je er nu zelf bij kan, en ik had dan waarschijnlijk hetzelfde gedaan met het losdraaien van de hoofdzekering. Maar bij mij was dat niet het geval, en heb ik even de draden in een wago gestoken.
Wel even mijn vriendin geïnstrueerd over het wegtrekken met de bezem mocht ik toch op de 1 of andere manier aan de spanning blijven hangen :X
Het is gewoon een gevaar, dus ik kan het sowieso niet adviseren natuurlijk, maar als je het doet, doe het dan niet alleen.

Verder eens met de suggestie van hierboven om de eindgroepen bovenin te zetten. Heb je in het midden (of er naast) nog lekker de ruimte voor zaken die er misschien in de toekomst komen zoals een losse kWh meter, domotica, laadpaal of weet ik t.

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 06-04-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:42
Ik zou ook altijd wat ruimte vrijlaten tussen de eindgroepen die op verschillende aardleks/fases zitten.
Nu heb je maar twee eindgroepen op twee van de fases zitten, maar ze zitten allemaal tegen elkaar aan gepropt.
Als je eens ergens een groep erbij wilt zetten, moet je de hele rest van de rails weer gaan verplaatsen.

Verdeel die eindgroepen over de gehele breedte van de rails, zodat je ze makkelijk kunt uitbreiden tot 4 groepen per fase zonder allemaal andere groepen te moeten gaan verplaatsen.
Zo bijvoorbeeld: (# is groep, ~ is lege plek)
[##~~##~~###~]
(Dan kun je de kWh meter verplaatsen naar een andere rail. Sowieso misschien handiger om die direct naast de zonnepanelen ALS te zetten.. Kun je die ook met kortere draden aansluiten)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:39
Je krijgt problemen wanneer ze de meter gaan vervangen, je kan wel een 3 fase groepenkast plaatsen, maar daarmee heb je nog geen 3 fasen. 3 fase aansluiting moet je aanvragen en daarvoor gaan ze oa de meter vervangen.

kijk maar op je meter daar staat op 230V en geen 3x230V.

Zoals je het nu aansluit heeft de helft van je woning geen stroom.

[ Voor 11% gewijzigd door morecowbells op 06-04-2025 20:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@morecowbells Hoezo problemen?

Maar zo ver ik het lees is de TS van op de hoogte dat hij 3-fase moet aanvragen. Maar voor die iets willen doen moet er op zijn minst een 3-fase hoofdschakelaar aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morecowbells
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:39
zegel is verbroken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@morecowbells Zolang alles er netjes uit ziet doen ze daar meestal niet zo moeilijk over. Zeker die meterwisselaars niet als je ze een verse bak koffie met een koekje geeft :+

Maar ja, officieel kan je een boete krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 06-04-2025 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties! Ik heb de spullen besteld. Gelijk een goede reden gevonden bij de misses voor nieuw gereedschap zoals een momentschroevendraaier :+

Ik ga voor 2x een Eaton kast van 22x33cm naast elkaar met beide 2 DIN rails. Dan heb ik zeeën van ruimte, meer dan ik waarschijnlijk ooit nodig zal hebben. Ik ga kijken of ik de PV en KWH meter naar de 2e kast kan verplaatsen, dan kan ik in die andere kast de groepen wat ruimer uit elkaar zetten.

Verder heb ik besloten dat we van de hoofdzekering af gaan blijven, waarschijnlijk is het met gezond verstand niet perse onveiliger om de draden vanuit de meter onder spanning af te koppelen en gelijk in een wago las klem te plaatsen en daarna dus rechtstreeks aan te sluiten op de hoofdschakelaar.

Ik heb in elk geval een setje geïsoleerde handschoenen meebesteld, mocht ik gaan besluiten om toch de hoofdzekering (met 1 hand) te verwijderen. voor het (tijdelijk) werken onder spanning.
morecowbells schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:21:
Zoals je het nu aansluit heeft de helft van je woning geen stroom.
Jawel hoor. Daarvoor is de tijdelijke kamrail onderaan de hoofdschakelaar, die sluit alle 3 de fases tijdelijk aan op de 1 fase vanuit de netbeheerder. De netbeheerder zal de kam verwijderen en de overige draden aansluiten op de hoofdschakelaar tijdens het aanpassen van de aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
BastiaanN schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:54:
Bedankt voor alle reacties! Ik heb de spullen besteld. Gelijk een goede reden gevonden bij de misses voor nieuw gereedschap zoals een momentschroevendraaier :+

Ik ga voor 2x een Eaton kast van 22x33cm naast elkaar met beide 2 DIN rails. Dan heb ik zeeën van ruimte, meer dan ik waarschijnlijk ooit nodig zal hebben. Ik ga kijken of ik de PV en KWH meter naar de 2e kast kan verplaatsen, dan kan ik in die andere kast de groepen wat ruimer uit elkaar zetten.

Verder heb ik besloten dat we van de hoofdzekering af gaan blijven, waarschijnlijk is het met gezond verstand niet perse onveiliger om de draden vanuit de meter onder spanning af te koppelen en gelijk in een wago las klem te plaatsen en daarna dus rechtstreeks aan te sluiten op de hoofdschakelaar.

Ik heb in elk geval een setje geïsoleerde handschoenen meebesteld, mocht ik gaan besluiten om toch de hoofdzekering (met 1 hand) te verwijderen.

[...]

Jawel hoor. Daarvoor is de tijdelijke kamrail onderaan de hoofdschakelaar, die sluit alle 3 de fases tijdelijk aan op de 1 fase vanuit de netbeheerder. De netbeheerder zal de kam verwijderen en de overige draden aansluiten op de hoofdschakelaar tijdens het aanpassen van de aansluiting.
Die handschoenen doe je ook aan als je de draden in wago lasdoppen gaat stoppen toch he? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:39:
[...]

Die handschoenen doe je ook aan als je de draden in wago lasdoppen gaat stoppen toch he? ;)
Uiteraard! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 05:21
Septillion schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:28:
@morecowbells Zolang alles er netjes uit ziet doen ze daar meestal niet zo moeilijk over. Zeker die meterwisselaars niet als je ze een verse bak koffie met een koekje geeft :+

Maar ja, officieel kan je een boete krijgen.
Tot je huis afbrand en de verzekering er achter komt. Want die zegt dan nee. Laat het doen door iemand die er voor gecertificeerd is, en probeer het gewoon niet zelf.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
peize9 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:57:
[...]

Tot je huis afbrand en de verzekering er achter komt. Want die zegt dan nee. Laat het doen door iemand die er voor gecertificeerd is, en probeer het gewoon niet zelf.
De verzekering zegt dat helemaal niet. En het is in Nederland ook helemaal niet verplicht om je installatie te laten aanleggen door een gecertificeerd installateur of te laten keuren. Het enige wat een verzekeraar eist is dat je installatie aan de wettelijke eisen voldoet. Gaat het dan toch mis, dan moet de verzekeraar aantonen dat de installatie ondeugelijk was. Het maakt daarbij dus niet uit wie de installatie geïnstalleerd heeft. Ik ben er van overtuigd dat een goed ingelezen doe-het-zelver het waarschijnlijk netter/beter doet dan menig vakman.

[ Voor 5% gewijzigd door BastiaanN op 07-04-2025 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
peize9 schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:57:
[...]

Zou wel echt balen zijn, dat je hele huis afbrand en dat dan net die kast zonder zegel nog heel is :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Helemaal gelukt. Ik ben er blij mee. Alleen frustrerend dat die automaten niet lekker uitlijnen op de din rail :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJiFhXOEcKpTY45RYsXYE7g_wdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fzjgk4ITMJXx6vj9zxzd07yX.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1