Recent viel mij op dat mijn ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE24/18) bij warm water vraag constant cycled van 3 (Ventileren) --> 4 (Ontsteken) --> 6 (Tapwaterbedrijf) --> 3 --> 1 (Gewenst temperatuur bereikt) en dan vanaf het begin 3, 4, 6, etc. Het cyclen start vrijwel direct bij warm water vraag.
In eerste instantie dacht ik dat de ketel een defect had. Op verschillende fora werd de rookgas afvoer als mogelijk oorzaak aangewezen. Deze kan ik denk ik echter uitsluiten omdat bij draaien van CV (ook op vol vermogen) er zich geen enkel probleem voordoet.
Nu heb ik het vermoeden dat de ketel zijn warm water niet voldoende kwijt kan ivm warmte wisselaar en waterbesparende douchekop en daardoor afschakelt.
Mijn vraag:
In eerste instantie dacht ik dat de ketel een defect had. Op verschillende fora werd de rookgas afvoer als mogelijk oorzaak aangewezen. Deze kan ik denk ik echter uitsluiten omdat bij draaien van CV (ook op vol vermogen) er zich geen enkel probleem voordoet.
Nu heb ik het vermoeden dat de ketel zijn warm water niet voldoende kwijt kan ivm warmte wisselaar en waterbesparende douchekop en daardoor afschakelt.
Mijn vraag:
- Is dit cyclen slecht voor de levensduur van de ketel?
- Is er een manier om dit cyclen te verhelpen of te verminderen (bv door instelling te veranderen), zonder besparende functies te verminderen?