Intergas HRE cycle 3 - 4 - 6 - 3 - 1 verhelpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Recent viel mij op dat mijn ketel (Intergas Kombi Kompakt HRE24/18) bij warm water vraag constant cycled van 3 (Ventileren) --> 4 (Ontsteken) --> 6 (Tapwaterbedrijf) --> 3 --> 1 (Gewenst temperatuur bereikt) en dan vanaf het begin 3, 4, 6, etc. Het cyclen start vrijwel direct bij warm water vraag.

In eerste instantie dacht ik dat de ketel een defect had. Op verschillende fora werd de rookgas afvoer als mogelijk oorzaak aangewezen. Deze kan ik denk ik echter uitsluiten omdat bij draaien van CV (ook op vol vermogen) er zich geen enkel probleem voordoet.

Nu heb ik het vermoeden dat de ketel zijn warm water niet voldoende kwijt kan ivm warmte wisselaar en waterbesparende douchekop en daardoor afschakelt.

Mijn vraag:
  1. Is dit cyclen slecht voor de levensduur van de ketel?
  2. Is er een manier om dit cyclen te verhelpen of te verminderen (bv door instelling te veranderen), zonder besparende functies te verminderen?
Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlpdionisio
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-09 10:16
Is hier al meer over bekend? Ik heb hetzelfde probleem namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
cww-water temperatuur hoger zetten zodat hij heter water maakt.
bij mijn extreme 30 ketel kwam ik op 65°c om hem constant te laten draaien bij douchen.
Lager en hij begon te pendellen ( uit en aan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:41
glkx schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:14:
[Intergas Kombi Kompakt HRE24/18:] Nu heb ik het vermoeden dat de ketel zijn warm water niet voldoende kwijt kan ivm warmte wisselaar en waterbesparende douchekop en daardoor afschakelt.
  1. Is dit cyclen slecht voor de levensduur van de ketel?
  2. Is er een manier om dit cyclen te verhelpen of te verminderen (bv door instelling te veranderen), zonder besparende functies te verminderen?
Dit is normaal en gebeurt als je weinig warm water gebruikt - dan heb je minder vermogen nodig dan het minimum ketelvermogen.

Je kunt het minimum vermogen verlagen door parameter instelling d voor "minimum toerental WW" lager te zetten: op 20 ipv default 25.

Een hogere watertemperatuur gaat wel iets helpen maar is ook minder goed voor je rendement en je stilstandsverliezen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat had ik ook bij mijn oude ketel na installatie van een DWTW: Proton_ in "Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?"

De beste oplossing (naar mijn mening) is een warmtepompboiler.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glkx
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Bedankt voor de suggesties :) Ik heb het vermogen verlagen (30 naar 20) en temperatuur verhogen (60 naar 65) afzonderlijk en samen geprobeerd. Helaas blijft de CV pendelen. Ben bang dat ik de oplossing moet gaan zoek in een warmtepomp- of zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:15
water nog warmer instellen.
70°c ,75°c etc net zo lang tot hij aanblijft.
Hij maakt meer heet water dan je verbruikt dus gaat hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:41
Warmer instellen gaat niet of nauwelijks helpen. Er wordt dan minder warm water bijgemengd in de douche dus het debiet wordt lager, het gevraagde vermogen blijft hetzelfde - wel neemt het rendement van je CV ketel af door de hogere watertemperatuur.

Is het pendelen echt een probleem? Als de thermostaatkraan geen moeite heeft met de temperatuurwisselingen is er toch niets aan de hand? Er zijn goede redenen om over te stappen op een warmtepompboiler of naar een warmtepomp met een losse boiler maar pendelen vind ik daar geen goede reden voor.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Pagina: 1