Geverfde woning isoleren, eerst verf verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:20
Onze woning (uit 1973) heeft meerdere lagen verf op de gevel (het is onduidelijk welke verf) en bij het opvragen van offertes voor spouwmuurisolatie gaven veel partijen aan hier niet aan te willen beginnen in verband met mogelijke vochtproblemen. Hier zijn al meerdere topics over geweest (o.a.: Onzeker over spouwmuurisolatie wit, niet dampopen huis: help).

Maar onze gevel heeft ook wat scheuren, die hersteld moeten worden, dus ik heb contact gezocht met iemand die de scheuren kan herstellen en heb daar ook geïnformeerd of zij ook de gevel kunnen reinigen / verf verwijderen. Er is een bedrijf langs gekomen dat een stukje gezandstraald heeft, maar daarmee gaat de volledige steen kapot, dus dat is geen optie. Nu komt hij met een pasta die op de stenen gesmeerd kan worden waarmee de verf er (op het proefstukje) redelijk tot goed vanaf komt (volgens hem voldoende om te kunnen isoleren). Maar het is al met al wel een vrij dure oplossing.

Het gaat in totaal om 270 m2 (vrijstaande woning) waarvan de verf verwijderd moet worden, dan moet de spouw geisoleerd worden en vervolgens moet de gevel opnieuw geverfd worden met dampopen verf. Ik zit dan totaal de kijken naar een kostenpost van +/- € 25.000,- en vraag me af of het dat allemaal wel waard is.

Een goedkopere oplossing zou zijn, alleen de renovatiewerkzaamheden voor de gevel te doen. De spouw te laten isoleren (met het risico op vochtproblemen) en daarna (voor het zicht) even over de huidige verf heen te schilderen (de gevel is sowieso wel toe aan een schilderbeurt).

Ik neig zelf een beetje naar de duurdere, maar voor mijn gevoel ook "duurzamere" oplossing, dan het alleen oplossen met een likje verf. Maar als het eigenlijk weinig meerwaarde heeft, is het ook misschien zonde om zoveel geld uit te geven. Omdat het vrijstaand is, zou misschien van de buitenkant isoleren een optie kunnen zijn, maar heb geen idee wat ik mee daarmee op de hals haal (qua vensterbanken etc die niet meer passen) en wat daar de kosten van zijn. Aan de binnenkant isoleren (met voorzetwandjes) is eigenlijk echt geen optie.

Ben dus eigenlijk een beetje op zoek naar wat houvast voor de keuze die ik moet gaan maken. Wat is wijsheid? :)
  • Huidige verf eraf, gevel herstellen, spouw isoleren en schilderen
  • Gevel herstellen, spouw isoleren en over de huidige laag heen schilderen
  • Gevel herstellen en van de buitenkant isoleren
  • Gevel herstellen, over de huidige laag heen schilderen en helemaal niks isoleren

Audentia

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Stilstaande lucht is de beste isolator, en isoleren is eigenlijk niets meer dan ervoor zorgen dat er geen luchtstroming meer is tussen de buitenmuur en de binnenmuur.

Maar als jouw gevel scheuren heeft, raad ik aan om dat altijd eerst aan te (laten) pakken. Anders komt er extra lucht en vocht naar binnen, en dat wil je echt niet hebben.

Voor het isoleren zelf zou je gewoon naar de terugverdientijd moeten kijken. Als het € 25.000,-- kost en je bespaart daarmee gemiddeld € 1000,-- aan stookkosten per jaar, dan is dat dus 25 jaar. Blijf je zo lang erin wonen, en laat je het ook zo lang zitten? Of gaat het comfort er zo erg op vooruit dat je dat er wel voor over hebt?

Hebben die bedrijven referenties waar ze bijvoorbeeld aan de buitenkant hebben geïsoleerd?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Reactie 5 in het gelinkte draadje zou ik mij aan vasthouden. Spouw isoleren en de woning netjes ventileren eventueel met wtw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:23
Je kunt een deel subsidie krijgen voor spouwmuurisolatie, misschien wordt het dan toch interessant.
Als de woning van 1973 is dan zal er ook geen HR++ glas inzitten.
Als je een beperkt budget hebt voor de renovatie dan zou mijn voorkeur naar beter glas gaan en eventueel het dak en vloer isoleren. Goed glas geeft merkbaar comfort want minder koudeval langs de ramen.
Waarschijnlijk kun je de spouwmuur isolatie ook beperken tot de muur op de noordzijde, die is het koudst, de zuidkant (west ook) staat vaak de zon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:08
Of buitengevel afbreken, isoleren en daarna opnieuw opmetselen of steenstrips of andere gevelbekleding. Je kan het maar beter in één keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterazzo
Onbekend schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:10:
Stilstaande lucht is de beste isolator, en isoleren is eigenlijk niets meer dan ervoor zorgen dat er geen luchtstroming meer is tussen de buitenmuur en de binnenmuur.

Maar als jouw gevel scheuren heeft, raad ik aan om dat altijd eerst aan te (laten) pakken. Anders komt er extra lucht en vocht naar binnen, en dat wil je echt niet hebben.

Voor het isoleren zelf zou je gewoon naar de terugverdientijd moeten kijken. Als het € 25.000,-- kost en je bespaart daarmee gemiddeld € 1000,-- aan stookkosten per jaar, dan is dat dus 25 jaar. Blijf je zo lang erin wonen, en laat je het ook zo lang zitten? Of gaat het comfort er zo erg op vooruit dat je dat er wel voor over hebt?

Hebben die bedrijven referenties waar ze bijvoorbeeld aan de buitenkant hebben geïsoleerd?
Het gevel herstel moet sowieso gebeuren (en het verven van de geval ook) en die € 25.000,- zou dan het totaalbedrag zijn. Dus het is niet helemaal fair om die te pakken om de terugverdientijd te berekenen.

Van de offerte die er nu ligt voor het gevelherstel zijn de kosten voor het afhalen van de verf +/- € 4.000 (inclusief BTW). Eigenlijk neig ik er naar om het gewoon te doen. Het is even door de zure appel heen bijten, maar dan is het wel (hopelijk) gewoon goed.
Jan Workum schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 20:28:
Reactie 5 in het gelinkte draadje zou ik mij aan vasthouden. Spouw isoleren en de woning netjes ventileren eventueel met wtw.
Boven de ramen zitten ventilatieroosters, dat lijkt me voldoende voor de ventilatie (zeker op korte termijn), toch?
vogelmans schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 11:51:
Je kunt een deel subsidie krijgen voor spouwmuurisolatie, misschien wordt het dan toch interessant.
Als de woning van 1973 is dan zal er ook geen HR++ glas inzitten.
Als je een beperkt budget hebt voor de renovatie dan zou mijn voorkeur naar beter glas gaan en eventueel het dak en vloer isoleren. Goed glas geeft merkbaar comfort want minder koudeval langs de ramen.
Waarschijnlijk kun je de spouwmuur isolatie ook beperken tot de muur op de noordzijde, die is het koudst, de zuidkant (west ook) staat vaak de zon op.
Ik weet even niet precies wat voor glas er in de kozijnen zitten, maar de huidige kozijnen zijn van aluminium, wil daar ook nog een keer naar kijken. Als ik nu de spouw zou isoleren en over een paar jaar de kozijnen vervang, komt dan de hele isolatie naar buiten vallen (ik lees iets over een stelkozijn)? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhNW_66WiKuok9QEBGAmGjDrb0I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oG52SVUGaKlt5N6BVvJT5KLL.png?f=user_large

Dit is een paar jaar oude foto (in de winter met een flink opgestookte woning) van de voorzijde van de woning (de voordeur en de ramen naast de voordeur in het rood waren op deze foto nog enkel glas en zijn inmiddels vervangen). Maar je ziet verder op de gevel wel verkleuring, wat volgens mij duidt op verzakking van de huidige/oude spouwmuurisolatie. Je ziet verder ook wel duidelijk dat de aluminium kozijnen zelf "warm" worden.
Milo85 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:00:
Of buitengevel afbreken, isoleren en daarna opnieuw opmetselen of steenstrips of andere gevelbekleding. Je kan het maar beter in één keer goed doen.
Dat wel heel rigoreus en gok dat dat qua kosten nog flink hoger uit gaat pakken?

Audentia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterazzo
Ze zijn vandaag gestart met het verwijderen van de verf van de woning. Maar het zit er zo enorm dik op, dat het er maar moeizaam vanaf gaat. Ze gebruiken Bolivia Super Afbijt (https://www.boliviaprofes...uct/bolivia-super-afbijt/) en reinigen het daarna met de hogedrukreiniger (met een stoomreiniger gaat het er niet af).

Maar nu komt op sommige plekken ook het voegwerk wat los. Ik twijfel wat nu handig is qua vervolg.

Optie 1: Toch de verf van de hele gevel verwijderen en daarna het voegwerk herstellen. Dat kost een behoorlijke hoop centen, maar dan is het wel in 1x goed.
Optie 2: Of toch alleen de gevel reinigen en over de huidige laag verf heen schilderen.

Als ik ga voor optie 1 kan ik daarna de spouw isoleren en (hopelijk) zonder problemen de gevel opnieuw (met juiste verf) schilderen, maar qua terugverdientijd is niet het echt meer zinvol. Voor optie 2, neem ik een risico als ik de spouw zou isoleren, maar scheelt het een berg kosten. Daarnaast heb ik geen idee of ik nog meer gedoe krijg met de huidige verf laag (op sommige plekken heb ik al bolletjes in de verflaag).

Wat is wijsheid? Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken en isoleren lijkt me altijd verstandig. Ik neig om nu door de zure appel heen te bijten en het maar helemaal goed te doen, alleen ik hoor graag een second opinion :)

Audentia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:24
Exterazzo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:24:
Ze zijn vandaag gestart met het verwijderen van de verf van de woning. Maar het zit er zo enorm dik op, dat het er maar moeizaam vanaf gaat. Ze gebruiken Bolivia Super Afbijt (https://www.boliviaprofes...uct/bolivia-super-afbijt/) en reinigen het daarna met de hogedrukreiniger (met een stoomreiniger gaat het er niet af).

Maar nu komt op sommige plekken ook het voegwerk wat los. Ik twijfel wat nu handig is qua vervolg.

Optie 1: Toch de verf van de hele gevel verwijderen en daarna het voegwerk herstellen. Dat kost een behoorlijke hoop centen, maar dan is het wel in 1x goed.
Optie 2: Of toch alleen de gevel reinigen en over de huidige laag verf heen schilderen.

Als ik ga voor optie 1 kan ik daarna de spouw isoleren en (hopelijk) zonder problemen de gevel opnieuw (met juiste verf) schilderen, maar qua terugverdientijd is niet het echt meer zinvol. Voor optie 2, neem ik een risico als ik de spouw zou isoleren, maar scheelt het een berg kosten. Daarnaast heb ik geen idee of ik nog meer gedoe krijg met de huidige verf laag (op sommige plekken heb ik al bolletjes in de verflaag).

Wat is wijsheid? Ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken en isoleren lijkt me altijd verstandig. Ik neig om nu door de zure appel heen te bijten en het maar helemaal goed te doen, alleen ik hoor graag een second opinion :)
Los van de opties die je hebt ben je denk ik het type persoon dat liever zekerheid wilt. Je bent volgens mij al een hoop energie kwijt aan deze situatie en alleen daarom zou ik kiezen voor nu goed aanpakken.

Mocht je het geld niet kwijt kunnen dan hoef je er ook niet langer over na te denken en kies je voor optie twee. Dan los je het later wel op. Je moet sowieso niet vergeten dat het ook in de toekomst nog op te lossen is, als er een probleem ontstaat. Maar nogmaals, ik zou voor de eerste oplossing gaan, puur om je eigen gemoedsrust. Dat geld ben je later ook weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:23
Waarschijnlijk was grid-stralen een betere en snellere optie geweest om de verf van de gevel te krijgen. Met een hoge druk waterstraal spuit je zo de voegen tussen de stenen uit.
Persoonlijk zou ik, nu ze toch bezig zijn en het kwaad eigenlijk al is geschied, de gevel schoonmaken en de voegen herstellen. Als er veel voegsel weg is dan maar compleet opnieuw voegen, het is niet anders. Als het geld op is dan maar op een andere keer isoleren. De isolatie is nog niet heel slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exterazzo
Zenomyscus schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Los van de opties die je hebt ben je denk ik het type persoon dat liever zekerheid wilt. Je bent volgens mij al een hoop energie kwijt aan deze situatie en alleen daarom zou ik kiezen voor nu goed aanpakken.

Mocht je het geld niet kwijt kunnen dan hoef je er ook niet langer over na te denken en kies je voor optie twee. Dan los je het later wel op. Je moet sowieso niet vergeten dat het ook in de toekomst nog op te lossen is, als er een probleem ontstaat. Maar nogmaals, ik zou voor de eerste oplossing gaan, puur om je eigen gemoedsrust. Dat geld ben je later ook weer vergeten.
Fair point, misschien zit het ook gewoon in de persoon. Ik ga er nog eens rustig een nachtje over nadenken :)
vogelmans schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:06:
Waarschijnlijk was grid-stralen een betere en snellere optie geweest om de verf van de gevel te krijgen. Met een hoge druk waterstraal spuit je zo de voegen tussen de stenen uit.
Persoonlijk zou ik, nu ze toch bezig zijn en het kwaad eigenlijk al is geschied, de gevel schoonmaken en de voegen herstellen. Als er veel voegsel weg is dan maar compleet opnieuw voegen, het is niet anders. Als het geld op is dan maar op een andere keer isoleren. De isolatie is nog niet heel slecht.
We hebben een paar maanden geleden een stukje gezandstraald, maar daarmee ging niet alleen de voeg kapot, maar straalden ze de steen ook helemaal kapot.

Het zijn meerdere lagen verf, maar de laatste laag verf is er echt heel dik opgesmeerd of het is een hele dikke substantie geweest. Op sommige plekken kan je de stootvoegen niet meer onderscheiden van de stenen zelf.

Audentia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40
Ik lees nog nergens de spouwdikte en daarmee verwachtte isatiewaarde. Doorgaans blijft spouwmuurisolatie een behoorlijke concessie, 5cm naisolere komt niet in de buurt van hedendaagse waarde en dan vind ik 25k veel geld.

Ik heb mijn hele woning (vrijstaand 200m2) vorigjaar buitenom geïsoleerd en met stuc afgewerkt voor 30k. Daarbij is het resultaat gewoon isolatiewaarde conform bouwbesluit nieuwbouw.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Onbekend schreef op donderdag 3 april 2025 @ 22:10:
Sorry maar dit is nogal een klok klepel verhaal. Allereerst is lucht helemaal niet zo'n goede isolator maar bovendien staat hij nooit stil. Daarom heeft isolatiemateriaal een heel fijne celstructuur wat veel kleine kamertjes heeft. Vervolgens heeft bijvoorbeeld PIR ander gas dan lucht opgesloten voor een hogere isolatiewaarde (net als HR++ glas)

Een spouwmuur heeft als primaire functie vochtregulatie. Aangezien een spouw in de basis geventileerd is isoleert hij nauwelijks. Een massieve muur heeft een hogere isolatiewaarde dan een ongeisoleerde spouwmuur met sterkte geventileerde spouw (van dezelfde dikte).

Het aanbrengen van spouwmuurisolatie elimineert inderdaad de geventileerde spouw en verbetert daardoor de isolatie. Maar, je kan echt niet zeggen dat simpelweg dichtmaken van de ventilatie hetzelfde resultaat zou hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door assje op 17-06-2025 23:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
Exterazzo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:54:
[...]We hebben een paar maanden geleden een stukje gezandstraald, maar daarmee ging niet alleen de voeg kapot, maar straalden ze de steen ook helemaal kapot.

Het zijn meerdere lagen verf, maar de laatste laag verf is er echt heel dik opgesmeerd of het is een hele dikke substantie geweest. Op sommige plekken kan je de stootvoegen niet meer onderscheiden van de stenen zelf.
Er zijn bedrijven die aan droogijsstralen doen. (voorbeeld)
Dit zou minder beschadigingen en afval moeten opleveren.
Ik weet niet zeker of ze zo ook dikke lagen verf kunnen verwijderen, maar vragen staat altijd vrij toch?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Exterazzo schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:32:
Boven de ramen zitten ventilatieroosters, dat lijkt me voldoende voor de ventilatie (zeker op korte termijn), toch?
Bij het juiste moment/verbouwing zou ik sowieso overwegen mechanische afvoer te installeren (Type C ventilatie), bij voorkeur met Co2 sturing. Balansventilatie (type D) is optimaal maar een stuk ingrijpender, het moment dat kozijnen worden vervangen is wel het juiste moment dit te overwegen.
Ik weet even niet precies wat voor glas er in de kozijnen zitten, maar de huidige kozijnen zijn van aluminium, wil daar ook nog een keer naar kijken. Als ik nu de spouw zou isoleren en over een paar jaar de kozijnen vervang, komt dan de hele isolatie naar buiten vallen (ik lees iets over een stelkozijn)? :)
Het moment dat kozijnen worden vervangen is ook een kans om buitengevelisolatie te overwegen.
Maar je ziet verder op de gevel wel verkleuring, wat volgens mij duidt op verzakking van de huidige/oude spouwmuurisolatie. Je ziet verder ook wel duidelijk dat de aluminium kozijnen zelf "warm" worden.
Er zit nu dus al iets van isolatie in de je spouw? Dat vermindert de potentie van spouwmuurisolatie nog verder terwijl de kosten mogelijk toenemen.

Weet je hoe dik je spouw is, welk deel daarvan nu gevuld is en met welk materiaal?

Als referentie en aansluitend op mijn vorige post een buitengevel van 250mm bestaande uit 100mm baksteen, 100mm kalkzandsteen en de spouw van 50mm gevuld met:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcHXNICCbhyx_a68t07EUtq5p8g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DNmrYJxqhovxXuFAYT5ah6ec.png?f=user_large

Spouwmuurisolatie is soms het best haalbare. Maar; het optimale voor lange termijn is het nooit; zeker niet voor een vrijstaande woning.

Ik ben helemaal voor zo veel mogelijk isoleren maar ik zou wel nadenken over een pad naar gasloos/LTV verwarming in de komende 10/20 jaar. Wellicht is er ook een overweging het geld nu in je zak te houden en het later in 1x écht goed te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 18-06-2025 13:59 ]

Pagina: 1