Onzeker over spouwmuurisolatie wit, niet dampopen huis: help

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Ik heb meerdere offertes opgevraagd voor de spouwmuurisolatie van ons witgeverfde (niet dampopen!) huis. Meerdere bedrijven wilden geen offerte geven (witte huizen doen we niet) of gaven geen garantie voor als het dan mis zou gaan met vocht. Eentje wel: die zeiden: we geven gewoon garantie, we verven dit soort huizen vaak zat en nooit problemen.

Dit alles is maanden geleden. Over nog eens een maand staat de isolatie daadwerkelijk in de planning, maar ik merk dat ik er BLOEDNERVEUS over ben (die hoofdletters waren echt even nodig). We hebben al veel gedoe gehad met ons huis (riolering, elektra, houtrot in de kozijnen van alles) en ik ben zo bang dat Murphy's law hier van toepassing is: anything that can go wrong, will go wrong.

Dus nog even terug naar wat het bedrijf zei: 'stel dát je vochtoverlast krijgt door een lekkage ergens, dan droogt het vanzelf op en kun je het stukje oververven'. Maar ik vergat te vragen: wat als er vocht van onder komt, dat niet weg kan, omdat de spouw opgevuld zit? Hoe zit dat? Sowieso kunnen we geen ingang naar de kruipruimte van onze woning vinden, dus dat is altijd al lastig geweest. Drie bedrijven die kwamen kijken voor isolatiemogelijkheden streepten vloerisolatie door omdat ze die ingang niet vonden.

Ze gaan overigens isoleren met wol (zodat het ook geluiddempend is). Waar zou ik bang voor moeten zijn, of is de kans dat er iets mis gaat inderdaad superklein? En hoe zit het eigenlijk met ventilatie: er zitten nu onderin de buitenmuur bijv wat roosters; komen die niet 'verstopt' te zitten als je de spouwmuur vult?

Ik hoop dat ik niet te onsamenhangend klink. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De vorige eigenaar van mijn huis heeft de spouw vol laten purren en de buitengevel is geschilderd.

Ik was er ook wat bang voor maar dit is iets wat ik niet ongedaan kan maken.

Maar tot op heden zijn alle muren al jaar en dag droog.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
Jellabie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:19:
De vorige eigenaar van mijn huis heeft de spouw vol laten purren en de buitengevel is geschilderd.

Ik was er ook wat bang voor maar dit is iets wat ik niet ongedaan kan maken.

Maar tot op heden zijn alle muren al jaar en dag droog.
Maar weet je ook zeker dat daar niet-dampopen verf voor is gebruikt? Muren verven is geen probleem, mits het met dampopen verf wordt gedaan. De vorige eigenaren van ons huis hebben de muren in de loop der jaren minstens drie keer overgeverfd, maar telkens met niet-dampopen verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:13

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

locloc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Maar weet je ook zeker dat daar niet-dampopen verf voor is gebruikt? Muren verven is geen probleem, mits het met dampopen verf wordt gedaan. De vorige eigenaren van ons huis hebben de muren in de loop der jaren minstens drie keer overgeverfd, maar telkens met niet-dampopen verf.
Die verf hangt er al zeker 10-20j tegen. Volgens mij hielden ze daar vroeger geen rekening mee.

De Nederbelg !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Wat er kan gebeuren is dat je woonvocht van binnen naar buiten wil, vastloopt tegen de dampdichte verflaag en dat als het vriest die verf eraf vriest.
Thats it.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
locloc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

In het ergste geval laat je het er toch afstralen en verf je het over met minerale muurverf :) het probleem van vocht onder de verf is dat de verf (en eventueel wat stucwerk) los laat.

edit: @No Hands Ik ben weer spuit 11 zie ik, naja beter 2keer het zelfde advies dan helemaal niet O-)

[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 29-08-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:28:
[...]

In het ergste geval laat je het er toch afstralen en verf je het over met minerale muurverf :) het probleem van vocht onder de verf is dat de verf (en eventueel wat stucwerk) los laat.

edit: @No Hands Ik ben weer spuit 11 zie ik, naja beter 2keer het zelfde advies dan helemaal niet O-)
Heb je enig idee hoe extreem duur dit is? Gaat over vrijstaand huis, oppervlakte muur is iets van 176,2 van het te isoleren deel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
locloc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Heb je enig idee hoe extreem duur dit is? Gaat over vrijstaand huis, oppervlakte muur is iets van 176,2 van het te isoleren deel
Dan doe je dat niet, maar dan kan het dus zijn dat je af en toe een stukje opnieuw moet schilderen als er verf afgekomen is. dat lijkt me een prima alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:33
Het probleem is volgens mij niet direct dat je vocht in huis krijgt maar dat je verf/stenen aan de buitenkant barsten. Althans dat is mij verteld door een isolatieboer die een offerte maakte voor ons huis. Wij weten ook niet wat voor soort verf gebruikt is.

Anyway, het moet volgens mij we heftig hard vriezen én het vocht moet al niet kunnen worden afgevoerd om zo’n situatie te creeeren. Als je in een gebied met veel grondwater woont is die kans groter afaik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:45
Ik ga deze even volgen aangezien wij in exact dezelfde situatie zitten, al betreft het bij ons slechts een deel van de woning. Wij hebben er voorlopig voor gekozen nog niet te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

locloc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

ja dat weet ik (dat is onderdeel van mij werk) ik geef alleen aan dat het relatief simpel te fiksen is als er problemen komen. :) geloof mij, met geglazuurde stenen is schade nog een heel stuk minder "leuk" je kent de risico's, niemand kan die voor je wegnemen en wie zegt dat wel te kunnen snapt het niet of liegt. We kunnen alleen hopen dat het goed gaat. als je het zeker wil weten moet je het gewoon niet doen, of eerst de opbouw goed maken. (ofwel de verflaag dampopen "maken")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15

pietje63

RTFM

twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:05:
[...]

ja dat weet ik (dat is onderdeel van mij werk) ik geef alleen aan dat het relatief simpel te fiksen is als er problemen komen. :) geloof mij, met geglazuurde stenen is schade nog een heel stuk minder "leuk" je kent de risico's, niemand kan die voor je wegnemen en wie zegt dat wel te kunnen snapt het niet of liegt. We kunnen alleen hopen dat het goed gaat. als je het zeker wil weten moet je het gewoon niet doen, of eerst de opbouw goed maken. (ofwel de verflaag dampopen "maken")
Dat laatste gaat toch vanzelf als het verkeerd gaat :D?
En ze gaven toch garantie? Als het schilderwerk het enige risico is, lijkt dat goed te overzien.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

pietje63 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:29:
[...]

Dat laatste gaat toch vanzelf als het verkeerd gaat :D?
En ze gaven toch garantie? Als het schilderwerk het enige risico is, lijkt dat goed te overzien.
ja, schilderwerk en mogelijk stucwerk en als daar structuur in zit kan het weer moeilijk te repareren zijn.

hier garantie op geven is eigenlijk gekkenwerk en zou voor mij een alarmbel zijn over de vakkundigheid van het bedrijf. ze kunnen echt de riscico's niet verkleinen.en ik zou de kleine lettertjes goed lezen wat die garantie exact is, dat het geplaatste product goed in de spouw blijft zitten geloof ik wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:04
Wij hebben ook een vrijstaand wit huis.
Er is bij de bouw in de jaren 70 wel iets van isolatie in de muren geplaatst en hier zijn totaal geen problemen met vocht.
Ik heb al verschillende aanbieders van spouwmuurisolatie geprobeerd, maar die zeggen tot nu to allemaal simpel, kan niet want wit huis en vochtproblemen.
Maar mij was het niet duidelijk dat dit eigenlijk alleen maar voor de buitenkant van toepassing is, dan is het natuurlijk alweer minder een probleem.
Toch maar kijken of we nog een bedrijf kunnen vinden die t wil doen dan.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ed-oorklep schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:15:
Wij hebben ook een vrijstaand wit huis.
Er is bij de bouw in de jaren 70 wel iets van isolatie in de muren geplaatst en hier zijn totaal geen problemen met vocht.
Ik heb al verschillende aanbieders van spouwmuurisolatie geprobeerd, maar die zeggen tot nu to allemaal simpel, kan niet want wit huis en vochtproblemen.
Maar mij was het niet duidelijk dat dit eigenlijk alleen maar voor de buitenkant van toepassing is, dan is het natuurlijk alweer minder een probleem.
Toch maar kijken of we nog een bedrijf kunnen vinden die t wil doen dan.
jaren 70 heeft nog wel eens koudenbruggen boven kozijnen, daar kan je vocht problemen binnen krijgen. maar dat heeft niets met de kleur van het huis te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
twain4me schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

ja, schilderwerk en mogelijk stucwerk en als daar structuur in zit kan het weer moeilijk te repareren zijn.

hier garantie op geven is eigenlijk gekkenwerk en zou voor mij een alarmbel zijn over de vakkundigheid van het bedrijf. ze kunnen echt de riscico's niet verkleinen.en ik zou de kleine lettertjes goed lezen wat die garantie exact is, dat het geplaatste product goed in de spouw blijft zitten geloof ik wel ;)
Ik dacht dat het probleem vooral naar buiten toe was, niet naar binnen? Of bedoel je ook stucwerk buiten?

ALS het al mis gaat met vocht, wat gebeurt er dan precies? En wat kost herstel? Hoe snel gaat het mis? Binnen maanden? Een jaar? Tien jaar? Ik kan maar niks concreets vinden over mogelijke problemen. Ons huis is een oude kwekerswoning uit de jaren '50, gewoon bakstenen muren, meerdere keren met witte verf geverfd. Binnenmuren zijn wit gestuct. We hebben nu in ieder geval geen vochtproblemen met de muren. Maar wel een hoog gasverbruik. De buitenmuren zandstralen zou 11.000 euro kosten... en dan nog isoleren én weer opnieuw verven (de kleur van de oorspronkelijke stenen is raar gelig ofzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
locloc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Ik dacht dat het probleem vooral naar buiten toe was, niet naar binnen? Of bedoel je ook stucwerk buiten?

ALS het al mis gaat met vocht, wat gebeurt er dan precies? En wat kost herstel? Hoe snel gaat het mis? Binnen maanden? Een jaar? Tien jaar? Ik kan maar niks concreets vinden over mogelijke problemen. Ons huis is een oude kwekerswoning uit de jaren '50, gewoon bakstenen muren, meerdere keren met witte verf geverfd. Binnenmuren zijn wit gestuct. We hebben nu in ieder geval geen vochtproblemen met de muren. Maar wel een hoog gasverbruik. De buitenmuren zandstralen zou 11.000 euro kosten... en dan nog isoleren én weer opnieuw verven (de kleur van de oorspronkelijke stenen is raar gelig ofzo).
Als het mis gaat is dat alleen als jij een van binnen vochtig, slecht geventileerd huis hebt.
Wat er kan gebeuren is dat je woonvocht van binnen naar buiten wil, vastloopt tegen de dampdichte verflaag en dat als het vriest die verf eraf vriest.
Niemand weet op welke termijn het kan gebeuren, of het überhaupt wel gebeurt.
Maar het ergst is dat je een keer een stuk witte verf moet vernieuwen.
Thats it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fruitbaasje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-01 21:35
Hier exact hetzelfde issue. Zijn er inmiddels mensen die de stap hebben gewaagd en hun ervaringen tot nu toe willen delen? En welke isolatieboer bereid was de klus te klaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-05 21:01
.

[ Voor 97% gewijzigd door O085105116N op 30-06-2023 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:00
Heb een woning van 1950, die is al sinds 1950 wit. Dus ga er niet vanuit na zoveel lagen verf dat deze nog 'ademt'. Ongeveer 8 jaar geleden de spouw laten vol blazen met wol. Daarna nog een keer geverfd. Tot op heden geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:45
Smeerkeezz schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 20:31:
Heb een woning van 1950, die is al sinds 1950 wit. Dus ga er niet vanuit na zoveel lagen verf dat deze nog 'ademt'. Ongeveer 8 jaar geleden de spouw laten vol blazen met wol. Daarna nog een keer geverfd. Tot op heden geen enkel probleem gehad.
Heb je enig idee hoe schoon je spouw was/is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:00
Ruut88 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 08:40:
[...]

Heb je enig idee hoe schoon je spouw was/is?
Nee geen idee, in ieder geval niet fantastisch. Op een paar plekken ooit losgehad en opnieuw ingemetseld. En de spouw zag er niet echt voorbeeldig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
Ik zou eerder kiezen voor eps, wol wil uitzakken of breuken vertonen. Eps heb ik goede ervaringen mee

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
We hebben het gedaan en zolang je huis in winter goed lucht (raamschuifje op kiertje deed wonderen) lijkt het helemaal goed te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:37
locloc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 10:13:
En hoe zit het eigenlijk met ventilatie: er zitten nu onderin de buitenmuur bijv wat roosters; komen die niet 'verstopt' te zitten als je de spouwmuur vult?
De bestaande roosters worden dichtgemaakt met specie. Als je een kruipruimte hebt worden nieuwe roosters geplaatst die de kruipruimte met buiten verbinden.

Je zorgen zijn opzich terecht. Hierboven hebben verschillende mensen aangegeven wat precies het probleem is: condensatie van woonvocht in je gevel, die niet kan uitdrogen en daardoor vochtig blijft en tot loslatende stuc en verf kan leiden). Dan is het extra belangrijk in huis te ventileren om het vochtniveau laag te houden.

Als je spouw overigens vervuild is en daarmee je binnenmuur en gevel in contact met elkaar staan, dan kan dat vocht ook op je binnenmuur zichtbaar worden (stuc los, vlekken). Dat is niet fijn.

Persoonlijk zou ik het alsnog doen en het risico voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
In mijn woning zou dit bijvoorbeeld gigantisch mis gaan. Mijn spouwmuur is aan de onderzijde vanuit de kruipruimte ook belucht, dus onder de vloer zitten roosters in het binnenblad vanuit de kruipruimte. Door het hoge grondwaterniveau staan er eigenlijk permanent plassen in de kruipruimte en is de luchtvochtigheid dus altijd gigantisch.

In de koudere maanden zijn de plekken van deze rooters altijd zichtbaar in de buitenmuren in het hele rijtje hier, want de warmte vochtige lucht condenseert direct in de spouw. Bij de huizen met isolatie zijn deze vochtplekken echt gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
technopeuter schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:35:
Ik zou eerder kiezen voor eps, wol wil uitzakken of breuken vertonen. Eps heb ik goede ervaringen mee
breuken in wol? je bedoelt in UF schuim neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
No Hands schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:25:
[...]

breuken in wol? je bedoelt in UF schuim neem ik aan.
Ergens in 2007 een belgisch onderzoek ( gent spouwisolatie) waar blijkt dat glaswol ook raar gaat doen in een spouw.
Ik ga voor je op zoek maar…

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
technopeuter schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:51:
[...]

Ergens in 2007 een belgisch onderzoek ( gent spouwisolatie) waar blijkt dat glaswol ook raar gaat doen in een spouw. Laat maar het was hf-schuim…
Ik ga voor je op zoek maar…https://community.monumenten.nl/system/files/2020-02/Onderzoek_Isolatie_Spouwmuur.pdf

diskeltische lurker

Pagina: 1