Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 23:40
Ik heb een eigen huis waar binnenkort een vakantiewoning wordt bijgebouwd. De inkomsten hiervan zullen zo rond de € 20.000 per jaar liggen.

In eerste instantie wil ik met het grootste deel van dit geld de hypotheek op de hoofdwoning aflossen endaarna zal dit geld voor andere zaken gebruikt worden. Ik wil ook een deel voor goede doelen gebruiken. Wanneer ik aan mijn einde kom wil ik iets wat niet meteen standaard is.

Ik benieuwd of er manieren zijn om het huis met vakantiewoning na te laten aan mijn vrouw en (stief)kinderen maar op zon manier dat het huis niet perse eigendom wordt. Wat ik eigenlijk het liefste wil is dat de inkomsten van de vakantiewoning de jaarlijkse onkosten aan het huis blijven dekken en dat de rest wordt opgesplitst aan mijn vrouw en (stief)kinderen en goede doelen en later weer aan hun kinderen, etc.. het woonhuis zelf mag ook verhuurd worden of het is (gratis?) beschikbaar als woning voor hun wanneer ze dat zouden willen. Zo zou ik een groeiend potje nalaten voor alle toekomstige generaties en blijft het huis altijd binnen onze familie.

Zijn daar mogelijkheden voor? Onderbrengen in een stichting of bedrijf ofzoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:06

snmght

imho dan he

Heb je dit al eens aan een notaris gevraagd?

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een jong kind inhuren, en vragen of die het pand wilt beheren.

🌞🍃

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:58
Er zijn families die door deze constructies failliet gegaan zijn.

Landgoed erven wat je niet mag verkopen wel moet onderhouden en over 100 jaar zijn er 50 mensen voor een stukje eigenaar die allemaal mee moeten beslissen over wie er wat mag huren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:47
Het spreekwoord niet over je eigen graf heen regeren is niet voor niets verzonnen.
alwind schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:32:
Er zijn families die door deze constructies failliet gegaan zijn.

Landgoed erven wat je niet mag verkopen wel moet onderhouden en over 100 jaar zijn er 50 mensen voor een stukje eigenaar die allemaal mee moeten beslissen over wie er wat mag huren.
Dit dus.

[ Voor 69% gewijzigd door Dersan op 03-04-2025 13:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:31
Volgens mij is er een paar weken al een soortgelijk topic geweest, al kan ik in de war zijn met een ander forum.

Waarom zou je dit willen met sowieso al bovengenoemde nadelen? En heel eerlijk, het gaat om spreekwoordelijk 3 knikkers en een dropveter in dit geval. Tenzij je een soort van landgoed hebt van vele miljoenen natuurlijk, maar dan heb je het niet over inkomsten van 20k per jaar van een vakantiehuisje.

Mijn advies, geniet samen met je dierbaren van je centen. Maak herinneringen en zorg dat ze tijdens je leven een mooie start hebben op het gebied van bijvoorbeeld wonen.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 03-04-2025 13:52 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-09 15:42
Alhoewel je bedoelingen goed zijn is dit niet te doen, je kan alleen aangeven wat er bij jou overlijden naar wie gaat, NIET wat ze daarna met de bezittingen of geld doen (of je moet hele ingewikkelde contructies gaan verzinnen maar hou er rekening mee dat jouw nageslacht misschien dat helemaal niet wilt)
Je kan wel een testament opmaken dat als jij overlijdt dat de kinderen niet hun kindsdeel kunnen opeisen maar dat ze dat (met rente) bij overlijden erven.

Zoals Dersan al zegt "niet over je iegen graf regeren", het beste is om goed bij je vrouw aan te geven wat jouw wensen zijn en verder erop vertrouwen dat zij daar rekening mee houdt na overlijden.

Als je een gedeelte aan goede doelen wilt geven moet je nu nadenken welk gedeelte je aan welk goede doel wil geven en wanneer en dat dan in een testament zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
magel725 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:27:
Zijn daar mogelijkheden voor? Onderbrengen in een stichting of bedrijf ofzoiets?
Dus ipv het gewoon na te laten aan je erfgenamen, zoals je vrouw, wil jij eigenlijk na je dood ook nog gewoon bepalen wat ermee gebeurt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Topic gevonden wat ik noemde: Vermogen doorgeven over generaties heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magel725
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-09 23:40
Ik heb het nog niet met een notaris besproken, ik dacht ik ha eerst eens op het gemak op onderzoek uit wat er mogelijk is.

De reacties gaan niet inhoudelijk op mijn vraag in, maar raden het idee eigenlijk af. Weet je wat er bijna altijd gebeurt als iemand een miljoen wint? Het eerste wat mensen als antwoord geven op die vraag is: ik ga om een nieuwe auto, nieuwe garderobe, vakantie, etc.. Allemaal zaken die na 5 jaar niks meer waard zijn en mensen eindigen vaak slechter af dan voorheen op de herinnering van een vakantie na. Bijna niemand geeft als antwoord dat ze het geld gaan investeren zodat het meer waard wordt.

Als ik mijn zaken achter laat gebeurt dat er waarschijnlijk ook mee en ik vind het een fijn idee om blijvend rendement achter te laten wat zich uit blijft betalen. En liefst met het huis in de familie omdat dat gebouwd is door mijn familie. Dat niemand anders dat zou doen snap ik, maar daarom hebben de meeste mensen ook niet eens spaargeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:10

Herman

FP ProMod
@magel725 Heb je al eens gegoogled op 'familiefonds'.

Wat jij in OP beschrijft, lijkt daar -denk ik- het meeste op. Grootste verschil is dat mensen die hiervan gebruik maken wat meer vermogen hebben dan alleen een huis en een vakantiehuisje. Zulke constructies kosten best wat geld om op te tuigen en te onderhouden. Als de taart niet zo groot is, zal het toekomstige aandeel van je erfgenamen vrij snel verwateren, vrees ik :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:39
Je zou het via een familietrust-structuur kunnen doen, maar de beheerskosten daarvan zijn dermate hoog (denk aan extern bestuur) dat het voor jouw situatie hoogst zeker niet uit kan. Daarbij worden belanghebbenden gewoon belast in de vermogenssfeer voor het aan hen toegekende deel, houd daar ook rekening mee.

Maar zoals in dat andere topic en ook hier al vaak is gezegd: er zijn zoveel situaties waar je nu niet aan denkt die in de toekomst je familie op kunnen breken, zowel financieel als relationeel, waardoor dit soort ‘over het graf heen’ constructies gedoemd zijn om te mislukken. Beter geef je ze nu de opvoeding en kennis mee om goed met vermogen om te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
magel725 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:36:
Ik heb het nog niet met een notaris besproken, ik dacht ik ha eerst eens op het gemak op onderzoek uit wat er mogelijk is.

De reacties gaan niet inhoudelijk op mijn vraag in, maar raden het idee eigenlijk af. Weet je wat er bijna altijd gebeurt als iemand een miljoen wint? Het eerste wat mensen als antwoord geven op die vraag is: ik ga om een nieuwe auto, nieuwe garderobe, vakantie, etc.. Allemaal zaken die na 5 jaar niks meer waard zijn en mensen eindigen vaak slechter af dan voorheen op de herinnering van een vakantie na. Bijna niemand geeft als antwoord dat ze het geld gaan investeren zodat het meer waard wordt.

Als ik mijn zaken achter laat gebeurt dat er waarschijnlijk ook mee en ik vind het een fijn idee om blijvend rendement achter te laten wat zich uit blijft betalen. En liefst met het huis in de familie omdat dat gebouwd is door mijn familie. Dat niemand anders dat zou doen snap ik, maar daarom hebben de meeste mensen ook niet eens spaargeld.
Ik snap dat nooit zo goed. Ik ben zelf toch dood, wat kan mij het schelen wat nabestaanden ermee doen.. Tot 23 jaar staan de kids hier onder bewind, daarna mogen ze ermee doen wat ze willen. Investeren, verbrassen, hun leven, hun keuze - ik ben r toch niet meer.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
VidaR-9 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:05:
[...]

Ik snap dat nooit zo goed. Ik ben zelf toch dood, wat kan mij het schelen wat nabestaanden ermee doen.. Tot 23 jaar staan de kids hier onder bewind, daarna mogen ze ermee doen wat ze willen. Investeren, verbrassen, hun leven, hun keuze - ik ben r toch niet meer.
Tot 23 onder bewind? Hoe bedoel je dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25

Zolang het niet gaat om tientallen miljoenen plus is het gewoon niet zo zinnig om een moeilijke constructie op te tuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:45
Er zijn inderdaad mogelijkheden om je vermogen door te geven aan je kinderen:
1) direct (vererven)
2) indirect (vermogen vast zetten, waarna zij van het rendement kunnen genieten. Handig: via familiefonds (maar de hoge kosten moeten kunnen worden gedragen). Onhandig: via een object/vakantiehuis (want dat verwatert en dat jij het leuk vind betekent niets voor jouw (klein)kinderen plus kosten).
3) door je kinderen verdienvermogen te geven: goed voorbeeld geven en goede opvoeding (waarde hechten aan relaties & liefde ipv snel geld en materiële zaken) en opleiding & stages. Zo kunnen ze later zelf hun geld verdienen en trots op hun eigen prestaties zijn.

Combi van 1 en 3 is het beste. En gewoon leuke dingen doen. En zolang het huis en vakantiewoning jouw erfgenamen bevalt is het leuk, mochten ze er ooit van af willen (omdat ze inmiddels willen emigreren of zo) dan doe je ze er een groot plezier mee door ze die mogelijkheid te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:59
Kurkentrekker schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:16:
[...]

Tot 23 onder bewind? Hoe bedoel je dat
Dat als ik overlijd en mijn zoon is nog geen 23 er een financieel bewindvoerder is die het vermogen beheerd.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

Maar waarom zou jouw levensfilosofie die van je kinderen, kleinkinderen of nog verder weg achterkleinkinderen moeten zijn? Behalve dat iedereen anders in het leven staat, onze huidige situatie in Nederland en de wereld kan over 10, 20 of 40 jaar totaal anders zijn.

Voor de rest klopt je beeld ook niet en kom je met beweringen die je niet kan onderbouwen. Nederlanders sparen meer en meer:
In december 2024 (meest recente cijfers van DNB) hadden Nederlanders samen ruim € 600 miljard aan banktegoeden. Als we alleen kijken naar spaartegoed, dan hadden Nederlanders eind 2024 gezamenlijk € 487,1 miljard euro aan spaargeld. Eind 2023 was dat nog € 458,9 miljard; een groei van bijna 5%.
en
Hoeveel spaargeld heeft het gemiddelde huishouden?

Uitgaande van zo'n 8,4 miljoen huishoudens in Nederland met een totaal spaartegoed van € 487,1 miljard, had het gemiddelde huishouden eind 2024 zo'n € 58.000 aan spaargeld.

Echter geeft dit bedrag een vertekend beeld, omdat een groot gedeelte van het spaargeld in handen is van een klein percentage van het aantal huishoudens. Uit een recent onderzoek van het Nibud (2024) blijkt bovendien dat 41% van de Nederlanders minder dan 10% van hun inkomen spaart. 1 op de 5 Nederlanders heeft zelfs minder dan € 1000 op hun spaarrekening staan.
4 op de 5 Nederlanders, dus 80%, heeft dus meer dan 1000 euro op de spaarrekening staan.

Ofwel de bewering "daarom hebben de meeste mensen ook niet eens spaargeld" is complete nonsens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
VidaR-9 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:05:
[...]

Het is simpel, voed je kinderen op en wellicht deels je kleinkinderen. Dan komt het gewoon goed, en zo niet: na ons de zondvloed toch. Je bent er zoals je terecht opmerkt niet meer, dus waarom je er zorgen over maken?

Ik vind het veel zorgelijker dat mensen tijdens hun fitte leven bakken met geld oppotten, vaak met de romantische gedachte dat ze "later echt gaan genieten, als ze met pensioen gaan" om er dan tegen die tijd achter te komen dat ze ofwel niet meer leven ofwel niet meer in staat zijn om te genieten. Heb je dan je leven krom gelegen en niks beleefd om een paar rotcenten te sparen....

Waarmee ik overigens niet stel dat je niet moet sparen of dat een gezonde buffer geen noodzaak is, maar je moet er ook van genieten. Morgen kan alles anders zijn, dat kan je niet voorzien en voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ruim 30 jaar terug werkte ik op de Diergeneeskunde Faculteit in Utrecht. Daar was een student die maar niet voorbij het 2e jaar kon komen, herexamen na herexamen.

Die deed dat voor een erfenis die hij alleen zou krijgen als hij zich kwalificeerde als dierenarts, en tot die tijd kreeg hij een toelage en werden de studiekosten betaald.

Helaas had de persoon 0,0 aanleg of competenties hiervoor.

Een leven verpest, veel docenten die zinloos werk moesten doen, alleen maar vanwege figuren die over hun graf heen wilden regeren.

(Mijn antwoord zou Braveheart zijn geweest: "FREEEEEDOM!!!!")

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Drardollan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:10:
Het is simpel, voed je kinderen op en wellicht deels je kleinkinderen. Dan komt het gewoon goed, en zo niet: na ons de zondvloed toch. Je bent er zoals je terecht opmerkt niet meer, dus waarom je er zorgen over maken?
Mijn moeder geeft ons jaarlijks de maximale belastingvrije gift. Liever met een warme dan een kouwe hand. Condities op erfenissen zijn niet een kouwe hand, maar een kouwe wurggreep.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Highland schreef op donderdag 3 april 2025 @ 21:50:
3) door je kinderen verdienvermogen te geven: goed voorbeeld geven en goede opvoeding (waarde hechten aan relaties & liefde ipv snel geld en materiële zaken) en opleiding & stages. Zo kunnen ze later zelf hun geld verdienen en trots op hun eigen prestaties zijn.
Waarom zouden we allemaal waarde moeten hechten aan relaties & liefde, opleiding en stages? En niet aan snel geld en materiële zaken? En waarom zou je zonder die "goede opvoeding" geen geld kunnen verdienen en daar trots op zijn?

Blijkbaar is dat waar jij waarde aan hecht in het leven, dat is natuurlijk prima maar absoluut niet maatgevend voor andere mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:39
gambieter schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:21:
[...]

Mijn moeder geeft ons jaarlijks de maximale belastingvrije gift. Liever met een warme dan een kouwe hand. Condities op erfenissen zijn niet een kouwe hand, maar een kouwe wurggreep.
Dit is wat mijn schoonvader ook altijd deed en zei. Ondertussen overleden.
Tegen beide hebben we gezegd dat we willen dat zij genieten van hun geld en dat ze geen schuld achterlaten.
Mijn schoonmoeder heeft mijn vrouw uit de erfenis de bestelde auto gegeven omdat die te groot was voor haar en ze wil ons ieder jaar meenemen voor een week om wat leuks te gaan doen. (dit jaar 5 dagen Efteling)
Wij willen gewoon dat ze geniet van het leven en dat ze haar dingen kan doen. Ze heeft nooit ergens spijt van gehad, maar alleen heeft ze andere wensen.

Zij zal ons nooit zeggen wat we moeten doen. Ze geeft geld of iets als het gewoon uit komt en zodat ze zelf ook kan genieten van ons.
Daarnaast hoopt ze zo lang mogelijk in haar huis te blijven wonen en wellicht dat na te laten (volledig afbetaald), maar haar opmerking is hierover dat het voor onze dochter kan zijn. Maar ook dat het verkocht kan worden omdat wellicht onze dochter er niet eens zou willen wonen. Maar met de huidige huizenmarkt is het wel prettig om een beschikbaar huis te hebben bij wijze van spreken. Klinkt hard, maar dat is wat ze zelf ook zegt.

Qua wat OP wil zijn het wensen die hij voor het nageslacht heeft. Maar ik ben wel van mening dat die er zelf over moeten kunnen beslissen. Zeker generaties verder kennen OP niet eens en die zitten er dan wellicht mee. Maar dat is mijn mening hierover.
Lieve gedachte, maar iets wat je eigenlijk niet moet willen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 04-04-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 02:53

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Inkomsten kunnen in de toekomst anders worden, regels omtrent vakantiewoningen kunnen veranderen, en de eigenaar to-be moet er maar zin in hebben je vakantiehuis te blijven runnen. Geen eigenaar is geen optie legaal gezien, een stichting kan maar die moet je oprichten en die kan je gelijk de helft van de inkomsten jaarlijks kosten gok ik zo, tenzij het familie is misschien.
Ook zal de stichting ooit opgeheven worden, wat dan?
Je zegt dat het zo in de familie blijft, maar als toekomstige generaties er niets mee willen dan houdt dat ook op of zal alles verloederen, zeker als het geen eigendom is van de familie.

TLDR: de toekomst is onvoorspelbaar en je plannen klinken vrij star, grote kans dat het niet zo gaat als je nu denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:45
Drardollan schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:26:
[...]

Waarom zouden we allemaal waarde moeten hechten aan relaties & liefde, opleiding en stages? En niet aan snel geld en materiële zaken? En waarom zou je zonder die "goede opvoeding" geen geld kunnen verdienen en daar trots op zijn?

Blijkbaar is dat waar jij waarde aan hecht in het leven, dat is natuurlijk prima maar absoluut niet maatgevend voor andere mensen.
Dank voor de glimlach op mijn gezicht.

Het is zeker waar dat je ook alleen voor je eigen gerief kan gaan en met slechte manieren geld kan verdienen. Maar omdat de TS nadenkt over overdracht van waarde aan volgende generaties, heb ik zo maar het vermoeden dat hij daar anders in staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arunia schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:27:
Dit is wat mijn schoonvader ook altijd deed en zei. Ondertussen overleden.
Tegen beide hebben we gezegd dat we willen dat zij genieten van hun geld en dat ze geen schuld achterlaten.
Heb ik ook gezegd. Als het allemaal op is, geen probleem. Veel belangrijker is helpen gedurende het leven als men kan. Mijn eerste hypotheek was mogelijk door mijn ouders, en die hebben dat ook gedaan bij mijn broers. Zelfde voor studieschuld: ik heb er geen. En dat gaat ook andersom: als er straks geld nodig is voor de verzorging van mijn moeder, dan draag ik bij.

Ik kan me best voorstellen dat er kinderen tussen zitten waar extra maatregelen nodig zijn, ook om de andere kinderen/erfgenamen te beschermen, maar dat is de uitzondering, niet de regel. Wij hebben afgesproken dat we weten wie wat krijgt, zodat er geen scheve gezichten zijn.

Mijn broertje stelde recent voor dat de partners ook een belastingvrije bijdrage krijgen, dat mag. Ik ben de enige vrijgezel, maar mijn antwoord was dat het een koopje was gezien waar ze mee opgescheept zitten :+

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 04-04-2025 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Highland schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:41:
[...]

Dank voor de glimlach op mijn gezicht.

Het is zeker waar dat je ook alleen voor je eigen gerief kan gaan en met slechte manieren geld kan verdienen. Maar omdat de TS nadenkt over overdracht van waarde aan volgende generaties, heb ik zo maar het vermoeden dat hij daar anders in staat.
Ik vind het serieus zorgwekkend dat je ook nu weer probeert jouw kijk op het leven als standaard neer te zetten. "Slechte manieren geld kan verdienen" en "alleen voor je eigen gerief kan gaan", ik krijg er kriebels van hoe je dat zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Belangrijkste zou wat mij betreft zijn om het met de erfgenamen (kinderen) te bespreken. Wij hebben dat toendertijd ook gedaan toen mijn ouders hun testament beter geregeld wilden hebben, en daar zaten ook een paar pijnpunten bij. Die zijn besproken en we hebben de notaris toen om advies kunnen vragen, en die wist goed uit te leggen aan mijn ouders wat de gevolgen van bepaalde keuzes waren. Maar wij waren daar ook bij betrokken als kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:51
Hier ook een kleine ervaring met regeren over het graf.
Mijn partner was aangesteld als executeur en had een kopie van het testament. Echter zonder weten was het testament aangepast en dat wist 1 dag na het overlijden een ander familielid aan mijn partner te vertellen...
Dat waren een paar zeer vervelende dagen want mn partner ging aan alles twijfelen (heb ik iets fout gedaan omdat zonder mijn medeweten het testament is aangepast). Dat vreet aan een mens want je kan het niet meer vragen.
Uiteindelijk viel het gelukkig mee maar waren een paar stressvolle dagen.
Pagina: 1