Lan kabel Cat 5e

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 11-05 20:25
Om iets van KPN goed te laten werken heb ik volgens hen een Cat 5E lan kabel nodig.
Ik heb een LAN kabel liggen door mijn huis, maar daar staat enkel op:

verified for Gigabit Internet GTT

Het is een ronde grijze kabel van het merk Hama.

Hoe kan ik zien welke categorie kabel het is?

Beste antwoord (via Stoyanov op 04-04-2025 07:36)

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Nee het hoeft niet heel duur te zijn, koop gewoon een CAT versie naar wens en let op dat de kernen full copper zijn, tevens in jouw situatie, omdat je het niet afmonteert op patch paneel of wand outlet, ZACHTE kern, geen stugge.
Koop GEEN CCA

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:13
Als erop staat "gigabit" en hij heeft minimaal 8 aders, dan zou ik het proberen....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als de kabel dik is met koper draden ipv alu dan verwacht ik dat het met de kwaliteit wel goed zit.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:23
elke kabel die op rol geleverd is heeft elke meter een markering van het type. Als de kabel kant-en-klaar is met connectoren af fabriek, dan ontbreekt dit nog wel eens.
Als je de kabel kant-en-klaar gekocht hebt ergens in de laaste 15 jaar dan is hij CAT5E of beter, en dus geschikt.

Gewoon proberen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door P5ycho op 02-04-2025 12:47 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
De kabel ligt er ongeveer 10 jaar, dus dat zou betekenen dat hij goed zou zijn.
Het was inderdaad een kabel van een standaard lengte, dus zonder markeringen.
Ik dank u allen hartelijk voor de informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
Lager dan cat 5e kan geen Gbit aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:28
Komt de vraag vanuit het feit dat iets niet werkt, of uit voorzorg?
Cat5e Kan gigabit internet aan en zou je dus minimaal moeten nemen.
Maar als het een 10 jaar oude kabel is en het werkt niet... vervang dat tijdelijk de kabel om te testen. 10 jaar oude kabel kan ook wel eens niet meer goed zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
ewoutw schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:30:
Komt de vraag vanuit het feit dat iets niet werkt, of uit voorzorg?
Cat5e Kan gigabit internet aan en zou je dus minimaal moeten nemen.
Maar als het een 10 jaar oude kabel is en het werkt niet... vervang dat tijdelijk de kabel om te testen. 10 jaar oude kabel kan ook wel eens niet meer goed zijn....
Nou, dat zal ik u vertellen.
Pesho Stoyanov (dat ben ik) gaat na 30 jaar afscheid nemen van Ziggo vh Casema.
Na onze verhuizing naar een appartement waren wij gebonden aan Ziggo, omdat er simpelweg geen glasvezel leverbaar was op ons adres.
In principe geen klachten over Ziggo, tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Toen begon de tv ineens hik-ups te krijgen in het geluid, bij bepaalde zenders. De klantenservice adviseerde tot vervelens toe om het modem (de modem?) te herstarten. Ik ben daar wel een keer klaar mee.
Tevens kakt het internet hier na 17:00 uur 's middags volledig in.
Volgens Ziggo is dat niet mogelijk. Zij weten het aan (let op...) slijtage van de kabels in mijn huis...
Maar ook met een nieuwe kabel van het modem naar de router en tv in de huiskamer (even geleend en los door het huis getrokken) bleven de klachten aanhouden.
Ik heb zojuist een glasvezelaansluiting geregeld met KPN.
De kabel tussen meterkast/modem (beneden in de kelder) en appartement (tweede verdieping) moet nog worden getrokken tot in de stoppenkast.
Van daaruit (nu staat daar het modem van Ziggo) gaat er momenteel een LAN kabel achter het werkhok langs, onder de keuken door, via de slaapkamer, naar de woonkamer. Vermoedelijk Cat. 5 dus, maar mogelijk ook niet. Hij doet zijn werk vooralsnog prima, maar is mogelijk niet goed genoeg voor glasvezelinternet en tv.
Ik wilde dus uit voorzorg een andere kabel Cat. 6 of 7 trekken.
Nu ik toch aan het woord ben kan ik gelijk de vraag wel droppen:
Ik zie kabels van 20 meter cat 7 voor 16 euro, maar ik zie ze bij CoolBlue ook voor 177 euro staan.

Wat moet ik doen? Wat heb ik nodig, om van het kpn kastje naar de tv te komen om die op een lan kabel aan te sluiten? Moet dat per se een starlink kabel van een half weekloon zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:15

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ben(V) schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:14:
Lager dan cat 5e kan geen Gbit aan.
Niet gecertificeerd voor Gbit, is iets anders dan het niet aankunnen. ;) Zolang je 8 kabels hebt, en geen overdreven kabellengtes gaat het vaak goed.

Zou ik het zakelijk inzetten? Absolutut niet. Voor thuis zou je het prima kunnen testen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Nee het hoeft niet heel duur te zijn, koop gewoon een CAT versie naar wens en let op dat de kernen full copper zijn, tevens in jouw situatie, omdat je het niet afmonteert op patch paneel of wand outlet, ZACHTE kern, geen stugge.
Koop GEEN CCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:12
Ben er mee eens dat je met een redelijk goedkope kabel afkan, maar waarom geen CCA kabel toepassen? Ben er zeer benieuwd naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:50
Chielioj schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:13:
Ben er mee eens dat je met een redelijk goedkope kabel afkan, maar waarom geen CCA kabel toepassen? Ben er zeer benieuwd naar.
Bij CCA kabels nemen de prestaties al af vanaf 10 meter en ze zijn zeker niet geschikt voor meer dan 50 meter lengte. 100% koperen netwerkkabels presteren goed tot wel 100 meter.
Aluminium is relatief stug, hierdoor is er een (veel) grotere kans op breuken dan bij 100% koperen kabels.
Netwerkkabels van 100% zijn geschikt voor PoE-toepassingen (power over ethernet), CCA kabels niet.

https://netwerkkabel.eu/b...l-tussen-cca-en-100-koper

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Omdat zo een beetje het enige positieve de prijs is.

Nadelen van CCA netwerkkabels zijn o.a.:
Flexibiliteit op lange termijn neemt af
Grotere kans op breuken
De demping is ongeveer 40% hoger dan bij gebruik van koper
DC (Direct Current / gelijkstroom) weerstand is ongeveer 40% hoger dan bij koper
Kabel werkt niet goed bij langere lengtes
De kabel kan lagere treksterktes aan
Voldoet niet aan de ANSI/TIA-568-B2-1 standaard

Voordeel van deze geleider is dat hij aanzienlijk goedkoper is dan 100% koperen netwerkkabels

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

CCA voldoet simpelweg niet aan de standaard. Je hebt geen garanties dat het lekker werkt en ook blijft werken, zeker op wat langere afstanden.

Voor wat huis-tuin-keuken gebruik van een paar meter kan het prima af, maar zeker als je kabels de muur in gaat trekken wil je het direct goed doen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2025 13:26 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:12
Wat ik vreemd vindt, is dat ik altijd had begrepen dat de term CCA enkel te maken heeft met de mantel.

De classificatie DCA, CCA en B2CA is een classificatie wat de kabel doet op moment dat deze brand.

Afbeeldingslocatie: https://www.tkf.nl/files/content/cpr-classficatietabel-2017.01.18.141605.png

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

CCA doelt in deze context op de kern, niet de mantel. Copper Clad Aluminium. Ofwel een aluminium kern met een zeer dun laagje koper i.p.v. een volledig koperen kern.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 03-04-2025 13:31 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Chielioj schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:28:
Wat ik vreemd vindt, is dat ik altijd had begrepen dat de term CCA enkel te maken heeft met de mantel.

De classificatie DCA, CCA en B2CA is een classificatie wat de kabel doet op moment dat deze brand.

[Afbeelding]
CCA staat in deze context voor copper clad aluminium, maw een kern van aluminium met koper laagje.
Dus het staat niet voor een classificering voor de mantel en de brandbaarheid daarvan.
Dus blijkbaar heb je het al die tijd verkeerd begrepen als men in de context van netwerk kabels CCA gebruikt.

[ Voor 15% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-04-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:08

DataGhost

iPL dev

[Afbeelding]
Misschien kan je je eigen topic starten over je onwetendheid met een algemeen bekende term in netwerkkabelland, in plaats van iemand anders' topic te kapen. Hier heeft niemand wat aan.

TS: Geen CCA kabel kopen, alleen puur koper (Cu). Verder is Cat7 dikke onzin en niet eens een goed gedefinieerde standaard voor thuisgebruik. Voor thuisgebruik kan je de komende jaren/decennia prima uit de voeten met Cat5e of desnoods Cat6a. Al het andere is onzin.

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 03-04-2025 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Zullen we de CCA discussie een laten voor wat die is, dat is voor de @Stoyanov niet persee toegevoegde waarde aan dit topic.

Verdere discussie daarover mag in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

rens-br schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:33:
[mbr]Zullen we de CCA discussie een laten voor wat die is, dat is voor de @Stoyanov niet persee toegevoegde waarde aan dit topic.

Verdere discussie daarover mag in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 [/]
De discussie an sich is niet van toegevoegde waarde, eens, maar de waarschuwing zelf wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:28
Stoyanov schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:03:
[...]

Nou, dat zal ik u vertellen.
Pesho Stoyanov (dat ben ik) gaat na 30 jaar afscheid nemen van Ziggo vh Casema.
Na onze verhuizing naar een appartement waren wij gebonden aan Ziggo, omdat er simpelweg geen glasvezel leverbaar was op ons adres.
In principe geen klachten over Ziggo, tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Toen begon de tv ineens hik-ups te krijgen in het geluid, bij bepaalde zenders. De klantenservice adviseerde tot vervelens toe om het modem (de modem?) te herstarten. Ik ben daar wel een keer klaar mee.
Tevens kakt het internet hier na 17:00 uur 's middags volledig in.
Volgens Ziggo is dat niet mogelijk. Zij weten het aan (let op...) slijtage van de kabels in mijn huis...
Maar ook met een nieuwe kabel van het modem naar de router en tv in de huiskamer (even geleend en los door het huis getrokken) bleven de klachten aanhouden.
Ik heb zojuist een glasvezelaansluiting geregeld met KPN.
De kabel tussen meterkast/modem (beneden in de kelder) en appartement (tweede verdieping) moet nog worden getrokken tot in de stoppenkast.
Van daaruit (nu staat daar het modem van Ziggo) gaat er momenteel een LAN kabel achter het werkhok langs, onder de keuken door, via de slaapkamer, naar de woonkamer. Vermoedelijk Cat. 5 dus, maar mogelijk ook niet. Hij doet zijn werk vooralsnog prima, maar is mogelijk niet goed genoeg voor glasvezelinternet en tv.
Ik wilde dus uit voorzorg een andere kabel Cat. 6 of 7 trekken.
Nu ik toch aan het woord ben kan ik gelijk de vraag wel droppen:
Ik zie kabels van 20 meter cat 7 voor 16 euro, maar ik zie ze bij CoolBlue ook voor 177 euro staan.

Wat moet ik doen? Wat heb ik nodig, om van het kpn kastje naar de tv te komen om die op een lan kabel aan te sluiten? Moet dat per se een starlink kabel van een half weekloon zijn?
Tja mijn ervaring met Ziggo is ook niet goed. Maar dat is niet echt relevant hier.
Back tot topic.

Ik zou aanraden een volledige koper kabel te nemen en aluminium kabels links te laten liggen. Hier goed mee opletten. Verder ik voor huis-tuin-keuken keuken gebruik in mijn ogen cat6 prima. Maar voordat ik kabels ga vervangen, zal ik eerst kijken wat er gebeurd met KPN. of het dan wel stabiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:19

[Afbeelding]
Cca v.s. CCA als ik een biertje krijg voor iedere poging op GoT om dit uit te leggen zat ik nu aardig rozig in de zon O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
Dank U allen zeer hartelijk. Erg leerzaam.
We gaan voor een kabel van 20 meter Cat. 6a CU.... uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoyanov
CrankyGamerOG schreef op donderdag 3 april 2025 @ 13:06:
Koop GEEN CCA
https://netwerkkabel.eu/p...t6-20m-wit-lszh-100-koper

Is dit wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dit is een kabel die je legt over de vloer, of over de plint. Dus als dat je doel is is die prima.

Dit is echter niet een kabel die je door een buis trekt en monteert in een RJ45 wandcontactdoos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:04
@Stoyanov
Voor je van alles gaat vervangen zou ik gewoon eerst even die bestaande kabel proberen.
99% kans dat het gewoon prima werkt.

Het feit dat je van Ziggo overgaat naar Kpn glasvezel heeft helemaal niet met je bestaande bekabeling te maken.
De lan kant is precies hetzelfde, gewoon 1Gbps.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1