ewoutw schreef op woensdag 2 april 2025 @ 15:30:
Komt de vraag vanuit het feit dat iets niet werkt, of uit voorzorg?
Cat5e Kan gigabit internet aan en zou je dus minimaal moeten nemen.
Maar als het een 10 jaar oude kabel is en het werkt niet... vervang dat tijdelijk de kabel om te testen. 10 jaar oude kabel kan ook wel eens niet meer goed zijn....
Nou, dat zal ik u vertellen.
Pesho Stoyanov (dat ben ik) gaat na 30 jaar afscheid nemen van Ziggo vh Casema.
Na onze verhuizing naar een appartement waren wij gebonden aan Ziggo, omdat er simpelweg geen glasvezel leverbaar was op ons adres.
In principe geen klachten over Ziggo, tot ongeveer 1,5 jaar geleden. Toen begon de tv ineens hik-ups te krijgen in het geluid, bij bepaalde zenders. De klantenservice adviseerde tot vervelens toe om het modem (de modem?) te herstarten. Ik ben daar wel een keer klaar mee.
Tevens kakt het internet hier na 17:00 uur 's middags volledig in.
Volgens Ziggo is dat niet mogelijk. Zij weten het aan (let op...) slijtage van de kabels in mijn huis...
Maar ook met een nieuwe kabel van het modem naar de router en tv in de huiskamer (even geleend en los door het huis getrokken) bleven de klachten aanhouden.
Ik heb zojuist een glasvezelaansluiting geregeld met KPN.
De kabel tussen meterkast/modem (beneden in de kelder) en appartement (tweede verdieping) moet nog worden getrokken tot in de stoppenkast.
Van daaruit (nu staat daar het modem van Ziggo) gaat er momenteel een LAN kabel achter het werkhok langs, onder de keuken door, via de slaapkamer, naar de woonkamer. Vermoedelijk Cat. 5 dus, maar mogelijk ook niet. Hij doet zijn werk vooralsnog prima, maar is mogelijk niet goed genoeg voor glasvezelinternet en tv.
Ik wilde dus uit voorzorg een andere kabel Cat. 6 of 7 trekken.
Nu ik toch aan het woord ben kan ik gelijk de vraag wel droppen:
Ik zie kabels van 20 meter cat 7 voor 16 euro, maar ik zie ze bij CoolBlue ook voor 177 euro staan.
Wat moet ik doen? Wat heb ik nodig, om van het kpn kastje naar de tv te komen om die op een lan kabel aan te sluiten? Moet dat per se een starlink kabel van een half weekloon zijn?