Vlizotrap gezocht voor klein trapgat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb een trapgat van 65 x 75 cm naar een bergzolder waar de CV-ketel staat. Ik zet daar altijd een mooie ladder neer als ik even omhoog moet (bijna nooit). Nu is het tijd voor onderhoud aan de CV-ketel (en misschien een onderhoudscontract), en ik kan gewoon geen erkend servicebedrijf vinden die zo'n ladder op wil. De trap moet vast staan anders mogen ze er niet op. Dus ik denk dat ik een cursus onderhoudsmonteur moet volgen, of dat ik er zo'n Vlizotrap in moet zetten.

Nu heb ik al een rondje Hornbach Amazon Trappenbedrijf gedaan, maar die bekende houten Vlizotrappen hebben een trapgat van 100-110 cm nodig, en een variant met een telescoopladder heeft 90 cm nodig.

Ik weet vrij zeker dat ik een keer in mijn studententijd ergens heb geslapen waar je zo'n Vlizotrap-achtig ding had dat niet vast zat aan het luik, maar dat je van beneden als het ware dubbelgevouwen over de rand schoof waardoor het trapgat veel korter kon zijn.

Heeft iemand enig idee wat voor zoekterm ik daarvoor kan gebruiken? Of misschien andere ideeën?

Buy from EU (GoT)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is het alleen de trap of willen ze ook niet door zo'n klein luikje heen? Kan me voorstellen dat de veiligheid in gedrang komt als ze er snel uit moeten kunnen. 65 x 75 is echt krap.

Kan het trapgat niet vergroot worden?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ze hebben het steeds alleen maar over de ladder. Dat moet een vastgenagelde trap zijn. Ik denk dat 65x75 cm groter is dan je denkt, want ik heb nooit het gevoel gehad dat het klein was. Totdat ik een Vlizotrap ging zoeken. :)

Het gat naar de kruipruimte, da's pas klein. En daar mogen de installateurs wel gewoon naarbinnen van hun werkgever. :D
gambieter schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:06:
Kan het trapgat niet vergroot worden?
Dat lijkt me wel veel werk. Ik moet dan kabels omleggen die in het plafond zitten. Daaronder zit een lamp 10 cm van het trapgat af.

[ Voor 31% gewijzigd door Sando op 02-04-2025 00:15 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sando schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:13:
Ze hebben het steeds alleen maar over de ladder. Dat moet een vastgenagelde trap zijn. Ik denk dat 65x75 cm groter is dan je denkt, want ik heb nooit het gevoel gehad dat het klein was. Totdat ik een Vlizotrap ging zoeken. :)

Het gat naar de kruipruimte, da's pas klein. En daar mogen de installateurs wel gewoon naarbinnen van hun werkgever. :D
Dat zal mijn ingebouwde claustrofobie dan wel zijn :p
Dat lijkt me wel veel werk. Ik moet dan kabels omleggen die in het plafond zitten. Daaronder zit een lamp 10 cm van het trapgat af.
OK, duidelijk :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:05

Vliegvlug

Flight Simple

Sando schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 23:54:
Ik heb een trapgat van 65 x 75 cm naar een bergzolder waar de CV-ketel staat. Ik zet daar altijd een mooie ladder neer als ik even omhoog moet (bijna nooit). Nu is het tijd voor onderhoud aan de CV-ketel (en misschien een onderhoudscontract), en ik kan gewoon geen erkend servicebedrijf vinden die zo'n ladder op wil. De trap moet vast staan anders mogen ze er niet op. Dus ik denk dat ik een cursus onderhoudsmonteur moet volgen, of dat ik er zo'n Vlizotrap in moet zetten.

Nu heb ik al een rondje Hornbach Amazon Trappenbedrijf gedaan, maar die bekende houten Vlizotrappen hebben een trapgat van 100-110 cm nodig, en een variant met een telescoopladder heeft 90 cm nodig.

Ik weet vrij zeker dat ik een keer in mijn studententijd ergens heb geslapen waar je zo'n Vlizotrap-achtig ding had dat niet vast zat aan het luik, maar dat je van beneden als het ware dubbelgevouwen over de rand schoof waardoor het trapgat veel korter kon zijn.

Heeft iemand enig idee wat voor zoekterm ik daarvoor kan gebruiken? Of misschien andere ideeën?
Ik snap precies wat je bedoelt, zo’n trap zat er in mijn oudelijk huis ook.
Die zat niet aan het luik vast maar aan de rand van het gat en stak gedeeltelijk ook boven de zoldervloer uit.
Was eerst luik open doen en daarna trap kantelen om het scharnierpunt en de trap uitschuiven tot hij op de vloer stond.
Was een huis uit begin jaren 70.

Denk dat deze niet meer gemaakt worden want kan ze ook niet vinden, is natuurlijk ook onhandig dat het een deel van je zoldervloer in beslag neemt en er daarom geen vraag meer naar is.

Kwam wel deze Telesteps Loft Line, Mini 2,55 m €379,00 ex | €458,59 incl tegen.
Past vanaf een luikgrootte van 55 bij 60cm. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:16:
[...]

Ik snap precies wat je bedoelt, zo’n trap zat er in mijn oudelijk huis ook.
Die zat niet aan het luik vast maar aan de rand van het gat en stak gedeeltelijk ook boven de zoldervloer uit.
Was eerst luik open doen en daarna trap kantelen om het scharnierpunt en de trap uitschuiven tot hij op de vloer stond.
Was een huis uit begin jaren 70.
Ja! Dat zoek ik! Het was een jaren 70 studentenhuis! En mijn huidige huis met het "te kleine trapgat" is overigens ook een jaren '70 huis. Misschien had het ooit ook wel zo'n ladder nog voordat ik hier woonde.
Kwam wel deze Telesteps Loft Line, Mini 2,55 m €379,00 ex | €458,59 incl tegen.
Past vanaf een luikgrootte van 55 bij 60cm. :*)
Dat heb je snel gevonden! Ik zoek al de halve avond!
Wel een behoorlijk prijsje voor een simpele telescoop zonder luik, maar als het moet dan moet het. Vanaf nu is dit in ieder geval plan B!

[ Voor 7% gewijzigd door Sando op 02-04-2025 00:23 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sando schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:21:
[...]

Ja! Dat zoek ik! Het was een jaren 70 studentenhuis!
Was een jaren 70 ding dan! ;)
Misschien op marktplaats een zoekopdracht instellen en geluk hebben.
[...]

Dat heb je snel gevonden! Ik zoek al de halve avond!
Dit was 3 minuten werk. >:)

Zoekterm “vlizotrap zonder luik”
Wel een behoorlijk prijsje voor een simpele telescoop zonder luik, maar als het moet dan moet het. Vanaf nu is dit in ieder geval plan B!
Vind ‘m ook prijzig maar was ook de eerste die ik tegenkwam.
Mogelijk zijn er nog andere aanbieders die wat gunstiger geprijsd zijn.

Nu zijn die telescopische ladders sowieso nogal aan de prijs dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:39
Hoeveel ruimte heb je bij de trap?
Bij mijn opa ook iets vergelijkbaars, maar dan mbv katrol en een kantelpunt. Dan wordt de gehele trap naar boven geheven en komt hij plat op de vloer in verlengde van trapgat.

(Oke, hij bestaat uit 2 delen die op elkaar schuiven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.gamma.be/nl/a...delig-aluminium/p/B151236

Min 51 x 41 gat nodig, bestaat ook als 2 delig, dan 100 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 02-04-2025 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Kom net deze ‘schaartrap’ ook nog tegen. Is weer een heel ander type. Niet goedkoper overigens €501, en staat ook niet bij hoe groot het gat minimaal moet zijn maar ziet er wel compact uit.
Naar zoiets kan je ook kijken.

Afbeeldingslocatie: https://vanderschueren.com/cdn/shop/files/SOG00527_72cac4ad-c994-4faf-8dbc-35713cb8dbbf_798x798.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:26:
[...]

Vind ‘m ook prijzig maar was ook de eerste die ik tegenkwam.
Mogelijk zijn er nog andere aanbieders die wat gunstiger geprijsd zijn.
Bij nader inzien heeft deze op de tweede afbeelding tegenstrijdige informatie. Als de trap volgens die afbeelding 100cm ingevouwen is, dan moet het luik ook minimaal 100 cm zijn. De afbeelding lijkt op een 3 meter variant en in de titel staat 2m55.
Vliegvlug schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:32:
Kom net deze ‘schaartrap’ ook nog tegen. Is weer een heel ander type. Niet goedkoper overigens €501, en staat ook niet bij hoe groot het gat minimaal moet zijn maar ziet er wel compact uit.
Ja dat is inderdaad ook een interessante optie die ik hier eerder tegenkwam, maar ook hier kom ik het probleem van tegenstrijdige informatie tegen.

Kies je bijvoorbeeld de optie "60x70 H276-300 CM", dan zie je op de (voor elke optie aangepaste) afbeelding met maten dat hij 100 ipv 70 cm lang is. Ik bedoel, snap ik het nu verkeerd of klopt dit gewoon niet?

Als het zo onduidelijk is dan durf ik mijn budget niet te verhogen naar €500 voor iets wat misschien helemaal niet past.
Dit is inderdaad iets wat ik zoek, maar in 2 delen is er te weinig ruimte in het verlengde van het trapgat (+- 50cm). Maar als het zo smal is, dan ik het misschien overdwars monteren!

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
De 3 delige is 150 euro, en "maar" 1.38 meter lang... Dat zou dan misschien passen :) (komt wel krap uit denk ik)

Komt net 20 cm tekort :)
En als je trappengat andere kant op maakt? Dus scharnier aan andere kant zet?

[ Voor 45% gewijzigd door 99ruud99 op 02-04-2025 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sando schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:43:
[...]

Bij nader inzien heeft deze op de tweede afbeelding tegenstrijdige informatie. Als de trap volgens die afbeelding 100cm ingevouwen is, dan moet het luik ook minimaal 100 cm zijn. De afbeelding lijkt op een 3 meter variant en in de titel staat 2m55.
Die 100cm is de lengte van de ladder helemaal ingeschoven maar het scharnierpunt ligt niet helemaal bovenaan maar lager, zie de 4de foto. Is waarschijnlijk die 40cm.

Hier is die Telesteps Loft Line, Mini 2,55 m Telescoopladder trouwens flink goedkoper, €313,39 incl. btw, maar helaas wel uitverkocht.
Maar geeft wel aan dat het goedkoper kan.

Staat ook een link naar de handleiding op die pagina.

Staat duidelijk in de handleiding dat het gat 60x52cm moet zijn dus is echt zo. Zal dus passen bij jou (y)
[...]

Ja dat is inderdaad ook een interessante optie die ik hier eerder tegenkwam, maar ook hier kom ik het probleem van tegenstrijdige informatie tegen.

Kies je bijvoorbeeld de optie "60x70 H276-300 CM", dan zie je op de (voor elke optie aangepaste) afbeelding met maten dat hij 100 ipv 70 cm lang is. Ik bedoel, snap ik het nu verkeerd of klopt dit gewoon niet?

Als het zo onduidelijk is dan durf ik mijn budget niet te verhogen naar €500 voor iets wat misschien helemaal niet past.
Ik heb naar deze niet uitgebreid gekeken want moet er nu echt in maar op amazon is het vaker dat er een generieke afbeelding wordt gebruikt dus zou me daar niet al te ontmoedigd door voelen.

Als de fabrikant een maat aangeeft moet je daar wel van uit kunnen gaan.
Kan natuurlijk nooit kwaad van die ook even de handleiding op te zoeken om het te verifiëren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sando schreef op woensdag 2 april 2025 @ 00:43:
[[...]

Nog even gekeken maar zou die FGM SCALE trap zelf niet nemen.
Deze zit namelijk bevestigd aan een metalen frame wat je in het trapgat moet zetten en je verliest er ook nog eens 4,5cm in lengte en breedte door

Gezien het feit dat jouw trapgat 65x75cm is moet je eerst aanpassingen doen en je gat verkleinen om het metalen frame te kunnen plaatsen en dan blijft er uiteindelijk maar een trapgat van 55,5x65,5cm over.
Lijkt me niet wenselijk aangezien je huidige trapgat al niet heel groot is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:00
Wat ik mij afvraag: moet het echt een vaste trap zijn (al dan niet inschuifbaar), of moet de ladder vastgezet zijn?

Als dat laatste ook ok is, kom je volgens mij wel weg met een ladderborgingspunt, bijvoorbeeld zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://ladders-steigers.nl/wp-content/uploads/2019/10/WLS-ladderborgingspunt-800x800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 04-05 19:34
Wat een betutteling zeg. Kun je niet een erkende ZZP'er vinden?
Pagina: 1