Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 01-04 23:34
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:28
Let er bij optie 4 goed bij op dat het dan, naast de verhoogde overdrachtsbelasting die je benoemt, ook nog eens in box 3 terechtkomt. Laten we het erop houden dat er een reden is dat veel pandjeseigenaren hun woningen nu liever verkopen dan opnieuw te verhuren… die optie zou ik dus zeker niet kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:17
Als eerste wat je al aangeeft, ga naar een adviseur ! Ik heb er niet veel verstand van. Maar als ik zelf een dergelijke schenking zou krijgen......

Optie 1 : Aflossen kan je lagere maandlasten opleveren waardoor je meer te besteden hebt. Een adviseur weet hier vast meer van.
Optie 2 : Je krijgt geld, betaald belasting en wil dan duurder gaan wonen? Die snap ik zelf niet helemaal.
Optie 3 : Ik lees wat je wil bereiken. Maar een huis bouwen met het bedrag van de schenking lijkt me erg krap worden.
Optie 4: een leuke kleine woning kost je echt veel meer dan dat. er zijn vast wel kleine woningen die binnen het budget passen. Maar dan zal de staat niet geweldig zijn. Om ze dan weer in orde te krijgen voor verhuur en B&B kost dan weer meer geld. En je hebt alle sores van het verhuren. Volgens mij is het ook helemaal niet zo makkelijk om te verhuren met alle regeltjes enzo.
Optie 5 : Weet je iets van beleggen? Wellicht laten beleggen.

Ik zou zelf gaan voor de aflossing van mijn huidige woning. Of, als je dat niet wil wellicht een mooi bedrag om te laten beleggen en een goed rendement te halen. Dat kun je dan gebruiken om je kids te helpen als ze een huis willen kopen. Of (laat het) beleggen voor je pensioen? Verduurzaming? Een thuis accu? UItbouw aan je huis?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deick
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:37
Ik zou t beleggen in een index fonds/ETF
Kun je voor je kinderen een appartementje kopen als ze gaan studeren.

Maar als dat te saai is zou ik alles een keer op rood gooien op de roulette tafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:33
Ik zou niet gaan aflossen. Historisch gezien zijn winsten op investeringen op de beurs aanzienlijk hoger. Zeker met de lage huidige rentestand kun je het geld bij wijze van tien jaar beleggen en daarna de gehele resterende hypotheek aflossen indien gewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:01

Honesty

kattenneus!

Ipv aflossen kan je het al tegen 2.4% wegzetten bij de rabobank, kan je die schenking niet over meerdere jaren uitsmeren(3x 100k) om 10% schenkbelasting te behouden?

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:04
Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar optie 6 zou kunnen zijn om nog eens goed naar je pensioen te kijken. Je mag tot 10 jaar terug ongebruikte jaarruimte benutten, waarmee je met belastingvoordeel geld opzij zet voor later. Met name interessant als je nog even te gaan hebt tot je pensioen.

Met een lange horizon (oftewel: als je het geld voor langere termijn wilt wegzetten) kan ook optie 5 (beleggen) interessant zijn. En inderdaad, dan op de oersaaie manier :). Zie Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1.

Uiteindelijk zijn jouw opties 2, 3 en 4 ook een vorm van beleggen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:33
Ik zou even met je vader en een deskundige gaan kijken of je die schenking niet wat beter kunt optimaliseren dan alles in 1 klap over de muur te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:28
Aflossen op een hypotheek met een bruto (?) rente van 2% is misdadig; op een simpele deposito kan je al meer krijgen. Verder relevant; hoe lang staat die rente op de hypotheek nog vast? Eventueel zinvol geld beschikbaar te houden voor toekomstige aflossing als de rente verandert.

Afhankelijk van wensen/voorkeuren zou ik zodoende spreiden tussen:
  • Sparen / deposito (eventueel in lijn met afloop RVP)
  • Beleggen (simpele saaie ETF)
  • Pensioeninleg (afhankelijk van leeftijd, pensioenstatus en wensen)
Opties 2-4 zou ik ook helemaal niet overwegen. Je zit al
Members only:
in lokaal vastgoed, waarom zou je dat verder willen verhogen?

Ik zou echt die aversie tegen een simpele gespreide belegging eens tegen het licht houden, optie 5 dus. Optie 5.1 zijn wellicht Northern trust fondsen; kan je wellicht gewoon kopen via je thuisbank tegen goede tarieven. Alles gewoon zichtbaar in je eigen bankapp, laagdrempeliger wordt het niet.

https://www.financieelona...rust-indexfondsen-kosten/

[ Voor 14% gewijzigd door assje op 01-04-2025 16:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
olafmol schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:39:
Ik zou even met je vader en een deskundige gaan kijken of je die schenking niet wat beter kunt optimaliseren dan alles in 1 klap over de muur te gooien.
En dit

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 21:56
Nieuwe opties:

- Koop 2-3 huizen in landen als Hongarije, Italie etc. Verhuur deze via een plaatselijke makelaar en pak maandelijks 500-1500 euro. Zat huizen te vinden die te koop zijn vanaf 20K+.

- Stop 50K in bijvoorbeeld Brand New Day en beleg neutraal. Op de lange termijn ( volgens bewezen data ) is het rendement gemiddeld 4,5% ieder jaar.

- Stop 50K in bitcoin

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
stutrecht schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:14:
Let er bij optie 4 goed bij op dat het dan, naast de verhoogde overdrachtsbelasting die je benoemt, ook nog eens in box 3 terechtkomt. Laten we het erop houden dat er een reden is dat veel pandjeseigenaren hun woningen nu liever verkopen dan opnieuw te verhuren… die optie zou ik dus zeker niet kiezen.
Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:30
De vraag is denk ik niet wat je met die 200k wil doen.

De onderliggende vraag die ik uit je bedachte opties haal: hoe wil je gaan wonen?

Maak die keus eerst, dan weet je daarna wat de handigste optie is.

Verder eens met @olafmol, zeker als je het niet meteen nodig hebt is er te optimaliseren. Door het over twee jaar te verdelen blijf je b.v. binnen het 10% tarief.

/edit
Een deskundige is mss niet eens nodig, met begrijpend lezen kom je these days ook een end ;) https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting

[ Voor 22% gewijzigd door whatyoudoing op 01-04-2025 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
Sparkiee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:15:
Als eerste wat je al aangeeft, ga naar een adviseur ! Ik heb er niet veel verstand van. Maar als ik zelf een dergelijke schenking zou krijgen......

Optie 1 : Aflossen kan je lagere maandlasten opleveren waardoor je meer te besteden hebt. Een adviseur weet hier vast meer van.
Members only:
Optie 2 : Je krijgt geld, betaald belasting en wil dan duurder gaan wonen? Die snap ik zelf niet helemaal.
Members only:
Optie 3 : Ik lees wat je wil bereiken. Maar een huis bouwen met het bedrag van de schenking lijkt me erg krap worden.
Members only:
Optie 4: een leuke kleine woning kost je echt veel meer dan dat. er zijn vast wel kleine woningen die binnen het budget passen. Maar dan zal de staat niet geweldig zijn. Om ze dan weer in orde te krijgen voor verhuur en B&B kost dan weer meer geld. En je hebt alle sores van het verhuren. Volgens mij is het ook helemaal niet zo makkelijk om te verhuren met alle regeltjes enzo.
Members only:
Optie 5 : Weet je iets van beleggen? Wellicht laten beleggen.
Members only:
Ik zou zelf gaan voor de aflossing van mijn huidige woning. Of, als je dat niet wil wellicht een mooi bedrag om te laten beleggen en een goed rendement te halen. Dat kun je dan gebruiken om je kids te helpen als ze een huis willen kopen. Of (laat het) beleggen voor je pensioen? Verduurzaming? Een thuis accu? UItbouw aan je huis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkyardHog
Orangelights23 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:22:
Ik zou niet gaan aflossen. Historisch gezien zijn winsten op investeringen op de beurs aanzienlijk hoger. Zeker met de lage huidige rentestand kun je het geld bij wijze van tien jaar beleggen en daarna de gehele resterende hypotheek aflossen indien gewenst.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JunkyardHog schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:23:
Als het stukken ludieker is dan andere opties, dan wellicht wel.
Ik denk dat daar lucratiever bedoeld was ;) Maar hoe dan ook, dat weet je pas achteraf. Het heeft sowieso een stuk betere spreiding dan al je eieren in één asset class stoppen.

En, veel minder tijdrovend.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 01-04-2025 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JunkyardHog
Honesty schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:34:
Ipv aflossen kan je het al tegen 2.4% wegzetten bij de rabobank, kan je die schenking niet over meerdere jaren uitsmeren(3x 100k) om 10% schenkbelasting te behouden?
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door JunkyardHog op 01-04-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
sjroorda schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:34:
Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar optie 6 zou kunnen zijn om nog eens goed naar je pensioen te kijken. Je mag tot 10 jaar terug ongebruikte jaarruimte benutten, waarmee je met belastingvoordeel geld opzij zet voor later. Met name interessant als je nog even te gaan hebt tot je pensioen.

Met een lange horizon (oftewel: als je het geld voor langere termijn wilt wegzetten) kan ook optie 5 (beleggen) interessant zijn. En inderdaad, dan op de oersaaie manier :). Zie Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1.

Uiteindelijk zijn jouw opties 2, 3 en 4 ook een vorm van beleggen!
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door JunkyardHog op 01-04-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JunkyardHog schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:23:
We hebben onze eigen financiële buffer al, zonder te pochen hebben we het gewoon heel goed hoor, maar daarom hoeft de schenking niet op de spaarrekening te komen zeg maar.
Los van hoe je het doet is het dan toch simpelweg een manier om minder te werken of eerder te stoppen met werken (of die mogelijkheid door te geven aan je kinderen).

Voor alle opties zijn goed gespreide beleggingen een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
CryptoNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:44:
Nieuwe opties:

- Koop 2-3 huizen in landen als Hongarije, Italie etc. Verhuur deze via een plaatselijke makelaar en pak maandelijks 500-1500 euro. Zat huizen te vinden die te koop zijn vanaf 20K+.
Members only:
- Stop 50K in bijvoorbeeld Brand New Day en beleg neutraal. Op de lange termijn ( volgens bewezen data ) is het rendement gemiddeld 4,5% ieder jaar.
Members only:
- Stop 50K in bitcoin
Members only:

[ Voor 4% gewijzigd door JunkyardHog op 01-04-2025 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
whatyoudoing schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:22:
De vraag is denk ik niet wat je met die 200k wil doen.

De onderliggende vraag die ik uit je bedachte opties haal: hoe wil je gaan wonen?

Maak die keus eerst, dan weet je daarna wat de handigste optie is.

Verder eens met @olafmol, zeker als je het niet meteen nodig hebt is er te optimaliseren. Door het over twee jaar te verdelen blijf je b.v. binnen het 10% tarief.

/edit
Een deskundige is mss niet eens nodig, met begrijpend lezen kom je these days ook een end ;) https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:43

orf

Optie X:

Ouders schenken niet, maar verstrekken hypotheek. Rente en aflossing wordt jaarlijks teruggeschonken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:46
Ik zou eerst kijken naar of je echt wilt verhuizen of niet. Als je echt landelijk wilt gaan wonen, dan moet je daarvoor gaan.

Kom je tot de conclusie dat je dat niet wilt, dan zou ik me gaan verdiepen in hoe deze som te investeren. Je hebt twee opties opgenomen die betrekking hebben op onroerend goed. Dat kan, maar houd rekening met de belasting in box 3 en dat er extra werk en moeite bij komt kijken als je het verhuurt. Het moet in orde worden gehouden, klusjes moeten worden gedaan en niet iedere huurder laat de boel fatsoenlijk achter. Daar moet je tegen kunnen maar daar staat tegenover dat je een relatief waardevaste investering hebt. Zoals gezegd, vergeet het box 3 verhaal niet, dat maakt dit soort zaken veel minder aantrekkelijk.

Als je de onroerend goed opties toch naar de prullenbak verwijst, dan zou ik naar aanraden om te kijken naar het samenstellen van een portfolio. Dat hoeft niet alleen aandelen te zijn, je kunt ook kijken naar een combinatie van bijv. aandelen, goud en depositorekeningen. Obligaties lijken minder aantrekkelijk in verband met box 3 (rendement box 3 belasting ligt hoger dan rente, tenzij tegenbewijsregeling...) maar ik zou het niet geheel uitsluiten. Die allocatie hangt verder ook af van je risk appetite, je moet tegen swings kunnen op de aandelenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:17
Members only:

Members only:
Members only:

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2025 22:18 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkyardHog
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-10 11:15
Het ene moment zeg je landelijk/duurder te willen gaan wonen in een huis van 1 miljoen, en dan overweeg je een duo kavel met een hoofdwoning van 6 ton. Zoals hierboven al genoemd, zorg eerst dat je je eigen woonwensen helder hebt en hoeveel je beschikbaar wilt houden voor andere dingen.

Een kaveltje voor je kids klinkt leuk maar zolang ze daar niet wonen is het waarde(-)loos. Bovendien lock je je kinderen in om precies daar te moeten gaan wonen. Miss willen ze wel ergens anders wonen? Gaan ze op kamers? Stoppen ze naar 1 jaar studeren voor een tussenjaar om vervolgens ergens anders te studeren? Harvard misschien? Een startkapitaal opbouwen voor je kinderen is bewonderenswaardig, maar er zijn meer wegen naar Rome. Flexibiliteit is daarin veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-10 08:45
Zoals eerder is aangehaald: zorg dat je je wensen duidelijk hebt.
Je twijfelt nu tussen aflossen, verschillende woonvormen, beleggen in een woning of beleggen in fondsen.
Het antwoord op je vraag: hoe ga ik slim om met het geld start met een doel, daarna kan er pas gericht advies gegeven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Voordat het zover is wil ik echter al wat ideetjes op doen en kijken wat jullie hier al sowieso als (on)verstandige opties bestempelen.
Heb je daarvoor al eens in de 100+ topics gekeken van mensen met soortgelijke ‘problemen’? zoeken naar 'erfenis' /zoeken naar 'schenking'? Ik denk dat veel van de adviezen die je daar vindt ook direct van toepassing op jou zijn. Het is een leuk bedrag maar inderdaad niet life-changing. Je kan je prima zelf informeren wat voor jou wel of niet interessant is en dat uitvoeren. Een financieel adviseur gaat je ook niet kunnen vertellen of Bitcoin de komende jaren omhoog gaat of niet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1