Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Festina lente
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 01-04-2025 16:48 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
En ditolafmol schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:39:
Ik zou even met je vader en een deskundige gaan kijken of je die schenking niet wat beter kunt optimaliseren dan alles in 1 klap over de muur te gooien.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
stutrecht schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:14:
Let er bij optie 4 goed bij op dat het dan, naast de verhoogde overdrachtsbelasting die je benoemt, ook nog eens in box 3 terechtkomt. Laten we het erop houden dat er een reden is dat veel pandjeseigenaren hun woningen nu liever verkopen dan opnieuw te verhuren… die optie zou ik dus zeker niet kiezen.
[ Voor 22% gewijzigd door whatyoudoing op 01-04-2025 17:23 ]
Sparkiee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:15:
Als eerste wat je al aangeeft, ga naar een adviseur ! Ik heb er niet veel verstand van. Maar als ik zelf een dergelijke schenking zou krijgen......
Optie 1 : Aflossen kan je lagere maandlasten opleveren waardoor je meer te besteden hebt. Een adviseur weet hier vast meer van.
Optie 2 : Je krijgt geld, betaald belasting en wil dan duurder gaan wonen? Die snap ik zelf niet helemaal.
Optie 3 : Ik lees wat je wil bereiken. Maar een huis bouwen met het bedrag van de schenking lijkt me erg krap worden.
Optie 4: een leuke kleine woning kost je echt veel meer dan dat. er zijn vast wel kleine woningen die binnen het budget passen. Maar dan zal de staat niet geweldig zijn. Om ze dan weer in orde te krijgen voor verhuur en B&B kost dan weer meer geld. En je hebt alle sores van het verhuren. Volgens mij is het ook helemaal niet zo makkelijk om te verhuren met alle regeltjes enzo.
Optie 5 : Weet je iets van beleggen? Wellicht laten beleggen.
Ik zou zelf gaan voor de aflossing van mijn huidige woning. Of, als je dat niet wil wellicht een mooi bedrag om te laten beleggen en een goed rendement te halen. Dat kun je dan gebruiken om je kids te helpen als ze een huis willen kopen. Of (laat het) beleggen voor je pensioen? Verduurzaming? Een thuis accu? UItbouw aan je huis?
Orangelights23 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:22:
Ik zou niet gaan aflossen. Historisch gezien zijn winsten op investeringen op de beurs aanzienlijk hoger. Zeker met de lage huidige rentestand kun je het geld bij wijze van tien jaar beleggen en daarna de gehele resterende hypotheek aflossen indien gewenst.
Ik denk dat daar lucratiever bedoeld wasJunkyardHog schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:23:
Als het stukken ludieker is dan andere opties, dan wellicht wel.
[ Voor 4% gewijzigd door assje op 01-04-2025 17:26 ]
Honesty schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:34:
Ipv aflossen kan je het al tegen 2.4% wegzetten bij de rabobank, kan je die schenking niet over meerdere jaren uitsmeren(3x 100k) om 10% schenkbelasting te behouden?
[ Voor 3% gewijzigd door JunkyardHog op 01-04-2025 21:41 ]
sjroorda schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:34:
Ik weet niet hoe oud je nu bent, maar optie 6 zou kunnen zijn om nog eens goed naar je pensioen te kijken. Je mag tot 10 jaar terug ongebruikte jaarruimte benutten, waarmee je met belastingvoordeel geld opzij zet voor later. Met name interessant als je nog even te gaan hebt tot je pensioen.
Met een lange horizon (oftewel: als je het geld voor langere termijn wilt wegzetten) kan ook optie 5 (beleggen) interessant zijn. En inderdaad, dan op de oersaaie manier. Zie Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1.
Uiteindelijk zijn jouw opties 2, 3 en 4 ook een vorm van beleggen!
[ Voor 3% gewijzigd door JunkyardHog op 01-04-2025 21:41 ]
Los van hoe je het doet is het dan toch simpelweg een manier om minder te werken of eerder te stoppen met werken (of die mogelijkheid door te geven aan je kinderen).JunkyardHog schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:23:
We hebben onze eigen financiële buffer al, zonder te pochen hebben we het gewoon heel goed hoor, maar daarom hoeft de schenking niet op de spaarrekening te komen zeg maar.
CryptoNL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:44:
Nieuwe opties:
- Koop 2-3 huizen in landen als Hongarije, Italie etc. Verhuur deze via een plaatselijke makelaar en pak maandelijks 500-1500 euro. Zat huizen te vinden die te koop zijn vanaf 20K+.
- Stop 50K in bijvoorbeeld Brand New Day en beleg neutraal. Op de lange termijn ( volgens bewezen data ) is het rendement gemiddeld 4,5% ieder jaar.
- Stop 50K in bitcoin
[ Voor 4% gewijzigd door JunkyardHog op 01-04-2025 21:40 ]
whatyoudoing schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 17:22:
De vraag is denk ik niet wat je met die 200k wil doen.
De onderliggende vraag die ik uit je bedachte opties haal: hoe wil je gaan wonen?
Maak die keus eerst, dan weet je daarna wat de handigste optie is.
Verder eens met @olafmol, zeker als je het niet meteen nodig hebt is er te optimaliseren. Door het over twee jaar te verdelen blijf je b.v. binnen het 10% tarief.
/edit
Een deskundige is mss niet eens nodig, met begrijpend lezen kom je these days ook een endhttps://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting
JunkyardHog schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:58:
***members only***
JunkyardHog schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:58:
***members only***
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2025 22:18 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Sport_Life schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 22:14:
***members only***
Heb je daarvoor al eens in de 100+ topics gekeken van mensen met soortgelijke ‘problemen’? zoeken naar 'erfenis' /zoeken naar 'schenking'? Ik denk dat veel van de adviezen die je daar vindt ook direct van toepassing op jou zijn. Het is een leuk bedrag maar inderdaad niet life-changing. Je kan je prima zelf informeren wat voor jou wel of niet interessant is en dat uitvoeren. Een financieel adviseur gaat je ook niet kunnen vertellen of Bitcoin de komende jaren omhoog gaat of niet.Voordat het zover is wil ik echter al wat ideetjes op doen en kijken wat jullie hier al sowieso als (on)verstandige opties bestempelen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq