Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickeydus
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-04 12:04
Hallo,

Ik heb momenteel een baan als Data engineer bij een mid-lance partij die mij de vrijheid gunt om af en toe remote in het buitenland te werken mits de klant dit prima vindt. Bijna elke klant heeft dit in de afgelopen paar jaar helemaal prima gevonden. Mijn man werkt ook als data engineer, echter het bedrijf waar hij werkt is daar heel erg star in en staat dit absoluut niet toe. Hierdoor hebben we eigenlijk nog steeds niet de vrijheid om te gaan en staan waar we willen.

Nu is hij stiekem wat aan het rondkijken naar een nieuwe baan, maar dan wil hij wel het liefst terecht komen bij een werkgever die hier ook niet moeilijk over doet.

Mijn vraag aan jullie is? Werken jullie bij zo'n werkgever en zo ja welke is dit?
Online is het altijd moeilijk vinden hoe ze hier over denken. Vele werkgevers adverteren er niet mee namelijk terwijl ze het wel toestaan.

Alvast dank!

Beste antwoord (via Mickeydus op 01-04-2025 14:41)

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:59
Zelf als eens wat rond gezocht:

ABN AMRO:
https://www.werkenbijabna...AvWxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Maar ook andere grote bedrijven bieden dit aan.
Vaak wel binnen europa i.v.m. tijdzones en eventueel security.

[ Voor 9% gewijzigd door joke_name op 01-04-2025 13:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is je definitie van buitenland: Belgie, of Noord-Korea?

Als data engineer zal je al snel in aanraking komen met een boel persoonsgegevens. Ik zie wel vaker dat er zeker voor functies met veel toegang organisatorisch of ook technisch blokkades zijn voor werken met persoonsgegevens buiten Europa.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickeydus
Uiteraard geen Noord-Korea -_-
Zoals ik al in mijn openingspost vertel heb ik zelf ervaring met veel coulance vanuit werkgevers om dit toe te staan. Ik ben dus ook niet geinteresseerd in redenen waarom het niet zou kunnen, want ik weet dat er werkgevers zijn die het toestaan.

Om antwoord te geven op je vraag; Europa zou al mooi zijn. Maar ik heb persoonlijk ook al vanuit Gambia of Thailand mogen werken bij verschillende werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

F_J_K schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:11:
Wat is je definitie van buitenland: Belgie, of Noord-Korea?

Als data engineer zal je al snel in aanraking komen met een boel persoonsgegevens. Ik zie wel vaker dat er zeker voor functies met veel toegang organisatorisch of ook technisch blokkades zijn voor werken met persoonsgegevens buiten Europa.
Als een bank (wat vaak erg gereguleerd is) standaard beleid heeft om een tijd in het buitenland te werken (en er soms complete service/helpdesk afdelingen in het buitenland zitten), dan moeten veel meer bedrijven dit ook kunnen bieden.

Denk overigens dat je dit makkelijker bij grote bedrijven tegen komt (veel mensen, dus sneller mensen die al eens zoiets eerder hebben gevraagd/gedaan). Volgens mij is 30 werkdagen daarbij een normale termijn (ivm verzekeringen en premies enzo). Kleine bedrijven willen vaak dat ons kent ons gevoel, wat moeilijker gaat als mensen langer in het buitenland zitten.

Afhankelijk van werk en omstandigheden zou je man ook kunnen overwegen (tijdelijk) te gaan ZZP'en. Volgens mij is het daar wat makkelijker dan in loondienst, omdat de opdrachtgever zich anders te veel met uitvoering van werk zou gaan bemoeien waardoor het sneller als schijnzelfstandigheid word aangemerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gropah op 01-04-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostman
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-05 12:53

ghostman

dwarf

Enige manier om er achter te komen is door te vragen :) Werkgevers promoten er vaak niet mee omdat het voor hen alleen maar nadelen geeft (ze zouden officieel gezien sociale premies, etc moeten afdragen in het land waar je werkt).

Andere optie is natuurlijk freelancen, dan neem je dat probleem weg van de werkgever en wordt het jou probleem.

|~ Steam ~ Twitch ~ YouTube ~|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het was natuurlijk ook wat prikkelend als extremen benoemd ;)

Het kan hier, bij uitzondering. Met zowel een HR vraag als een info beveiliging / privacyvraag. Als er mensen zijn die dichterbij te vinden zijn dan gaat men daar voor.

Bij externe projectmatige opdrachten is het makkelijker. Maar dan dus zonder toegang tot persoonsgegevens of obv een verwerkersovereenkomst

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Gropah schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:39:
[...]
Als een bank (wat vaak erg gereguleerd is) standaard beleid heeft om een tijd in het buitenland te werken (en er soms complete service/helpdesk afdelingen in het buitenland zitten), dan moeten veel meer bedrijven dit ook kunnen bieden.
Ja en nee. Een bank doet amper tot niet aan bijzondere persoonsgegevens. En ik heb al tijden geen bank 'van binnen gezien' maar vermoed dat die ook niet toegang geven tot een betaalverkeer-database vanuit Gambia. Maar dat kan een gebrek aan mijn kennis zijn.
Denk overigens dat je dit makkelijker bij grote bedrijven tegen komt (veel mensen, dus sneller mensen die al eens zoiets eerder hebben gevraagd/gedaan).
Dat denk ik ook ja, ook omdat er simpelweg kantoren van henzelf of van dochters / zusjes zijn in andere landen. En ze hebben meer mogelijkheden qua beveiligingsmaatregelen / -mensen. En ook bij startups die niet over dit soort dingen willen nadenken maar gewoon willen knallen. Het was bij mijn vorige werkgever ook geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 01-04-2025 13:31 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:59
Zelf als eens wat rond gezocht:

ABN AMRO:
https://www.werkenbijabna...AvWxEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Maar ook andere grote bedrijven bieden dit aan.
Vaak wel binnen europa i.v.m. tijdzones en eventueel security.

[ Voor 9% gewijzigd door joke_name op 01-04-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickeydus
Gropah schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:39:
[...]

Dit zou ik dus zelf ook denken, en inderdaad de meeste grote bedrijven waar ik de laatste tijd voor gewerkt heb bieden dit inderdaad aan.
Maar ook net zo goed grote bedrijven die hier in principe geen logisch tegenargument voor kunnen noemen zeggen keihard Nee. Vandaag ook de vraag om insider informatie ;)
F_J_K schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:30:
[...]

Dat denk ik ook ja, ook omdat er simpelweg kantoren van henzelf of van dochters / zusjes zijn in andere landen. En ze hebben meer mogelijkheden qua beveiligingsmaatregelen / -mensen. En ook bij startups die niet over dit soort dingen willen nadenken maar gewoon willen knallen. Het was bij mijn vorige werkgever ook geen probleem.
En dan is natuurlijk nu mijn nieuwsgierigheid, wie was die vorige werkgever ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
(Message)Bird biedt dit aan, zolang je 80% van je tijd maar in de tijdzone van je team werkt.
Dus prima als jij als lid van een EU team in Bali wil werken, maar dan moet je dus wel je werktijden aanpassen.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Mickeydus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:07:
Hallo,

Ik heb momenteel een baan als Data engineer bij een mid-lance partij die mij de vrijheid gunt om af en toe remote in het buitenland te werken mits de klant dit prima vindt. Bijna elke klant heeft dit in de afgelopen paar jaar helemaal prima gevonden. Mijn man werkt ook als data engineer, echter het bedrijf waar hij werkt is daar heel erg star in en staat dit absoluut niet toe. Hierdoor hebben we eigenlijk nog steeds niet de vrijheid om te gaan en staan waar we willen.

Nu is hij stiekem wat aan het rondkijken naar een nieuwe baan, maar dan wil hij wel het liefst terecht komen bij een werkgever die hier ook niet moeilijk over doet.

Mijn vraag aan jullie is? Werken jullie bij zo'n werkgever en zo ja welke is dit?
Online is het altijd moeilijk vinden hoe ze hier over denken. Vele werkgevers adverteren er niet mee namelijk terwijl ze het wel toestaan.

Alvast dank!
Zoek op de termen "distributed working" of "remote working". Dit zijn veelal US-based bedrijven, maar daar kun je dus prima "remote" werken omdat dat de defacto manier van werken is. Bv bij een bedrijf als Gitlab wordt er wel rekening gehouden met je lokale cost of living in je salaris. Meer info als voorbeeld: https://handbook.gitlab.c.../working-while-traveling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Mickeydus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:49:
[...]
En dan is natuurlijk nu mijn nieuwsgierigheid, wie was die vorige werkgever ;)
Zeker van een modern data engineer zou je verwachten dat dat geen vraag is om publiekelijk te stellen/ antwoorden, ik wil niet mezelf doxxen;)

(Een die geen data engineers nodig heeft. En bij m’n huidige werkgever wel maar dan in NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mickeydus schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:49:
Dit zou ik dus zelf ook denken, en inderdaad de meeste grote bedrijven waar ik de laatste tijd voor gewerkt heb bieden dit inderdaad aan.
Maar ook net zo goed grote bedrijven die hier in principe geen logisch tegenargument voor kunnen noemen zeggen keihard Nee. Vandaag ook de vraag om insider informatie ;)
Echter, zij hoeven geen reden te geven waarom ze het niet willen. Jij moet in staat zijn om aan te geven waarom het voordelig (of niet nadelig) is voor de werkgever. Er zijn meer recente topics met vergelijkbare vragen geweest. Wat bied jouw vrijheid de werkgever, en waarom is het niet nadelig dat je niet of beperkt beschikbaar bent voor in-person besprekingen/trainingen etc?

Voorbeeld: Werk vanuit het buitenland, hoe werkt dat?

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 01-04-2025 17:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 16:38

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik mis de discussiewaarde en het doel van het topic, waardoor dit waarschijnlijk een opsomtopic wordt en dat willen we niet. Ik doe em op slot en TS kan zich melden via DM als ie toch verder wil.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.