• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:25
vlix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 15:30:
[...]

Het zal ook niet veel uitmaken, maar voor een AI is een paar seconden natuurlijk erg lang ;) .

[...]

Zie de eerdere posts hierboven. "entities_battery_consumption" en "entities_battery_production" hebben verwarrende namen, ze staan voor iets anders dan wat je zou denken:

[...]

Ze staan dus voor de totale input en output van je hybride omvormer aan de AC-kant.

[...]

Ja maar ik heb dus geen zonnepanelen op AC zitten, alleen op DC.

[...]
Ok, ben benieuwd of je het met die 2 nieuwe entiteiten en pv op dc de baseload in de plus gaat krijgen. Volgens mij had ik hier gelezen dat pv op dc niet meegeteld werdt en daardoor in de min blijft.

Mijn ouders hebben de pv ook op dc zitten en daar heb ik het zo ingesteld anders was baseload negatief.

maar het zou dus zo moeten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
      - name: AlphaESS Total Energy INV Output
        unique_id: AlphaESS_Total_Energy_INV_Output
        slave: !secret alphaess_modbus_slaveId
        address: 0x0502
        data_type: uint32
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        scan_interval: 60
        scale: 0.1
        precision: 1

- name: AlphaESS Total Energy INV Input
        unique_id: AlphaESS_Total_Energy_INV_Input
        slave: !secret alphaess_modbus_slaveId
        address: 0x0504
        data_type: uint32
        unit_of_measurement: kWh
        device_class: energy
        state_class: total_increasing
        scan_interval: 60
        scale: 0.1
        precision: 1
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
"entities_battery_consumption": [
  "sensor.alphaess_total_energy_inv_input"
],
"entities_battery_production": [
  "sensor.alphaess_total_energy_inv_output"
],
"entities_solar_production_ac": [],
"entities_solar_production_dc": [
  "sensor.alphaess_total_energy_from_pv"
]

[ Voor 41% gewijzigd door TheMystery op 09-08-2026 16:04 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:15
KC27 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 00:26:
[...]

"entities_battery_production": de sensor(en) die de afgifte van de omvormer aan de meterkast meten (dus zonder de pv die richting de dc-bus gaat).
naar aanleiding van wat @vlix schrijft
Begrijp ik nu goed dat DAO niet geschikt is voor off-grid geschikte hybride's met alle verbruikers achter de hybride en enkel alleen de hybride als enige verbruiker op de netaansluiting , zoals een eiland setup met Deye.

Als battery consumption & battery production bij een hybride niet de DC Batt in/out zijn maar de AC van de hybride naar de meterkast, dan zijn die met een volledig off-grid geschikte hybride setup gelijk aan de smartmeter.
(voor mijn set zal ik zelfs met node-red een hulp entitie switch moeten aanmaken want de default is off-grid)

Hoe wil je dan enige optimalisatie voor afname en teruglevering kunnen berekenen?

Van settings.md vermeld geen AC of DC
entities battery consumption
List of Home Assistant sensor entities measuring battery charging (consumption). Used for battery efficiency and cycling cost calculation.
entities battery production
List of Home Assistant sensor entities measuring battery discharging (production). Used for battery efficiency and round-trip calculation.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Domba schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:07:
[...]

naar aanleiding van wat @vlix schrijft
Begrijp ik nu goed dat DAO niet geschikt is voor off-grid geschikte hybride's met alle verbruikers achter de hybride en enkel alleen de hybride als enige verbruiker op de netaansluiting , zoals een eiland setup met Deye.

Als battery consumption & battery production bij een hybride niet de DC Batt in/out zijn maar de AC van de hybride naar de meterkast, dan zijn die met een volledig off-grid geschikte hybride setup gelijk aan de smartmeter.
(voor mijn set zal ik zelfs met node-red een hulp entitie switch moeten aanmaken want de default is off-grid)

Hoe wil je dan enige optimalisatie voor afname en teruglevering kunnen berekenen?

Van settings.md vermeld geen AC of DC

[...]
Ik ben het niet met je eens. Als je een hybride omvormer hebt zoals een Deye (maar het zou ook een Victron kunnen zijn) en je hebt aan de een kant een netaansluiting (al dan niet of soms actief) en aan de andere kant de afnemers van je woning dan kun je dat prima aansturen met DAO.
Je hebt alleen voor de volledigheid twee sensoren die het "verbruik" (=input richting omvormer )van je omvormer meten: een aan de net kant en een aan de huis/load kant. Als je zeker weet dat die altijd nul zijn kun je ze achterwege laten.
Je hebt ook twee sensoren die de productie (afgifte) van je omvormer meten: een die de output van je omvormer naar het net meer (bij jou de overschot die je bij tijd en wijle kwijt wil) en een die de afgifte van de omvormer aan je huis meet.
Je kunt dan DAO gebruiken om de inzet van je verbruikers (als je die wilt en kunt aansturen) te optimaliseren, het dumpen van je overschot te optimaliseren en als je tekort hebt - in de winter - je inkoop te optimaliseren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Domba
KC27 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 16:54:
[...]

Ik ben het niet met je eens. Als je een hybride omvormer hebt zoals een Deye (maar het zou ook een Victron kunnen zijn) en je hebt aan de een kant een netaansluiting (al dan niet of soms actief) en aan de andere kant de afnemers van je woning dan kun je dat prima aansturen met DAO.
Je hebt alleen voor de volledigheid twee sensoren die het "verbruik" (=input richting omvormer )van je omvormer meten: een aan de net kant en een aan de huis/load kant. Als je zeker weet dat die altijd nul zijn kun je ze achterwege laten.
Je hebt ook twee sensoren die de productie (afgifte) van je omvormer meten: een die de output van je omvormer naar het net meer (bij jou de overschot die je bij tijd en wijle kwijt wil) en een die de afgifte van de omvormer aan je huis meet.
Je kunt dan DAO gebruiken om de inzet van je verbruikers (als je die wilt en kunt aansturen) te optimaliseren, het dumpen van je overschot te optimaliseren en als je tekort hebt - in de winter - je inkoop te optimaliseren.
Wat bij deze benadering vergeet is dat je al wel inmiddels de dc-PV meting hebt geintegreert voor een hybride.
Als ook grid in en uit (overschot / teruglevering) meet maar nog niet de dc-hybride accu in/uit.

Wat volgens mij tot gevolg heeft dat je teruglevering vanuit accu en PV bij elkaar optelt, maar wat accu in/uit gaat deels mist.
Als ook dat de SOC net zo min klopt, die blijft dan stilstaan in de kwartieren als er geen PV opwek of teruglevering is, terwijl in werkelijkheid die wel daalt door de consumptie van de verbruikers achter de hybride vanuit de accu.
Verklaart ook de eerste optimalisatie runs ~1kWh accu IN en 72kWh accu UIT krijg voor een netto 28kWh beschikbaar accu-deel, waar ik nog geen touw aan vast kon knopen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Domba schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 17:24:
[...]

Wat bij deze benadering vergeet is dat je al wel inmiddels de dc-PV meting hebt geintegreert voor een hybride.
Als ook grid in en uit (overschot / teruglevering) meet maar nog niet de dc-hybride accu in/uit.

Wat volgens mij tot gevolg heeft dat je teruglevering vanuit accu en PV bij elkaar optelt, maar wat accu in/uit gaat deels mist.
Als ook dat de SOC net zo min klopt, die blijft dan stilstaan in de kwartieren als er geen PV opwek of teruglevering is, terwijl in werkelijkheid die wel daalt door de consumptie van de verbruikers achter de hybride vanuit de accu.
Verklaart ook de eerste optimalisatie runs ~1kWh accu IN en 72kWh accu UIT krijg voor een netto 28kWh beschikbaar accu-deel, waar ik nog geen touw aan vast kon knopen.
Nee hoor als je binnen je batterij-configuratie je pv_dc configureert neemt DAO die mee als invoeding op de dc-bar van je omvormer/accu.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• Domba
KC27 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Nee hoor als je binnen je batterij-configuratie je pv_dc configureert neemt DAO die mee als invoeding op de dc-bar van je omvormer/accu.
dc-PV heb ik uiteraard in battery deel, als even gekeken "tuinkamer" in Options-example
Ik stuur wel even PM voor zover ik ben.

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste