Advies monoblock warmtepomp installatie schema

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bobolijntje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-05 22:01
Graag ontvang ik advies over een monoblock warmtepomp die ik zelf wil gaan installeren. Ik heb al een heleboel informatie bij elkaar gesprokkeld, maar er resten mij nog een aantal vragen.

Installatie die ik aan wil leggen (schematisch):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q42oZaAHXuUfHkb0wx7OAEgn0X8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgwK6VguOVH2gh2AKlpwSTX3.jpg?f=fotoalbum_large

Extra info:

Ik ga wonen in een jaren 50 tussenwoning van 90m2 die binnen voorzetwanden krijgt, vloerisolatie (dikke laag schuimbeton) en dakisolatie (matig). Er is HR++ en wat oud dubbel glas aanwezig dat op termijn vervangen gaat worden.

Zoals jullie zien ben ik van plan om geen buffervat en geen expansievat te installeren. Ik ben van plan om een Panasonic J serie 5kw warmtepomp aan te schaffen. Voor 35m2 vloerverwarming en SWW vat (250L) denk ik dat dit voldoende zal zijn. Er komt een airco om eventueel bij te verwarmen op de eerste etage en op zolder (ook voor koeling in de zomer fijn). Ook ben ik van plan WTW toe te passen.

Vragen:

Ziet de installatie er goed uit? Mis ik dingen?

Daarnaast:

- Ik zal ongeveer 35m2 aan vloerverwarming leggen op de begane grondvloer. De hoeveelheid water in dit systeem is iets minder dan 40L, ik vraag me dan ook af of ik hierdoor toch een buffervat nodig ga hebben?

- Klopt het dat de thermostaat met een directe datalijn aan de WP verbonden kan worden? Zelfde geldt voor de temperatuursensor in de retourleiding? Dus twee "data" verbindingen? Moet ik ook een sensor plaatsen in de aanvoer?

- Verbind ik de driewegklep naar de vloerverwarming/SWW met de temperatuursensor in het boilervat? Geeft het boilervat dus aan wanneer er verwarming nodig is vanuit de warmtepomp?

- Heb ik geen extra pomp nodig bij de vloerverwarming? Kan de warmtepomp dit zelf af?

- Is het raadzaam om er toch een expansievat aan toe te voegen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-05 08:18
Ziet er vrij standaard en compleet uit. Je kan nog extraatjes als een desinfectiepomp of een simpel filter voor de boiler toevoegen. Overstort zit zo te zien ingebouwd in de wp, anders had dat ook nog gekund.

Ik heb écht m'n best gedaan maar ik kan nergens een minimaal systeem volume vinden. Bij mijn 6kW warmtepomp is dat i.c.m. een boilervat 0 liter voor verwarmen, en iets van 20 liter zonder boilervat. Ik zou er dus op durven wedden dat je geen buffervat nodig hebt en zou het zeker proberen zonder.

Het stukje met thermostaten en sensoren heb ik even overgeslagen. Dat zou gewoon allemaal in de handleiding moeten staan, maar het lijkt me sterk dat je in de leidingen sensoren moet gaan plaatsen. Doorgaans alleen een sensor in het boilervat.

Hoe je de driewegklep aansluit moet ook in de handleiding staan. In de buitenunit zit een hele klemmenstrook voor allerlei accessoires dus ik vermoed dat het daar ergens op moet.

Pomp is niet nodig. Zorg dat er genoeg flow door je vv kan (korte groepen).

Expansievat zit ingebouwd en is tot 150L op 7m voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 23:03
Ik schat in dat die 5 kW warmtepomp vrij groot is voor alleen 35m2 vloerverwarming. Misschien kun je de bovenverdieping ook meepakken. Dat hoeft geen vloerverwarming te zijn. Eventueel de bestaande radiatoren, buizen langs de plint, of wandverwarming op die voorzetwanden geeft ook al thermisch comfort voor slaapkamers en overloop. En geeft je meteen extra volume in het verwarmingscircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:13
25 liter per kw vermogen las/hoorde/zag ik... minimaal. Misschien kom je uit met 25 liter per kw minimaal vermogen van de wp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobolijntje
Ik heb een warmteverlies berekening gedaan en kwam daarbij uit op ongeveer 4.5kw. Als ik de bovenverdieping meepak dan wordt het aantal m2 een stuk groter (x2) en dan ben ik bang dat ik het in de winter niet meer warm krijg. Ik heb bewust gekozen voor 5kw omdat ik ook de SWW moet verwarmen en door de WTW zal er ook wel warme lucht naar de bovenverdieping gepompt worden.

Wat betreft het minimaal vermogen; dit betekend dat ik iets meer dan 100L minimaal in mijn systeem moet hebben? Daar kom ik zonder buffervat nooit aan?

@jordje wat bedoel je met 7m? Ik ga de warmtepomp in de tuin zetten, dus die zit dan iets over de 7 meter van de vloerverdelers af denk ik (inclusief stuk onder de woonkamer waar schuimbeton gestort gaat worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
@Bobolijntje 7 meter de hoogte in. Expansievat is daarop berekend, naast de uitzetting van het water.

Ik neem aan dat de warmteverlies berekening voor het hele huis is. De oppervlakte van de vloerverwarming maakt daarvoor niet uit. Het gaat erom dat je vloerverwarming voldoende energie kan afgeven, in jouw geval dus 4500/35 = 129 W/m². In de specs van je vloerverwarmingsysteem is te vinden of dit reëel is, maar ik vind het geen heel extreme waarde, als de buizen maar dik genoeg zijn en dicht genoeg op elkaar liggen.

Persoonlijk zou ik de bovenverdieping meepakken gewoon voor het comfort. Zo niet, dan zou ik alsnog geen buffervat plaatsen (even met de disclaimer dat je even goed op zoek moet naar de minimale inhoud van de warmtepomp). Die 25l/kW is best extreem volgens mij.

Nogmaals, mijn 6kW wp heeft in de meest ongunstige situatie 50 liter nodig. En die draait nu tijdelijk alleen de bovenverdieping op 40m² vloerverwarming met twee vingers in z'n neus. Zonder overmatig pendelen, maar dat is een kwestie van goed inregelen.

Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/npVIfizzyzJ7ca9RjdZ6BX8cny4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZU5tc9ucLXxFg0OtJ4e43KI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door jordje op 01-04-2025 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobolijntje
@jordje ik heb de berekening zojuist gedaan voor het hele huis. Warmteverlies is 4.8kw bij -8 graden. Daar komt nog 1.5kw bij voor de verwarming van de SWW boiler dus dan kom ik weer uit op 6.3kw benodigd oftewel een 7kw warmtepomp nodig. Als ik de bovenverdieping ook wil verwarmen.

Als je naar boven wil (radiatoren op de eerste verdieping) dan neem ik aan dat ik wél een extra pomp in het systeem moet zetten?

Daarnaast zit er ook een douche op de eerste verdieping en het boilervat zit beneden. Moet daar ook een pomp tussen of is de waterdruk voldoende in het boilervat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 23:03
Bobolijntje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:56:
@jordje ik heb de berekening zojuist gedaan voor het hele huis. Warmteverlies is 4.8kw bij -8 graden. Daar komt nog 1.5kw bij voor de verwarming van de SWW boiler dus dan kom ik weer uit op 6.3kw benodigd oftewel een 7kw warmtepomp nodig. Als ik de bovenverdieping ook wil verwarmen.

Als je naar boven wil (radiatoren op de eerste verdieping) dan neem ik aan dat ik wél een extra pomp in het systeem moet zetten?

Daarnaast zit er ook een douche op de eerste verdieping en het boilervat zit beneden. Moet daar ook een pomp tussen of is de waterdruk voldoende in het boilervat?
  • Die 7 kW is alleen nodig als je geen airco neemt. Als je die toch nodig hebt voor verkoeling in de zomer kun je het verwarmingsvermogen daarvan optellen bij dat van de warmtepomp en kun je dus met een 5 kW warmtepomp toe. De airco kun je dan gebruiken als het flink vriest, maar dat is niet zo vaak.
  • Een extra pomp zal niet nodig zijn. Je verdeelt de stroom gewoon over een aantal parallelle kringen. Er gaat wat minder flow door de vloer en een gedeelte naar boven.
  • Voor de waterdruk van de douche maakt de boiler geen verschil. Een boiler geeft minder stromingsweerstand dan de warmtewisselaar in een combiketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:13
jordje schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:36:
@Bobolijntje 7 meter de hoogte in. Expansievat is daarop berekend, naast de uitzetting van het water.

Ik neem aan dat de warmteverlies berekening voor het hele huis is. De oppervlakte van de vloerverwarming maakt daarvoor niet uit. Het gaat erom dat je vloerverwarming voldoende energie kan afgeven, in jouw geval dus 4500/35 = 129 W/m². In de specs van je vloerverwarmingsysteem is te vinden of dit reëel is, maar ik vind het geen heel extreme waarde, als de buizen maar dik genoeg zijn en dicht genoeg op elkaar liggen.

Persoonlijk zou ik de bovenverdieping meepakken gewoon voor het comfort. Zo niet, dan zou ik alsnog geen buffervat plaatsen (even met de disclaimer dat je even goed op zoek moet naar de minimale inhoud van de warmtepomp). Die 25l/kW is best extreem volgens mij.

Nogmaals, mijn 6kW wp heeft in de meest ongunstige situatie 50 liter nodig. En die draait nu tijdelijk alleen de bovenverdieping op 40m² vloerverwarming met twee vingers in z'n neus. Zonder overmatig pendelen, maar dat is een kwestie van goed inregelen.

Ter illustratie:
[Afbeelding]
Ik schreef 25 liter per kw minimaal vermogen van de wp. Jouw wp van 6 kw zal zo ik denk een minimaal vermogen output van 30 % van de 6 kw hebben. Dan is dat 1.8 tot 2 kw.. zeg 2 x 25 liter systeem inhoud...50 liter. Is ook heel weinig als je dat bedenkt.. Met hoeveel debiet werkt zo'n systeem.. per minuut ? T'is meteen weer terug..

[ Voor 3% gewijzigd door belmonde op 01-04-2025 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
belmonde schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:44:
[...]

Ik schreef 25 liter per kw minimaal vermogen van de wp. Jouw wp van 6 kw zal zo ik denk een minimaal vermogen output van 30 % hebben. Dan is dat 1.8 tot 2 kw.. zeg 2 x 25 liter systeem inhoud...50 liter. Wat ook in de tabel start..
Ah, ik las die eerste zin als minimaal 25 liter per kW. Maar gebaseerd op minimum vermogen lijkt het inderdaad wel een aannemelijke vuistregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobolijntje
@basfromasd dank voor het antwoord! Dan lijkt me 5kw prima.

Laatste vraag. Ik denk dat ik deze boilertank wil kopen: https://www.plumbingprodu...cylinder-2-coil-250l.html

Wat voor soort temperatuur sensor heb ik nodig en waar koop ik die? Ik bedoel hiermee de sensor die de temperatuur in het vat meet en doorgeeft aan de warmtepomp, die vervolgens de driewegklep aanstuurt als de temperatuur te laag wordt (of te hoog) van het SWW vat.
Pagina: 1