WP achter in de tuin, leidingen onder grond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-05 15:17
Hallo,

Ik ga mijn Haier 7kw vervangen voor een MHI 3.5kw.
Nou had de buurman last van de Haier, en ik wil het risico niet lopen dat hij last krijgt van de MHI.
Hij vind het "onrustig in huis" en hij zegt hem 14mtr verderop in de slaapkamer te horen brommen.

De Haier staat momenteel tegen de achtergevel dicht bij de erfgrens op van die grote rubberblokken.
Ik woon in een tussenwoning met 6mtr breed perceel. dus ik zal nooit buiten de 5mtr geloof ik komen voor beide buren.

Nou wil het zo zijn dat de buurman die er het verst vanaf zit er last van zegt te hebben, vriendelijk contact verder dus geen zorgen daarin. Maar dat zorgt er wel voor dat ik met het vervangen van de unit rekening willen houden met beide buren, want de buren waar hij strak tegen de erfgrens aanstaat zeggen geen echte overlast te ervaren. Máár toen ik daar even kwam luisteren schrok ik wel hoe luid/aanwezig de unit is. En zou de situatie omgedraaid zijn, ik daar niet mee akkoord zou gaan.. (wat u niet wil dat u geschied..)
Er zit een stevige betonpalen schutting tussen de percelen welke zij met een overkapping hebben afgewerkt 3mtr vanuit de gevel. En deze gebruiken als voortent van een camper/caravan het gehele jaar door. oneerbiedig noemen wij het het rookhol.

Onze achtertuin is 6mtr breed bij 11 meter diep.

Ik had het plan de MHI op maximale leidinglengte te zetten of zo goed als in elk geval.
Ik zit nu met de Haier 2meter hoog door de gevel. +/-2meter buiten horizontaal. en dan nog 4 a 5mtr binnen.
dus totaal 9mtr.
ik zou dus met 20mtr hem achterin de tuin kunnen zetten. Dat is technisch gezien met bijvullen geen enkel probleem lijkt mij?!

Ik zit alleen met het wegwerken van de leidingen, ik zat te denken ze in de standaarkabelgoot te doen, en deze vast te maken aan de basis van de betonnen onderkant van de schutting. (deze is volledig van de buren door onenigheid met de vorige bewoners) dus daar zou ik toestemming voor moeten vragen, en ik weet niet hoe makkelijk ik daar plugjes oid in krijg, en of iets van goede montagekit zou werken.
Of om de leidingen door 80mm rioolbuis te doen een stuk ingegraven, en deze dan af te dichten met of een 3d geprinte dop, of pur of stuk glaswol/renovatiewol (heb nog een stuk liggen van een kleine verbouwing) dit om eventeel regen en ongedierte buiten de buis te houden.

wat zouden jullie doen?

hoor graag opties of vergelijkbare situaties en de oplossingen aldaar.

Ik zit ook nog te denken of ik de plaatsing in huis kan veranderen maar ik denk dat hier eerst wel genoeg voer voor discussie of dergelijks is.

alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38
Die MHI is als het goed is al een stuk stiller dan je haier? Vaak hebben ze ook een stille modus. Is een ombouw met geluidsdempende panelen niet een makkelijkere oplossing?

20 meter is echt wel een eind, dat ga je denk ik niet redden met 1 stuk koper. Een soldering onder de grond, al dan niet in een mantel waar, vroeg of laat toch vocht en ellende bij komt... succes als je een lek hebt.
Maar misschien is het doom-denken, denk dat een installateur je duidelijk een goed antwoord kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
je hebt wel her en der 20mtr aan 1 stuk. maar dat is inderdaad wel een ding, mocht er ergens een lek zitten, ja kom er maar eens bij dan..

Ombouw word veelal afgeraden lees ik overal en voornamelijk hier op het forum. heb er zelf wel naar zitten kijken, met name voor het zicht niet eens de geluidsdempende werking.

de MHI zal inderdaad een heel stuk stiller zijn de Haier is echt een luide buitenunit.. , maar ja het is zon dure grap om dan later hem alsnog naar achter in de tuin te verplaatsen dat ik het liever in 1x goed doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:30
Ik monteer geen airco's maar herken wel dat de isolatie van die leidingen essentieel is.
Als dat nat wordt is dat een probleem. Niet alleen verlies van efficiëntie, mogelijk ook een probleem met de werking van het systeem, bv als het in de leidingen al condenseert/verdampt ipv in de daarvoor bedoelde wisselaars. En er is nog iets met olie in die systemen. (een bovengrondse maar laag gehangen goot heeft dit mogelijk ook)

Maar, onder de grond lijkt mij wel de meest robuuste oplossing. Vraag de distributeur of je installateur hoe je dit het beste kan doen. Dus ja, als je dat doet, hard pvc met afgesloten bovenkanten. Die rollen met leiding erin krijgen lijkt mij een uitdaging.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 29-03-2025 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
de isolatie is zeker heel belangrijk! hoe lager hoe kouder, vorst aan de grond is een ding, maar onder de grond is de temperatuur juist weer hoger, (hangt ervan af diep uiteindelijk).

het is niet dat ik hem volledig uit het zicht wil hebben, dat is niet de prioriteit, meer dat ik hem veilig wil hebben, dwz weg van de moestuin bijvoorbeeld. laag dus 20cm boven de grond langs de schutting zou zeker kunnen. en met een goede high tack montage kit zou ik het zonder boren kunnen doen, je zit dan met heel veel kabelgoot. onder de grond leek mij wel een "outside the box" oplossing misschien.

optie is dan inderdaad met hardpvc, welke je eventueel ook nog kan verlijmen. de leidingen erdoor krijgen is misschien nog een uitdaging, maar gezien ik de leidingen zelf getrokken heb in de huidige situatie zie ik dat wel goed komen.

ik heb de installatie zelf gedaan hier. het in bedrijfstellen heb ik laten doen uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ThomLeeuwarden schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 19:47:
optie is dan inderdaad met hardpvc, welke je eventueel ook nog kan verlijmen. de leidingen erdoor krijgen is misschien nog een uitdaging, maar gezien ik de leidingen zelf getrokken heb in de huidige situatie zie ik dat wel goed komen.
Als je niet de rol als een spiraal uit elkaar trekt, maar netjes afrolt hou je een keurig rechte buis over en dat spul is dusdanig stijf dat je het zo door die buis schuift.

Ik zou zeker voor de ondergrondse route gaan, maar ik zou het stuk onder de grond altijd uit 1 stuk (airco buis) maken, mocht je moeten koppelen kan dat gewoon prima waar de buis wel uit de grond is.
En als je de buis vult met een watervast (2 componenten) PUR schuim, dan is de leiding ook nog extra geisoleerd. Je kunt eenvoudig stukken van 1 meter pakken en die telkens vullen en dan de volgende koppelen.

Alternatief is zo'n voorgeïsoleerde (water)grondbuis pakken die ruim genoeg is om de koelleiding doorheen te doen. Echter de prijs van zo'n buis is dusdanig dat je beter zelf een middagje kunt prutsen met PVC en PUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:53
Monoblok warmtepomp neem ik aan.
Er zijn diverse merken met grondleidingen voor warmtepompen: Terrendis, Watss, Rehau, Nefit.
Voor een 3.5kw wp lijkt 25mm genoeg, maar ik zou in de grond alleen 32mm buizen nemen, kun je later nog de cv installatie uitbreiden met warmteopslag of een uitbouw van het huis e.d.

Begin niet met het zelf klooien van leidingen in pvc buizen, hulpstukken, PUR... vooral de 25/ 32mm buizen die niet mooi in het midden zitten van de pvc buis, daarbij PUR schuimt niet in een opgesloten ruimte.. zakt helemaal weer in, eigen ervaring hierbij met het 'purren' van een smalle hoge ruimte.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Op 1 meter diepte varieert de temperatuur tussen 4 en 17 °C.
Als je zo'n 20 meter de buis hierdoor heen trekt raak je zelfs met een geïsoleerde buis behoorlijk wat energie kwijt.

https://olino.org/blog/nl...everlies-in-buisisolatie/
Hier valt aan op te maken dat met een dT van 30°, 20 meter ongeïsoleerde buis een verlies heeft van +- 400W. Dus je je 3.5 kW warmtepomp levert nog maar 3kW warmte in winter. (Want COP is dan laag, met defrost cycles).
Voeg je 2 cm glaswol toe om de buis, dan neemt dit verlies af tot +-200W.

Gezien een warmtepomp gemaakt is om zuinig te werken, zou ik zelfs opteren voor een nog betere isolatie... Hou er wel rekening mee dat standaard geïsoleerde buis vaak een isolatiedikte van maar 1 cm heeft. (Ongeveer 300W verlies dus).

Nu kan je gebruikmaken van het tegenstroom principe (net als onze bloedvaten), waardoor je de beide buizen matig isoleert, tegen elkaar aan legt en dan daaromheen nog eens 2 cm isolatie... maar dan kom je aan 10 cm doorsnede! (Oke, ovaal, 10 x 7). Je verlies zakt dan naar minder dan 100W.

Natuurlijk, 1 meter diep maakt het nu ook weer niet zoveel uit of je 2x 3 cm of 1x 10 cm brede geul maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 30-03-2025 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 13:38
Wij hebben ook een split unit met 12 meter koper helemaal vanaf de zolder door koof, door de kruipruimte en naar buiten geleid. Stukje van binnen naar buiten met een pvc buis gedaan. Leiding alllemaal dubbel geïsoleerd. Dus eerste die witte armaflex die er standaard bij komt, dan nog een keer van die armaflex tubes en dat weer flink omwikkeld met pvc tape. Ja het is even martelen maar uiteindelijk te doen. Onze warmtepomp presteert gewoon conform de specs. Gemeten met een kamstrup en een externe kwh meter.

Als ik jouw verhaal zo lees heb je een makkelijkere route. Ik zou het geheel dus dubbel isoleren en dat dan vervolgens in een pvc pijp in de grond leggen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Wat ik lees is dat het dus mogelijk is, maar dat extra isolatie vanwege de lengte buiten wel aan te raden is.

Het gaat om een airco geen warmtepomp trouwens. volgens mij heeft een mod mijn topic titel aangepast?!

De route met buis is een optie dus dan ga ik dat eens even goed uitwerken. Maar ook kijken naar de isolatie hiervan. misschien vullen met IPS parels oid?! ipv de pur route, dat lijkt mij een betere keus misschien.

of zelf een dubbelwandige buis maken en die ruimte vullen met IPS parels.

Het gaat er uiteindelijk om dat ze goed beschermd liggen, aangezien ze in de tuin liggen wil ik niet dat er onverhoopt iets opvalt met tuinieren. of dat er een schep of hark tegen of op de leidingen komt.

bijkomend wil je niet de in de winter warme leidingen al hun warmte laten verliezen voor zij bij de binnenunit aankomen.

de leiding zal sowieso uit 1 stuk van binnen tot buitenunit zijn. plaatsing in de tuin is nog een punt van discussie met de wederhelft, en kan eventueel een paar meter minder zijn aangezien daar ook een terras is.
dus misschien dat met 15mtr ook kan, al is 20mtr leiding wel aan te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
natural colour schreef op zondag 30 maart 2025 @ 10:39:
daarbij PUR schuimt niet in een opgesloten ruimte.. zakt helemaal weer in, eigen ervaring hierbij met het 'purren' van een smalle hoge ruimte.
Had je 1 of 2 componenten PUR?

Er zijn tientallen soorten PUR, waarbij je goed moet kijken waardoor de uitharding & schuiming? plaats vindt.
Bij 2k PUR wordt het altijd hard, maar sommige (de meeste) PUR soorten hebben vocht nodig om te schuimen en om uit te harden hebben ze waarschijnlijk lucht/waterdamp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Ik zit met het idee om dmv 2 verschillende maten buis, zelf een geisoleerde buis te maken.

dus 125mm rioolbuis, en hierin een 80mm hwa buis te doen. dit dmv een 3d geprint centreerdop dit per 2 meter te vullen met EPS parels. dan heb 2.25cm rondom aan isolatie.

geen idee of dit zoden aan de dijk zet, maar dat is een optie waar ik nu mee zit te rekenen en te kijken of dat praktisch haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:43
TheGhostInc schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:16:
[...]
En als je de buis vult met een watervast (2 componenten) PUR schuim, dan is de leiding ook nog extra geisoleerd. Je kunt eenvoudig stukken van 1 meter pakken en die telkens vullen en dan de volgende koppelen.

Alternatief is zo'n voorgeïsoleerde (water)grondbuis pakken die ruim genoeg is om de koelleiding doorheen te doen. Echter de prijs van zo'n buis is dusdanig dat je beter zelf een middagje kunt prutsen met PVC en PUR.
Leuk bedacht, maar dit krijg je zelf niet goed voor elkaar. Is al eens getest door iemand hier op Tweakers, de PUR hardt in het midden niet goed uit omdat er geen lucht bij kan komen. Is ook lastig om de koelleidingen te centreren en rondom evenveel vulling te krijgen lijkt mij. Wordt een grote smeerboel denk ik :P

Voor wat het waard is: heb een MHI ZSX airco buitenunit tegen de erfgrens staan, ding is erg stil. Alleen met die 'treiterdagen' voor een WP (hoge luchtvochtigheid en dan rond 0°C waardoor hij gauw dichtvriest) heeft hij het wat zwaarder en maakt wat meer geluid (maar dat hoor je een meter opzij van de uitblaasopening ook al nauwelijks meer). Rest van het stookseizoen valt hij weg tegen het verkeersgeluid van de nabijgelegen weg. Koelen nog niet hoeven doen, maar gezien het minder grote temperatuurverschil binnen<>buiten dan met verwarmen verwacht ik niet dat hij dan veel lawaai gaat maken.

Koelleidingen heb ik door de kruipruimte gelegd, aan het plafond gehangen met montageband. Buitenunit staat op een grindbak, koelleidingen via een mantelbuis door de fundering naar de kruipruimte en in de woonkamer door de (kunststof) bodem van de meterkast heen weer omhoog. Achteraf gezien had ik de leidingen nog extra willen isoleren, want ze geven best nog wat warmte af. Als je ze in een leidinggoot over de gevel hebt lopen kan dat wel de moeite zijn om die vol te stoppen met isolatie.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2025 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
ThinkPad schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Voor wat het waard is: heb een MHI ZSX tegen de erfgrens staan, ding is erg stil. Alleen met die 'rotdagen' (hoge luchtvochtigheid en dan rond 0°C) heeft hij het wat zwaarder en maakt wat meer geluid (maar dat hoor je een meter opzij ook al nauwelijks meer). Rest van het stookseizoen valt hij weg tegen het verkeersgeluid van de nabijgelegen weg. Koelen nog niet hoeven doen, maar gezien het minder grote temperatuurverschil binnen<>buiten verwacht ik niet dat hij dan veel lawaai gaat maken.

Koelleidingen heb ik door de kruipruimte gelegd, aan het plafond gehangen met montagebeugel.
pur wordt het sowieso niet, echt een smerig spul eigenlijk, noodzakelijk kwaad als je het moet gebruiken IMO.

de zsx is wel een stuk duurder dan de ZS-W, die Hyperinverter maak dat zo'n groot verschil? de Haier buitenunit is wel echt luid te noemen. valt mij echt zwaar tegen is ook een vrij zwaar geluid.
waar de Haier nu staat is een prima plek, maar ik kan niet inschatten hoeveel herrie een MHI buitenunit maakt en of dat acceptabel is met waar hij nu staat, want dan zou ik de investering in een geisoleerde buis maken (150 euro) en extra lengte koelleiding naar een zsx versie kunnen verplaatsen...

heb jij de leidingen in de kruipruimte ook extra geisoleerd?

zoals eerder geschreven heb ik als voornaamste reden bescherming van de leidingen, dat er niks op kan vallen of een hark of schep onverhoopt tegenaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
ThomLeeuwarden schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:07:
Ik zit met het idee om dmv 2 verschillende maten buis, zelf een geisoleerde buis te maken.

dus 125mm rioolbuis, en hierin een 80mm hwa buis te doen. dit dmv een 3d geprint centreerdop dit per 2 meter te vullen met EPS parels. dan heb 2.25cm rondom aan isolatie.

geen idee of dit zoden aan de dijk zet, maar dat is een optie waar ik nu mee zit te rekenen en te kijken of dat praktisch haalbaar is.
Let wel op dat 2cm dikke isolatie met een binnendiameter van 2cm, 4 keer zo goed isoleert dan 2 cm dikke isolatie met een binnendiameter van 8 cm. Simpelweg omdat het oppervlak veel groter is.

Ik zou dus niet met een dubbelwandige buis werken, maar simpelweg een isolatieslang over de leiding heen schuiven. Zoiets als dit: https://www.heima24.de/in...mm-spenderbox-50-geg.html

Deze isolatie is waterdicht, mocht er toch water in de pvc buis komen. Meerdere stukken kun je eventueel lijmen met de bijpassende lijm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
zulk soort isolatie zit er ook al omheen natuurlijk, dus dan wou je dat over de standaard witte isolatie die om aircoleidingen heen zit?

de dubbelwandige buis was als extra isolatie niet om kaal koperen leidingen doorheen te doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:34
Hm, dat had ik wel in gedachten, maar eerlijk gezegd begin ik nu te twijfelen. Ik dacht dat die aircoleiding altijd hele dunne isolatie had, maar het is blijkbaar ook best dik te krijgen. Dan zal het wel niet meer passen in zulke buisisolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:26
Voordeel van dubbele isolatie - STEL je ramt een keer de spade iets te diep, dan voel je de eerste isolatie mee veren... dat je die kapot maakt is niet goed - maar het is niet direct een ramp en relatief eenvoudig te fixen.

wat je ook wel eens ziet is dat mensen er een rijtje stoeptegels / bakstenen boven leggen. Desnoods met de stenen in een kleurtje gespoten, zodat het opvalt als je ze uit de grond haalt.

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 30-03-2025 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:43
ThomLeeuwarden schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:28:
[...]
de zsx is wel een stuk duurder dan de ZS-W, die Hyperinverter maak dat zo'n groot verschil?
Ik woon in een rijtjeswoning dus het móest stil zijn, in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 las ik van andere gebruikers die ook in een rijtjeswoning wonen en vanwege beperkte afstand tot de buren ook naar tevredenheid voor een ZSX hebben gekozen. De binnenunit is ook wat futuristischer dan een ZS, dat maakt hem ook wel duurder denk ik (extra klep, bewegingssensor etc.)
De compressor hoor je eigenlijk niet, eigenlijk alleen de ventilator als je er recht voor staat (blaast bij mij van de buren af, mijn eigen tuin in). Alleen als ik hem maximaal op z'n staart trap dan staat hij wel flink te blazen, maar dat komt nooit voor.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
heb jij de leidingen in de kruipruimte ook extra geïsoleerd?
Nee, maar heb ze toen het koud was buiten en de airco flink stond te stoken wel eens bekeken met een warmtecamera en ze werden toch best wel warm (weet exacte temperatuur niet meer, maar meen iets van 30 graden wel) dus achteraf had het geen kwaad gekund. Airco draait nu alsnog behoorlijk zuinig, maar het is toch warmte/koude die je onderweg verliest.
zoals eerder geschreven heb ik als voornaamste reden bescherming van de leidingen, dat er niks op kan vallen of een hark of schep onverhoopt tegenaan komt.
Tegels eroverheen idd., wordt met hemelwaterafvoer ook wel gedaan. Maar als het in een ondergrondse leiding/mantelbuis zit dan steek je er ook niet zomaar doorheen met een schep.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 31-03-2025 10:47 ]

Pagina: 1