Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik heb een newmotion 11kw laadpaal. Deze is aangesloten op een 3p+n installatieautomaat. Ik zou graag handmatig willen kunnen wisselen tussen 1 fase laden, of 3 fasen laden. De software/laadpaal is niet instelbaar. Hij doet het wel prima met maar 1 fase aangesloten. Hij laadt dan met 3,6kw.

Mijn idee is nu om standaard op 1 fase te laden, en soms als het nodig is op 3 fasen. Kan ik de 3p+n automaat vervangen voor 3x een 1p+n? Of kan ik een 2p wisselschakelaar tussen de meterkast en de laadpaal plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:40
Met welk doel? Als je minder snel wil laden kan je dat niet via auto of laadpaal regelen? Mijn laadpaal staat ook lager qua vermogen, maar wel gewoon 3 fasen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Opperhoof schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:41:
Ik heb een newmotion 11kw laadpaal. Deze is aangesloten op een 3p+n installatieautomaat. Ik zou graag handmatig willen kunnen wisselen tussen 1 fase laden, of 3 fasen laden. De software/laadpaal is niet instelbaar. Hij doet het wel prima met maar 1 fase aangesloten. Hij laadt dan met 3,6kw.

Mijn idee is nu om standaard op 1 fase te laden, en soms als het nodig is op 3 fasen. Kan ik de 3p+n automaat vervangen voor 3x een 1p+n? Of kan ik een 2p wisselschakelaar tussen de meterkast en de laadpaal plaatsen?
Dat kan. Ik heb ook een NewMotion laadpaal en heb aan de afgaande kant van de 3P aardlekautomaat in de groepenkast een 2P ABB ON-OFF switch (E211-25-20) gezet waarmee L2 en L3 naar wens handmatig aan- en uitgeschakeld kunnen worden (onbelast).

https://new.abb.com/products/nl/2CCA703006R0001/e211-25-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
noo schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:42:
[...]

Dat kan. Ik heb ook een NewMotion laadpaal en heb aan de afgaande kant van de 3P aardlekautomaat in de groepenkast een 2P ABB ON-OFF switch (E211-25-20) gezet waarmee L2 en L3 naar wens handmatig aan- en uitgeschakeld kunnen worden (onbelast).

https://new.abb.com/products/nl/2CCA703006R0001/e211-25-20
Bedankt voor je bericht. Ik heb Eaton in mijn meterkast. Deze heeft volgens mij niet een goed equivalent van jouw ABB. Ik denk er daarom nu over om er een 2p hoofdschakelaar tussen te plaatsen. Volgens mij bereik ik daar hetzelfde mee.

https://www.elektramat.nl...elaar-2-polig-40a-276271/

[ Voor 5% gewijzigd door Opperhoof op 31-03-2025 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:57
@Opperhoof Ja die heeft eaton wel, maar die zijn daar hier niet voor bedoeld.
Die lastscheider is een oplossing. Let erop dat je de bestaande beveiligingen intact laat en deze niet apart per fase maakt, dat is niet de bedoeling bij 3-fase.

Geef wel goed aan waar deze lastscheider voor is. Zodat de volgende bewoners dit ook weten.
Pagina: 1