Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-06 13:54
Hoi allen,

Onlangs hebben wij zonnepanelen laten leggen. Zojuist hebben wij geprobeerd om de omvormer met internet te laten verbinden.

Met veel moeite is het gelukt om via het ip adres de wifi zichtbaar te krijgen in de Sems+ app. Ik heb handmatig opnieuw onze wifi in het portal gekoppeld. Alleen nu blijft het aangeven dat het verbonden is zonder internet.

Heeft iemand hier ervaring mee? Op dit gebied en ik echt een leek. De bekende filmpjes en handleidingen heb ik opgevolgd maar toch blijf ik vastlopen.

Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzChtd2-63lIxmQHV6R4w6h4SFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhaD4nckY2pPswX98zmkXHkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H_tfOI6Kr3Vao86ciDweLj7khg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vt3cmsUHcg6URUXEjzhW7YQS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBcD71-49H_4ldoeBTgbx3UdWjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FH3AjSz8B82LdPl9Suw6d8Tp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aKUFhwEcriKw01TXFY8JpvwLZaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LBedqmqE04WK7OTs7qznkSAu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:28

de Peer

under peer review

Jij bent met je telefoon direct verbonden met de Goodwe Wifi module. de Goodwe Wifi module is nu het access point (host) waarmee jij verbinding hebt gemaakt als client.
Wat je nu moet doen is de Wifi-instellingen invoeren op de Wifi module zodat hij als client zich gaat aanmelden bij jouw huis wifi-netwerk.

Je moet in je browser (op je telefoon) naar het IP adres (10.10.100.253) van de omvormer gaan, staat in de handleiding. En daar de wifi-instellingen invullen.

Zo deed ik het altijd

Mogelijk is het wel gelukt maar maak je een denkfout. Op het moment dat jij met je telefoon verbonden bent met de Goodwe wifi-module (zoals op screenshots hierboven), dan hebben jullie (jouw telefoon en de Goodwe wifi module) dus geen internet, wat jullie zijn beide niet verbonden met je thuis-netwerk. Pas als je die verbindingen weer verbreekt, kunnen zowel jouw telefoon als de Goodwe-wifi-module weer verbinding maken met jouw thuisnetwerk, en dan hebben jullie beide wel internet.

dus: verbreek de verbinding tussen jouw telefoon en de omvormer, en meld je telefoon weer aan op jouw thuisnetwerk.

[ Voor 73% gewijzigd door de Peer op 28-03-2025 10:44 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
Dank voor je reactie.

Helaas lukt het niet. Ik ben inmiddels gewoon weer via thuis wifi verbonden. Nu zie ik de solar wifi ook niet meer in de app staan.

De omvormer blijft knipperen. 2x snel en 1x langzaam.

Gek genoeg is hij kort verbonden geweest toen de installateur het aan het installeren was. Zelfde middag is de verbinding verbroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtKkbCrx7hvp60ETAFrATeD-i9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMOzIJQhmezwp4J5xvjlweFN.jpg?f=fotoalbum_large

Hier blijft hij op hangen.

[ Voor 36% gewijzigd door Fienn op 28-03-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:48
Mobiele data uitzetten. Dan de pagina opnieuw laden. Krijg je een waarschuwing over de beveiligde verbinding: negeren en klikken op doorgaan. Dan de setup wizard volgen en je wifi naam kiezen plus wachtwoord. Daarna zal binnen twee / drie minuten de omvormer verbonden zijn met internet. Dit zal nu niet meer lukken omdat het donker is, morgen nieuwe poging wagen.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
Eddie_ schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:48:
Mobiele data uitzetten. Dan de pagina opnieuw laden. Krijg je een waarschuwing over de beveiligde verbinding: negeren en klikken op doorgaan. Dan de setup wizard volgen en je wifi naam kiezen plus wachtwoord. Daarna zal binnen twee / drie minuten de omvormer verbonden zijn met internet. Dit zal nu niet meer lukken omdat het donker is, morgen nieuwe poging wagen.
Dank voor je antwoord.

Ik heb jouw instructie gevolgd. Helaas weer zonder resultaat. Ben inmiddels uren verder.

Sowieso ziet de omgeving er anders uit. Wellicht omdat ik Andrioid heb?

Ik heb mobiele netwerk uitgeschakeld. En vervolgens via 10.10.100.253 ingelogd en de wifi aangepast. Op het laatste moment blijft hij weer hangen op 'rebooting' waarna de wifi wordt uitgeschakeld en verder gebeurt er helaas helemaal niks. Hij blijft maar draaien. 😞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fienn Misschien kan je i.p.v. van de SEMS+ de standalone SolarGo app gebruiken?
SolarGo kan namelijk ook via de AP-modus met de WiFi-stick van de Goodwe omvormer verbinden
onafhankelijk van wel of geen Internetverbinding.

Via "Settings" -> "Communication Settings" -> "WLAN/LAN" kan je dan hopelijk de verbinding maken met het passende WiFi-netwerk. en via "WLAN Detection" ook checken.
Suc6

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 18:05
Ik heb hetzelfde probleem met de sems+, daarvoor heeft de normale sems app altijd gewerkt. Het is zondermeer baggersoftware. Heb bovenstaande suggesties ook al geprobeerd maar hij blijft bij mij als offline zichtbaar, terwijl het lampje op de omvormer groen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
dunklefaser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:11:
@Fienn Misschien kan je i.p.v. van de SEMS+ de standalone SolarGo app gebruiken?
SolarGo kan namelijk ook via de AP-modus met de WiFi-stick van de Goodwe omvormer verbinden
onafhankelijk van wel of geen Internetverbinding.

Via "Settings" -> "Communication Settings" -> "WLAN/LAN" kan je dan hopelijk de verbinding maken met het passende WiFi-netwerk. en via "WLAN Detection" ook checken.
Suc6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sl-aZurL26qr53WYF_M-L4kY04U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdxODAzfvgZxJB8xe7Z9gnKL.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas ook hier lukt het niet. Wat een drama!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Fienn
Het zou natuurlijk simpel daaraan kunnen liggen dat het WiFi-signaal voor de WiFi-stick regelmatig te zwak is.
Weet je misschien welke signaalsterkte de SolarGo app aangeeft?
Desnoods moet je een WiFi-versterker aka extra AP in de buurt van de omvormer plaatsen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fienn
dunklefaser schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:26:
@Fienn
Het zou natuurlijk simpel daaraan kunnen liggen dat het WiFi-signaal voor de WiFi-stick regelmatig te zwak is.
Weet je misschien welke signaalsterkte de SolarGo app aangeeft?
Desnoods moet je een WiFi-versterker aka extra AP in de buurt van de omvormer plaatsen.
46!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ik heb toevallig hetzelfde probleem gehad: heb een aantal keer de wifi goed ingesteld op de goodwe dongle conform de handleiding, maar uiteindelijk wilde hij nooit verbinden. Vandaag opnieuw geprobeerd op een speciaal wifi voor mijn IoT apparaten dat ik onlangs heb aangemaakt dat alleen op 2,4ghz werkt. En nu werkt het wel. Klein voorbehoud; ik heb tegelijkertijd ook nog een ander Access point neergezet (vervangen) dus dat kan er ook nog mee te maken hebben gehad - dat die net een wat beter signaal geeft.

Ik heb de app semsportal gebruikt hiervoor. Heb ook eens de app sems+ gedownload waar je volgens mij hetzelfde mee kan.

Update: hij verbind nu wel met wifi, maar in de app wordt niets herkend, dus ik krijg alsnog geen inzicht via Sems+. Ik zie de stick terug in mijn lijst met clients (daar heet hij HF-LPT230), dus wifi-verbinding werkt wel. Dus ik ben er ook nog niet helemaal uit. Lees wel veel problemen op internet over GoodWe wifi helaas...

[ Voor 20% gewijzigd door wouter12345 op 31-03-2025 16:18 . Reden: extra update info ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
jellybrah schreef op zondag 30 maart 2025 @ 11:30:
Ik heb hetzelfde probleem met de sems+, daarvoor heeft de normale sems app altijd gewerkt. Het is zondermeer baggersoftware. Heb bovenstaande suggesties ook al geprobeerd maar hij blijft bij mij als offline zichtbaar, terwijl het lampje op de omvormer groen is.
Je kan nog steeds gebruik maken van de SEMS portal. De SEMS+ kan daar prima gelijktijdig mee draaien. Voordeel van de SEMS+ is dat je daarmee ook je firmware kunt updaten, mits er een update is.

Ohja het groene lampje betekent dat je omvormer aan het produceren is. Oranje lampje: knippert 2 x :geen verbinding met wifi. Oranje lampje knippert 4 keer: verbinding met het huisnetwerk maar komt niet op internet. Oranje lampje brandt continue: omvormer is verbonden met de cloud en zou in je app zichtbaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Fienn schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:33:
[...]

Dank voor je antwoord.

Ik heb jouw instructie gevolgd. Helaas weer zonder resultaat. Ben inmiddels uren verder.

Sowieso ziet de omgeving er anders uit. Wellicht omdat ik Andrioid heb?

Ik heb mobiele netwerk uitgeschakeld. En vervolgens via 10.10.100.253 ingelogd en de wifi aangepast. Op het laatste moment blijft hij weer hangen op 'rebooting' waarna de wifi wordt uitgeschakeld en verder gebeurt er helaas helemaal niks. Hij blijft maar draaien. 😞
Ik werk ook met Android. Heb je al een andere browser geprobeerd? Firefox/Chrome etc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fienn
Even een update.

Sems+ en SolarGo geïnstalleerd en geprobeerd om de omvormer met wifi te verbinden. Helaas niet gelukt..

Gisteravond, als laatste poging, Sems geïnstalleerd. Ik heb in de app mijn WiFi en wachtwoord aangepast. Wederom geen wifi, maar het was inmiddels al donker.

Vanmorgen zag ik het oranje lampje branden ipv knipperen en inmiddels is hij verbonden en zichtbaar in de app. Gelukt!

Dank voor al het meedenken en jullie adviezen! Het heeft me aardig wat uren gekost. Voor de anderen waarbij het nog niet is gelukt: succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:56
Ik heb blijkbaar in deze periode om een of andere reden geen verbinding gehad met SEMS/Omvormer/Portal.
Ik mis alle gegevens vanaf 15 januari t/m 20 maart 2025 en vanaf 21 maart t/m 26 maart heb ik wel een grafiekje, maar geen vermogensgegevens.

Iemand nog enig idee of dit toch nog ergens terug te vinden is? En wat er aan de hand is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletje80
  • Laatst online: 06-06 22:12
Ik heb afgelopen week het volgende probleem gehad.
Kwam erachter dat mijn zonnepanelen niet meer ‘‘s ochtends automatisch aanspringen. In het display bleef “waiting” staan en ook in de Sems app.
Nu had ik met goodwe gebeld en deze vertelde mee de omvormer een update nodig had. Zouden ze voor me uitvoeren maar helaas.
Nu ben ik wat op internet gaan zoeken en kwam de solar go app tegen.
Via deze app kan ik de zonnepanelen wel opstarten, maar lijkt me toch niet de bedoeling dat ik dit dagelijks moet doen.
Daarnaast zijn ze er gisteren middag wederom uitgeklapt en moest ik hem weer via de app aanzetten.

Iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en/of die met hetzelfde probleem zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bulletje80 Dus de update van de omvormer (model/type?) is gelukt,
maar "het probleem" bestaat nog steeds?
Heb je dit al aan de servicedesk meegedeeld?
En wat bedoel je met met "uitklappen" en met "zonnepanelen opstarten"?
Kan je dit iets uitvoeriger beschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:10
Ik krijg mijn omvormer ook niet via wifi in de sems app, maar de wifi werkt wel. In home assistant zie ik de gegevens gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletje80
@dunklefaser update is niet uitgevoerd door goodwe. Want als dat gebeurd zou zijn moest status “waiting” weg zijn.
Vind het overigens wel vreemd dat je goodwe moet bellen voor een update. Zullen ze daar ook wel gillend gek worden als iedereen moet bellen voor een update. Lijkt me dat dit automatisch zou moeten gaan.

Met uitklappen bedoel ik dat ze stoppen met opwekken. Hier was de status “waiting” weer actief in het display.

Opstarten; via de app Solargo kan ik de zonnepanelen panelen wel opstarten/aanzetten zodat ze omvormer wel aanspringt.
Maar dit zou s’ ochtends vanzelf moeten gaan zodra het licht wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Bulletje80 op 01-06-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bulletje80 "GoodWe 3000D-NS blijft op "Waiting" mode staan"
Misschien vind je hier iets over de oorzaak en de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:09
Bij mij lukte het met een Android telefoon ook niet meteen. Probeer het eens met een iPhone.

En anders hier met een YouTube filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je je eigen WiFi AP toevallig ingesteld op channel 11? Dat wil nog wel eens fout gaan met sommige producten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletje80
Ik doe alles al met een iPhone.
Wifi is gewoon actief. Blauwe en groene lampje branden gewoon.
Daarnaast heeft het 2 jaar gewerkt en van de een op andere dag staat de omvormer op “waiting”

[ Voor 19% gewijzigd door Bulletje80 op 01-06-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bulletje80 Als je in het topic "GoodWe 3000D-NS blijft op "Waiting" mode staan" niets kan vinden
vrees ik dat je ook hier geen oplosser voor jouw probleem zal vinden.
Misschien dat een internet zoekopdracht of een KI-prompt helpt.
Probeer het volgende week nog een keer met de servicedesk.

P.S.: met @ + naam kan je ook op iemand specifiek reageren, verder kan je een posting eventueel quoten.

[ Voor 23% gewijzigd door dunklefaser op 01-06-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dat waiting verhaal ook gehad, na meermaals contact gehad te hebben is het uiteindelijk opgelost door een Firmware update. En die moest idd via GoodWe gedaan worden raar genoeg. En dan was dat ook nog bij een nieuwe omvormer.

Toevallig wel naar de spanning gekeken of deze hoog genoeg is om op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletje80
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRJqyX4FkkwshWMcQG7PKf46Yyk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pajx1gHiXIUbSrP224giRhFS.png?f=fotoalbum_large

Spanning is hoog genoeg. Kan hem gewoon aanzetten via de Solargo app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
De remote shutdown uitgezet via de app? Zit de doorverbinding er ook nog goed in ? Als die geen goed contact maakt blijft hij ook op waiting hangen. Anders ben ik bang dat je toch moet kijken voor die firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletje80
@Racer89 wat bedoel je met remote shutdown in de app.
Vandaag goodwe weer gebeld. Deze zeiden nu weer dat de landcode verkeerd stond. Stond op NL a maar moest NL b zijn.
Daarnaast hebben ze weer een update gedaan zeggen.
10 minuten nadat ik opgehangen had, lagen de zonnepanelen er weer uit. Morgen ochtend maar eens kijken of ze vanzelf opstarten of dat in dit zelf in gang moet zetten.
Anders maar weer eens goodwe bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Bulletje80 Er zit een soort beveiliging in de omvormer om deze met een schakelaar uit te zetten. Ze noemen deze functie remote schutdown volgens mij. Dit is een fysieke verbinding die je moet maken op de omvormer. Anders start deze niet op, echter kun je deze functie ook uitzetten in de SolarGO app. Dan is dat draadje niet meer nodig.

Ik heb dit toen getest, als deze verbinding open gezet wordt blijft hij ook op waiting staan. Wat betreft die landcode zeiden ze bij mij toen ook. Dat heeft toen allemaal niks geholpen. De enige oplossing was bij mij toen de Firmware update. Succes ermee morgen weer met de helpdesk.

[ Voor 3% gewijzigd door Racer89 op 02-06-2025 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulletje80
Probleem is opgelost. Na 4 medewerkers van goodwe te hebben gesproken.
Update, update , landcode aanpassen en uiteindelijk medewerker 4 wist wat het probleem was. Deze heeft de remote shutdown uitgeschakeld en vanmorgen startte mijn zonnepanelen weer uit zichzelf op.
Hopelijk blijft dit z.o.z.
Vind het overigens wel vreemd dat na 2 jaar en 3 maanden ineens dit issue naar voren komt en dat er een instelling ineens anders is in de omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bulletje80 Idd vreemd omdat je natuurlijk de toegangsgegevens (Wifi-wachtwoord) aangepast hebt
en niemand van buiten zich met de AP van de omvormer kon verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
@Bulletje80 heb je wel het standaard wachtwoord van de AP van Goodwe gewijzigd? Zo nee: gelijk doen. Anders kan iedereen die langs je huis loopt gewoon verbinding maken (mits het signaal zo ver komt natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Wellicht is de functie actief gezet n.a.v. een automatische firmware update. Deze functie is volgens de handleiding schijnbaar een verplichting in bepaalde EU landen.
Pagina: 1