GoodWe 3000D-NS blijft op waiting mode staan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-04-2023
Mijn vraag:
Sinds begin juni woon ik samen met mijn vriendin in een nieuw opgeleverd huurhuis met zonnepanelen. Deze zonnepanelen zijn aangesloten op een GoodWe inverter. Ik heb sinds 26 juni een verbinding met de app waardoor ik kan zien wat het oplevert. Tot mijn grote verbazing zag ik op zaterdag 30 juli rond een uur of twaalf ineens dat de omvormer status "wachten" had. Dit vond ik gek want de zon scheen wel volop, dus ik heb de handleiding geraadpleegd.

In de handleiding van de omvormer las ik dat het mogelijk aan de verbinding met het electriciteitsnet kon liggen, dus heb ik maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om de groep te testen. Wij hebben een aparte groep in onze meterkast voor de zonnepanelen, dus heb die uitgezet. Toen kreeg ik de melding "utility loss". Na een minuut wachten heb ik die weer aangezet en toen ging het systeem uitzichzelf de check opnieuw doen en ineens werd er weer overtollig energie geleverd naar het net.

Ik had gehoopt dat dit eenmalig was, maar helaas was dit van korte duur. Gisterochtend moesten mijn partner en ik beide vroeg weg en toen ik om 9 uur keek in de app was er weer hetzelfde probleem. Pas om 16 uur ging de omvormer weer energie leveren, nadat we dezelfde workaround hebben toegepast. Vanmorgen werd ik rond half 11 wakker en zag ik dat de omvormer weer op wachten stond. Dus maar weer zelfde manier toegepast. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Je moet toch op dit soort apparatuur kunnen bouwen?

Na wat rondgespit te hebben op Google en nadenken over waarom deze workaround werkt krijg ik het idee dat er mogelijk iets mis is met de elektriciteitskabels in het huis tussen de zonnepanelen en omvormer of tussen de omvormer en de meterkast. Omdat de omvormer wel aangaat verwacht ik eerder dat het om de kabels tussen de omvormer en meterkast gaat. Mijn vermoeden is nu dat daar iets mis is, of dat de netbeheerder teruglevering op deze manier blokkeert.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? De verhuurder kan nu niet worden ingeschakeld omdat het weekend is en hoe meer ik van te voren kan weten hoe beter

Relevante software en hardware die ik gebruik
- 8 zonnepanelen (400W)
- Goodwe inverter 3000D-NS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:35
Dit meen ik gisteren al ergens voorbij hebben zien komen, wacht ik zoek even.
Meen dat het iets met de software te maken had...

Tada.

Voor nu dus denk ik even de groep opnieuw uit en aanzetten en morgen GoodWe (denk ik) contacteren.

[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 07-08-2022 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:44

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn eerste gedachten was, wat is de netspanning dan? Maar antwoord van @Truus01 lijkt me ook een goede om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Toevallig heb ik gisteren een screenshot gemaakt van de gegevens in de app. Daar staan ook wat spanningsgegevens in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaBAxwMoOjsWpoSdAi9u7DXNR_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2hcL1pVrFRrilhc07Mdp3Rl.jpg?f=fotoalbum_large

Nu na het herstarten ziet het er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYCQkkIAfnrItbnFm4uk3HFs2m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OF4jwBYmpmTiVdNiYC7VuaT.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga even contact zoeken met de verhuurder en indien nodig met goodWe. Keep you updated :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:21
Hier sinds een paar weken hetzelfde probleem met een PV installatie die in februari is geplaatst. Twee weken geleden melding gemaakt bij de installateur, die hebben het doorgezet naar Goodwe. Hier hangt een 3600W omvormer.

En nee: het ligt niet aan de netspanning. Die varieert hier tussen de 226 (PV uit) en 237 Volt (bij maximale levering van PV vermogen) en blijft dus ruim onder de kritische grens van 253V.

Blijkbaar dus een structureel probleem bij Goodwe.

[ Voor 31% gewijzigd door Ivow85 op 07-08-2022 11:52 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 00:21
Hier hangt sinds 2018 een GW2500-NS en daar heb ik geen problemen mee. Ik gebruik een losse kWh-meter en eigen monitoring, dus niet de meegeleverde software, en zie 'gewoon' opwek. Dit probleem lijkt alleen voor te komen bij nieuw spul/firmware? Zie je op je (slimme) meter wel teruglevering? Wel belangrijk dat je geen grootverbruikers aan hebt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
@rupie99 nee op het moment dat die op wachten staat zie ik ook geen teruglevering, alleen maar levering van Eneco en met deze hoge stroomprijzen wil ik dat juist beperken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-07 09:02
Ik zie wat er mis is
Je hebt 2 strings van 4 panelen, de omvormer wil liefst meer dan 150 volt om op te kunnen starten en dat haal je lang niet altijd.

Oplossing 1: maak er 1 string van mits de panelen ongeveer dezelfde oriëntatie hebben of laat dit doen als je niet weet hoe dat moet.

Oplossing 2: leg er 1 of 2 panelen bij of laat dit doen.

Je probleem zit niet in je stroomkabel maar in een suffe installateur

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:13
@Lardman Kijk ik in een andere datasheet? 120V start, 150V voor full-load?

Maar 1 string is wel een beter idee ja... Mits ze ook hetzelfde liggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Even wat oorzaak:
Bij het opstarten belast de omvormer de string om te kijken of er genoeg energie aanwezig is om door te starten.
Bij dit belasten schiet de omvormer onder de grens van minimaal Voltage dus gaat de omvormer 60 seconden wachten en het nog een x proberen .
Software kan helpen, meer panelen per string is een veel betere oplossing

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Het ding is @Lardman dat de verhuurder dit heeft laten aanleggen en ik het dan niet aandurf om dat zelf te doen of een installateur het te laten doen zonder dat ik dit heb besproken met de verhuurder, ook omdat hier kosten aan verbonden zijn. Het dak is plat. Er staan 4 zonnepanelen in volgens mij in de oostelijke richting en 4 in de westelijke. Anders is het noord en zuid. Denk dat ze daarom gekozen hebben voor 2 strings.

De software kan wel 60 seconden wachten en het nog eens proberen maar die check doet ie dus niet na 60 seconden.

Ik zie dat de voltage nog steeds voor DC1 en 2 onder de 150 is maar nu doet ie het wel omdat ik de schakelaar in de meterkast omgehaald hebAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Z0qqJZML9Kr9z3-7yJF6CkE0ks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5nSXWUFIRAqqEuW18hpjUxX.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het dan toch een software issue kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Lardman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:35:
Ik zie wat er mis is
Je hebt 2 strings van 4 panelen, de omvormer wil liefst meer dan 150 volt om op te kunnen starten en dat haal je lang niet altijd.

Oplossing 1: maak er 1 string van mits de panelen ongeveer dezelfde oriëntatie hebben of laat dit doen als je niet weet hoe dat moet.

Oplossing 2: leg er 1 of 2 panelen bij of laat dit doen.

Je probleem zit niet in je stroomkabel maar in een suffe installateur
Hier zijn er 2 strings van 6 panelen en dat geeft hetzelfde probleem. Omvormer staat ongeveer 3/4e van de tijd dat er voldoende daglicht is op 'wachten'.
De DC spanning is momenteel 216 en 218V, maar toch is er vandaag 0,0kWh geproduceerd.

Sommige dage draait de boel een paar uur goed, soms staat de boel alleen maar te pendelen (aan/uit/aan/uit) en er zijn zelfs dagen met 0 opbrengst.

Ik wacht komende week nog even af, maar als er dan geen 'oplossing' is, ga ik er denk ik wel op aandringen dat ze de omvormer vervangen, eventueel tijdelijk totdat de huidige omvormer is gerepareerd. Met een grove schatting zijn we hier inmiddels al minstens 500Kwh misgelopen... :(

[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 07-08-2022 14:29 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Ivow85 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 14:23:
[...]

Sommige dage draait de boel een paar uur goed, soms staat de boel alleen maar te pendelen (aan/uit/aan/uit) en er zijn zelfs dagen met 0 opbrengst.
Ik heb eindelijk uitgevonden hoe de quote functie werkt 😉
Je had hetzelfde model toch? Want in dat geval ga ik ook niet zomaar vragen aan de verhuurder om het aan te laten passen. Ik heb zelf geen last van het aan uit pendelen, maar vervelend is dit wel.

[ Voor 13% gewijzigd door svhoogdalem1998 op 07-08-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Ik heb de GW3600D-NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Dan hebben we bijna hetzelfde model. Enige verschil is denk ik dat ik een limiet van 3KwH heb en jij 3,6KwH. Heb je al een ticket aangemaakt op het support platform van GoodWe? Ik heb dat namelijk wel gedaan inmiddels

[ Voor 12% gewijzigd door svhoogdalem1998 op 07-08-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:01
Volgens mij staat hier uitgelegd wat het probleem en de oplossing is: https://support.goodwe.co...rticles/xs-waiting-status

Gok dat die 'remote shutdown stekker' iets bij nieuwe modellen is. Want ik herken dit probleem niet bij de GW3600D-NS die hier thuis hangt.

Het lijkt er op dat Goodwe deze functie ook op afstand uit kan zetten zodat je er geen last meer van hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door Heronimo op 07-08-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
De omvormer heeft al geproduceerd, dus zal die connector er ook wel in hebben gezeten?

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-08-2022 16:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
AUijtdehaag schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 16:02:
De omvormer heeft al geproduceerd, dus zal die connector er ook wel in hebben gezeten?
Dat dus. Deze omvormer heeft het ruim een maand goed gedaan dus dat zou het probleem niet moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Heronimo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:59:
Volgens mij staat hier uitgelegd wat het probleem en de oplossing is: https://support.goodwe.co...rticles/xs-waiting-status

Gok dat die 'remote shutdown stekker' iets bij nieuwe modellen is. Want ik herken dit probleem niet bij de GW3600D-NS die hier thuis hangt.

Het lijkt er op dat Goodwe deze functie ook op afstand uit kan zetten zodat je er geen last meer van hebt.
Het gekke is dus dat dit artikel betrekking heeft op het XS model. Ik heb de 3000D-NS dus ik kan hier niet op bouwen. Ook heb ik die connector er gewoon in zitten en ziet die goed vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
svhoogdalem1998 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:34:
[...]

Dan hebben we bijna hetzelfde model. Enige verschil is denk ik dat ik een limiet van 3KwH heb en jij 3,6KwH. Heb je al een ticket aangemaakt op het support platform van GoodWe? Ik heb dat namelijk wel gedaan inmiddels
Als het goed is, heeft de installateur dat vorige week gedaan.

Ik ge zelf even kijken naar die link van @Heronimo

Edit: dat gaat idd over de XS en zou de oorzaak zijn als het probleem vanaf het begin al zou opgetreden. De omvormer heedt het hier ongeveer 4 maanden probleemloos gedaan.

[ Voor 15% gewijzigd door Ivow85 op 07-08-2022 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:01
Hmm, dan toch een ander probleem helaas. Zou de support even vragen om een firmware/software update. Hier draait hetzelfde type omvormer sinds begin dit jaar probleemloos. Dus zou me verbazen als het een hardware probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
@Ivow85 dat zou niet mogen gebeuren bij een D-NS.
Ticket maken bij Nederlandse goodwe support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Lardman schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 17:20:
@Ivow85 dat zou niet mogen gebeuren bij een D-NS.
Ticket maken bij Nederlandse goodwe support
Ik heb nu een ticket gemaakt in het Engels maar kreeg wel in de mail te zien dat die door team NL wordt behandeld. Krijg ik dan in Nederlands antwoord of in het Engels? Want uitleggen in Nederlands is zoveel makkelijker 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Ze spreken prima Nederlands, Engels en chinees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svhoogdalem1998
Vanmorgen toen ik wakker werd zag ik dat de omvormer weer op waiting stond. Dus heb nu ook maar even gebeld met het nummer uit Utrecht. Telefonisch wordt je naar Azië doorgestuurd geloof ik, want ik sprak met een Indiër 😂

Heb hem de hele situatie uitgelegd en heb een aantal stappen met hem doorlopen om te kijken wat er aan de hand was. Hij zag dat de firmware en software inmiddels bijna 1 jaar oud zijn. Hij heeft mijn ticket doorgezet naar de Nederlandse tak van het bedrijf om de software en firmware te updaten. Als ik deze week geen antwoord heb op mijn ticket dan moest ik maandag weer bellen zei ie.

Voor nu is het dus even afwachten of het probleem gaat oplossen, maar er lijkt een oplossing in zicht.

• Ivow85
Hier zojuist bericht gehad dat inmiddels een software-update is uitgevoerd door GoodWe, maar helaas heeft dat de problemen niet opgelost.

Nog altijd 0 opbrengst en de omvormer in wachtstand. Volgende stap is dat er dus toch iemand langs komt. Intussen test ik zelf even met maar één string aangesloten. Morgen alleen string 1, zaterdag alleen string 2. Als de installatie in één van die situaties wel inschakelt, dan zit er een fout in één van de strings. Levert deze test nog geen stroom op, dan zal er vermoedelijk toch iets met de hardware van de omvormer aan de hand zijn.

Intussen kost deze grap me al zeker €150 :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Vandaag is de omvormer vervangen voor een nieuwe. Nu lijkt alles weer te werken zoals het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:27

robertwebbe

Robert Webbe

Door min of meer hetzelfde probleem kwam ik in dit topic terrecht. Ik heb een GW3000-XS-11 geinstalleerd en die bleef ook op "Wachten" of "Waiting" staan. De oplossing was simpel, in de verpakking zit een connector met een draadje (deze connector kun je ook gebruiken voor RS-485 communicatie).

De oplossing was: DC en AC afschakelen, wachten tot het display uit is, plug met draadje insteken en alles weer aanzetten. Daarna start die op zoals het hoort en wordt er stroom teruggeleverd.

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evad
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16-06 07:36
Goedendag,

Hier hetzelfde probleem. Omvormer heeft het twee jaar prima gefunctioneerd . Nu het zonnetje weer langzaam begint te schijnen hoor ik continu getikt uit de omvormer. En wat blijkt; ook hier staat hij keer op keer op “wachten”.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhri45V2Sm1z0XSFIzvOKD_QUhY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mclps8O7P6H36pwzKGq4I93w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33
Evad schreef op zondag 28 januari 2024 @ 12:22:
Goedendag,

Hier hetzelfde probleem. Omvormer heeft het twee jaar prima gefunctioneerd . Nu het zonnetje weer langzaam begint te schijnen hoor ik continu getikt uit de omvormer. En wat blijkt; ook hier staat hij keer op keer op “wachten”.[Afbeelding]
Meer info aub
Type zonnepanelen, aantal, ligging
Type omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:46
svhoogdalem1998 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:31:
Vanmorgen toen ik wakker werd zag ik dat de omvormer weer op waiting stond. Dus heb nu ook maar even gebeld met het nummer uit Utrecht. Telefonisch wordt je naar Azië doorgestuurd geloof ik, want ik sprak met een Indiër 😂

Heb hem de hele situatie uitgelegd en heb een aantal stappen met hem doorlopen om te kijken wat er aan de hand was. Hij zag dat de firmware en software inmiddels bijna 1 jaar oud zijn. Hij heeft mijn ticket doorgezet naar de Nederlandse tak van het bedrijf om de software en firmware te updaten. Als ik deze week geen antwoord heb op mijn ticket dan moest ik maandag weer bellen zei ie.

Voor nu is het dus even afwachten of het probleem gaat oplossen, maar er lijkt een oplossing in zicht.
Is dit opgelost want ik heb nu zelfde probleem met de GoodWe 3600 en zo ja wat was de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:42
Dracula schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:54:
[...]

Is dit opgelost want ik heb nu zelfde probleem met de GoodWe 3600 en zo ja wat was de oplossing?
Sinds vandaag ook dit probleem met de GW3600D-NS

3900 WP O / 4100 WP W | Daikin 2mxm50n | Daikin FTXM 25 | Daikin FTXM 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:26

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

deurklinkje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Sinds vandaag ook dit probleem met de GW3600D-NS
Is je probleem inmiddels opgelost?

Hier hetzelfde met een nieuwe GW4200D-NS.
Goodwe UK (daar kwam ik terecht na bellen met het NL support nummer) zegt een nieuwe firmware te hebben geïnstalleerd. Het versienummer is echter onveranderd en het probleem is er nog.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Joepla schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:30:
[...]

Is je probleem inmiddels opgelost?

Hier hetzelfde met een nieuwe GW4200D-NS.
Goodwe UK (daar kwam ik terecht na bellen met het NL support nummer) zegt een nieuwe firmware te hebben geïnstalleerd. Het versienummer is echter onveranderd en het probleem is er nog.
Probleem is hier niet opgelost ben al tijd bezig met installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

deurklinkje schreef op maandag 28 april 2025 @ 08:05:
[...]
Probleem is hier niet opgelost ben al tijd bezig met installateur
Zes maanden is wel heel erg lang... Ik baalde al na 2 dagen en was het na een week behoorlijk zat.

Bij mij is het opgelost door de DC opstartspanning te verlagen naar 120V. Volgens de specs zou dit 80V zijn, maar is in de praktijk blijkbaar 150V. Moet nog wel over wat langere tijd kijken of het stabiel bijft gaan. Maar sofar so good.

Netjes en erg snel geholpen door Goodwe NL, die pakten het perfect op. Ze konden er online bij en zo de wijziging doen. Minutenkwestie.

Dit is volgens mij niet iets dat je installateur zelf kan instellen.
Al helemaal niet als ze al een half jaar geen oplossing hebben gevonden..
Vraag ze anders of ze met Goodwe support bellen, dan is het dezelfde dag nog opgelost, ervan uitgaande dat je hetzelfde probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Joepla schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:10:
[...]

Zes maanden is wel heel erg lang... Ik baalde al na 2 dagen en was het na een week behoorlijk zat.

Bij mij is het opgelost door de DC opstartspanning te verlagen naar 120V. Volgens de specs zou dit 80V zijn, maar is in de praktijk blijkbaar 150V. Moet nog wel over wat langere tijd kijken of het stabiel bijft gaan. Maar sofar so good.

Netjes en erg snel geholpen door Goodwe NL, die pakten het perfect op. Ze konden er online bij en zo de wijziging doen. Minutenkwestie.

Dit is volgens mij niet iets dat je installateur zelf kan instellen.
Al helemaal niet als ze al een half jaar geen oplossing hebben gevonden..
Vraag ze anders of ze met Goodwe support bellen, dan is het dezelfde dag nog opgelost, ervan uitgaande dat je hetzelfde probleem hebt.
Ik had zelf goodwe NL support gebeld en ik moest maar mailen. Maar als ik het goed begrijp heb jij gewoon goodwe NL gebeld ?

Rare is soms is er niets aan de hand en dan in eens dagen weer wel. Soms blijft ie alleen maar op wachten staan en zoals vanochtend springt ie wel gewoon aan.

[ Voor 7% gewijzigd door deurklinkje op 29-04-2025 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

deurklinkje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:13:
[...]
Ik had zelf goodwe NL support gebeld en ik moest maar mailen. Maar als ik het goed begrijp heb jij gewoon goodwe NL gebeld ?
Je probleem lijkt precies op wat ik zag: net iets te lage DC spanning. Hoeveel panelen staan er in serie?

Eindgebruikers komen in de UK terecht, waar ik op zich netjes te woord werd gestaan, maar toch niet echt verder kwam en uiteindelijk naar NL ben teruggestuurd. In NL kun je alleen als installateur terecht.

Denk dat het het handigst is om je installateur dit te laten oplossen & afhandelen, anders krijg je wellicht een discussie over wel/geen support met Goodwe en garantie-gedoe met je installateur.

Je hebt hem betaald om een werkende installatie af te leveren, een belletje door hem van max. 10 minuten en het is mogelijk opgelost.
Enige dat nodig is, is het s/n en hij moet online zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Joepla op 29-04-2025 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Joepla schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:18:
[...]

Je probleem lijkt precies op wat ik zag: net iets te lage DC spanning. Hoeveel panelen staan er in serie?

Eindgebruikers komen in de UK terecht, waar ik op zich netjes te woord werd gestaan, maar toch niet echt verder kwam en uiteindelijk naar NL ben teruggestuurd. In NL kun je alleen als installateur terecht.

Denk dat het het handigst is om je installateur dit te laten oplossen & afhandelen, anders krijg je wellicht een discussie over wel/geen support met Goodwe en garantie-gedoe met je installateur.

Je hebt hem betaald om een werkende installatie af te leveren, een belletje door hem van max. 10 minuten en het is mogelijk opgelost.
Enige dat nodig is, is het s/n en hij moet online zijn.
Ik heb 2 strings van 5 panelen.

Denk dat ik de installateur maar eens bel en ga vragen want ben er onderhand wel klaar mee.

Bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Team Welles

@deurklinkje welke panelen?
De PV spanning kan je aflezen op het display of op SEMS portal (als DC voltage). Blijkbaar moet je 150V aantikken.

Je hebt 2 strings; kijken ze dezelfde kant op?
Zo ja, dan is er een eenvoudige oplossing :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

deurklinkje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:41:
[...]

Ik heb 2 strings van 5 panelen.

Denk dat ik de installateur maar eens bel en ga vragen want ben er onderhand wel klaar mee.

Bedankt voor de info
Met 5 panelen zou je toch wel boven de 150V moeten komen…
Proton_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:21:
Als in: rond de 4 kWp aansluiten op MPPT1?
Lijkt me niet heel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Proton_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:21:
De PV spanning kan je aflezen op het display of op SEMS portal (als DC voltage). Blijkbaar moet je 150V aantikken.

410wp panelen 10 stuks dacht ik.

Vanochtend ging de omvormer wel netjes aan gisteren niet blijft ie staan op wachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpBkkLQBndn8gNiXyna4WKy83kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HugtMS86jlU3d2Ylo88ETrjF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 19:32

BCC

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn ouders 12 panelen 230Wp GoodWe GW3000-xs - hij gaat nu de zon schijnt wel eerder aan dus het is echt het opstarten wat raar is. 1 string

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Heronimo schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:59:

Die stekker zat er bij mij niet bij helaas - weet iemand welke gaatjes gebrugt moeten worden of waar ik die kan bestellen?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Team Welles

deurklinkje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:13:
[...]

410wp panelen 10 stuks dacht ik.

Vanochtend ging de omvormer wel netjes aan gisteren niet blijft ie staan op wachten.

[Afbeelding]
De twee strings kijken dus een andere kant op en spanning is in bedrijf boven de 150V waardoor dat niet het probleem is en strings combineren niet de oplossing.

Slecht contact in de remote shutdown stekker zou misschien kunnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

BCC schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:19:
[...]

Die stekker zat er bij mij niet bij helaas - weet iemand welke gaatjes gebrugt moeten worden of waar ik die kan bestellen?
Als de installatie af en toe wel opstart, heeft het niets met deze stekker te maken. Als die verbinding er niet in zit, doet hij het gewoon NOOIT.

Vreemd is wel dat de XS-serie zo'n verbinding (/stekker) nodig heeft, zo ook mijn GW2500-XS (dat is niet de inverter met de opstartproblemen waarover het hier gaat - deze doet het met 6 panelen perfect).
Proton_ schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:41:
[...]

De twee strings kijken dus een andere kant op en spanning is in bedrijf boven de 150V waardoor dat niet het probleem is en strings combineren niet de oplossing.

Slecht contact in de remote shutdown stekker zou misschien kunnen.
Op een zonnige dag start hij wel op. Kan toeval zijn, maar ik zet voor nu in op een te lage DC spanning. Aangezien dat met 1 telefoontje aan te passen is, zou ik dat als eerste proberen.
Daarnaast heeft dit type geen externe remote shutdown, althans standaard niet naar buiten uitgevoerd.

[ Voor 54% gewijzigd door Joepla op 29-04-2025 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deurklinkje
Joepla schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:06:
[...]

Als de installatie af en toe wel opstart, heeft het niets met deze stekker te maken. Als die verbinding er niet in zit, doet hij het gewoon NOOIT.

Vreemd is wel dat de XS-serie zo'n verbinding (/stekker) nodig heeft, zo ook mijn GW2500-XS (dat is niet de inverter met de opstartproblemen waarover het hier gaat - deze doet het met 6 panelen perfect).

[...]

Op een zonnige dag start hij wel op. Kan toeval zijn, maar ik zet voor nu in op een te lage DC spanning. Aangezien dat met 1 telefoontje aan te passen is, zou ik dat als eerste proberen.
Daarnaast heeft dit type geen externe remote shutdown, althans standaard niet naar buiten uitgevoerd.
Ik ga het gewoon door geven.

Naja zonnige dag maakt niet uit zelfs dan kan het zijn dat hij niet aan gaat, of ik moet hem aan en uit zetten dan gaat ie wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

deurklinkje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:20:
[...]

Ik ga het gewoon door geven.
Ik ken de details natuurlijk niet, maar je bent extreem geduldig geweest naar je installateur toe, naar mijn mening.
Naja zonnige dag maakt niet uit zelfs dan kan het zijn dat hij niet aan gaat, of ik moet hem aan en uit zetten dan gaat ie wel aan.
En dat wijst dan weer juist niet op een mogelijk issue met een shutdown-stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

[...]

Ik heb de verbinding er niet in en hij doet het SOMS.
Ja.
Wat bedoel je daar mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

BCC schreef op woensdag 30 april 2025 @ 13:13:
[...]
Wat bedoel je daar mee?
Zie het hele verhaal hierboven. Goodwe heeft m’n DC opstartspanning remote verlaagt en het lijkt de oplossing voor mij.

Iedere installateur kan dit vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Joepla schreef op woensdag 30 april 2025 @ 14:13:
[...]

Zie het hele verhaal hierboven. Goodwe heeft m’n DC opstartspanning remote verlaagt en het lijkt de oplossing voor mij.

Iedere installateur kan dit vragen.
Ah check - dit is zelf ook eenvoudig te doen in de admin settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

BCC schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:14:
[...]

Ah check - dit is zelf ook eenvoudig te doen in de admin settings.
O echt?
Zou je daar eens een screenshot van willen posten? Heb gezocht maar niet kunnen vinden. Zou erg fijn zijn als je dit zelf in de hand hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Helaas moet ik mij ook melden met dit probleem, op een van onze twee omvormers staat ‘waiting’, maar er is wel opbrengst. De andere heeft ook opbrengst, maar die is wel groen.

Gaat over een omvormer met 8 panelen. Iemand een idee of toch even bellen met ze?

Edit: nu grijs, denk dat hij net uit was. Morgen maar eens kijken wat de status is.

[ Voor 14% gewijzigd door THE_BASE op 14-05-2025 22:45 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla

Joepla

Mocht iemand op zoek zijn naar firmware V1.1.3.14 voor het wifi stickje: Github

Geen changelog helaas, heb het idee dat eea wat stabieler werkt.
Blijft bijzonder dat het praktisch onmogelijk is om nieuwe firmware te vinden voor zowel de inverter als de remote monitoring…

[ Voor 22% gewijzigd door Joepla op 18-05-2025 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alxbse
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-06 22:23
Ik heb hetzelfde probleem met een nieuwe Goodwe GW1000-XS-30. Die omvormer heeft onderaan echter een ander type "communication port". Online vind ik informatie over "Remote Shutdown stekkers" maar de voorbeelden zouden niet passen op de poort van deze omvormer.

Ik wil daarom graag even mijn oplossing delen. Op het toestel zelf kan je bij parameters het land selecteren (bv. "Belgie" of "Nederland"). Pas zodra je het land instelt, begint de omvormer te werken en verdwijnt "Waiting".

Navigatie door menu:

- kort duwen : volgende
- lang duwen: bevestigen

Ik vermoed dat je dit ook kan doen via de app maar heb zelf nog geen Wifi/Lan module aangeschaft.
Pagina: 1