Amazon Alexa of Google Home

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-05 16:22
Ik merk dat ik het erg lastig vind om een keuze te maken voor Amazon Alexa of Google Home. Heb me de afgelopen dagen enorm verdiept in beide systemen, maar zie nu door de bomen het bos niet meer. Ze lijken beiden prima om mee te beginnen.

Voor mij is de wereld nieuw, en wil één van de twee aanschaffen om mee te spelen. Mijn automatiseren / slimmer maken van mijn huis staat nog in de kinderschoenen.

Wat heb ik?
- LG OLED TV
- Daikin Airco
- Bosch thermostaat Easy Control
- zonneschermen via Somfy
- hue lampen
- ledstrips
- nas
- playstation

Uiteraard kan dit nog uitgebreid gaan worden in de toekomst, maar ik wil beginnen met het automatiseren en slimmer maken met bovenstaande apparaten.
Op dit moment zijn (bijna) al deze apparaten middels verschillende apps te bedienen (en dus slim, toch?).
Ik zoek nu iets om dit dus allemaal spraakgestuurd te kunnen aansturen, maar waar de kids ook gewoon leuke dingen tegen kunnen zeggen, muziek via spotify kan afspelen etc. Bruikbaarheid moet dus opzich wel goed zijn en niet te ingewikkeld.

Waar doe ik goed aan? Alexa of Google Home?
In een later stadium zou ik het ook nog kunnen koppelen aan bijv. homey om echt te automatiseren. Maar zover ben ik nog niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Goofyduck384 op 26-03-2025 17:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AapBart
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Google Home Mini's staan op marktplaats voor 25 euro, haal ergens zo'n ding op en probeer het.
Vind je het niks en staat de app tegen, dan ga je naar Apple. Ligt er wellicht ook aan wat voor telefoon je hebt, een iphone of android met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
Ik heb ze beiden in huis gehad. Uiteindelijk heeft Google gewonnen, die sprak Nederlands en heeft handige hubs met schermpje.

Geen idee of Alexa inmiddels al Nederlands spreekt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Alexa spreekt Nederlands maar dan doen enkele apparaten hier het weer niet meer... Dat account staat dus verplicht op UK, wat weer als gevolg heeft dat op de fireTV geen hbo/skyshowtime te zetten is |:(

Ik zou Google aanraden ivm taal en die "geoblocks", tenzij je eufy (of ring natuurlijk) deurbel hebt, dan is alexa veel handiger.

Koop iig beter geen "Nederlandse" alexa, gewoon op de Duitse Amazon bestellen en dan ophalen of via huifkar laten thuisbezorgen, heb je veel meer model keuze en is (flink) goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
FredvZ schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:07:
Ik heb ze beiden in huis gehad. Uiteindelijk heeft Google gewonnen, die sprak Nederlands en heeft handige hubs met schermpje.

Geen idee of Alexa inmiddels al Nederlands spreekt.
Alexa had al veel eerder schermpjes dan Google hoor, heb ze hier al jaren staan.

Ik heb nu nog steeds beide in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:45
dragon2 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 20:12:
Alexa had al veel eerder schermpjes dan Google hoor, heb ze hier al jaren staan.
Dat is totaal langs mij heen gegaan :$

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Mocht je rekening houden met privacy: Alexa gaat binnenkort alle gesprekken doorsturen ter leering ende vermaeck voor Amazon. Ze gaan hun AI er mee trainen. Of je heel blij moet zijn met een 24/7 afluisterapparaat aan jou.

Mocht je met automatiseren beginnen: Kijk eens naar Home Assistant als basis met daarop de Voice PE. Met Home Assistant heb je nog meer mogelijkheden dan wat Google of Alexa je kan bieden. Bekijk ook eens de demo die ze online hebben staan: https://demo.home-assistant.io/#/lovelace/home

Voor verdere mogelijkheden check dit topic eens: Home Assistant - Show je setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:04

Dennis1812

Amateur prutser

Google is het goedkoopste aan te komen. De standaard Google mini speaker kreeg je echt overal bij en waren een appel en een ei destijds. Heb er ook nog meerdere liggen die inmiddels vervangen zijn voor Google speakers voor beter geluid of gewoon onnodig geworden zijn in die ruimte.

Als je er 1 wil om Google uit te proberen mag je best een DM doen. Verzendkosten zullen de grootste kosten zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik denk dat ik dan voor nu over ga op een Google speaker, voor in de woonkamer.
Die kan ik dan altijd aanvullen met mini’s in andere kamers als dat nodig is.
Eerst dit maar eens uitproberen. Alleen even nadenken of een schermpje erbij een meerwaarde gaat bieden. Ik heb nog geen ring deurbel, en heb al een ander scherm / fotolijst om de foto’s op mijn Nas te kunnen tonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:56

MsG

Forumzwerver

Ik zou juist beginnen om de Google Home te koppelen met jouw homey. Dan is de Google Home gewoon een interface naar je bestaande homey inrichting. Zo heb ik het met Google Home icm Home Assistant.

Als je dat niet doet heb je straks allerlei logica en routines in Google, en weer een deel in Homey bijvoorbeeld. Sowieso vond ik als basis de Google Home erg beperkt, vele apparaattypen werden of worden nog niet ondersteund. Maar als spraakingang voor mijn home assistant is het ideaal.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik heb nu de Google Home speaker plus de Homey aangeschaft. We gaan daar maar eens mee spelen.
Pagina: 1