Onderverdeler plaatsen, klopt mijn gedachte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 16-05 14:36
Ik wil graag een onderverdeler plaatsen in mijn woning, de last op deze onderverdeler wordt een airco unit, verlichting, stopcontacten voor enkele huishoudelijke apparaten (geen groot verbruikers).

Hiervoor was ik het volgende van plan:
In mijn woning zit 3x25A als hoofdaansluiting.
In de hoofdgroepenkast wil ik een 3Fase aardlekautomaat plaatsen van 20A 30mA, vervolgens met 5x4mm2 naar de verdeler gaan.
In de verdeler plaats ik een hoofdschakelaar op deze aanvoerende kabel (40A, puur ter afschakeling)
Vervolgens plaats in ik de verdeler 16A 30mA aardlekautomaten om de 3 fasen in een aantal losse groepen te verdelen.

Klopt mijn bovenstaande gedachte, of gaat dit problemen opleveren met bijv. selectiviteit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Waarom ga je 2x aardlek achter elkaar zetten? Die 20A automaat is er om je 4mm2 kabel te beschermen, meer niet. Vervolgens heb je de aardlek in je verdeelkast om daar tegen lekstromen te beschermen.

Naar mijn idee kan je dus prima een 3+1P 20A automaat plaatsen en pas in je onderverdeler de aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
16A is technisch gezien niet selectief t.o.v. 20A dus het kan zijn dat die 20A zekering eerder klapt dan de 16A's.

Zie ook Selectiviteit bij onderverdelers

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:09

AlphaRomeo

FP PowerMod
Snow_King schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 11:22:
Waarom ga je 2x aardlek achter elkaar zetten? Die 20A automaat is er om je 4mm2 kabel te beschermen, meer niet. Vervolgens heb je de aardlek in je verdeelkast om daar tegen lekstromen te beschermen.

Naar mijn idee kan je dus prima een 3+1P 20A automaat plaatsen en pas in je onderverdeler de aardlek.
Je wilt die kabel naar de onderverdeler toch ook beschermen tegen aardlek? Of eigenlijk iedereen die in de buurt van die kabel kan komen. Dat zou ook met een 300mA aarlek mogen denk ik, dan heb je je selectiviteit terug. 16A tov 20A is trouwens officieel nog steeds niet selectief, dus ik zou een C20 overwegen in de hoofdkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
selectiviteit zegt niets, waar het om gaat is de 80% regel.

Inhoudelijk mag een groep niet meer dan 80% continu belast worden, dit loopt dus op in de groep zelf.

16A op 20A kan prima, de spanning kan immers nooit hoger oplopen dan 16A.

Kijk naar de max belasting die de airco buitenunit geeft, en stem daarboven je groep op af. Dus geeft de airco + de rest max 8A, dan zit je met 16A prima. Doet de airco + de rest ruim 14A dan moet je afzekeren op 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Laatst online: 13:55

Snow_King

Konijn is stoer!

AlphaRomeo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:34:
[...]

Je wilt die kabel naar de onderverdeler toch ook beschermen tegen aardlek? Of eigenlijk iedereen die in de buurt van die kabel kan komen. Dat zou ook met een 300mA aarlek mogen denk ik, dan heb je je selectiviteit terug. 16A tov 20A is trouwens officieel nog steeds niet selectief, dus ik zou een C20 overwegen in de hoofdkast.
Ja, zeker kan je 300mA gebruiken en daar achter weer 30mA. Maar moet je een kabel perse tegen een kleine lekstroom zekeren? Ik weet het niet. Bij laadpalen zit de aardlek vaak ook in de laadpaal en niet in de meterkast binnen.
RobertV70 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:56:
selectiviteit zegt niets, waar het om gaat is de 80% regel.

Inhoudelijk mag een groep niet meer dan 80% continu belast worden, dit loopt dus op in de groep zelf.

16A op 20A kan prima, de spanning kan immers nooit hoger oplopen dan 16A.

Kijk naar de max belasting die de airco buitenunit geeft, en stem daarboven je groep op af. Dus geeft de airco + de rest max 8A, dan zit je met 16A prima. Doet de airco + de rest ruim 14A dan moet je afzekeren op 20A.
spanning? Ik denk dat je stroom bedoeld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Snow_King schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:00:
[...]
Ja, zeker kan je 300mA gebruiken en daar achter weer 30mA. Maar moet je een kabel perse tegen een kleine lekstroom zekeren?
Als die lekstroom door je lichaam gaat is dat wel prettig. ;)
Zonder gein, ik ben wel fan van aardlekschakelaars, en ze kosten tegenwoordig bijna niets meer dan een gewone automaat. Dus ik zou het zelf zeker doen. Of het voor TS ook opportuun is laat ik aan hem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Snow_King schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:00:
[...]

[...]

spanning? Ik denk dat je stroom bedoeld ;-)
Ja klopt, excuus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-05 20:07
Een distributiegroep (de voorzekering) mag met alleen een automaat beschermd worden mits de kabel erachter tegen de bijbehorende kortsluitstromen kan. Vaak wordt er gekozen voor een alamat met 300mA. Ligt beetje aan de electricien die je treft waar zijn / haar voorkeur naar uit gaat. Met alamat zit je qua veiligheid altijd goed.

Als je een C20, 300mA alamat in de hoofdverdeler plaatst en vervolgens B16,30mA als afgaande groepen, dan zit je sowieso goed.

Selectiviteit is erg lastig zo niet onmogelijk met automaten en een 3x25A netaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertsjuhn
Dank voor jullie inzichten, ik ga:
Een C20 300mA alamat in de hoofdverdeler zetten
Een 40A hoofdgroep in de verdeler als afsluiter plaatsen
En vervolgens B16 30mA alamat gebruiken om groepen mee te vormen.

Nu eerst het kabeltraject voorbereiden, lengte bepalen van de kabel, en dan een bestelling maken om het spul in huis te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:28

Jan2023

KISS

Wat is het nut van een onderverdeler , wat versta je daar eigenlijk onder ? als je slechts een airco wat verlichting en enkele wandkontaktdozen gaat aansluiten.
Dat verdeel je toch gewoon over je huidige groepenkast .

Lijkt mij meer een hobby projekt wat je nu wil doen .

[ Voor 17% gewijzigd door Jan2023 op 26-03-2025 18:02 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Jan2023 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 17:57:
Wat is het nut van een onderverdeler , wat versta je daar eigenlijk onder ? als je slechts een airco wat verlichting en enkele wandkontaktdozen gaat aansluiten.
Dat verdeel je toch gewoon over je huidige groepenkast .

Lijkt mij meer een hobby projekt wat je nu wil doen .
Nee is geen hobby, maar zekerheid en veiligheid. In veel gevallen plaatsen we een onderverdeelkast als we op een secundaire locatie gaan werken met diverse stroomgebruikers. Ik zie veel te vaak knutselwerkjes met een bult lasdoppen en zelfs kroonstenen in een lasdoos en dan naar een rij stopcontacten toe en zet daar dan maar een stuk of wat apparatuur op aan.

Juist dat is hobby klus werk, een onderverdeelkast maakt juist dat je gevaarlijke situaties kunt afschermen en meer grip krijgt op de werking van verschillende apparatuur.

Een onderverdeelkast is eigenlijk een groepenkast met hoofdschakelaar en automaten, maar dan in bijvoorbeeld een garage, werkplaats of tuinhuis.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertV70 op 26-03-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09:28

Jan2023

KISS

Ok ,de locatie in een aparte opstal , garage e.d verklaart het nodige.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
In dit geval komt de onderverdeler op zolder, ik plaats een onderverdeler omdat ik in mijn hoofdverdeler geen ruimte genoeg heb voor de benodigde uitbreiding.
De onderverdeler heeft het voordeel dat ik boven de flexibiliteit heb om nagelang de behoefte op de eerste etage en zolder elektra aan te leggen. Ik woon in een ouder huis waar nog geen centraaldozen zijn gebruikt.
Bijkomend voordeel is dat ik op deze manier maar 1 kabel hoef te trekken, ook gezien ik geen loze leidingen of leidingkanaal heb in mijn woning.
Dus het is niet vanuit hobby, maar meer vanuit het goed, toekomstbestendig, en netjes te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
Bertsjuhn schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:56:
In dit geval komt de onderverdeler op zolder, ik plaats een onderverdeler omdat ik in mijn hoofdverdeler geen ruimte genoeg heb voor de benodigde uitbreiding.
De onderverdeler heeft het voordeel dat ik boven de flexibiliteit heb om nagelang de behoefte op de eerste etage en zolder elektra aan te leggen. Ik woon in een ouder huis waar nog geen centraaldozen zijn gebruikt.
Bijkomend voordeel is dat ik op deze manier maar 1 kabel hoef te trekken, ook gezien ik geen loze leidingen of leidingkanaal heb in mijn woning.
Dus het is niet vanuit hobby, maar meer vanuit het goed, toekomstbestendig, en netjes te willen doen.
Onderverdeler is een prima oplossing daar voor.
De kabel er naar toe hoeft niet met een aardlek beveiligd te worden.
Als de kabel dik genoeg is voor 25A en kortsluitstroom hoeft er helemaal geen automaat voor te zitten. De 25A hoofdzekering beveiligd de kabel tegen kortsluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Onderverdeler is een prima oplossing daar voor.
De kabel er naar toe hoeft niet met een aardlek beveiligd te worden.
Als de kabel dik genoeg is voor 25A en kortsluitstroom hoeft er helemaal geen automaat voor te zitten. De 25A hoofdzekering beveiligd de kabel tegen kortsluiting.
Eigenlijk is het dan geen onderverdeler maar een tweede verdeler. Ik zou in dat geval er wel zorg voor dragen dat de 'onder'verdeler uitgezet kan worden vanuit de hoofdzekeringkast, bijv via een hoofdschakelaar.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
KabouterSuper schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Eigenlijk is het dan geen onderverdeler maar een tweede verdeler. Ik zou in dat geval er wel zorg voor dragen dat de 'onder'verdeler uitgezet kan worden vanuit de hoofdzekeringkast, bijv via een hoofdschakelaar.
Ja klopt.
Maar het is de enige manier om echt selectiviteit te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Technician- schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 11:00:
[...]
Maar het is de enige manier om echt selectiviteit te behouden.
Een zekering in de hoofdzekeringkast van 16A naar een onderverdeler met 10A zekeringen is de standaard manier om selectiviteit te krijgen, toch? TS speelt een klein beetje vals door 20A en 16A te gebruiken, maar daar zit geen factor 1.6 tussen die wel gebruikelijk is bij selectiviteitsberekeningen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Technician- schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:15:
Zou je daarvoor die drie tientjes besparen? En geen aardlek plaatsen met het risico dat je zelf een keer blijft plakken aan die kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06
Bertsjuhn schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:35:
Een 40A hoofdgroep in de verdeler als afsluiter plaatsen
Hoofdschakelaar bedoel je hier denk ik?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
AlphaRomeo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:43:
[...]

Zou je daarvoor die drie tientjes besparen? En geen aardlek plaatsen met het risico dat je zelf een keer blijft plakken aan die kabel?
gebouw hebt gaat de netbeheerder ook met kabels door de woningsschachten, soms ook 5G16 met 125A voorzekering (ofzo)

In de ultiliteit heb je een hoofdverdeler met velden 250A of 125A en ga je naar de subverdelers.

Er is bij een kabel geen serieuze kans dat daar een aardfout optreedt die geen kortsluiting is. Een aardlekschakelaar beveiligd in principe een geaard apparaat.
Daarom moet je een kabel ook goed aanleggen in buis of goot met de nodige beschermmaatregelen.

Het gaat dan ook niet om besparen maar om de juiste aanleg. Want met 20A voorzekering beperk je vooral de toegelaten afname op de subverdeler. En bij korstsluiting doet de 20A niks of gaat gewoon mee met de 16A.

Bij een aardlekschakelaar ga je last krijgen van opgetelde lekstromen, wat tot onbedoelde uitval kan leiden, bv bij een warmtepomp bij vorst ongewenst.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 27-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
FredvZ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:50:
[...]

Hoofdschakelaar bedoel je hier denk ik?
Yes, precies wat ik bedoelde.
Technician- schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:53:
[...]

gebouw hebt gaat de netbeheerder ook met kabels door de woningsschachten, soms ook 5G16 met 125A voorzekering (ofzo)

In de ultiliteit heb je een hoofdverdeler met velden 250A of 125A en ga je naar de subverdelers.

Er is bij een kabel geen serieuze kans dat daar een aardfout optreedt die geen kortsluiting is. Een aardlekschakelaar beveiligd in principe een geaard apparaat.
Daarom moet je een kabel ook goed aanleggen in buis of goot met de nodige beschermmaatregelen.

Het gaat dan ook niet om besparen maar om de juiste aanleg. Want met 20A voorzekering beperk je vooral de toegelaten afname op de subverdeler. En bij korstsluiting doet de 20A niks of gaat gewoon mee met de 16A.

Bij een aardlekschakelaar ga je last krijgen van opgetelde lekstromen, wat tot onbedoelde uitval kan leiden, bv bij een warmtepomp bij vorst ongewenst.
Maar dan zou een normale 3-polig+nul 20A C-kar afdoende moeten zijn, zonder aardlek?

[ Voor 73% gewijzigd door Bertsjuhn op 27-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Technician- schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:53:
[...]

Het gaat hier ten eerste om de zolder van een woning. En daarnaast is je stelling dat een aardlekschakelaar alleen een geaard apparaat beveiligt onjuist. Bij onbedoelde aanraking van een van de aders beveiligt de aardlekschakelaar ook jou als persoon. Omdat er nooit meer dan een paar milliseconden 30 of 300mA door je lijf kan lopen. Dat heeft dus niets met randaarde op apparaten te maken.

Natuurlijk neem je je voorzorgsmaatregelen en werk je die kabel netjes weg, maar vroeg of laat moet je er bij, steek of boor je hem per ongeluk kapot of werk je aan de onderverdeler zonder na te denken en dan ben je héél dankbaar dat je niet zo knieperig was om op een aardlekschakelaar te bezuinigen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 11:43

Cr3ator

1 bar is geen bar

Je wilt de kabel beschermen richting je onderverdeler. Dit kan met een C25A automaat. Evt. met aardlekbeveiliging. Vergeet selectiviteit.
De onderverdeler richt je dan gewoon in zoals je ook de gewone groepenkast hebt.

Het is dan vergelijkbaar alsof de groepen vd onderverdeler bijgeplaatst zouden zijn in de normale groepenkast, maar dan op afstand. De hoofdzekeringen in NL zijn helaas zo klein dat selectiviteit binnen huis niet fatsoenlijk haalbaar is. En dat is ook niet verplicht/noodzakelijk.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_Rallye
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 09:48
Ik heb een poosje geleden met hetzelfde geworsteld, Eaton heeft een "speciale" vertraagde aardlek voor dit soort onderverdelers, de 40/4/03-s/a. 300mA met korte delay. Ik heb die toegepast samen met een C16 automaat. Mijn onderverdeler is iig uitgelegd op misschien ooit nog een electrische kookplaat, warmtepomp en/of laadpaal met 5x6mm² tussen hoofdkast en onderverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zal een selectieve aardlekschakelaar moeten gebruiken, die is er voor zover ik weet niet in een variant met een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Laatst online: 14:33

bennierex

Pilot_Z

Bij mij zijn er tijdens een grote verbouwing vorig jaar, onderverdelers in de garage en in de bijkeuken geplaatst. Deze zijn in de hoofdkast afgezekerd met een C20 automaat zonder aardlek en daarna verbonden via een 5G6 dubbel geisoleerde kabel naar de betreffende onderverdeler.
Zoals @Cr3ator ook al aangaf; selectiviteit is in dit geval (bijna) niet haalbaar, tenzij je alleen verlichting op de onderverdelers aansluit oid.
Pagina: 1