Nummer spoofing bij Vodafone: Mijn probleem of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 19:56
Sinds een maand of zes word ik dagelijks minimaal 5 keer gebeld word door mensen die claimen dat ik hen gebeld heb. Probleem: ik heb die mensen helemaal niet gebeld. Dit lijkt overduidelijk een geval van nummer spoofing, waarbij mijn nummer gebruiken om anderen lastig te vallen, sponsor $Trump, of maak even 10k extra over naar de belastingdienst, dat soort werk.

Toen ik dit bij Vodafone aankaartte, werd me in eerste instantie verteld dat dit contractueel mijn probleem is want dit staat of in je contract of in de algemene voorwaarden. Vervolgens werd ik doorgezet naar de tweede lijns helpdesk, en uiteindelijk kwam het erop neer dat dit 'in de algemene voorwaarden geregeld is' en dat Vodafone hier niets aan doet. Overigens, kan ik dat niet vinden in de woordenbrij, maar dat kan aan mijn skills liggen natuurlijk.

Het frappante is dat dit patroon zich nu iedere de twee maanden herhaalt, want ik meld het braaf iedere 2 maanden. Er is inmiddels een duidelijk dossier. Maar volgens de helpdesk is er weinig aan te doen, want "de hele wereld heeft dit probleem", aldus Hasse van Helpdesk 2.0.

De vraag is: is dit gewoon een modern equivalent van vroeger je telefoonnummer in de gids en dat je voor de grap gebeld wordt? Moet je dit als klant maar accepteren? Of is dit toch een probleem waar wél iets aan gedaan kan en zou moeten worden?

Iemand hier met een gouden tip, of nieuw nummer en succes ermee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Helaas het laatste vrees ik.
Als je er echt vanaf wilt komen met kans dat het in toekomst zich weer herhaalt zou je een nieuw nummer moeten nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zie ook Nummer gespoofd

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
Ik had inderdaad deze gevonden,
Waar ik even over val is dat er geen enkele hulp vanuit Vodafone gegeven wordt, nu wil ik best mee met alle TELCO's zijn eikels, maar zo ervaarde ik ze in het verleden niet.

Ik noem maar wat, joh, ik stuur even een extra sim met een ander nummer gebruik die even tot het over gewaaid is en dan kan je weer terug is toch een stukje aardiger dan, betaal me maar 50,- euries in de maand en als je telefoon aan gaat is het prima, succes tot einde contractsduurrrrrrr tjuussssss

Wat ik mis is het redelijke midden zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:04
CQC AnacondA schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:45:
Ik had inderdaad deze gevonden,
Waar ik even over val is dat er geen enkele hulp vanuit Vodafone gegeven wordt, nu wil ik best mee met alle TELCO's zijn eikels, maar zo ervaarde ik ze in het verleden niet.

Ik noem maar wat, joh, ik stuur even een extra sim met een ander nummer gebruik die even tot het over gewaaid is en dan kan je weer terug is toch een stukje aardiger dan, betaal me maar 50,- euries in de maand en als je telefoon aan gaat is het prima, succes tot einde contractsduurrrrrrr tjuussssss

Wat ik mis is het redelijke midden zeg maar.
Het probleem is te klein voor de providers om er wat aan te doen. Been there, done that. Ikzelf zit bij KPN en die zeggen ook "Jammer, maar helaas. Veel succes. Doen we niks aan".... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
Mocht het probleem inderdaad te klein zijn is het helemaal toch raar dat dit een klant probleem is, je betaald de provider voor het nummer en gebruik. Als dat gehinderd wordt is het toch aan de provider om daar iets op aan te bieden, een extra telefoon nummer, korting abonnement, reep chocolade etc.

Of is mijn denkfout dat het nummer bij de overeenkomst hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-09 13:04
CQC AnacondA schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:53:
Mocht het probleem inderdaad te klein zijn is het helemaal toch raar dat dit een klant probleem is, je betaald de provider voor het nummer en gebruik. Als dat gehinderd wordt is het toch aan de provider om daar iets op aan te bieden, een extra telefoon nummer, korting abonnement, reep chocolade etc.

Je denkwijze is dezelfde als de mijne, maar het boeit de providers gewoon niet / te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik verwacht dat een provider hier -iig met de huidige stand van zaken- weinig aan kán doen.

Net zo min als dat je van PostNL kan/mag verwachten dat zij post die jij niet verstuurd hebt, maar waar iemand "voor de grap" jouw postcode/huisnummer als retouradres op heeft gezet, niet aan jou retour-bezorgd wordt.
Of van je mail-provider dat ze een NDR niet naar het opgegeven Reply-To adres sturen

Er is overigens nog wel méér mis met het mobiele telefonienetwerk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

CQC AnacondA schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 12:53:

Het probleem is dat dit niet iets is wat simpel te verhelpen is door (lokale) providers. Anders wordt het voor bedrijven bijv. erg lastig om hun algemene nummer te laten zien ipv het directe nummer van de medewerker die uitgaand belt.
Jouw nummer is blijkbaar 1 van de 'gelukkigen' die regelmatig (elke 2 maanden, gaf je aan) uit de 'spoofing randomizer' rolt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
Ik snap wat je zegt, FooLsKi maar ik begrijp het toch niet helemaal. Dat het technisch ingewikkeld is of niet, hoewel ik daar graag als techneut iets van vind, is dat nou juist mijn punt niet.

Als mijn telefoon nummer bij de overeenkomst hoort, en daar is "iets" mee aan de hand. Dan is het aan de provider om daar of iets te doen, of om te zeggen joh, klant, waardeloos voor je maar we bieden je optie a, b, of c. aan. Nu is het dat is mooi kut voor maar ons probleem niet, neem maar een nieuw nummer je contract duurt nog x maanden... lees volgende keer je contract ff.

Maar ik begrijp dus dat het in de categorie belletje trekken/prankcalls zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:32
Helaas hier ook. Nummer spoofen is helaas niet iets waar rekening mee is gehouden met mobiele netwerken.
Pagina: 1