CallerID instellen, hoe? [#nummermisbruik]

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-08 19:56
Mijn telefoonnummer wordt misbruikt door oplichters. Ze bellen er willekeurige mensen mee maar als die een gemist gesprek hebben dan bellen ze mij terug. Bijzonder irritant! Een stuk of 4 a 6x per dag wordt ik teruggebeld door iemand die beweert dat ik hem/haar gebeld heb. Ik neem intussen nummers die ik niet ken al niet meer op, maar sommige zijn zo hardnekkig met terugbellen dat ze het een keer of 4/5 proberen en ook nog mijn voicemail vol kwaken....

Bijzonder irritant dus!

Wat ik gedaan heb:
- Mijn provider lastig gevallen. Hoe moeilijk kan het zijn om gespoofde callerid's van uit het buitenland te blokkeren als ze mijn telefoon al actief zien op het Nederlandse net? Tevergeefs!
- Geprobeert aandacht voor te vragen in de pers, in de hoop dat providers dan wel in beweging zouden komen. Maar zelfs Tweakers.net vond het niet de moeite waard er iets over te schrijven.

Waar denk ik nu aan:
Als ik gebeld wordt door een bedrijf, zie ik vaak automatisch een bedrijfsnaam staan. Ook zie ik soms staan dat het vermoedelijk spam betreft. Dus ik vroeg me af, hoe dat precies geregeld is? Zou ik mijn caller id kunnen instellen op "Mijn nummer wordt misbruikt door oplichters!"? Hoe doe ik dat dan? Werkt dat dan op alle Android en Iphones?

Graag jullie advies over deze oplossingsrichting!

[ Voor 198% gewijzigd door Jazzy op 02-08-2024 19:22 . Reden: Post was leeggehaald, ongedaan gemaakt. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het SS7 systeem bevat fundamentele designfouten waardoor deze spoofing super makkelijk is en niemand die er iets aan wil doen (want het kost ze geen geld).
Workaround voor jou: vraag een nieuw nummer aan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinytinnie
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 18-09 16:42
De simpele oplossing is natuurlijk een nieuw nummer aanvragen, al je contacten informeren, en door met je leven. Scheelt een hoop ergernis maar voor je bij alle instanties en bekenden je nummer hebt gewijzigd ben je wel even bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPionier
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-08 19:56
Nieuw nummer is een ramp en niet echt een oplossing. Staat overal op en ook zakelijk in gebruik (visitekaartjes e.d.). Dus behalve heel veel werk ook nog honderden euro's aan kosten.

Dus als ik mijn caller id in een waarschuwing kan veranderen, heb ik wellicht 95% van het probleem opgelost en bovendien nemen mensen die oplichters dan niet meer op. Dus dubbele winst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

IK weet niet hoe lang het al loopt. maar meestal gebruiken ze zo'n nummer een paar dagen en stappen dan over op het volgende

En helaas voor je, maar dit is niet bepaald een nieuw iets..

Nummer gespoofd

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PixelPionier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:27:
- Mijn provider lastig gevallen. Hoe moeilijk kan het zijn om gespoofde callerid's van uit het buitenland te blokkeren als ze mijn telefoon al actief zien op het Nederlandse net?
Moeilijk. Met de huidige stand van zaken en techniek zelfs onmogelijk.
- Geprobeert aandacht voor te vragen in de pers, in de hoop dat providers dan wel in beweging zouden komen. Maar zelfs Tweakers.net vond het niet de moeite waard er iets over te schrijven.
Omdat je (helaas!) een van de vele duizenden bent. Je bent ("helaas") écht niet uniek hierin,
Als ik gebeld wordt door een bedrijf, zie ik vaak automatisch een bedrijfsnaam staan. Ook zie ik soms staan dat het vermoedelijk spam betreft. Dus ik vroeg me af, hoe dat precies geregeld is? Zou ik mijn caller id kunnen instellen op "Mijn nummer wordt misbruikt door oplichters!"?
Nee, dat kan niet. Er is ook niet "een instantie" waar je dat zou kunnen melden.

Zoals door anderen ook al aangegeven: van nummer wisselen is écht de weg van minste weerstand en snelste oplossing.

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 23-05-2024 16:37 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:40

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

PixelPionier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:34:
Dus als ik mijn caller id in een waarschuwing kan veranderen, heb ik wellicht 95% van het probleem opgelost en bovendien nemen mensen die oplichters dan niet meer op. Dus dubbele winst!
Ik vermoed zo maar dat bijna niemand meer opneemt als je een tekst als ""Mijn nummer wordt misbruikt door oplichters!" zoals je voorstelt gaat meesturen, ook de mensen die je zelf wilt bereiken niet. Bovendien stuurt de spoofer die tekst niet mee dus dit helpt helemaal niets.
Ook zie ik soms staan dat het vermoedelijk spam betreft.
Dat komt doordat de telefoon app op jouw telefoon een database queried wanneer het wordt gebeld. Dit kan niet elk toestel en is optioneel. Het is ook absoluut geen dekkende oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 23-05-2024 16:38 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Waar denk ik nu aan:
Als ik gebeld wordt door een bedrijf, zie ik vaak automatisch een bedrijfsnaam staan. Ook zie ik soms staan dat het vermoedelijk spam betreft. Dus ik vroeg me af, hoe dat precies geregeld is? Zou ik mijn caller id kunnen instellen op "Mijn nummer wordt misbruikt door oplichters!"? Hoe doe ik dat dan? Werkt dat dan op alle Android en Iphones?

Graag jullie advies over deze oplossingsrichting!
RobIII schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Nee, dat kan niet. Informatie van nummers komt uit telefoongidsen e.d.
Android haalt ze in ieder geval (ook?) uit google business. Daar kun je zelf je toestel koppelen aan een (fictief) bedrijf. Ik zou elk nr wat niet in je contactenlijst staat naar voicemail laten gaan, en die dan inspreken met wat uitleg
Bor schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:36:
[...]

Ik vermoed zo maar dat bijna niemand meer opneemt als je een tekst als ""Mijn nummer wordt misbruikt door oplichters!" zoals je voorstelt gaat meesturen, ook de mensen die je zelf wilt bereiken niet. Bovendien stuurt de spoofer die tekst niet mee dus dit helpt helemaal niets.
Dat laatste klopt niet, het is de gsm van de andere kant die het nr opzoekt en die melding geeft, dat is niet iets wat de spoofer mee stuurt.

[ Voor 21% gewijzigd door heuveltje op 23-05-2024 16:40 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:30
Als je Odido hebt kun je heel gemakkelijk een nieuw nummer aanvragen via de Odido app. Dat is helaas de enigste oplossing (en ook de snelste).

Als je niet wilt veranderen dan kun je het beste afwachten, maar je weet niet hoe lang het gaat duren en of het ooit gaat stoppen.

Een nieuw nummer is vrij makkelijk rond gestuurd (Whatsapp / Sms / E-mail / nieuwe kaartjes drukken). Dat gaat geen honderden euro's kosten :)

Als het je al lukt om je callerID op te laten pakken vanuit het telefoonboek / Google Business maar daar staat vervolgens 'Dit nummer wordt gebruikt door Spammers' dan neemt toch helemaal niemand meer op? :+

[ Voor 20% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2024 16:41 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
heuveltje schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:37:
Android haalt ze in ieder geval uit google business.
Ja, ik heb die zin uit mijn post gehaald, want de praktijk ligt wel een stuk genuanceerder. Maar het is wel een deel van de puzzel ja.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:56

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Enige oplossing, met de hoop dat de spoofing van korte duur is:

Laat iedereen direct naar je voicemail doorschakelen waarop je een tekst hebt ingesproken met: "Helaas ben ik tijdelijk op dit nummer niet bereikbaar. Mocht je gebeld zijn door mij, dan kan je dit telefoontje negeren en direct ophangen, want mijn nummer is misbruikt door scammers. Wil je mij wel spreken, dan kan je mij tijdelijk bereiken op 0123-456 789" en stuur een signal/whatsapp'je of SMS'je.

Iedereen die je echt nodig heeft kan jou bereiken, en wie jouw gespoofde nummer belt weet direct wat er loos is.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1