Versterker kiezen voor K-112

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sf119
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 10-04 23:50
Beste Gebruikers,

Recentelijk heb ik voor mijn mancave een setje DAP K-112 op de kop kunnen tikken, waar ik nu een versterker voor zoek. De speakers bedragen 225W rms bij 8Ω. Omdat ik een klein budget heb ben ik tweedehands gaan zoeken, en ik ben deze twee amps tegen gekomen: de DAP A-700 voor €50 en de Carver PM 1.5A voor €120. Welke versterker valt het meest aan te raden? Ik gebruik de speakers ook voor tuinfeesten dus zou het fijn zijn als ze wel een beetje haard kunnen, maar ook vooral het geluidskwaliteit wat de amp kan leveren vind ik belangrijk. Gezien de Carver een erg oude bouwjaar is weet ik niet of hij nog helemaal functioneel is (waar ik wel van uit ga). Andere aanbevelingen worden ook gewaardeerd :) . Alvast dank voor de reacties! :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6ovjREVuR3-Au5dcOqAo__1F7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrC3VCMNESIJhcG3pqUDIwBy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxTJ0rWA3g4PeI-12IBVvIACcoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azb2o3C2TrvKlo3SC3xXqnSL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door sf119 op 24-03-2025 22:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:44

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

sf119 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:31:
Beste Gebruikers,

Recentelijk heb ik voor mijn mancave een setje DAP K-112 op de kop kunnen tikken, waar ik nu een versterker voor zoek. De speakers bedragen 225W rms bij 8Ω. Omdat ik een klein budget heb ben ik tweedehands gaan zoeken, en ik ben deze twee amps tegen gekomen: de DAP A-700 voor €50 en de Carver PM 1.5A voor €120. Welke versterker valt het meest aan te raden? Ik gebruik de speakers ook voor tuinfeesten dus zou het fijn zijn als ze wel een beetje haard kunnen, maar ook vooral het geluidskwaliteit wat de amp kan leveren vind ik belangrijk. Gezien de Carver een erg oude bouwjaar is weet ik niet of hij nog helemaal functioneel is (waar ik wel van uit ga). Andere aanbevelingen worden ook gewaardeerd :) . Alvast dank voor de reacties! :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er mist nu een heleboel informatie die wel nodig is. Wat is je budget? Waarom kwam je bij deze 2 versterkers uit? Wat wil je er allemaal op aansluiten qua apparatuur? Welke afspeelopties heeft je apparaat nodig? Vul dat allemaal zo uitgebreid mogelijk aan, anders is het onmogelijk om je goed te helpen.

Versterkers hebben geen 'geluidskwaliteit'. Elke versterker of receiver die normaal gebouwd is, klinkt exact hetzelfde.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:20

bert pit

asdasd

Stel je vraag hier zou ik zeggen:
Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic

Mod: Dat topic is niet bedoeld voor aankoopadvies maar voor korte audiovragen die met 1 à 2 antwoorden op te lossen zijn.

[ Voor 119% gewijzigd door Jorgen op 27-03-2025 10:00 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:52
Jorgen schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Er mist nu een heleboel informatie die wel nodig is. Wat is je budget? Waarom kwam je bij deze 2 versterkers uit? Wat wil je er allemaal op aansluiten qua apparatuur? Welke afspeelopties heeft je apparaat nodig? Vul dat allemaal zo uitgebreid mogelijk aan, anders is het onmogelijk om je goed te helpen.

Versterkers hebben geen 'geluidskwaliteit'. Elke versterker of receiver die normaal gebouwd is, klinkt exact hetzelfde.
*knip* Onnodig qua toon en dat zijn nu eenmaal de forumregels waar jij evengoed mee akkoord gegaan bent. Voor commentaar op de moderatie zijn er andere kanalen en gebruik je niet dit topic
Voor een setje K112 is niet heel veel bijzonders nodig. Beetje vermogen is lekker. De Carver zou de betere optie zijn, mits in goede conditie. Kan lastig zijn dit zo van buiten af te controleren.
De Dap is wellicht ietwat ondermaats maar zal voor die paar tientjes zijn doel prima dienen i.c.m. met de K112`s.

Verder zijn er wel degelijk versterkers die kwalitatief beter geschikt zijn en beter klinken voor bijvoorbeeld subwoofers. Hierbij echter niet zo van toepassing.

[ Voor 19% gewijzigd door Jorgen op 26-03-2025 09:58 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een DAP A-700 voor € 50 lijkt me een koopje. Hij is oud, dus goed controleren of alles nog werkt en na aankoop van binnen schoonmaken (rook, stof). 2x 250 W lijkt me genoeg. Op New-Line werd altijd geroepen dat je versterker 1,5x zoveel vermogen moet kunnen leveren als je speakers kunnen hebben, maar dat is in een commerciële context waar je het laatste beetje uit de luidsprekers wilt persen (= minder apparatuur verslepen) en waar een ervaren geluidsman de boel heel houdt.

Om het volume te regelen, kan je een klein mengpaneel gebruiken. Dat geldt voor alle PA-versterkers.

Voor tuinfeesten is zo'n PA-versterker geschikt: veel vermogen en blijft heel. In je man cave is dit vermogen echter compleet onnodig en zijn het stroomverbruik en de lawaaiige ventilatoren niet fijn. Daar past een hi-fi-versterker beter. Je hebt wel een goede kans dat die stuk gaat als je er een keer een feest mee geeft. Best of both worlds is een versterker die veel in thuisbioscopen wordt gebruikt, zoals de Crown XLS 1002.

Heb je ook al een subwoofer gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:17

M14

QSC RMX1450 kan ook een prima optie zijn. Die doet ook rond de 250W op 8Ohm.

Het mooie aan deze versterker is dat hij een ingebouwde clip limitor heeft en een input filter.

De clip limitor zorgt er voor dat bij clipping (de uitgang clipt tegen de maximale voedingsspanning: gelijkspanning op de uitgang), de versterkingsfactor omlaag gaat en zo je luidspreker beschermd.

De input filter zorgt er voor dat audio onder de 50hz of 30hz niet wordt versterkt. Dit is (deels) ook om de luidspreker te beschermen.

Gebruikt kost een QSC RMX 1450 rond de €250. Het is betaalbaar en gaat waarschijnlijk de rest van je leven mee :).

[ Voor 10% gewijzigd door M14 op 27-03-2025 11:42 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1