Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 15:39

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Topicstarter
Ik was afgelopen vrijdag bij iemand om internet op hun Fritzbox in te stellen. Ik doe dat wel vaker, in opdracht van een provider Kliksafe. Ik neem altijd mijn eigen laptop hiervoor mee. In dit geval was het een nieuwbouwhuis. Er was nog geen vloer aanwezig, gewoon kaal beton. Alles ging normaal, heb wel mijn laptop bewust niet op de grond gebruikt, maar heb op een stoel gezeten, met laptop op schoot. Toen ik thuis kwam deed hij het nog, maar de volgende dag helemaal niets meer. Het oplaad ledje gaat groen branden, bij aansluiten lader, accu is dus vol. Maar bij indrukken aan/uit knopje gebeurt er helemaal niets. Is mijn moederbord stukgegaan door (fijn) bouwstof? Kortsluiting of zo? Is hij nog te redden, door complete demontage en schoonblazen of zo? Had ik nog iets meer kunnen doen om schade te voorkomen? En ook om zoiets in de toekomst te voorkomen? Heel vroeger heb ik ooit ook al zo iets meegemaakt met een laptop met Windows 98, er is toen nog onder garantie een nieuw moederbord ingebouwd. Maar ja, deze laptop van ongeveer 10 jaar oud heeft uiteraard geen garantie meer. Maar vond het wel een fijne, snelle laptop, een Lenovo E50 met Core I5, 8GB, SSD en Windows 11 24H2. Ik heb op Tweakers gezocht, en vond alleen onderstaand topic, maar hier stond niet bij of de betreffende pc nog werkte of niet. BouwStofschade pc, nog schoon te maken?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Bouwstof is niet elektrisch geleidend, dus ik verwacht geen kortsluiting.
Maar fijn stof kan wel in de weg zitten bij ventilatoren en/of andere bewegende delen.
Gezien ie 10 jaar oud is, kan het ook nog toeval zijn dat ie toevallig stuk ging na het bezoek aan die locatie.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou hem inderdaad gewoon eens openmaken (de achterkant kan er vaak wel af). Dan eens zuigen en blazen met schone lucht. Raak zo min mogelijk aan. Ook als je de behoefte voelt om te vegen, zorg dat je anti-statisch spul gebruiken.

Ben je overigens niet gewoon verzekerd tegen (dit soort) schade via Kliksafe? :?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:24
Lijkt me alleen fout kunnen gaan als de lucht echt helemaal vol zit met stof, dat het mistig is zeg maar.

Heb je al geprobeerd te resetten? Aan/uit knop lang indrukken?
Of anders de accu even 10 seconden loshalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:46:
Bouwstof is niet elektrisch geleidend, dus ik verwacht geen kortsluiting.
Maar fijn stof kan wel in de weg zitten bij ventilatoren en/of andere bewegende delen.
Gezien ie 10 jaar oud is, kan het ook nog toeval zijn dat ie toevallig stuk ging na het bezoek aan die locatie.
Zou kunnen, maar wel heel erg toevallig.
Room42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:47:
Ik zou hem inderdaad gewoon eens openmaken (de achterkant kan er vaak wel af). Dan eens zuigen en blazen met schone lucht. Raak zo min mogelijk aan. Ook als je de behoefte voelt om te vegen, zorg dat je anti-statisch spul gebruiken.

Ben je overigens niet gewoon verzekerd tegen (dit soort) schade via Kliksafe? :?
Ja ik heb al enorm veel ervaring dus gebruik altijd een anti-statisch polsbandje.
Ik zal nog even informeren bij Kliksafe of zij iets willen vergoeden.
In elk geval heb ik al een zelfde 2e handsje op marktplaats gevonden.
Dan alleen even geheugen 4GB-8GB en HDD-SSD uitwisselen.
KNed schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:47:
Lijkt me alleen fout kunnen gaan als de lucht echt helemaal vol zit met stof, dat het mistig is zeg maar.

Heb je al geprobeerd te resetten? Aan/uit knop lang indrukken?
Of anders de accu even 10 seconden loshalen?
Er lag sowieso wel veel stof op de vloer. Ik vermoed dat mijn laptop er iets van opgezogen heeft.
Dat is het eerste wat ik heb geprobeerd, cmos batterij eruit en accu eruit, zonder effect.

Mijn hoofdvraag blijft, is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:24
Dit specifieke geval nooit meegemaakt. Lijkt me gewoon een kwestie van stuk na 10 jaar....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

cjdijk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:56:
Er lag sowieso wel veel stof op de vloer. Ik vermoed dat mijn laptop er iets van opgezogen heeft.
Verwijder wel eens stof uit de ventilatiegaten?

Zo nee, dan zit er waarschijnlijk wel meer stof in dan het bouwstof. Dat wil niet zeggen dat het dan oke is om bouwstof op te zuigen, maar het zou op zich weinig verschil moeten maken, behalve als er echt bakken met stof overheen gaan, of als het de druppel is die de emmer deed overlopen.

Aangezien je je laptop bewust niet op de stoffige vloer hebt gezet vermoed ik dus gewoon botte pech.
Zou kunnen, maar wel heel erg toevallig.
Tja, je kunt altijd patronen zoeken als je goed genoeg zoekt, natuurlijk. Een laptop gaat een keer stuk, en dat kan inderdaad prima na een bezoek aan een stoffig nieuwbouwhuis zijn.

Kun je er in het vervolg iets tegen doen: je zet je laptop al netjes niet in een stofnest neer, dus nee, het lijkt me niet dat je meer kan doen, anders dan hem gewoon niet meenemen naar klanten. Werklaptops worden gebruikt en gebruikte laptops gaan soms stuk. De gemiddelde werkgever heeft daarvoor een servicecontract, of anders wel een stapeltje reservelaptops bij een eigen IT-afdeling.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 24-03-2025 14:35 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:32

Emiel1984

Made in NL

De adapter kan mogelijk defect zijn, wat ertoe heeft geleid dat ook de accu mogelijk beschadigd is geraakt of niet meer gaat opladen. Dit heb ik zelf ooit meegemaakt. Ik ontdekte het toen ik met een multimeter de spanning op de uitgang van de adapter ging meten. In mijn geval schommelde de spanning alle kanten op. In mijn geval ging ook het groene lampje branden.

[ Voor 5% gewijzigd door Emiel1984 op 24-03-2025 14:41 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:22
KNed schreef op maandag 24 maart 2025 @ 14:00:
Dit specifieke geval nooit meegemaakt. Lijkt me gewoon een kwestie van stuk na 10 jaar....
Dit, er kunnen zoveel redenen zijn dat de laptop het niet meer doet, ik denk dat de focus op de laatste plek van gebruik niet nodig is en daarnaast zonde van de tijd. Zeker met hardware van de laatste 10-15 jaar lijkt het me sterk dat je nog achter de oorzaak gaat komen, tenzij je bv ergens een plekje vochtschade constateert, of een breuk in het moederbord oid. Spullen hebben gewoon een levensduur.

Ik zou wel even de basics doen, dus de accu verwijderen, zonder accu testen op de adapter en de adapter doormeten. Het zou zonde zijn als het een van de eenvoudig wisselbare componenten is.

[ Voor 13% gewijzigd door PhaeTom op 24-03-2025 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
cjdijk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Dat is het eerste wat ik heb geprobeerd, cmos batterij eruit en accu eruit, zonder effect.

Mijn hoofdvraag blijft, is er iemand die ook zoiets heeft meegemaakt?
Dus je hebt hem open gemaakt? Trof je toen een hele dikke laag bouwstof aan?

Ik ben voorlopig ook team toeval. Mijn laptop ging stuk op een dag dat ik spinazie heb gegeten. Betekent nog niet dat laptops niet tegen spinazie kunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Inmiddels heb ik de laptop helemaal opengemaakt. Stof zit er zoals verwacht vrijwel niet in. Anders had ik dat al lang gemerkt aan een lawaaierige koeler. Dan had ik hem al lang een keer schoongemaakt. Maar wat me wel direct opviel is dat er wat bandkabeltjes van het moederbord uitgeschoten waren. Ik dacht nog nog, wat vreemd, maar wellicht door het openen. Maar er loopt ook zo'n bandkabeltje naar de aan/uit schakelaar. Dus nadat ik alles goed had uitgeblazen om eventueel stof te verwijderen, heb ik alle kabels op het moederbord geduwd. En wat denk je, hij doet het gewoon weer! Blijkbaar dus toch gewoon het kabeltje naar de aan/uit schakelaar, die los was geschoten. Hoe simpel kan het soms zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42
cjdijk schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:58:
Inmiddels heb ik de laptop helemaal opengemaakt. Stof zit er zoals verwacht vrijwel niet in. Anders had ik dat al lang gemerkt aan een lawaaierige koeler. Dan had ik hem al lang een keer schoongemaakt. Maar wat me wel direct opviel is dat er wat bandkabeltjes van het moederbord uitgeschoten waren. Ik dacht nog nog, wat vreemd, maar wellicht door het openen. Maar er loopt ook zo'n bandkabeltje naar de aan/uit schakelaar. Dus nadat ik alles goed had uitgeblazen om eventueel stof te verwijderen, heb ik alle kabels op het moederbord geduwd. En wat denk je, hij doet het gewoon weer! Blijkbaar dus toch gewoon het kabeltje naar de aan/uit schakelaar, die los was geschoten. Hoe simpel kan het soms zijn.
Hoe goed is je batterij nog na 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mooi :)

Impact van droge stof op niet-bewegende delen is nagenoeg nihil. Ik heb werkelijk katastrofale dingen gezien die nog werkten. Dieptepunt was een Compaq Deskpro 2000 die voormalig mod Terw_Dan cadeu kreeg. Uit een melkpoederfabriek. Na jaren daar op de werkvloer gedraaid te hebben. Binnenkant was vol melkpoederstof, deels nog los, deels vergaan tot harde koek-achtige dingen. Ranzig tot en met. Maar hij deed het nog. Dat was weliswaar een Pentium MMX, een van de meest over-engineered CPUs aller tijden, maar ook met modernere dingen is stof alleen een probleem als het van een geleidend materiaal is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

Topicstarter
Hell-Slave schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 19:20:
[...]

Hoe goed is je batterij nog na 10 jaar?
Er zit nog de originele accu in. Doet het nog minstens anderhalf uur zonder stroom. Is wel zo'n 40% capaciteit kwijt.
dion_b schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:03:
Mooi :)

Impact van droge stof op niet-bewegende delen is nagenoeg nihil. Ik heb werkelijk katastrofale dingen gezien die nog werkten. Dieptepunt was een Compaq Deskpro 2000 die voormalig mod Terw_Dan cadeu kreeg. Uit een melkpoederfabriek. Na jaren daar op de werkvloer gedraaid te hebben. Binnenkant was vol melkpoederstof, deels nog los, deels vergaan tot harde koek-achtige dingen. Ranzig tot en met. Maar hij deed het nog. Dat was weliswaar een Pentium MMX, een van de meest over-engineered CPUs aller tijden, maar ook met modernere dingen is stof alleen een probleem als het van een geleidend materiaal is.
Ik vraag me dan wel af waarom die andere laptop dan ooit stuk is gegaan, zo'n 25 jaar geleden. Ik had dus een Dell Latitude C600 met Windows 98 van net geen 3 jaar oud. Die was echt stuk de dag nadat er verbouwd was bij mij. Gelukkig nog garantie (zelfs onsite). Is toen een nieuw moederbord ingezet door iemand van Dell. Steeds gedacht dat er kortsluiting was ontstaan door dat fijnstof. Ik heb ik ook wel eens een klant gehad, waarbij zijn computer ineens stuk was na een verbouwing, zat ook veel fijnstof in. Moederbord bleek stuk te zijn. Ze hadden hem tijdens de verbouwing wel afgedekt. Maar dat fijnstof komt echt overal. Een andere oorzaak van defecte moederborden is trouwens het schoon zuigen van cpu koeler en moederbord met een stofzuiger. Daarvan is mij bekend dat zo'n stofzuiger statische elektriciteit opwekt. Mogelijk geldt dat ook voor fijnstof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cjdijk schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:27:
[...]

Ik vraag me dan wel af waarom die andere laptop dan ooit stuk is gegaan, zo'n 25 jaar geleden. Ik had dus een Dell Latitude C600 met Windows 98 van net geen 3 jaar oud. Die was echt stuk de dag nadat er verbouwd was bij mij. Gelukkig nog garantie (zelfs onsite). Is toen een nieuw moederbord ingezet door iemand van Dell. Steeds gedacht dat er kortsluiting was ontstaan door dat fijnstof. Ik heb ik ook wel eens een klant gehad, waarbij zijn computer ineens stuk was na een verbouwing, zat ook veel fijnstof in. Moederbord bleek stuk te zijn. Ze hadden hem tijdens de verbouwing wel afgedekt. Maar dat fijnstof komt echt overal. Een andere oorzaak van defecte moederborden is trouwens het schoon zuigen van cpu koeler en moederbord met een stofzuiger. Daarvan is mij bekend dat zo'n stofzuiger statische elektriciteit opwekt. Mogelijk geldt dat ook voor fijnstof?
Natuurlijk lastig om iets 25 jaar na dato te troubleshooten. Exact wat voor stof het betreft kan schelen.

Extreem voorbeeld: ijzervijlsel geleidt en kan tot kortsluiting leiden. Ander extreem voorbeeld: glasstof geleidt totaal niet waardoor flinke statische ladingen kunenn opbouwen. Meeste stof is gewoon mix van slecht (maar niet totaal niet) geleidende materialen. Dat is bij benadering waar antistatische zakjes van gemaakt zijn. Enige manier om daar significante statische ladingen in te krijgen is het heel hard heen en weer te schudden - wat bij een stofzuiger kan gebeuren, vandaar die risico.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1