BouwStofschade pc, nog schoon te maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvgb
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-08 14:38
Afgelopen dinsdag is er door sloopwerkzaamheden naast ons huis een enorme stofwolk onze woning binnen gekomen. Deze stof is ook allemaal in mijn computer gekomen en de situatie ziet er niet goed uit. Het gaat om een groffe witte korrel die ook de fans beschadigd lijkt te hebben. (Hij stond aan toen de wolk ontstond)

Is dit nog te redden? Of moet ik hem volledig afschrijven? Sommige onderdelen zijn slechts een maand oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDZQRBDKc9R9CwybjvagrO9a8ck=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X8Dna6QTylF4algZ0Eulhfwb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SsovwW0C8scn_h5NnUn9gstCxFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6ZGQSqTIFciStpd8eRbotjj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTdaSDAPYbHTjb68DZKqSxKEORQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVjNehnT8u9sAlxTkU3EG6pS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CziKnPA5E1krmbxPXFb-a1ojK-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8p3Po68GkoLywUlgbHOjwmGt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Waarom denk je dat dit een probleem is?

Ik zou wel ff afstoffen ja, met iets dat antistatisch is (niet een stofzuiger, is te lomp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik zie niks raars hoor. Alles werkt toch ook gewoon? Gewoon wat stof met bouwstof op die fans.

[ Voor 66% gewijzigd door souljah1h op 18-03-2023 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:34
volgens mij is er niks beschadigd,maar moet het alleen schoongemaakt worden.

Pers lucht is dan wel de beste optie, bv uit een spuitbus of nog beter een compressor bv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-10 06:10
Ik zou me er niet veel zorgen over maken. Keer schoon maken en gas er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.D78
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:45
Schrijf maar af, ik denk dat er wel een paar Tweakers bereid zijn hem op te komen halen, scheelt weer een ritje naar de milieustraat. :+

Nee, gewoon perslucht eroverheen. Een paar goedkope Action-bussen, of toch een compressor(tje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBGAMING
@Mr.D78 Haha, ja kom hem inderdaad zo ophalen hoor, geen enkel probleem :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:17
Aan de foto's kunnen wij weinig afleiden, naast dat het aardig stoffig is, maar dat is zelden echt een probleem.

Echter schrijf je dit:
Het gaat om een groffe witte korrel die ook de fans beschadigd lijkt te hebben. (Hij stond aan toen de wolk ontstond)
Waaruit maak je op dat de fans beschadigd zijn? Maken ze geluid die ze voorheen niet maakten? Werken ze niet meer?

En waarom vraag je of je systeem afgeschreven is? Wat is er aan de hand? Want aan de hand van alle reacties hierboven kan je wel afleiden dat aan de foto's we niks heel ernstigs kunnen zien.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:06
Je fans zullen wellicht wat sneller slijten, maar dat merk je toch pas na jaren (niet weken). Om die stock AMD koeler hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, die maakt sowieso wel lawaai.

Wat je wil voorkomen is dat achtergebleven stof door kou en vocht de kans krijgt stroom te gaan geleiden op plaatsen waar dat niet kan. Zo koud wordt het meestal niet, maar het kan je gebeuren als je ooit eens je computer van buiten naar binnen brengt in de toekomst... Maak dus goed schoon, het makkelijkst zal zijn met perslucht en/of een doekje met isopropylalcohol of gedemineraliseerd water.
Voordat je begint: Ontkoppel eerst de voeding zowel van de netspanning als van het moederbord.
Als de voeding veel stof gegeten heeft - gebruik daar alleen perslucht - de condensatoren in de voeding blijven nog heel lang dodelijk als je de spanning er hebt afgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

*knip* offtopic, andere zaken als mogelijk asbestvervuiling horen niet in dit topic thuis

De stof zal bovenmatige slijtage in de lagers hebben veroorzaakt. Als je weet dat het geen asbest is zou ik de pc laten uitspuiten en de ventilatoren laten vervangen, en tot die tijd de pc niet gebruiken.

*knip* offtopic

[ Voor 63% gewijzigd door br00ky op 19-03-2023 13:17 ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• WEBGAMING
*knip* offtopic

[ Voor 168% gewijzigd door br00ky op 19-03-2023 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-10 11:14
Oh, ik dacht dat dit topic over een stoffige PC ging. Heb je wel de goede foto's geplaatst?

Voorbeeld
https://external-preview....GG2p5lN5xqmjpRCmhvLzo.jpg

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Als je schade daardoor hebt is dat verzekeringswerk en niet alleen de computer...

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvgb
Bedankt voor jullie reacties!

Misschien zijn de foto's niet helemaal duidelijk, maar het betreft dus een solide plamuur van zandachtig materiaal. Dit veeg je niet op met een stofdoekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dntcScbaysBopaQCFVzaZuQ6xys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLfm1ESJy8GNx9dnP4Pag7Ze.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto met vinger veeg om de normale kleur te tonen.

Mijn insteek hier in is meer: heeft iemand ervaring met het schoonmaken van extreem vuil uit een pc?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
uit elkaar.
kwastje, doekje busje lucht.

uurtje investeren, en daarna weer gaan.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:52
Kvgb schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:42:

Mijn insteek hier in is meer: heeft iemand ervaring met het schoonmaken van extreem vuil uit een pc?
Dat is niet extreem hoor! Heel veel pc's zien er na een paar maanden zo uit van binnen. Zoals gezegd is dit prima schoon te maken met een kwast en perslucht buiten op een tafel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:14
Probeer je nou met een omweg je verzekering voor de gek te houden of heb je de rest van het huis rondom je PC ook weggeflikkerd en bent begonnen met een nieuw huis bouwen?

Je maakt je huis schoon & je maakt je pc schoon en gaan met de banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kvgb schreef op zondag 19 maart 2023 @ 14:42:
Bedankt voor jullie reacties!

Misschien zijn de foto's niet helemaal duidelijk, maar het betreft dus een solide plamuur van zandachtig materiaal. Dit veeg je niet op met een stofdoekje.

[Afbeelding]

Hier een foto met vinger veeg om de normale kleur te tonen.

Jouw pc is niet extreem vuil, een kwastje en wat perslucht maken die pc in 5 minuten schoon.

[ Voor 34% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvgb
Nog even voor de duidelijkheid. Het lijkt er op dat een hoop mensen toch nog het punt missen van de topic.

Ik weet hoe je normaliter stof schoonmaakt, maar bedankt voor de reminders. Het gaat hier om een solide plamuur van bouwstof/fijnstof wat erg grof is en lastig schoon te maken. Als je dit bijvoorbeeld op je vloer hebt dan moet je dweilen ipv stofzuigen omdat het anders niet schoon wordt. Het is materiaal wat een mix lijkt tussen stucwerk en steen.

Als je denkt dat je dit met een 'busje lucht' in 5 minuten schoon kan maken. Koop hem aub over en dan krijg je er 2 bussen lucht en een kwast gratis bij.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Als het echt zulk plakstof is dan is die PC niet het enige in huis dat is getroffen. Linksom of rechtsom heb je dan schade al was het maar schoonmaakkosten.

Even proberen met perslucht etc en als dat niet werkt offerte vragen bij PC winkel om alle bewegende delen (in praktijk de fans) professioneel te laten reinigen danwel vervangen.

Voor de schade stel je de veroorzaker aansprakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:02
Wat je ook zou kunnen proberen is een licht laagje isopropyl alchohol op een watje/doekje te doen en hier heel zachtjes overheen te gaan. Dit moet in principe geen kwaad doen op de hardware gezien dit vaak wordt gebruikt om elektronica schoon te maken.

Uiteraard gezien de hardware vrij nieuw is zou ik gewoon contact opnemen met de PC winkel en het laten vergoeden door de veroorzaker zoals @Rukapul aangeeft. Knoeien met bijna nieuwe hardware is naar mijn mening altijd een slecht idee.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 22:51
Als je in de regio Eindhoven woont wil ik wel een poging wagen? Ik denk dat je met een fles isopropyl en een uurtje of twee best een heel eind bent.

Sowieso kan hardware echt veel hebben zolang er geen elektriciteit bij komt kijken, heb hier moederborden afgesopt, afgespoeld, in de vaatwasser gehad. Bleef het allemaal prima doen zolang je maar nareinigt met alcohol en het voldoende droogtijd geeft.

Wellicht dat je de fans kunt afschrijven, maar de lastigste om te vervangen zijn die van je GPU en ik acht de kans >0.95 dat ze op AliExpress te vinden zijn.
Pagina: 1