Vrije modem keuze in combinatie van KPN en Unifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-05 17:07
Beste mede Tweakers.

Ik ben van plan om dit jaar te verhuizen, en zit dan te denken om overtestappen naar KPN, maar door dat KPN geen Bridge mode ondersteunt op hun modems.
Zat ik de denken om gebruik te maken van de eigen modem keuze.
Mij over weging hier voor is dat ik Ziggo gewoon duur is en zich zo lang aan de kabel wilt vast houden.
En ik ook de over stap wil maken naar glasvezel om dat dit soms ook prijs technische aantrekkelijker is en je Down en Up veel gunstiger is.

Mijn huidige situatie is als volgend, ik zit nu bij Ziggo met het Internet only van 1100 Mbps download / 100 Mbps upload voor 64 Euro.
En heb ik de modem in bridge mode staan, en draait er volledige een Unifi netwerk achter.

Denk aan:
1x USG.
1x Cloudkey gen2+
2X AC Pro
1x G4 Deurbell.
1x Unifi pro nas

Nu is beetje mijn vraag, Hoe doen de meeste van jullie het, en hebben jullie nog tips voor me ?.
En hebben jullie nog suggesties voor welke modem ik het beste kan gebruiken, ik zat zelf eerst aan de Unifi dream machine te denken, maar zag later dat deze geen modem functionaliteit ondersteunt of in ieder geval kon niet vinden welke protocol deze ondersteunt die je nodige hebt hier voor.

Beste antwoord (via DragonVirus op 23-03-2025 14:06)

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:27
Vanuit glasvezel kan je gelijk de UTP kabel aansluiten op je Unifi apparaat. Check vooral even dit topic bij KPN:

https://community.kpn.com...jn-de-instellingen-573911

Of in het centrale Unifi topic hier op Tweakers: [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

[ Voor 14% gewijzigd door king006 op 23-03-2025 10:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• king006
Vanuit glasvezel kan je gelijk de UTP kabel aansluiten op je Unifi apparaat. Check vooral even dit topic bij KPN:

Of in het centrale Unifi topic hier op Tweakers: [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

[ Voor 14% gewijzigd door king006 op 23-03-2025 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DragonVirus
king006 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:48:

Top, bedankt hier kan ik wat mee.
Ik dacht dat de ONT kastje van de provider, alleen de vertaal slag maakte van Light naar Electro signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
DragonVirus schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Top, bedankt hier kan ik wat mee.
Ik dacht dat de ONT kastje van de provider, alleen de vertaal slag maakte van Light naar Electro signalen.
Moet helemaal goed komen zo! 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:53
ik heb dit geprobeerd met een unifi gateway ultra. Voor internet en IPTV. Voor IPTV kun je een specifiek draadje voor volgen hier op tweakers. had alles werkend. Echter heb ik ook een thuisserver waar ik poorten 80 en 443 voor open wilde zetten in de gateway. En daar liep het vast. Ik kon elke poort open zetten behalve 80 en 443. Na wat googelen bleek dit probleem ook voor te komen bij de dreammachine. Met andere woorden het probleem bestond al even. Ik had dus geen vertrouwen dat het probleem op korte termijn opgelost zou worden. Ben terug gegaan naar de fritzbox van xs4all en dat werkt prima. verdere netwerk en ac is unifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-05 15:43

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

king006 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:48:

Je eerste opmerking je kant het gelijk aansluiten gaat maar half op. Dat zie je ook in het KPN Topic. Het is heel erg afhankelijk van welke glasvezeltechniek er gebruik gemaakt wordt. XGS-PON moet je over het algemeen wat meer moeite voor doen.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
degrashopper schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:19:
ik heb dit geprobeerd met een unifi gateway ultra. Voor internet en IPTV. Voor IPTV kun je een specifiek draadje voor volgen hier op tweakers. had alles werkend. Echter heb ik ook een thuisserver waar ik poorten 80 en 443 voor open wilde zetten in de gateway. En daar liep het vast. Ik kon elke poort open zetten behalve 80 en 443. Na wat googelen bleek dit probleem ook voor te komen bij de dreammachine. Met andere woorden het probleem bestond al even. Ik had dus geen vertrouwen dat het probleem op korte termijn opgelost zou worden. Ben terug gegaan naar de fritzbox van xs4all en dat werkt prima. verdere netwerk en ac is unifi.
Goed om te weten,
En dat de dream machine het zelfde probleem heeft als de Gatway Ultra sta ik niet zo van te kijken, die hebben de zelfde versie Firewall software als goed is, want beide hebben nu ook de mogelijkheid voor de optie: Firewall-Zones.
Dat zit niet op de CLK-Gen 2 en zal er ook niet komen. :)

Blijven die poorten 443 en 80 niet ergens in loop vast zitten ?, en je hebt ook geen problemen met de STP Priority en de Vlans ?. (denk niet echt dat dit probleem kan wezen maar je weet maar nooit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
MR_VIPER schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Je eerste opmerking je kant het gelijk aansluiten gaat maar half op. Dat zie je ook in het KPN Topic. Het is heel erg afhankelijk van welke glasvezeltechniek er gebruik gemaakt wordt. XGS-PON moet je over het algemeen wat meer moeite voor doen.
begreep ik het toch goed van uit de documentatie (technische eisen) van de KPN website.
Dacht eerst dat het te maken had met of je eigen ONT aansluiting gebruikte of die van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
degrashopper schreef op maandag 24 maart 2025 @ 10:19:
Dan deed je iets fout denk ik. Meerdere keren poort 80 en 443 open gezet op verschillende Unifi apparaten.
MR_VIPER schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Dat klopt inderdaad wel ja!

[ Voor 18% gewijzigd door king006 op 24-03-2025 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:53
DragonVirus schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Goed om te weten,
En dat de dream machine het zelfde probleem heeft als de Gatway Ultra sta ik niet zo van te kijken, die hebben de zelfde versie Firewall software als goed is, want beide hebben nu ook de mogelijkheid voor de optie: Firewall-Zones.
Dat zit niet op de CLK-Gen 2 en zal er ook niet komen. :)

Blijven die poorten 443 en 80 niet ergens in loop vast zitten ?, en je hebt ook geen problemen met de STP Priority en de Vlans ?. (denk niet echt dat dit probleem kan wezen maar je weet maar nooit.)
ik kreeg het idee dat het device poorten 80 en 443 reserveerde. Op elke andere poort werkte de forward instelling prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DragonVirus
degrashopper schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:40:
[...]

ik kreeg het idee dat het device poorten 80 en 443 reserveerde. Op elke andere poort werkte de forward instelling prima.
Dat is ook nog een optie, inderdaad.
Pagina: 1