1 printer, 2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanessa70
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-04 12:14
Hoi,

Ik heb een HP laserprinter die ik bekabeld heb aangesloten aan mijn computer, het vervelende is dat de wifi voor de gasten deze printer niet kunnen benaderen want ik kan alleen of met kabel of met wifi maar niet tegelijk helaas.

Is hier een oplossing voor, of bestaan er printers die dit wel kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50

BCC

De reden dat je een gasten netwerk hebt is toch zodat je gasten niet kunnen verbinden met spullen in je netwerk ?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Printer via USB aansluiten kan ook nog een optie zijn. Vaak kan dat wel samen met netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:47
Je kunt eens kijken of je een static route in kunt stellen.

Je hebt het juist gescheiden voor veiligheid, daar ga je hiermee wel aan tornen natuurlijk.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je kunt het IP-adres van de printer mogelijk open zetten op de firewall van de router maar je geeft nul informatie dus je moet het zelf even uitzoeken of dat op jouw apparatuur werkt. het zou handig zijn als je wat meer over je netwerk en apparatuur geeft, zodat we mee kunnen denken.

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 23-03-2025 09:47 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Room42
Doet mij denken aan poort 9100 openzetten bij een klant vroeger. We waarschuwden hem, en het pakte inderdaad niet goed uit. Binnen de kortste keren werd er 'ge-telnet' naar zijn WAN IP en rolde er verdachte code uit zijn printer. :o

Poort(en) openzetten kan, maar gebruik wel een soort access list. ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:51
Via het netwerk gaat dat nooit lukken, zonder die twee netwerken te bridgen en in dat geval kun je net zo goed je gasten netwerk wegdoen.
De printer kan maar op een ipadres werken en een gasten netwerk zit in een ander subnet.
Dat is juist het hele idee van een gastennetwerk.

Wat je wel kunt doen is een USB printserver kopen, meestal kunnen printers wel zowel vanaf Usb als het netwerk printen.
Wel eerst even testen of jouw printer dat kan.

Dan kun je zoiets kopen:
https://nl.aliexpress.com/item/1005005234423413.html

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 23-03-2025 09:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

Hang die printer aan de WiFi (of met kabel aan netwerk) en klaar is Kees?

Maar je geeft wel erg weinig info. Heb je 1 netwerk of heb je (gasten)vlans?

Overigens zijn er ook printers met Wi-Fi Direct. Dat zou een oplossing kunnen zijn in jouw geval…

[ Voor 14% gewijzigd door FreakNL op 23-03-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@FreakNL
Dat eerste gaat natuurlijk niet werken.
Zie mijn post hierboven.

Een printer die wifi direct ondersteund zou wel een oplossing zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:56

nelizmastr

Goed wies kapot

storeman schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:44:
Je kunt eens kijken of je een static route in kunt stellen.

Je hebt het juist gescheiden voor veiligheid, daar ga je hiermee wel aan tornen natuurlijk.
Apparaten kijken in hun eigen routetabel en forwarden verkeer naar onbekende subnets naar de gateway via de default route.
Die gateway kent de route al naar zowel het trusted netwerk als het gastennetwerk dus een statische route naar een netwerk wat in feite al “directly connected” is op dezelfde router gaat niets opleveren.
Op de client de route instellen evenmin (en erg bewerkelijk).

Je zou hooguit een firewall regel kunnen maken dat verkeer vanuit het gastennetwerk alleen naar de printer mag en verder niets in het trusted netwerk. Dan maakt je printer, wat al doorgaans een behoorlijk lek ding is, wel een risico.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:43

FreakNL

Well do ya punk?

Ben(V) schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:02:
@FreakNL
Dat eerste gaat natuurlijk niet werken.
Zie mijn post hierboven.

Een printer die wifi direct ondersteund zou wel een oplossing zijn.
Jij gaat ervanuit dat er een aparte gasten wifi is. Dat haal ik niet direct uit de topic start.

Er is te weinig info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hij zegt "de wifi voor de gasten", dat is in mijn ogen dan een gastennetwerk, anders hadden die gasten gewoon kunnen printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanessa70
Ja klopt wifi voor gasten, deze wil ik niet op mijn wifi maar ze moeten wel kunnen printen dus misschien toch maar een tweede printer kopen, maar eerst zal ik het wifi-direct zoals hierboven vermeld eens gaan bekijken. Zover ik in de handleiding kan zien beschikt mijn printer namelijk ook over wifi-direct.

bedankt weer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:41

remco_k

een cassettebandje was genoeg

En als dat niet lukt hebben we meer info nodig over de gebruikte router/wifi/whatever. Afhankelijk wat je gebruikt is het misschien mogelijk om het gasten wifi te kunnen laten praten met de printer.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:38
Als je nou eens begint met vertellen wat voor hardware je gebruikt ?

Als je als netwerk segmentatie een firewall gebruikt waarbij je ook zelf de firewall rules kan managen, hoef je alleen poort 9100 (tcp) en 161 (udp/tcp) toegang te geven vanuit het gasten netwerk naar je prive netwerk (of andersom, afhankelijk op welk netwerk je printer zit)

Of nog mooier de printer naar eigen vlan en dan de bovenstaande gaatjes vanuit de andere lans naar de printer toe zodat ze niet vanuit de gasten naar prive lan kunnen hoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRON
  • Laatst online: 17:19
Heb je al gekeken of je je printer in je gastennetwerk kan plaatsen en deze zowel vanuit je gastennetwerk als je privénetwerk kan bereiken?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:03

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Vanessa70 Je openingspost voldoet momenteel niet helemaal aan de wensen/eisen die we er aan stellen. Zo is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te geven over je probleem, daarnaast is het ook verplicht om eerst wat eigen onderzoek te doen voordat je een topic opent. Zie ook: https://gathering.tweakers.net/forum/faq#quickstart

Nu zijn er inmiddels wat tips gegeven, zodat je verder kan met een eventuele oplossing.

Maar mocht je nog meer hulp willen helpen, in dit topic, of een eventueel volgend topic. Zou je dan bij het aanmaken ervan de volgende informatie willen geven:
- Type nummers van gebruikte apparatuur
- Welke netwerk apparatuur gebruik je allemaal?
- Welke software gebruik je?
- Welke zaken heb je zelf al gevonden en geprobeerd?

Op die manier wordt het voor ons een stuk minder gokken en een heel stuk meer helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:48
Dit los je op door een 3e netwerkje toe te voegen, daar de printer in te plaatsen en dan de andere twee netwerken toegang te geven tot netwerk #3, maar niet naar elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:15
Je kan toch ook gewoon in je firewall rules de gasten toegang geven tot alleen de printer? Dan blokkeer je nog steeds de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanessa70
OK Duidelijk @rens-br, hier mijn hardware:

- HP Color LaserJet Pro MFP M280nw
- FRITZ!Box 7590 AX
- Netgear switch GS324T S350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Vanessa70 Daarmee ga je het niet redden het gastennetwerk van de Fritzbox is echt dat. Of je maakt een complex netwerk of je een oude pc of iets met USB op de printer aansluiten en het gastennetwerk en vervolgens de printer delen. Moet wel een bijzondere usecase zijn om dit te willen.
Met vlan werkt wel maar gasten vinden nooit de printer hetgeen het installeren van de printer complex maakt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-05 20:41
Beter werken met VLAN. Guestwifi via VLAN en dan vanuit dat VLAN TCP9100 op IP printer toestaan naar ander VLAN.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 15:15
Weet niet of het bestaat maar als er een printerserver zou zijn met twee poorten kun je eentje in je eigen netwerk hangen en de andere in het gast netwerk. Maar zoiezo zou ik als ik een gasten printer maak een losse printer met enkele a4tjes erin.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanessa70
WiFi direct uitgeprobeerd maar helaas te omslachtig dus zou graag via VLAN uitproberen zoals @skelleniels schreef.

De printer heeft een vast Ip adres en ik weet dat mijn switch met VLAN overweg kan maar zelf heb ik er 0 verstand van, is er ergens een duidelijke uitleg te vinden hoe ik dit het beste aanpak want een extra printer kopen wordt te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
Een fritzbox 7590 ondersteunt geen vlans lees ik, das jammer.
Je switch ondersteunt vlans volledig.

Ik denk dat je nog een koppeling mist tussen je gasten wifi en je bekabelde netwerk,
en dan met name een firewall achtige oplossing die vlans kan beheren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:32

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Ik denk dat VLANS voor 1 printer een beetje teveel van het goede is zeker als jouw FRITZ!Box dit niet ondersteund. Je switch is ook "echt" een switch dus die doet ook al geen routing o.i.d.
Kun je geen truckje uithalen in die FRITZ!Box? Iets van een port foward aanmaken voor poort 9100 > printer (source-any) om vervolgens te firewallen vanaf het eigen WAN-adres of de interne subnets. In principe misbruik je de NAT loopback een beetje. Ik vind het idee van @Ben(V) ook niet slecht hoor, het printserver idee. Zeker als je twee patches hebt naar de printer (1 normaal LAN, 1 naar printerserver via USB) in het guest netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
EverLast2002 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 22:05:
Een fritzbox 7590 ondersteunt geen vlans lees ik, das jammer.
Je switch ondersteunt vlans volledig.

Ik denk dat je nog een koppeling mist tussen je gasten wifi en je bekabelde netwerk,
en dan met name een firewall achtige oplossing die vlans kan beheren.
Dat is niet helemaal waar je kan poort 4 als gastennetwerk configureren. Maar @Vanessa70 je hebt echt een router nodig met Vlan ondersteuning om een route te kunnen maken tussen de 2 Vlan's dat kan een switch niet. Als printer naast je router staat kan je de printer met USB op de router aansluiten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanessa70
OK het wordt me nu iets meer duidelijk, mijn dank!

Denk dat ik op Aliexpress toch eens die printserver bestel die @Ben(V) Ben(V) adviseerde.

Nogmaals dank aan iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:14
Een derde vlan voor de printer, waar beide vlans meeogem communiceren?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@ChaserBoZ_:
Vanessa70 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:28:
WiFi direct uitgeprobeerd maar helaas te omslachtig dus zou graag via VLAN uitproberen zoals @skelleniels schreef.

De printer heeft een vast Ip adres en ik weet dat mijn switch met VLAN overweg kan maar zelf heb ik er 0 verstand van, is er ergens een duidelijke uitleg te vinden hoe ik dit het beste aanpak want een extra printer kopen wordt te duur.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Los van alle netwerkoplossingen, is HP ePrint een optie? Als de printer is geregistreerd bij HP, dan kunnen gasten het bestandje dat geprint moet worden mailen naar de printer.
Pagina: 1