Doorvoer buitenmuur naar garage: tips & valkuilen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Topicstarter
Hi all!

TL;DR – Zijn er nog zaken waar ik aan moet denken bij:
– het boren van de doorvoer
– de combinatie stroom + UTP in één buis
– keuze kabeldikte i.r.t. toekomstige laadpaal
– afdichting aan beide zijden van de muur/buis?

Het uitgebreide verhaal:

Ik heb een vraag ten aanzien van het maken van een kabeldoorvoer door de buitenmuur van de woning, naar de garage. Omdat we dit over enkele weken gaan doen, wilde ik hier even mijn gedachten spuien, in de hoop dat jullie hierover kunnen meedenken.

Op dit moment is mijn garage al wel van stroom voorzien, maar dit is houtje-touwtje doorverbonden vanuit een lichtschakelaar bij de achterdeur. Dit wil ik gaan afkoppelen, om de garage een eigen groep te geven. Ik wil een PVC-buis door de tuin heen leggen, waar uiteindelijk zowel stroom als UTP doorheen zal moeten lopen.

De stroomvoorziening wil ik direct goed doen, met in het achterhoofd dat ik op termijn een laadpaal kan laten installeren. Hiervoor wil ik een driefasenkabel naar de garage leggen, alwaar ik een kleine groepenkast wil laten plaatsen.

Door de achtertuin lopen volgens de KLIC-melding in ieder geval geen leidingen of andere voorzieningen.

Doorvoer
Ik kwam onder andere dit topic tegen, ten aanzien van het afdichten van het gat:
Gat boren in funderingsmuur

Aan de hand van dat topic plan in de doorvoer die ik maak, af te dichten met Stopaq Aquastop. Daarnaast had ik ook al gelezen dat het wellicht ook kan helpen om de doorvoer schuin aflopend naar buiten te boren. Ben ik er dan zo? Of heeft iemand nog andere of betere tips?

Het betreft een jaren zeventig woning, met een 6cm spouw welke afgelopen jaar is nageïsoleerd middels aminotherm. Dit isolatiemateriaal zal echter grotendeels bóven het maaiveld zitten. De kruipruimte is te allen tijde gortdroog, en ik verwacht ook ruim boven het grondwaterniveau te zitten. Onder de fundering door is geen optie voor mij. De bodem van de kruipruimte lijkt een vorm van gesteente te zijn. Hier zijn ze achter gekomen tijdens het isoleren van de kruipruimte, omdat ze eigenlijk onder een rioleringsbuis door wilden graven om erlangs te kunnen...

De garage is een enkelsteens muur. Ik weet verder niet hoe het hier zit met de fundering. Er is daar geen kruipruimte in ieder geval.

Buis tussen huis en garage

Buiten heb ik een afstand van circa 12 meter te overbruggen, binnenshuis nog een meter of 8 tot de meterkast. Dit is allemaal horizontaal gemeten. Er zit ongeveer een halve meter 'verloop' in de hoogte tussen de woning (hoger) en de garage (lager). (Het zijn eigenlijk twee plateaus)

Voor de kabels wil ik een enkele PVC-buis van een mm of 50 doorsnee leggen, waar beide kabels doorheen zullen lopen. Deze PVC-buis zelf wil ik níet door de doorvoer leggen, alleen de stroomkabel (in principe onbeschermd) en de UTP-kabel door een flexbuis. De PVC-buis zelf zal ik dus ook nog moeten afdichten op een nader te bepalen manier.

Wat hierin wel een aandachtspuntje zal zijn, is het feit dat de tuin uit twee niveaus bestaat, waardoor ik een knik zal moeten maken.

De UTP-kabel (verderop benoemd) wil ik verder in een flexbuis leggen, vanaf de meterkast tot aan de garage in één geheel. Deze flexbuis zal buiten dóór de PVC-buis worden gelegd, samen met de stroomkabel.

Stroomkabel
Op de website van Essent las ik in ieder geval dat voor een laadpaal van 11kW een YMvK 5x2.5mm kabel voldoende is, of eventueel een YMvK-AS 4×2.5mm² grondkabel. Dit laatste is wellicht een betere optie, met in het achterhoofd dat door dezelfde PVC-buis ook UTP komt te lopen. De UTP-kabel die ik heb is CAT6, maar niet shielded.

Maar over de dikte van 2.5mm² heb ik dan zo mijn twijfels, of het niet verstandiger is om wellicht direct 4mm² te doen? 6mm² lijkt mij echter weer overkill, en financieel moet het ook nog wel een beetje te doen blijven; het is een hobbyproject, en er worden geen zonnepanelen of zwaar elektrisch gereedschap op aangesloten.

UTP-kabel
De UTP-kabel die ik al in huis heb en graag hiervoor wil gebruiken is deze.

De UTP-kabel zal primair bedoeld zijn om één of twee beveiligingscamera's op aan te sluiten middels PoE. De PoE-switch plan ik in de garage te plaatsen.

Aangezien de complete verbouwing van mijn woning uit allemaal 'firsts' bestond, en dit ook weer een 'first' is voor mij, zal ik ongetwijfeld iets over het hoofd zien. Nu heb ik echter niet heel veel vrije tijd over om te lang mijn hoofd erover te breken... Vandaar mijn vraag, wat zie ik over het hoofd, waar denk ik te complex over, en waar denk ik juist te simpel over?

Alvast bedankt voor het meedenken _/-\o_ en de adviezen! Met de klus ga ik over een week of 3, 4 beginnen :)

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:18
Je denkt te complex :+

Gewoon gaten boren door de fundering, ik weet niet of de fundering ik de kruipruimte van beton is, zo ja dan zou je hoog kunnen boren om net t beton te missen of gewoon geduld hebben. De gaten kan je eventueel dicht kitten, maar als er niet helemaal waterdicht is zou ik me daar niet druk om maken, die paar druppels water die in je kruip aankomen doen geen kwaad.

Verder zou ik ymvk as 4mm2 pakken en die los in de grond leggen, voor de utp haal je grijze slagvaste pvc buis. Hier naast leg je dan een lege 63mm mantelbuis waar je in de toekomst nog iets in kan trekken. En ik zou gelijk 2 aparte utp kabels trekken. Voor laadpalen hebben een eigen utp kabel nodig direct van de laadpaal naar de meterkast.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:29
stroom en UTP mag officieel niet in 1 buis.

Kabelkeuze: met 11 kW zou ik niet voor 5 x 2.5mm gaan - het is net als met zonnepanelen, er kan behoorlijke tijd stroom doorheen lopen. (natuurlijk, zonnepanelen zullen nog langer stroom genereren dan je auto maximaal laadt).
Laade lengte is 20 meter + nog halve meter verloop + paar extra meter omdat de laadpaal niet aangesloten zit op de grond maar op 1 m hoogte, en niet in hoek van garage, dus beetje ruim rekenen -> 25m -> 50m kabel
Spanningsval wil je onder 3% houden.vermogen: 11 kW

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
2.5 mm2 -> 4.5% voltagedrop, dat is teveel
4 mm2 -> 2.9% voltagedrop, dat is net oke
Wil je op veilig spelen, pak je 6mm2.

Of je moet zorgen dat je de afstand verminderd. Stel je sluit de oplader inderdaad in de hoek van de garage aan en je houdt de kabel zo kort mogelijk, dan kan je misschien met 22 meter toe... dan zou 4mm2 nog NET kunnen.

2.5mm2 zou kunnen als je minder dan 5 meter hoeft te doen, dus essent heeft wel gelijk, maar is afhankelijk van lengte.

Als ik dan kijk hoeveel het je extra kost om 6mm2 te pakken, 100 euro, maar je bent in een keer RUIM voorzien.

je hebt een mooie netwerkkabel gevonden met AWG van 23 :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:28
99ruud99 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:35:
stroom en UTP mag officieel niet in 1 buis.
YVMK en UTP kunnen prima samen in een mantelbuis (of PVC buis die als mantelbuis wordt gebruikt zoals hier)

Losse VD-draad met UTP in installatiebuis is inderdaad niet verstandig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 19:28
PeacekeeperNL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 20:29:
Voor de kabels wil ik een enkele PVC-buis van een mm of 50 doorsnee leggen, waar beide kabels doorheen zullen lopen. Deze PVC-buis zelf wil ik níet door de doorvoer leggen, alleen de stroomkabel (in principe onbeschermd) en de UTP-kabel door een flexbuis. De PVC-buis zelf zal ik dus ook nog moeten afdichten op een nader te bepalen manier.
Waarom geen flexibele mantelbuis? Die kan een stuk beter overweg met eventuele toekomstige verzakkingen.
Wat hierin wel een aandachtspuntje zal zijn, is het feit dat de tuin uit twee niveaus bestaat, waardoor ik een knik zal moeten maken.
Ook dat gaat met een mantelbuis een stuk eenvoudiger.
De UTP-kabel (verderop benoemd) wil ik verder in een flexbuis leggen, vanaf de meterkast tot aan de garage in één geheel. Deze flexbuis zal buiten dóór de PVC-buis worden gelegd, samen met de stroomkabel.
Waarom in een flexbuis? Die kabel kan prima direct naast je YMVK-kabel.
Stroomkabel
Op de website van Essent las ik in ieder geval dat voor een laadpaal van 11kW een YMvK 5x2.5mm kabel voldoende is, of eventueel een YMvK-AS 4×2.5mm² grondkabel. Dit laatste is wellicht een betere optie, met in het achterhoofd dat door dezelfde PVC-buis ook UTP komt te lopen. De UTP-kabel die ik heb is CAT6, maar niet shielded.

Maar over de dikte van 2.5mm² heb ik dan zo mijn twijfels, of het niet verstandiger is om wellicht direct 4mm² te doen? 6mm² lijkt mij echter weer overkill, en financieel moet het ook nog wel een beetje te doen blijven; het is een hobbyproject, en er worden geen zonnepanelen of zwaar elektrisch gereedschap op aangesloten.
Die grondkabel zou ik niet doen, je wil immers werken met een (mantel)buis en zo'n grondkabel is een stuk lastiger te verwerken.

5x2,5mm is inderdaad erg dun voor deze afstand. 5x4mm is wel het minimale. Als je portemonnee het toelaat kan het geen kwaad 5x6mm toe te passen.
UTP-kabel
De UTP-kabel die ik al in huis heb en graag hiervoor wil gebruiken is deze.

De UTP-kabel zal primair bedoeld zijn om één of twee beveiligingscamera's op aan te sluiten middels PoE. De PoE-switch plan ik in de garage te plaatsen.
Prima kabel.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
2,5 Kwadraat is natuurlijk op het randje maar je hoeft natuurlijk niet altijd op 11 kilowatt te laden je kan hem ook op 8 kilo Watt zetten .
Maar ik vind het altijd mag een verkooppaatje natuurlijk want op een dikkere kabel zit natuurlijk ook meer winst voor een firma.
natuurlijkAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJpa5y9x0zXR-aeao0TD5Rm7aZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNTJTLYzPqaAMovFlTqGFwCc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78-TfqQ8uIb6QjNh6bApL5vnNY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aL1AmxCu4aDyDG3wf3TbPOga.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door Edje44magnum op 23-03-2025 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Thanks voor de reacties dusver! Ik zal waar mogelijk even proberen te reageren :)
Dat dacht ik al haha
Verder zou ik ymvk as 4mm2 pakken en die los in de grond leggen, voor de utp haal je grijze slagvaste pvc buis. Hier naast leg je dan een lege 63mm mantelbuis waar je in de toekomst nog iets in kan trekken. En ik zou gelijk 2 aparte utp kabels trekken. Voor laadpalen hebben een eigen utp kabel nodig direct van de laadpaal naar de meterkast.
Heb je een specifieke reden voor 63mm? En mantelbuis, die is misschien wel slim en beter dan pvc buis (zoals @FredvZ verderop ook al zegt). Zou deze dan wat zijn? Ook goed om te weten dat de laadpaal een eigen UTP-kabel nodig heeft, wist ik nog niet. Dan ook van meterkast tot aan de laadpaal? Want dan moet ik daar even rekening mee houden met het knippen van de kabel.
99ruud99 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:35:
[...]
Spanningsval wil je onder 3% houden.vermogen: 11 kW

https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
2.5 mm2 -> 4.5% voltagedrop, dat is teveel
4 mm2 -> 2.9% voltagedrop, dat is net oke
Wil je op veilig spelen, pak je 6mm2.

Of je moet zorgen dat je de afstand verminderd. Stel je sluit de oplader inderdaad in de hoek van de garage aan en je houdt de kabel zo kort mogelijk, dan kan je misschien met 22 meter toe... dan zou 4mm2 nog NET kunnen.

2.5mm2 zou kunnen als je minder dan 5 meter hoeft te doen, dus essent heeft wel gelijk, maar is afhankelijk van lengte.

Als ik dan kijk hoeveel het je extra kost om 6mm2 te pakken, 100 euro, maar je bent in een keer RUIM voorzien.

je hebt een mooie netwerkkabel gevonden met AWG van 23 :)
Kijk, dit vind ik nou zo mooi van GoT! Mooi zo'n berekening, dank! Misschien dan toch maar 6mm² overwegen.

En dat AWG van 23 moest ik ook even opzoeken wat je daarmee bedoelde ;) Deze UTP-kabel kwam o.a. als aanrader uit het netwerkkabeltopic, dus daar heb ik alles in huis mee bekabeld. Goed om te horen dat het een goede keuze blijkt ;)
FredvZ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:10:
Waarom geen flexibele mantelbuis? Die kan een stuk beter overweg met eventuele toekomstige verzakkingen.
Niet echt aan gedacht/die stond niet op mijn netvlies. Nu wel ;). Bovengenoemde een beetje een goeie?
Ook dat gaat met een mantelbuis een stuk eenvoudiger.
Noted ;)
Waarom in een flexbuis? Die kabel kan prima direct naast je YMVK-kabel.
Ik las in één van de topics dat ze niet wisten hoe de kabel mogelijk zou reageren op die Aquastop. Daarom in het kader van voorkomen is beter dan genezen, wilde ik het door een flexbuis naar de garage leiden.
Die grondkabel zou ik niet doen, je wil immers werken met een (mantel)buis en zo'n grondkabel is een stuk lastiger te verwerken.

5x2,5mm is inderdaad erg dun voor deze afstand. 5x4mm is wel het minimale. Als je portemonnee het toelaat kan het geen kwaad 5x6mm toe te passen.
Je bedoelt dan dus geen grondkabel toe te passen, maar 5x 6mm² los?
Edje44magnum schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:04:
2,5 Kwadraat is natuurlijk op het randje maar je hoeft natuurlijk niet altijd op 11 kilowatt te laden je kan hem ook op 8 kilo Watt zetten .
Maar ik vind het altijd mag een verkooppaatje natuurlijk want op een dikkere kabel zit natuurlijk ook meer winst voor een firma.
natuurlijk[Afbeelding]

[Afbeelding]
2.5mm² zou dus, in theorie, kunnen, begrijp ik dat goed? Zelf neig ik sowieso naar minstens 4mm², maar aan de hand van de reacties hier ga ik toch ook wel 6mm² overwegen.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:29
4mm2 is prima hoor.

Vraag je vooral af, hoe snel moet jouw auto laden. Als dit 11 kW is moet je 4mm2 leggen.

Als je ook genoegen neemt met langzaam laden (gewoon snachts, dus laadsessie mag 8 uur duren) dan voldoet 2.5mm2 wel prima.

11 kW is voor als je je auto van leeg naar vol in 5 uur wilt hebben. Dit moet je echter zelf gaan bepalen, welke auto ben je van plan, hoe snel moet deze vol zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
99ruud99 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:29:
4mm2 is prima hoor.

Vraag je vooral af, hoe snel moet jouw auto laden. Als dit 11 kW is moet je 4mm2 leggen.

Als je ook genoegen neemt met langzaam laden (gewoon snachts, dus laadsessie mag 8 uur duren) dan voldoet 2.5mm2 wel prima.

11 kW is voor als je je auto van leeg naar vol in 5 uur wilt hebben. Dit moet je echter zelf gaan bepalen, welke auto ben je van plan, hoe snel moet deze vol zitten.
Voorlopig nog geheel geen op de planning, maar wil graag wat voorbereid zijn op de toekomst. In de nacht volladen zou in dat geval prima zijn, of op een thuiswerkdag lekker overdag op zonnestroom (iets met een dak vol zonnepanelen, ook ter voorbereiding op de toekomst (elektrische auto, warmtepomp) 8)7 )

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Edje44magnum schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:04:
natuurlijk[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet dat geen 230V zijn?

Verder zou ik gewoon iets dieper graven en onder de funderingsmuur gaan, scheelt boren en gepruts met allerlei middelen om het dicht te houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 23-03-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Wolly schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:03:
[...]

Moet dat geen 230V zijn?

Verder zou ik gewoon iets dieper graven en onder de funderingsmuur gaan, scheelt boren en gepruts met allerlei middelen om het dicht te houden.
3 fasen is 400v (verdeeld over de drie fasen).

Ten aanzien van onder de fundering door, dat wordt dus problematisch. In de kruipruimte zelf ligt een verharde ondergrond die de werklui toen ook niet zomaar eruit kregen. Dus dan zou ik met een sloophamer die verharding eruit moeten gaan slopen (als ik daar al durf te komen, ben geen fan van de kruipruimte, voelt als een doodskist). En dat levert dan wellicht weer andere problemen op.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PeacekeeperNL schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:51:
[...]

3 fasen is 400v (verdeeld over de drie fasen).
En wanneer moet je deze dan gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZqBQdrXk/screenshot-432.png
Ten aanzien van onder de fundering door, dat wordt dus problematisch. In de kruipruimte zelf ligt een verharde ondergrond die de werklui toen ook niet zomaar eruit kregen. Dus dan zou ik met een sloophamer die verharding eruit moeten gaan slopen (als ik daar al durf te komen, ben geen fan van de kruipruimte, voelt als een doodskist). En dat levert dan wellicht weer andere problemen op.
Dan is dat geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:30
Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en 10mm2 neerleggen. Dan kan je ooit nog een batterij plaatsen en met deze draaddikte kan stroom altijd alle kanten op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 08:28
Stroom en UTP in een buis word eigenlijk altijd afgeraden aangezien het veld van de stroom kabels mogelijk verstoringen kunnen veroozaken in de utp kabel. Wil niet zeggen dat het niet gaat werken maar het is mij altijd uitgelegd dat het storings gevoelig zal zijn.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ferry1
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 26-05 20:15
Goedendag,

Gesteente aanwezig in de grond?
In welke omgeving staat het huis? Wellicht is dit gewoon bouwpuin wat daar is neergelegd tijdens de bouw, gebeurt vaker (is bij mij ook). Is lastig door te komen, maar wel te doen. Kabel onder de fundering (fundering op palen neem ik aan) heeft de voorkeur, dan kan je ook geen wapening van de funderingsbalk raken, of dat je precies boven een funderingspaal boort.

Indien het op zand is gefundeerd kan je er niet onderdoor graven. Dan moet je er wel doorheen.

Wellicht kan je bouwtekeningen van je woning vinden in het gemeentearchief. Dan weet je hoe het precies zit met je fundering.

Grt,

Ferry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
ferry1 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:00:
Goedendag,

Gesteente aanwezig in de grond?
In welke omgeving staat het huis? Wellicht is dit gewoon bouwpuin wat daar is neergelegd tijdens de bouw, gebeurt vaker (is bij mij ook). Is lastig door te komen, maar wel te doen. Kabel onder de fundering (fundering op palen neem ik aan) heeft de voorkeur, dan kan je ook geen wapening van de funderingsbalk raken, of dat je precies boven een funderingspaal boort.

Indien het op zand is gefundeerd kan je er niet onderdoor graven. Dan moet je er wel doorheen.

Wellicht kan je bouwtekeningen van je woning vinden in het gemeentearchief. Dan weet je hoe het precies zit met je fundering.

Grt,

Ferry
Dat vond ik een goede, want die heb ik eerder al eens opgezocht maar toen voor wat anders. De bodem van de kruipruimte bestaat uit circa 5cm stampbeton. Het is omgeving Stedendriehoek (nog steeds redelijk vaag, sorry, maar nauwkeuriger dan dat ga ik m niet maken ;) )

Morgen nog eens verder kijken, maar ik dacht dat we op zandgrond zitten inderdaad, of kleiachtige zandgrond. Volgens de online bodemkaart was het (een vorm van) zandgrond inderdaad.

Ik plan met de grote grote boor boven de funderingsbalk door de buitenmuur heen te gaan, hopelijk laag genoeg om daadwerkelijk alleen door muur heen te gaan. Zou anders beetje knullig zijn B)

Iedereen dank voor de input dusver _/-\o_ wordt zeer gewaardeerd!

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Topicstarter
Hi all,

Nogmaals dank voor alle input en het meedenken! Ik dacht, laat ik ook een afsluitende update plaatsen, misschien wel zo leuk.

Een mantelbuis was echt zalig! Stukken slimmer dan mijn bedachte pvc-oplossing 8)7

Het boren van de doorvoer met een gehuurde diamantboor ging redelijk goed. Wel zat er, of een slag in de boorkop, of in de diamantboor, waardoor deze met het schuin door de garagemuur boren nogal moeite had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2OqX9A49h5HTGpGJ5N7xM-XkXU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GulwwhFGFWgdcvl0caXk0fuw.jpg?f=user_large

De doorvoer dichtgemaakt met Soudal Aquaswell. Ging vrij eenvoudig gelukkig. Wel een verschrikkelijk plakkend goedje pfffft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rQI2ovIrYLBxoJ3wsr098YE6DU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pcoOfDTScvK3qRjL2b8aeXjd.jpg?f=user_large

Bij de garage was ik eerst even beetje bang dat de muur, waar al een barst in zit, wellicht verdere schade op zou lopen, maar dat viel me mee.

De nodige kabels, inclusief een extra UTP-kabel voor een eventuele toekomstige laadpaal getrokken, met zijn drietjes gedaan (1 trekken, 1 duwen, en een aanvoer van de uitgerolde kabels) ging geweldig. De nylon trekdraad van de mantelbuis ook weer teruggelegd, mocht die ooit nog nodig zijn.

Verder op verzoek van de dame ook nog een stroomkabel weer door de garagemuur gelegd, om uiteindelijk een stroompunt op het nog aan te leggen terras te realiseren.

Komende week nog rustig de geul dichtgooien en de grond indikken door nat te spuiten en aan te stampen. De afgestoken plaggen gras komen daarna weer terug op hun plek, en dan zien we er hopelijk niks meer van aan de buitenzijde.

Het spul is nog niet aangesloten verder, dat is voor een wat latere zorg, maar nog wel deze zomer hopelijk. Maar, het ligt!

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1