Gat boren in funderingsmuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemiddag,

Ik wil elektra vanuit mijn meterkast naar mijn carport trekken achter het huis voor een laadpaal. Hiervoor wilde ik een PVC buis leggen onder de grond (60cm diep) van 40mm diameter. Ik heb dus een 40mm betonboor gekocht om een gat te maken in het beton.

Nu vraag ik mij af hoe ik het beste dit kan aanpakken.

1. Gat boren
2. Buis doorheen
3. Afkitten aan de buiten zijde om vocht naar kruipruimte te voorkomen?

Dan is de vraag, wat voor kit gebruik je hiervoor, uiteindelijk komt er weer grond tegen aan dus daar moet het tegen kunnen.+ vocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Purschuim

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Is het niet eenvoudiger om onder de fundering door te graven?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:17
Ik zou het zelf niet kunnen - ben niet zo handig - maar tip uit de tweede hand: boor het gat een beetje schuin naar beneden (van binnen naar buiten gezien). Dan helpt de zwaartekracht al mee om water buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom een diameter van 40mm? Heb je meer dan alleen elektra nodig?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 13:17
Gat kun je dichtmaken met materiaal dat er voor gemaakt is. Stopaq

https://www.bkm-shop.nl/c...aq-doorvoer-afdichtingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:39
En je hebt geen wapening in je betonnen fundering zitten?

Lijkt me niet erg handig om zomaar 40mm gat in je fundering te boren. Een fundering en de wapening daarvan wordt normaliter ook afgestemd op eventuele (PVC) doorvoeren.

Waarom inderdaad niet onder je fundering door?

[ Voor 9% gewijzigd door Draakje5 op 17-04-2023 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
gewoon kit, het heeft niks te lijden qua uv-licht, dus het gaat eeuwig mee.
Of gewoon niet dicht maken, als je een kabel van 13mm door een 16mm gat poert, zit dat gat al zo goed als dicht.

40mm, je gaat de hele mantelbuis naar binnen brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:07
Ik zou de moeite besparen, die fundering is erg dik en hard. Ik weet niet hoe lang je betonboor is, maar de kans dat deze te kort is, is zeer groot.

Ik zou onder de fundering door gaan, of er overheen (door de muur die op de fundering staat). Waar ongeveer woon je / wat is de ondergrond? Als je toch al 60cm diep gaat is de kans groot dat je al bijna bij de onderkant van de fundering bent.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ik woon in regio Roermond, onder de fundering had ik totaal niet aan gedacht omdat ik bij 60cm al tegen dikke klei aan kwam waar ik moeilijk doorheen kwam.

40mm buis omdat ik een dikke ymvk kabel erdoorheen wil trekken met een UTP kabel en de mogelijkheid om in de toekomst nog een kabel doorheen te trekken.

Zouden jullie aanraden om het gat kleiner te maken en dan alleen de utp en ymvk door de fundering en niet de hele 40mm buis?

Ik kan proberen dieper te graven, maar ik betwijfel of het mij zal lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Je hebt de boor al, je zou het dus kunnen proberen :) Welke boor heb je, en welke boorhamer?

Kleine gaten zijn over het algemeen wel makkelijker te maken, ook omdat de kans dat je op de bewapening stuit kleiner is. In een 19mm buis zou een 4x4mm YMVK-AS of 5x4mm YMVK-kabel prima moeten passen; ik kom 14 tot 15mm diameter tegen als ik online zoek.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Ik heb deze boorkroon:
https://www.hornbach.nl/p...andoorn-sds-plus/7667321/
Deze boorhamer:
https://www.praxis.nl/ger...mer-ws3187k-1500w/5631236

en deze kabels wil ik er doorheen:
https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/
14mm buitendiameter
https://www.elektramat.nl...-kabel-rol-van-100-meter/
6mm buitendiameter

20mm totaal, wilde een beetje wiggle room en de mogelijkheid om in de toekomst meer kabels er doorheen te trekken, dus vandaar de 40mm buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Paul schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:13:
Je hebt de boor al, je zou het dus kunnen proberen :) Welke boor heb je, en welke boorhamer?

Kleine gaten zijn over het algemeen wel makkelijker te maken, ook omdat de kans dat je op de bewapening stuit kleiner is. In een 19mm buis zou een 4x4mm YMVK-AS of 5x4mm YMVK-kabel prima moeten passen; ik kom 14 tot 15mm diameter tegen als ik online zoek.
Ik kan het proberen, maar kan de boorkroon nog retourneren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
@Ammo123
Met die boorhamer en boorkroon wens ik je heel veel succes, maar de kans op succes is erg klein. Met goede spullen is 40mm in beton al een uitdaging, laat staan met hobby spul.
Dus of goed spul huren, of een andere oplossing kiezen.

Als je klei als ondergrond hebt, zou ik lekker aan beide kanten van je fundering een put graven en onder de funderingsbalk heen gaan. Dan een pvc buis er neerleggen is een prima optie.

ps; heb je toevallig foto's? Dan is adviseren altijd makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Die boorkroon is niet heel lang; weet je hoe dik je fundering is? Iedere 46mm moet je stoppen en de boel uithakken, en ik gok dat je maar een cm of 10 of 12 diep komt voordat de kop van de boormachine tegen het beton zit. Als je het uit weet te meten vanaf de andere kant kom je aan 24cm, en onze fundering was eerder 50cm dik dan 24cm...

Ik blijf erbij dat graven waarschijnlijk beter is. Zeker als je op 60cm klei tegenkomt is de kans groot dat je al bijna aan de onderkant van de fundering bent, want als ik het op Google opzoek dan moet je op kleigrond palen slaan. De fundering op palen hoeft niet extreem dik; je hoeft niet helemaal naar de harde ondergrond.

[ Voor 32% gewijzigd door Paul op 17-04-2023 17:29 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:36
Ik heb geen goede ervaringen met zulke boren in beton. Beter gebruik je daar een diamantboor voor. Persoonlijk zou ik doen wat hierboven al gezegd is en proberen door het onderste deel van de muur te boren. Wel opletten dat je eventuele waterkering niet beschadigd. Door baksteen gaat wel prima met de boor die je hebt. Dat die wat kort is, is voor baksteen ook niet zo’n punt, dat breekt eenvoudig genoeg af.

[ Voor 12% gewijzigd door decipherer op 17-04-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 17:11
Max. boordiepte: 46mm.

Iets zegt mij dat je fundering zeker 300-400mm dik is.

Nog afgezien ik ook mijn twijfels heb, of je hiermee wel door dit beton heen gaat.

Ik denk dat je meer succes gaat hebben met met dit soort boren. Eventueel 2 gaten boren, 1 voor je elektra en 1 voor je UTP.

https://www.hornbach.nl/p...et-60-cm-5-delig/6171280/

Maar beter zou zijn, onder de fundering door gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Rolfie op 17-04-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Is onder de fundering gaan de standaard manier van werken?

Ik stel de tips erg op prijs btw!
Ik zal de boor retourneren want heb het blijkbaar erg onderschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Rolfie schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:29:
[...]

Max. boordiepte: 46mm.

Iets zegt mij dat je fundering zeker 300-400mm dik is.

Nog afgezien ik ook mijn twijfels heb, of je hiermee wel door dit beton heen gaat.

Ik denk dat je meer succes gaat hebben met met dit soort boren. Eventueel 2 gaten boren, 1 voor je elektra en 1 voor je UTP.

https://www.hornbach.nl/p...et-60-cm-5-delig/6171280/

Maar beter zou zijn, onder de fundering door gaan.
Dus 2 kleine gaten maken voor de ymvk en de utp kabel en dan buiten de fundering de kabels in de buis duwen? Hoe zit dat dan mbt vocht en kabel levensduur van dat stukje dat in de grond zit tussen de buis en de fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Dat gaat je niet lukken met dit materiaal. Ik heb ooit mijn buurman gevraagd om een gat van 100mm door de dubbelsteens buitenmuur te boren. HIj doet dit voor zijn werk en heeft een professionele boormachine daarvoor. Eerst een gat boren voor een keilbout om de boorconstructie aan de muur te hangen en daarna de boormachine erin. Waterslang aansluiten voor de koeling en toch een half uurtje boren voordat we erdoor waren. Dat was een perfect gat. Een fundering is gewapend beton en veel harder en dikker dan een buitenmuur.

Onder de fundering door lijkt erger dan het is. Het is niet eens zoveel dieper dan de kruipruimte. Een andere optie is met een dunnere, langere SDS steenboor door de muur boven de fundering. Dat heb ik in ons vorige huis ook een keer gedaan voor een buitenkabel en ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Ammo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:30:
Is onder de fundering gaan de standaard manier van werken?
Afhankelijk van hoe diep je fundering is. Als je 3m diep moet naar zand ("op staal") dan lijkt het me niet, maar als je op palen fundeert of maar 60cm diep hoeft, waarom niet?

Bij mij thuis komt gas, water en licht ook onder de fundering door (al is het huis uit '64). Geen idee hoe ze het tegenwoordig doen, maar er onderdoor is zeker niet ongebruikelijk.
Ammo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:33:
Dus 2 kleine gaten maken voor de ymvk en de utp kabel en dan buiten de fundering de kabels in de buis duwen? Hoe zit dat dan mbt vocht en kabel levensduur van dat stukje dat in de grond zit tussen de buis en de fundering?
Gewoon de 19mm buis doortrekken naar de meterkast en naar de laadpaal. En je niet druk maken over het wat er eventueel aan vocht tussen de buis en de fundering door naar binnen komt, zo te lezen is het grondwaterpeil lager dan dat, en het moet echt HEEL lang en veel regenen voordat er zoveel water in de grond zit dat er significante hoeveelheden water van de ene kant naar de andere kant van je fundering loopt/ Desnoods kit je het af.

Je hoeft overigens niet op 60cm diep door de fundering, je kunt ook door de muur (ook onder de grond) en dan naar beneden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Paul op 17-04-2023 17:39 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit al vaker gedaan met de boren die @Rolfie linkt. Met een machine met genoeg vermogen is dat prima te doen. Gewoon geduld hebben en de machine het werk laten doen. Niet overdreven op die boor gaan leunen, daar sloop je je boor mee.

Overigens no way dat ik voor een volgende keer onder een fundering door zou gaan graven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
Glashelder schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:38:
Ik heb dit al vaker gedaan met de boren die @Rolfie linkt. Met een machine met genoeg vermogen is dat prima te doen. Gewoon geduld hebben en de machine het werk laten doen. Niet overdreven op die boor gaan leunen, daar sloop je je boor mee.

Overigens no way dat ik voor een volgende keer onder een fundering door zou gaan graven.
Wat bedoel je met de laatste zin? Dat je al een keer onder de fundering hebt gegraven en dit niet nog eens zal doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Glashelder schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:38:
Ik heb dit al vaker gedaan met de boren die @Rolfie linkt.
Ik had graag meegekeken hoe jij met een boor van 15cm lengte door een buitenmuur boort. Mij lukt het pas met een boor van een cm of 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

IQM schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:48:
[...]

Ik had graag meegekeken hoe jij met een boor van 15cm lengte door een buitenmuur boort. Mij lukt het pas met een boor van een cm of 50.
Even goed kijken wie ik tag ;)
Ammo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:41:
[...]

Wat bedoel je met de laatste zin? Dat je al een keer onder de fundering hebt gegraven en dit niet nog eens zal doen?
Ik heb dat bij mijn pa ooit gedaan en eens en nooit meer. Wat een k klus.

Pak veel liever de boormachine.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 10:47
Toevallig vorig jaar hier ook een mantelbuis van buiten naar binnen gehaald door onder de fundering te gaan. Ik wou absoluut niet door mijn fundering boren, gezien deze ongeveer 50cm dik gewapend beton is volgens de bouwtekening.

Er onderdoor was echt geen enkel probleem, buiten een gat gegraven van ongeveer 60cm bij 80cm en iets van 1 meter diep. Binnen in de kruipruimte was het ongeveer 5-10cm om onder de fundering door te komen.

Ik ben buiten in het gat gaan zitten en heb met een klein tuiniersschepje en mijn handen een tunneltje gegraven onder de fundering door. De mantelbuis buiten netjes klaargelegd en toen met dat schepje naar binnen. In de kruipruimte met de hand met het schepje een klein beetje gegraven en kwam vrijwel meteen de mantelbuis tegen. Toen de mantelbuis naar binnen gehaald en netjes omhoog gebracht, langs de muur af vastgezet vrij van de grond, waar al meer buizen zaten.

Achteraf gezien had ik beter van binnen naar buiten kunnen graven, omdat het binnen zo ondiep was om onder de fundering te komen. Dan had ik buiten uit kunnen komen met een kleiner gat. In de kruipruimte graven was niet echt heel makkelijk en met een grote schep onmogelijk, maar met het kleine schepje was ik zo onder de fundering door. Al met al was het een klusje van niets, het netjes vastzetten van de buis aan de muur en de tegels netjes terugleggen was meer werk dan het gat graven en de buis doorvoeren.

Mijn advies zou zijn om nooit door de fundering heen te gaan boren, maar hier altijd onderdoor te gaan.
Als het zware kleigrond is of fysiek niet in staat bent zo'n gat te graven, zou ik aanraden een klein graafmachientje te huren. Dat is niet duur en scheelt je een hoop handwerk, gezien het gaat om de oprit verwacht ik geen problemen met toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Glashelder schreef op maandag 17 april 2023 @ 18:02:
[...]

Even goed kijken wie ik tag ;)

[...]

Ik heb dat bij mijn pa ooit gedaan en eens en nooit meer. Wat een k klus.

Pak veel liever de boormachine.
Soms is de makkelijkste weg niet de meest duurzame.
Ik moet er niet aan denken dat je langs of tegen je wapening op boort en vervolgens corrosie krijgt op je wapening in je fundering en het beton verder afbrokkeld. Dan maar een k klus en door de klei onder je fundering door. Mijn persoonlijke opinie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 21:35
Onder de fundering door graven wordt veel genoemd, dat is waarschijnlijk wel makkelijk als je geen betonnen vloer in de kruipruimte hebt.

Twee weken geleden moest ik door een van de funderingsmuren hier heen boren om een kabel te trekken. Ik heb 500mm lange sds boren in een range aan diktes. De boren kwamen van hbm, denk ik. De afstand was zo'n 40 cm. Uiteindelijk in 2 stappen geboord. Einddiameter was 20mm en de eerste stap 12mm.
Gebruikte boormachine is een Worx boorhamer van de Hornbach.

Wel even op letten dat je geen staal in de constructie hebt (is hier wel het geval, maar dat was gelukkig zichtbaar)

Foto is niet van de boorlocatie, maar van de situatie in het algemeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-4ojeajs1HC6GrnJCJEyPJ4qFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUgRUMFOWw1QBiYQjZp7IiV5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
Is niet waterdicht en hiervoor ook verder echt niet geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 14:50

M14

Ammo123 schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:55:
Ik woon in regio Roermond, onder de fundering had ik totaal niet aan gedacht omdat ik bij 60cm al tegen dikke klei aan kwam waar ik moeilijk doorheen kwam.

40mm buis omdat ik een dikke ymvk kabel erdoorheen wil trekken met een UTP kabel en de mogelijkheid om in de toekomst nog een kabel doorheen te trekken.

Zouden jullie aanraden om het gat kleiner te maken en dan alleen de utp en ymvk door de fundering en niet de hele 40mm buis?

Ik kan proberen dieper te graven, maar ik betwijfel of het mij zal lukken.
Huur een diamant boor van 50mm. Met een dergelijke boor ga je zonder problemen door beton en wapeningsstaal heen. Een standaard steenboor is kansloos.

Waarom 50mm? Omdat je vanaf die dikte verlengstukken kunt gebruiken. De dikte van je fundering is dan niet meer een beperking.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ammo123
Ik heb vandaag iets door gegraven en ja hoor, na ongeveer 2cm dieper te gaan ben ik onder de fundering gekomen. Vanuit de kruipruimte was het 2 scheppen en ik zag de tunnel al tevoorschijn komen. Ik heb de buis nu gewoon onderdoor gelegd en alles weer ingegraven met wat eruit is gekomen. Bedankt voor de tips allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:14

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

IQM schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:35:
Dat gaat je niet lukken met dit materiaal. Ik heb ooit mijn buurman gevraagd om een gat van 100mm door de dubbelsteens buitenmuur te boren. HIj doet dit voor zijn werk en heeft een professionele boormachine daarvoor. Eerst een gat boren voor een keilbout om de boorconstructie aan de muur te hangen en daarna de boormachine erin. Waterslang aansluiten voor de koeling en toch een half uurtje boren voordat we erdoor waren. Dat was een perfect gat. Een fundering is gewapend beton en veel harder en dikker dan een buitenmuur.

Onder de fundering door lijkt erger dan het is. Het is niet eens zoveel dieper dan de kruipruimte. Een andere optie is met een dunnere, langere SDS steenboor door de muur boven de fundering. Dat heb ik in ons vorige huis ook een keer gedaan voor een buitenkabel en ging prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5HOGU7pJGReMUCI4_5MXF6s0nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9a7SQavCrHwrB5dDpC9AanH.jpg?f=fotoalbum_large

Echt mannen boren gewoon 180 zonder water in de losse hand, 3 lagen pokke harde steen 8)

toegegeven, dat was super vermoeiend en dat gat heeft met de nodige pauzes 30min ofzo geduurd :X

/Offtopic.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
M14 schreef op maandag 17 april 2023 @ 19:18:
[...]

Huur een diamant boor van 50mm. Met een dergelijke boor ga je zonder problemen door beton en wapeningsstaal heen. Een standaard steenboor is kansloos.

Waarom 50mm? Omdat je vanaf die dikte verlengstukken kunt gebruiken. De dikte van je fundering is dan niet meer een beperking.
Lekker door je wapeningstaal van je fundering heen, goed advies ;)

Gelukkig heeft TS al onder de fundering door kunnen graven :)
Pagina: 1