Gat boren in funderingsmuur

Pagina: 1
Acties:

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:59
Onder de fundering door graven wordt veel genoemd, dat is waarschijnlijk wel makkelijk als je geen betonnen vloer in de kruipruimte hebt.

Twee weken geleden moest ik door een van de funderingsmuren hier heen boren om een kabel te trekken. Ik heb 500mm lange sds boren in een range aan diktes. De boren kwamen van hbm, denk ik. De afstand was zo'n 40 cm. Uiteindelijk in 2 stappen geboord. Einddiameter was 20mm en de eerste stap 12mm.
Gebruikte boormachine is een Worx boorhamer van de Hornbach.

Wel even op letten dat je geen staal in de constructie hebt (is hier wel het geval, maar dat was gelukkig zichtbaar)

Foto is niet van de boorlocatie, maar van de situatie in het algemeen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q-4ojeajs1HC6GrnJCJEyPJ4qFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fUgRUMFOWw1QBiYQjZp7IiV5.jpg?f=fotoalbum_large

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:03

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

IQM schreef op maandag 17 april 2023 @ 17:35:
Dat gaat je niet lukken met dit materiaal. Ik heb ooit mijn buurman gevraagd om een gat van 100mm door de dubbelsteens buitenmuur te boren. HIj doet dit voor zijn werk en heeft een professionele boormachine daarvoor. Eerst een gat boren voor een keilbout om de boorconstructie aan de muur te hangen en daarna de boormachine erin. Waterslang aansluiten voor de koeling en toch een half uurtje boren voordat we erdoor waren. Dat was een perfect gat. Een fundering is gewapend beton en veel harder en dikker dan een buitenmuur.

Onder de fundering door lijkt erger dan het is. Het is niet eens zoveel dieper dan de kruipruimte. Een andere optie is met een dunnere, langere SDS steenboor door de muur boven de fundering. Dat heb ik in ons vorige huis ook een keer gedaan voor een buitenkabel en ging prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k5HOGU7pJGReMUCI4_5MXF6s0nw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E9a7SQavCrHwrB5dDpC9AanH.jpg?f=fotoalbum_large

Echt mannen boren gewoon 180 zonder water in de losse hand, 3 lagen pokke harde steen 8)

toegegeven, dat was super vermoeiend en dat gat heeft met de nodige pauzes 30min ofzo geduurd :X

/Offtopic.

De Nederbelg !

Pagina: 1