Megekko brengt met M1-gamingmuis eerste eigen hardware uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:27
@Kevinkrikhaar

Klopt onderstaand artikel wel:
nieuws: Megekko brengt met M1-gamingmuis eerste eigen hardware uit

En dan met name de claims:
De bedrade M1-gamingmuis is naast een muismat het eerste product dat webwinkel Megekko zelf heeft ontworpen.
en
De muis komt geleverd met eigen software van Megekko voor het instellen van de rgb-verlichting, zeven programmeerbare knoppen, macro's en dpi-resolutie.
Ik en redelijk wat anderen vermoeden eerder dat dit mogelijk gaat om een 'whitelabel' product mogelijk verkrijgbaar in meerdere configuraties, waar Megekko mogelijk niets meer mee van doen heeft dan de opties aanvinken en dan wat marketing uitingen, die in het geval dat het een whitelabel product is mogelijk niet eens geheel waar zijn om het zo maar even uit te drukken.

Hebben jullie dit artikel gebaseerd op een Megekko persbericht of ook daadwerkelijk onderzoek gedaan of de muis ook inderdaad echt door Megekko ontworpen is en de software ook echt door Megekko ontwikkeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
Dennism schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:43:
@Kevinkrikhaar

Klopt onderstaand artikel wel:

En dan met name de claims:

[...]
en

[...]

Ik en redelijk wat anderen vermoeden eerder dat dit mogelijk gaat om een 'whitelabel' product mogelijk verkrijgbaar in meerdere configuraties, waar Megekko mogelijk niets meer mee van doen heeft dan de opties aanvinken en dan wat marketing uitingen, die in het geval dat het een whitelabel product is mogelijk niet eens geheel waar zijn om het zo maar even uit te drukken.

Hebben jullie dit artikel gebaseerd op een Megekko persbericht of ook daadwerkelijk onderzoek gedaan of de muis ook inderdaad echt door Megekko ontworpen is en de software ook echt door Megekko ontwikkeld is.
1 April. ;) :P :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GewoonWatSpulle
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 07:12

Er wordt gesproken over PWM (logisch Pulse Width Modulation is veel voorkomend) maar het is PMW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@Kevinkrikhaar
Het lijkt gewoon een white label muis met Megekko logo.
Afbeeldingslocatie: https://touch.com.ua/upload/resize_cache/webp/iblock/5a6/lasn9vz7hw3x7a8ccfapn90n28ohqdzc.webp
Deze Proove Gaming Assembler kost ongeveer €19,79 op dit moment in diverse webshops.
Dus eigenlijk niet nieuwswaardig?

Thanks aan @Chaseream voor het vinden van dit product.
Zelfs de textuur op het scrollwheel, en de aansluiting van de lichtlijn op de clickpads is gelijk aan die van Megekko.

Dus mooi €50+ marge voor Megekko, ik vermoed zelfs €60+. Zijn dat dan niet gewoon woekerprijzen? Is dat slim?
https://www.eurib.net/woekerprijzen-schaden-imago-retailer/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKWWBWW_BBeR4MR7FgIQ70pXBYk=/i/2007340716.jpeg

Alleen de hoek van de foto is anders. Made in China staat er onderop bij Megekko.

[ Voor 143% gewijzigd door djwice op 22-03-2025 17:53 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keepvogel
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-06 18:51
Sowieso geen 100% eigen product, hoogstens zelfgekozen opties (sensor, switches, snoer) in een standaard behuizing. Iets anders zou ook wel een absurde verwachting zijn.

Vergelijk de screenshots van de bijbehorende software op de Megekko-page eens met de screenshots hier:

https://www.mmorpg.com/ha...g-mouse-review-2000122632

EDIT: Hier een paar resultaten van een reverse image search die qua uiterlijk maar niet qua specs identiek zijn:

https://www.flipkart.com/...-mouse/p/itm885635237bc27

https://techzone.com.lb/p...ired-gaming-mouse-gm-313/

https://www.amazon.ae/INT...eX-Lighting/dp/B0D9GT3NY2

https://www.ozone.ro/prod...ke-me-gm-313-optic-negru/

[ Voor 45% gewijzigd door Keepvogel op 22-03-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:35
Dit soort insinuaties graag achterwege laten.

[ Voor 87% gewijzigd door RoD op 22-03-2025 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keepvogel
djwice schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:13:
Deze Proove Gaming Assembler kost ongeveer €19,79 op dit moment in diverse webshops.
Don't judge a book by its cover. De Proove Gaming Assembler heeft een PixArt 3327 sensor en Huano switches.

[ Voor 3% gewijzigd door Keepvogel op 22-03-2025 17:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Keepvogel schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Don't judge a book by its cover. De Proove Gaming Assembler heeft een PixArt 3327 sensor en Huano switches.
Zegt me niks. Maar in het kort:
Megekko heeft geen nieuwe muis ontworpen, de tekeningen op hun site suggereren dingen die ze niet gedaan hebben.
Gewoon een whitelabel product.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

djwice schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:22:
[...]

Zegt me niks. Maar in het kort:
Megekko heeft geen nieuwe muis ontworpen, de tekeningen op hun site suggereren dingen die ze niet gedaan hebben.
Gewoon een whitelabel product.
Zou me niks verbazen als je die tekeningen gewoon erbij krijgt als je paar 100 of 1000 van die dingen koopt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:38

MazeWing

The plot thickens...

http://www.xtrike-me.com/m/showpro.asp?id=558&lb=2

Heb dit gevonden. Exact dezelfde soort renders alleen dan met een ander logo

Ik ben nog aan het uitzoeken waar xstrike de muis laat fabriceren, want ongetwijfeld heeft Megekko 'm daar ook vandaan...

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keepvogel
Zelfde buitenkant, andere (goedkopere) onderdelen erin. Je prijsvergelijking is dus onterecht.

Blijft wel dat Megekko het niet zelf ontworpen heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:32

SomerenV

It's something!

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Tweakers hier nog op gaat reageren. Dat Megekko iets probeert te verkopen dat doordrenkt is met twijfelachtigheid is inmiddels wel duidelijk, maar dat Tweakers een verkapte advertentie eraan wijdt, want dat is het eigenlijk gewoon, is wel een kwalijke zaak. Of ze moeten er echt heilig van overtuigd zijn geweest dat dit écht nieuwswaardig was; een Nederlandse webshop met een zelfontwikkelde gaming muis. Maar indat geval had ik wel wat meer verwacht dan alleen een opsomming van wat specs (copy-paste van een persbericht?). Dan had ik ook een hands-on verwacht ofzo.

Al met al moet je als serieuze journalistieke instelling je bezoekers niet richting dat soort overduidelijk bedrog willen sturen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:40

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Tweakers / de auteur gaat er ongetwijfeld op reageren. Ik zie ook dat hij is getagged in de TS, dat helpt al een boel. Maar kijk er ook even met de menselijke maat naar: het is weekend voor de auteur ;) Just my 2 cents.

[ Voor 17% gewijzigd door Yariva op 23-03-2025 07:13 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Yariva schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:07:
Tweakers / de auteur gaat er ongetwijfeld op reageren. Ik zie ook dat hij is getagged in de TS, dat helpt al een boel. Maar kijk er ook even met de menselijke maat naar: het is weekend voor de auteur ;) Just my 2 cents.
Het is niet perse de auteur die hoeft te reageren als het een vrij duidelijke redactionele fuckup is. De nieuwswaarde van een Nederlandse winkel die een eigen gamingmuis ontwikkelt is er 100%. Maar als er ondanks claims mogelijk niks zelf ontwikkeld is, ze 'neppe' ontwerpschetsen gebruiken en dat gebruiken om een 3rd party product met idioot veel marge te verkopen, dan is die nieuwswaarde er gewoon niet meer wat mij betreft. De enige nieuwswaarde is dan dat een Nederlandse winkel z'n klanten probeert te flessen.

Of... de claims kloppen wel, het is wél zelf ontwikkeld en de onmiskenbare gelijkenissen met een andere muis zijn puur toeval. Het vraagt hoe dan ook om een followup en daar wil je eigenlijk niet mee wachten tot na het weekend. Dit moet je gewoon in de kiem willen smoren. Misschien dat @WoutF , @Marger of @MoniqueVdB een duit in het zakje kunnen doen? Los een inhoudelijke reactie ben ik ook wel benieuwd hoe er binnen Tweakers om gegaan wordt met dit soort zaken. De reacties op de frontpage zijn ook niet mals en allesbehalve positief. Dat Megekko hier compleet voor lul staat is inmiddels wel duidelijk, maar voor Tweakers is het ook niet perse positief dat ze 'schaamteloos' een product als deze pluggen met niet veel meer dan een copy-paste van een persbericht.

[ Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 23-03-2025 11:06 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Laatst online: 14:29

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Ja, hier hadden we inderdaad wel iets scherper kunnen zijn. Ik heb het artikel aangepast en een correctie geplaatst met informatie dat het inderdaad lijkt op een whitelabelproduct.

Dat maakt het artikel overigens niet minder nieuwswaardig. Megekko is een grote en populaire webshop, dus als die hardware uitbrengen onder eigen naam is dat interessant (in ieder geval als ze dat voor het eerst doen). We hebben eerder bijvoorbeeld ook dit artikel geschreven.

Dat we niet opmerkten dat dit een whitelabelproduct is waar een hoge marge op zit, had inderdaad beter gekunnen. Daarin speelt mogelijk mee dat dit in het weekend is geschreven; doordeweeks kijkt er een hele redactie mee naar alles wat er speelt, maar in het weekend werkt een redacteur doorgaans alleen zodat je geen extra paar ogen hebt. Daarbij speelt dan ook mee dat je niet meteen hands-on kunt gaan zoals iemand hier in het topic schrijft. Als je dan iets wil schrijven over een product (en dat willen we, want nog steeds nieuwswaardig), dan kun je niet anders dan je baseren op het persbericht.

Ik twijfel een beetje of hier een ideale 'oplossing' voor is en wat dat zou moeten zijn. Als iemand in het weekend werkt en bijvoorbeeld ergens over twijfelt, laten we nieuws liggen tot maandag (als dat kan) of we nemen alsnog contact op met collega's die vaak tijdens de zondagbrunch altijd wel bereid zijn even mee te kijken. Daarmee halen we al heel veel van dit soort situaties eruit. Dat er soms toch iets online verschijnt dat dan wat meer nuance had mogen hebben, is denk ik moeilijk te voorkomen op de schaal waarop wij schrijven.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:03
TijsZonderH schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:05:
Ik twijfel een beetje of hier een ideale 'oplossing' voor is en wat dat zou moeten zijn.
Wellicht gewoon niet klakkeloos alle persberichtjes die jullie krijgen of ergens anders vinden zomaar gedachteloos overnemen alleen maar om content te hebben?

Want dat is toch een beetje wat de FP is geworden.... veel ervan is slechts overgenomen info uit andere bronnen zonder enige eigen toevoeging van Tweakers (hooguit een vertaling).

[ Voor 19% gewijzigd door TweakGP op 23-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TijsZonderH
  • Laatst online: 14:29

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
TweakGP schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Wellicht gewoon niet klakkeloos alle persberichtjes die jullie krijgen of ergens anders vinden zomaar gedachteloos overnemen alleen maar om content te hebben?
Ik wil best een constructieve discussie voeren maar niet als je er zo in gaat. Dan negeer je namelijk bewust de essentie van wat ik net allemaal heb geschreven.

Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
TijsZonderH schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Ik wil best een constructieve discussie voeren maar niet als je er zo in gaat. Dan negeer je namelijk bewust de essentie van wat ik net allemaal heb geschreven.
Hoezo dat.... het is toch gewoon een tekst die jullie zonder enige eigen inbreng uit een aankondiging van Megekko hebben overgenomen?

En om het dan inhoudelijk te maken. Het bestaat natuurlijk niet dat iemand die als redacteur bij jullie werkt ook maar enigszins zou kunnen denken dat Megekko zelf het ontwerp, fabricage of software ontwikkeling van iets als een muis zou kunnen uitvoeren zonder daar een bizarre hoeveelheid geld tegenaan te gooien?

Dan moet je toch wel denken zou het niet een private label versie zijn of een bestaand model waar alleen een labeltje op is geplakt? Doet iedereen en niet persé iets mis mee, maar ook niet erg nieuwswaardig. Wat je overhoudt is eigenlijk gewoon een advertorial..

In mijn optiek is dat ook de reden van de verontwaardiging.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakGP op 23-03-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TweakGP schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:10:
[...]

Want dat is toch een beetje wat de FP is geworden.... veel ervan is slechts overgenomen info uit andere bronnen zonder enige eigen toevoeging van Tweakers (hooguit een vertaling).
Ben je nieuw hier? Tweakers is altijd een aggregatie-site geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ja, hier hadden we inderdaad wel iets scherper kunnen zijn. Ik heb het artikel aangepast en een correctie geplaatst met informatie dat het inderdaad lijkt op een whitelabelproduct.

Dat maakt het artikel overigens niet minder nieuwswaardig. Megekko is een grote en populaire webshop, dus als die hardware uitbrengen onder eigen naam is dat interessant (in ieder geval als ze dat voor het eerst doen). We hebben eerder bijvoorbeeld ook dit artikel geschreven.

Dat we niet opmerkten dat dit een whitelabelproduct is waar een hoge marge op zit, had inderdaad beter gekunnen. Daarin speelt mogelijk mee dat dit in het weekend is geschreven; doordeweeks kijkt er een hele redactie mee naar alles wat er speelt, maar in het weekend werkt een redacteur doorgaans alleen zodat je geen extra paar ogen hebt. Daarbij speelt dan ook mee dat je niet meteen hands-on kunt gaan zoals iemand hier in het topic schrijft. Als je dan iets wil schrijven over een product (en dat willen we, want nog steeds nieuwswaardig), dan kun je niet anders dan je baseren op het persbericht.

Ik twijfel een beetje of hier een ideale 'oplossing' voor is en wat dat zou moeten zijn. Als iemand in het weekend werkt en bijvoorbeeld ergens over twijfelt, laten we nieuws liggen tot maandag (als dat kan) of we nemen alsnog contact op met collega's die vaak tijdens de zondagbrunch altijd wel bereid zijn even mee te kijken. Daarmee halen we al heel veel van dit soort situaties eruit. Dat er soms toch iets online verschijnt dat dan wat meer nuance had mogen hebben, is denk ik moeilijk te voorkomen op de schaal waarop wij schrijven.
Zeg je hier nu echt, dat als een bedrijf in het weekend een persbericht uit laat gaan, jullie er minder kritisch op zijn :?

Sorry, maar als de standaarden in het weekend lager liggen, sluit dan de redactie gewoon buiten kantoortijden en zet alleen artikelen klaar...

Ik ben groot fan van jullie, en erger me ook aan reacties die insinueren dat jullie betaald zouden krijgen om dergelijke berichten te plaatsen. Maar als jullie alleen doordeweeks voldoende kritisch een persbericht kunnen lezen, dan moet je in het weekend gewoon geen persberichten lezen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 12:48
Wild Chocolate schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Zeg je hier nu echt, dat als een bedrijf in het weekend een persbericht uit laat gaan, jullie er minder kritisch op zijn :?

Sorry, maar als de standaarden in het weekend lager liggen, sluit dan de redactie gewoon buiten kantoortijden en zet alleen artikelen klaar...

Ik ben groot fan van jullie, en erger me ook aan reacties die insinueren dat jullie betaald zouden krijgen om dergelijke berichten te plaatsen. Maar als jullie alleen doordeweeks voldoende kritisch een persbericht kunnen lezen, dan moet je in het weekend gewoon geen persberichten lezen.
Dan maar geen nieuws is het weekend? Lijkt me ook geen optimale trade-off. Dat er minder bezetting is in het weekend lijkt me logisch, en tja, dat maakt de kans dat er iets niet helemaal goed gaat wat groter. Kan ik in ieder geval prima mee leven. En dankzij de reacties onder het artikel waar de TS over gaat was het voor de lezer toch vrij snel duidelijk hoe de vork precies in de steel zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Hielko schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:42:
[...]

Dan maar geen nieuws is het weekend? Lijkt me ook geen optimale trade-off. Dat er minder bezetting is in het weekend lijkt me logisch, en tja, dat maakt de kans dat er iets niet helemaal goed gaat wat groter. Kan ik in ieder geval prima mee leven. En dankzij de reacties onder het artikel waar de TS over gaat was het voor de lezer toch vrij snel duidelijk hoe de vork precies in de steel zat.
Als je in het weekend niet de standaard kan halen die je wilt halen, dan kan je denk ik een paar dingen doen:
- Dichtgaan,
- Zorgen dat je een betere bezetting hebt die wel kan inschatten of het halleluja-verhaal in een persbericht een beetje steekhoudt.
- Je standaarden verlagen.
- Een disclaimer plaatsen dat vanwege plaatsing in het weekend, er een grotere kans is dat er onzin in het bericht staat.

EDIT: Begrijp me niet verkeerd, als Tijs had gezegd: "Stom, sorry foutje, we gaan proberen het beter te doen.", zou ik niet zo fel reageren. Maar nu zegt hij in feite "Ja, kan gebeuren want in het weekend hanteren we lagere standaarden". Dát lijkt me niet wat Tweakers zou moeten willen...

[ Voor 13% gewijzigd door Wild Chocolate op 23-03-2025 15:51 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
Het gaat 1x'tje "fout", niet einde van de wereld toch? Het is niet zo dat er in het weekend nou allerlei onzin wordt gepubliceerd, en ook door de weeks gaat het ook wel eens fout. Waar gehakt wordt vallen spaanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
downtime schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:38:
[...]

Ben je nieuw hier? Tweakers is altijd een aggregatie-site geweest.
Elke nieuwssite doet dat. Je kan niet alleen 'eigen' nieuws hebben. En nu vind ik zelf wel dat ze vaker wat zouden kunnen toevoegen door dingen zelf te checken (bijvoorbeeld toen ze verhalen postte over asymetrische stromen door 5090 voedingsstekker: Waarom niet bij de eigen 5090s eens nameten of het daar ook optreedt? Dan voeg je zelf ook nog wat toe). Maar het is gewoon logisch dat een flink gedeelte van het nieuws overgenomen wordt van andere bronnen.

Ik neem aan dat conclusie bij dit verhaal op de redactie is dat je kritisch moet blijven met persberichten. Maar vooral wat @Hielko schrijft: Laten we niet overdrijven hoe erg het allemaal wel niet zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02
Ik snap echt wel dat belangrijk of breaking news meteen in weekend geplaatst moet worden of dat artikelen van vrijdag namiddag gescheduled worden om in loop van zaterdag online te komen om toch bezoekers te trekken. Maar dit "nieuws" was toch niet zo baanbrekkend dat het perse op zaterdag gepubliceerd had moeten worden zonder dat er verdieping/controle was gedaan? In mijn optiek had dit ook tot maandag ochtend kunnen wachten en dat het ook iets uitgebreider had kunnen zijn dan alleen de stats uit persbericht over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Of juist nieuws wat toch niet zo belangrijk is kan prima in het weekend geplaatst worden als er niet veel anders gebeurt? Ik zou juist zeggen dat als er een nieuwe muis door iemand geintroduceerd wordt, oke leuk, maar daar hoef je over het algemeen juist niet diep op in te gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door Hielko op 23-03-2025 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hielko schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:05:
Of juist nieuws wat toch niet zo belangrijk is kan prima in het weekend geplaatst worden als er niet veel anders gebeurt? Ik zou juist zeggen dat als er een nieuwe muis door iemand geintroduceerd wordt, oke leuk, maar daar hoef je over het algemeen juist niet diep op in te gaan.
Je hoeft er niet diep op in te gaan maar je even afvragen hoe plausibel het is dat een webshop opeens een muis ontwerpt is toch niet teveel gevaagd?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Maar hoe zit het als een grote en populaire webshop pretendeert een zelfontworpen muis uit te brengen terwijl dat hoogstwaarschijnlijk gelogen is? Ik zou bij voorbeeld wel nieuwsgierig zijn naar een eventuele reactie van Megekko op de zorgen die geuit zijn in de reacties op Tweakers. Als ze hun klanten voorliegen dan mag dat wat mij betreft best gezegd worden, want da's gewoon een enorm kwalijke zaak. Dat ze een whitelabel product uitbrengen met wat minimale aanpassingen en een eigen logo is het probleem ook niet eens. Het is echt vooral het 'wij hebben dit ontworpen' waar het schuurt.

Dat een artikel als deze er doorheen glipt kan natuurlijk gebeuren. Toen ik als redacteur werkte voor een website met de focus op mobiele telefonie plaatste ik ook wel 's berichten die niet veel meer waren dan een copy-paste van een persbericht. Ik ga er niet van uit dat zo'n bericht onjuist is, en soms is er nou eenmaal wat minder tijd én heb je inderdaad niemand die kan zeggen van joh, wellicht klopt er hier iets niet.

Van de andere kant kan een nieuwsbericht als deze prima 2 dagen wachten. Dat een winkel als Megekko met een eigen muis komt is geen wereldnieuws, zelfs al was ie wel totaal zelf ontworpen. Dan zou ik het eigenlijk ook wel toffer vinden om meteen iets meer te lezen dan alleen een persbericht, dus inclusief een eventuele hands-on en wellicht wat achtergrondinformatie over het ontwerpproces en waarom er voor bepaalde opties is gekozen. Juist daarin kan Tweakers zich wat mij betreft differentiëren.

Kijk, als een groot internationaal merk met een nieuw product komt, prima dat je dat dan vrij snel online gooit, maar juist bij een Nederlands bedrijf kun je eventuele korte lijntjes aanspreken en iets meer doen dan normaal mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
De auteur is niet in dienst bij Tweakers/DPG, maar een freelancer. Die posten in principe zelfstandig artikelen (volgens bepaalde standaarden) en hebben geen formele collegiale (gezags)verhouding zoals bij een normale redacteur die in dienst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
SomerenV schreef op zondag 23 maart 2025 @ 20:11:
[...]
Maar hoe zit het als een grote en populaire webshop pretendeert een zelfontworpen muis uit te brengen terwijl dat hoogstwaarschijnlijk gelogen is?
Je kan je ook best afvragen waar het fout is gegaan...... Op de site van Megekko zelf is nergens ook maar iets van een claim te vinden dat ze de muis zelf ontworpen zouden hebben.

Wat ik persoonlijk vooral slecht vindt is de hoeveelheid berichten die de FP bereiken zonder verder ook maar enige nuancering terwijl er wel een naam van een redacteur naast staat.

Als je dan content wilt posten zonder er inhoudelijk, op wat vormgeving en vertaling, iets mee te doen zorg dan voor een duidelijke bronvermelding en geef aan dat er inhoudelijk geen enkele verificatie op de inhoud is geweest. Eerder iets in de trant van het bericht over de HUE deurbel..... gerucht wat ergens anders is opgepikt maar waarbij het wel duidelijk is dat het gewoon valt in de categorie content overgenomen van een ander zonder enige controle of eigen inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:33

Herman

FP ProMod
@TweakGP Je loopt m.i. nu wel een beetje te zagen ;) Wat wil je nu precies nog horen? Er is naar de feedback geluisterd en er is aangegeven dat er gekeken wordt om het proces te verbeteren. Dat zal ongetwijfeld achter gesloten deuren gebeuren, neem ik zo aan. Meer kun je toch niet verwachten?

Je kunt het trouwens ook omdraaien. Fijn dat er ook in het weekend nieuwsitems worden gepost. In het verleden is door de redactie al eerder aangegeven dat de drempel voor nieuwswaarde in het weekend iets lager ligt. Dat lijkt mij ook logisch :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:52
TweakGP schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:41:
[...]

Je kan je ook best afvragen waar het fout is gegaan...... Op de site van Megekko zelf is nergens ook maar iets van een claim te vinden dat ze de muis zelf ontworpen zouden hebben.
https://www.megekko.nl/m1-optical-gaming-mouse/
...en dan onderin de introductie-film bekijken (of hier op Youtube).
"WE HEBBEN EEN GAME MUIS GEMAAKT!" is de eerste zin die er uitgeschreeuwd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door vanaalten op 24-03-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Herman schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:36:
al eerder aangegeven dat de drempel voor nieuwswaarde in het weekend iets lager ligt. Dat lijkt mij ook logisch :)
Dat lijkt je logisch...... dus onzin in het weekend is ok, maar door de week niet :-).

Het gaat me vooral om het geheel...... het valt me nu eigenlijk pas echt op hoeveel dingen er op de FP komen waar nul toegevoegde waarde door Tweakers aan is. Was me nooit eerder zo opgevallen omdat ik het meeste totaal niet interessant vindt en het vaak ook inhoudsloze en zinloze persberichten zijn.

Maar vooruit, als anderen wel graag advertorials lezen dan prima natuurlijk. Ik ben er ook wel klaar mee :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
TweakGP schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Dat lijkt je logisch...... dus onzin in het weekend is ok, maar door de week niet :-).

Het gaat me vooral om het geheel...... het valt me nu eigenlijk pas echt op hoeveel dingen er op de FP komen waar nul toegevoegde waarde door Tweakers aan is. Was me nooit eerder zo opgevallen omdat ik het meeste totaal niet interessant vindt en het vaak ook inhoudsloze en zinloze persberichten zijn.

Maar vooruit, als anderen wel graag advertorials lezen dan prima natuurlijk. Ik ben er ook wel klaar mee :-).
Ach, ik denk dat die muis meer met tweakers raakvlak heeft dan dat er een artikel over TechCrunch op de voorpagina staat vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heeft er iemand hier op de kalender naar volgende week gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:17

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Teddy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:46:
Wel heel vroeg en een hele domme grap dan.

Heeft er alle schijn van dat het een whitelabel is met een naam opgedrukt met een markup van heb ik jou daar, lijkt mij meer een dom experiment om te kijken of ze ook "huismerk" spullen kunnen verkopen voor een premium met eigen logo er op.

[ Voor 35% gewijzigd door 42dpi op 25-03-2025 13:40 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:52
Teddy schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:46:
Volgens de website: "Uit eigen voorraad leverbaar. Levertijd: 1 dag (woensdag)".
Lijkt mij dus geen 1-april grap. Voor een enigszins geslaagde grap had er iets moeten staan van "leverbaar vanaf 01-04-2025" ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Het zou me gezien de backlash niet verbazen als ze zich uiteindelijk alsnog proberen te verschuilen achter een 1 april grap :')

Ik vind het overigens wel slecht dat er niks meer gedaan is met dit nieuwtje. Als een Nederlandse webshop écht een eigen gamingmuis ontwikkelt dan is dat toch wel wat meer waard dan een karig nieuwsbericht? En als het pretendeert dat ze een eigen muis hebben ontwikkeld terwijl dat niet zo is, dan is dat óók meer waard dan een karig nieuwsbericht, want dan liegen ze gewoon potentiële kopers voor.

Pagina: 1