Mid-fi hoofdtelefoon/DAC/versterker voor muziek en games

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 16:07

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Ik zoek een?
Hoofdtelefoon die geschikt is om zowel muziek weer te geven als game geluid. Mijn muziek keuze is erg divers. Mijn muziekkeuze begint bij Progressive Metal en Trash Metal, daarna volgt meer Classic Rock, Crunch en Funk. Als ik er zin in heb zet ik ook wel eens Techno/Trance op en heel soms wil ik nog wel eens een opera opzetten. Waar mijn voorkeur uit gaat naar duidelijke herkenning van de verschillende instrumenten, de drummer of beat moet altijd duidelijk hoorbaar zijn samen met de anderen. Voor het gamen zijn "audio cues" belangrijk, aangezien ik vooral FPS speel zoals CS2.

Om het op de PC aan te sluiten dacht ik aan een DAC + versterker combinatie om niet meer afhankelijk te zijn van de audio implementatie op het moederbord. (Huidige moederbord is een "Gigabyte Aorus B550 PRO V2" met een ALC1220-VB). Muziek zal ik ook luisteren via mijn Hi-Fi set.

Wat is je budget?
Mijn budget is 700 euro voor de combinatie hoofdtelefoon + versterker + DAC.

Voor de microfoon denk ik aan een boom mic of een tafelmodelletje. Deze is niet inbegrepen in het budget, maar de keuze moet er wel rekening mee houden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Voor de hoofdtelefoon neig ik naar de volgende drie. De HiFiMAN Sundara, de Meze Audio 105 AER en de Corsair Virtuoso Pro. Waarom deze drie? Ze hebben alle drie afneembare snoeren, welke in de toekomst vervangen kunnen worden door iets mooiers/beters. HiFiMAN en Corsair komen bij RTINGS goed uit de bus als het gaat om neutraal geluid. Bij de Meze Audio zat ik eerst te denken aan een 99 classic, ziet er gewoon mooi uit en op Tweakers waren de reviews goed. Deze upgegrade naar de 105 AER omdat die een open kamer heeft een de bass minder overdrijft. Daarnaast heeft Meze Audio en Corsair de mogelijkheid om een boom mic aan te sluiten op de audio ingang van de hoofdtelefoon.

Als het gaat om de DAC kwam ik niet veel verder dan den FiiO K11. Betaalbaar, goede specs en positieve reviews. Een iFi Audio ZEN DAC 3 zou ook een optie kunnen zijn.

#ProductPrijs
1HiFiMAN Sundara (Grijs, Zwart)€ 289,-
3Meze Audio 105 AER€ 399,-
4Corsair Virtuoso Pro Zwart€ 169,29
5FiiO K11 Zwart€ 135,21
5iFi Audio ZEN DAC 3€ 229,-
7Meze Audio Boom Microphone€ 79,-

Welke vragen heb je hier nog over?
Zit ik in de goede richting met de hoofdtelefoons als je kijkt naar mijn muziek keuze en wens voor game audio?

Zijn de DAC + versterker combinaties geschikt voor het aansturen van de hoofdtelefoons?

Trouwens ik draag een bril, dus het zou handig zijn als deze niet te hard tegen mijn slaap wordt geduwd of dat mijn oorschelpen tegen de brillenpootje wordt aangeduwd.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Rawnar op 25-03-2025 21:49 . Reden: Nuancering van de muziek voorkeur. Wat extra geld ]

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Beste antwoord (via Mr. Rawnar op 28-04-2025 09:45)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 12:10
Mr. Rawnar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Goed om te weten. Natuurlijk zijn er audiofielen die je zullen tegenspreken, maar zo is het leven. :P
Daar is een compleet topic voor geloof ik 8) Maar in jouw budget zou ik mij daar niet te druk om maken :)
Mr. Rawnar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Deze hoofdtelefoon kost wel evenveel als mijn hele budget, dus hou ik niks over voor de DAC+versterker. Of zeg je dat ik de DAC+versterker moet vergeten en de hoofdtelefoon direct moet aansluiten op mijn PC.
Zo ongeveer, de meeste kwaliteitswinst zit hem inderdaad in je koptelefoon.

Als ik mijn DT1990 PRO bijvoorbeeld aansluit op een relatief goedkoop mengpaneel (Behringer bijvoorbeeld) met een goedkope koptelefoonversterker waarbij de geluidsbron een Chinese bluetooth naar aux ontvangertje is, is de geluidkwaliteit echt gewoon nog 95% daar voor zover ik dat kan horen ten opzichte van mijn Dacmagic 200M dac via mijn Marantz versterker (waar wel een redelijk goede headphone versterker inzit). Als je heel klinisch gaat luisteren en de grenzen op gaat zoeken ga je echt wel verschil horen (signaal/ruisverhouding, compressie artefacten door bluetooth enz.). Hierin speelt natuurlijk ook mee hoe goed jij persoonlijk die verschillen hoor, naar 30 jaar muziek gemaakt te hebben met wellicht wat te weinig gehoorbescherming hoor ik bijvoorbeeld ook niet alles meer 8) Al kan ik als muzikant alsnog heel klinisch luisteren.

Pak ik echter bijvoorbeeld mijn DT770 PRO koptelefoon pak, deze is gesloten en gebruik ik als muzikant voor studio doeleinden, deze dempt meer het geluid van buiten naar binnen (en andersom voor mic bleed), wat een koptelefoon is van €160,-, merk ik echt dag en nacht verschil in geluidskwaliteit als ik switch tussen de DT770 en DT1990.

Wel zou ik wat terughoudend zijn om een koptelefoon direct op een koptelefoonuitgang van een pc te zetten. Ten eerste omdat een hifi koptelefoon een andere impedantie (zeg maar weerstand, dus in ohm) heeft dan simpele in-ear buds en dus wel een wat zwaardere versterker nodig heeft. Ten tweede kan je uit de onboard audio aansluitingen veel overspraak krijgen. Dat hoor je dan bijvoorbeeld als je je muis beweegt, gekraak in je koptelefoon. Een dac die via usb aangesloten is en daar voorzieningen voor heeft (een goede voeding, galvanische scheiding met optocouplers op de usb en ground lift optie bijvoorbeeld) heeft daar nagenoeg geen last van.

Lang verhaal kort, ja ik zou persoonlijk meer geld in een goede koptelefoon steken dan om dat evenredig te verdelen over een koptelefoon, dac en amp. Wel kan een externe geluidskaart (wat een dac met usb eigenlijk is in de basis) handig zijn. Als je ook een microfoon aan wilt sluiten, zou je ook meteen kunnen kijken naar een studio audio interface met een XLR ingang voor je mic en een ingebouwde koptelefoon amp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Ik ben wel fan van de Beyer Dynamic koptelefoons, weliswaar zonder mic, maar dat is altijd nog wel anders op te lossen. Heb zelf de DT1990
https://www.bax-shop.nl/s...open-studio-hoofdtelefoon

Vooral voor klassieke muziek is die erg prettig naar mijn mening en geen probleem met mijn bril.

Als DAC heb ik deze:
https://thenewsound.nl/pr...C20YJOQChmXhoCzEAQAvD_BwE

Als versterker gebruik ik mijn Marantz P7000N versterker, maar de headphones direct op de dac gaat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Mr. Rawnar Ik zou me totaal niet druk maken om kabels te vervangen voor iets 'beters', want kabels hebben gewoon géén merkbare invloed op het geluid. De invloed die er theoretisch is, kun je in de praktijk natuurkundig / biologisch niet horen. Het is natuurlijk wel fijn dat je een kapotte kabel kunt vervangen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Jorgen schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:15:
@Mr. Rawnar Ik zou me totaal niet druk maken om kabels te vervangen voor iets 'beters', want kabels hebben gewoon géén merkbare invloed op het geluid. De invloed die er theoretisch is, kun je in de praktijk natuurkundig / biologisch niet horen.
Goed om te weten. Natuurlijk zijn er audiofielen die je zullen tegenspreken, maar zo is het leven. :P

AMD Ryzen 9 5900x; Gigabyte B550 Aorus Pro V2; G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC; Sapphire Pulse Radeon RX 7900 GRE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Invisible_man schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:58:
Ik ben wel fan van de Beyer Dynamic koptelefoons, weliswaar zonder mic, maar dat is altijd nog wel anders op te lossen. Heb zelf de DT1990
https://www.bax-shop.nl/s...open-studio-hoofdtelefoon
Deze hoofdtelefoon kost wel evenveel als mijn hele budget, dus hou ik niks over voor de DAC+versterker. Of zeg je dat ik de DAC+versterker moet vergeten en de hoofdtelefoon direct moet aansluiten op mijn PC.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
Mr. Rawnar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Daar is een compleet topic voor geloof ik 8) Maar in jouw budget zou ik mij daar niet te druk om maken :)
Mr. Rawnar schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:14:
[...]

Zo ongeveer, de meeste kwaliteitswinst zit hem inderdaad in je koptelefoon.

Als ik mijn DT1990 PRO bijvoorbeeld aansluit op een relatief goedkoop mengpaneel (Behringer bijvoorbeeld) met een goedkope koptelefoonversterker waarbij de geluidsbron een Chinese bluetooth naar aux ontvangertje is, is de geluidkwaliteit echt gewoon nog 95% daar voor zover ik dat kan horen ten opzichte van mijn Dacmagic 200M dac via mijn Marantz versterker (waar wel een redelijk goede headphone versterker inzit). Als je heel klinisch gaat luisteren en de grenzen op gaat zoeken ga je echt wel verschil horen (signaal/ruisverhouding, compressie artefacten door bluetooth enz.). Hierin speelt natuurlijk ook mee hoe goed jij persoonlijk die verschillen hoor, naar 30 jaar muziek gemaakt te hebben met wellicht wat te weinig gehoorbescherming hoor ik bijvoorbeeld ook niet alles meer 8) Al kan ik als muzikant alsnog heel klinisch luisteren.

Pak ik echter bijvoorbeeld mijn DT770 PRO koptelefoon pak, deze is gesloten en gebruik ik als muzikant voor studio doeleinden, deze dempt meer het geluid van buiten naar binnen (en andersom voor mic bleed), wat een koptelefoon is van €160,-, merk ik echt dag en nacht verschil in geluidskwaliteit als ik switch tussen de DT770 en DT1990.

Wel zou ik wat terughoudend zijn om een koptelefoon direct op een koptelefoonuitgang van een pc te zetten. Ten eerste omdat een hifi koptelefoon een andere impedantie (zeg maar weerstand, dus in ohm) heeft dan simpele in-ear buds en dus wel een wat zwaardere versterker nodig heeft. Ten tweede kan je uit de onboard audio aansluitingen veel overspraak krijgen. Dat hoor je dan bijvoorbeeld als je je muis beweegt, gekraak in je koptelefoon. Een dac die via usb aangesloten is en daar voorzieningen voor heeft (een goede voeding, galvanische scheiding met optocouplers op de usb en ground lift optie bijvoorbeeld) heeft daar nagenoeg geen last van.

Lang verhaal kort, ja ik zou persoonlijk meer geld in een goede koptelefoon steken dan om dat evenredig te verdelen over een koptelefoon, dac en amp. Wel kan een externe geluidskaart (wat een dac met usb eigenlijk is in de basis) handig zijn. Als je ook een microfoon aan wilt sluiten, zou je ook meteen kunnen kijken naar een studio audio interface met een XLR ingang voor je mic en een ingebouwde koptelefoon amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Bedankt jullie de input.

Inmiddels al weer wat meer rondgekeken op RTINGS.com en SoudnStage! Solo naar review van mooie hoofdtelefoons. Geholpen met het aanbod van AudioPhonics om inspiratie op te doen naar verschillende merken hoofdtelefoons. Hierdoor is mijn lijstje wat uitgebreider geworden dan hij eerst was. Onderaan deze reactie staat mijn huidige "short-list". Ik heb ook nog even wat eigenschappen toegevoegd aan het overzicht.

Nu gaan de reviews vaak over het beluisteren van muziek en niet zo zeer over in-game geluiden. Ik heb nu vooral gekeken naar hoe neutraal de geluidsweergave is van de hoofdtelefoon, maar misschien moet ik op andere dingen letten als het gaat om in-game geluid. Iemand die mij kan helpen de keuze verder te beperken? :)

ProductPrijsLuidsprekerGevoeligheidWeerstandBereik
Aune AR5000€ 329,00Dynamisch MLD108 dB28 Ohm5-41000 Hz
HiFiMAN Arya Stealth€ 659,00Magnetostatisch90 dB35 Ohm8-65000 Hz
HiFiMAN Edition XS€ 309,00Magnetostatisch92 dB18 Ohm8-50000 Hz
HiFiMAN Sundara 2020€ 359,00Magnetostatisch94 dB32 Ohm6-75000 Hz
Meze Audio 105 AER€ 399,00Dynamisch112 dB42 Ohm5-30000 Hz
Meze Audio 109 Pro€ 699,00Dynamisch112 dB40 Ohm5-30000 Hz
Ollo Audio X1€ 539,00Dynamisch101 dB32 Ohm5-22000 Hz
Sivga P-II€ 449,00Magnetostatisch98 dB32 Ohm20-40000 Hz
Sivga SV023€ 449,00Dynamisch105 dB300 Ohm20-40000 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
Ik zou de hifiman 400se nog meenemen. Met een beetje eq erg vergelijkbaar met de sundara.

Qua dac/amp zou ik de fosi audio ds2 nog willen aanraden.

https://www.audiosciencer...ble-dac-amp-review.57063/

https://www.audiosciencer...e-review-headphone.28771/

[ Voor 43% gewijzigd door KernelPanic op 30-03-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
KernelPanic schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:46:
Ik zou de hifiman 400se nog meenemen. Met een beetje eq erg vergelijkbaar met de sundara.

Qua dac/amp zou ik de fosi audio ds2 nog willen aanraden.

https://www.audiosciencer...ble-dac-amp-review.57063/

https://www.audiosciencer...e-review-headphone.28771/
Bedankt voor de tip. Ik zit alleen met de gedachte hoe ga ik de EQ toepassen. Moet ik dan een DAC/AMP kopen met parametrische EQ? En hoe gaat dat werk op mijn oude NAD versterker, die geen EQ heeft? Mijn voorkeur zou dan denk ik toch uitgaan van een hoofdtelefoon, die ik zonder EQ zou kunnen gebruiken.

Nu ik er zo over nadenk valt de Ollo Audio daarmee ook af. Wat ik zo begrijp van hun site wordt deze gekalibreerd en krijg je een PEQ bestand waarmee je hem kan justeren.

De Fosi neem ik mee in mijn DAC/AMP vergelijking. Zal binnenkort mijn short-list hier delen.

[ Voor 8% gewijzigd door Mr. Rawnar op 02-04-2025 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
Mr. Rawnar schreef op woensdag 2 april 2025 @ 17:19:
[...]

Bedankt voor de tip. Ik zit alleen met de gedachte hoe ga ik de EQ toepassen. Moet ik dan een DAC/AMP kopen met parametrische EQ? En hoe gaat dat werk op mijn oude NAD versterker, die geen EQ heeft? Mijn voorkeur zou dan denk ik toch uitgaan van een hoofdtelefoon, die ik zonder EQ zou kunnen gebruiken.

Nu ik er zo over nadenk valt de Ollo Audio daarmee ook af. Wat ik zo begrijp van hun site wordt deze gekalibreerd en krijg je een PEQ bestand waarmee je hem kan justeren.

De Fosi neem ik mee in mijn DAC/AMP vergelijking. Zal binnenkort mijn short-list hier delen.
Vrijwel elke koptelefoon doet het wat mij betreft met een stukje EQ net wat beter, zijn ze daarom zonder EQ niet goed? Ook zonder EQ zijn het goede koptelefoons.

Verder is geluid iets heel persoonlijks en ook met name wat je gewend bent.

Als je een stukje EQ wil doen is dat op je computer of telefoon niet moeilijk (ik gebruik wavelet waarmee je de standaard profielen kan inladen per koptelefoon type.

In audio land kan je het zo gek maken als je wil qua prijs, maar of het evenredig is met wat je er voor terug krijgt valt te bezien. Laat je dan ook niet gek maken door teveel keuzes.

Ik heb een hele rits koptelefoons, speakers en versterkers (iets met een uit de hand gelopen hobby ;) ). Qua bang for buck en als je Planar wil dan is de hifiman 400se wat mij betreft koning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Bij deze mijn short list voor de DAC + AMP combinaties. Vooral op Audio Science Review gekeken voor informatie. Niet alle producten staan op deze site, dus daar heb ik de info ergens anders vandaan geplukt. De SMSL's en Topping komen erg goed uit de reviews, iemand ervaring hiermee in combinatie met een HiFiMAN of Meze Audio koptelefoon?

Ik las wel iets over dat de Topping DX3 Pro+ wat meer moeite heeft met hoofdtelefoons die een lage weerstand hebben.

ProductPrijsResFreqDSDDAC chipSINAD (2V)Output Power
FiiO K11€ 139,0032 bit768 kHzDSD256CS43198104.5 dB2x1400 mW
FX-Audio DR07€ 169,0032 bit768 kHzDSD512AK4493106 dB2x1100 mW
SMSL DL100€ 215,0032 bit768 kHzDSD256CS43131118.6 dB2x1500 mW
SMSL DL200€ 209,0032 bit768 kHzDSD512ES9039Q2M120 dB2x1500 mW
Topping DX3 Pro+€ 199,0032 bit768 kHzDSD512ES9038Q2M116.5 dB2x1800 mW
Fosi Audio DS2€ 65,0032 bit768 kHzDSD512ES9018K2M112.0 dB2x130 mW

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Rawnar op 03-04-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Volgens mij ben ik er bijna uit. Ik heb nog twee opties over.

Optie 1: Een Meze Audio 105 AER in combinatie met een Ifi Audio Zen DAC 3. Hou ik nog wat geld over over om een mic te kopen

Optie 2: Een Meze Audio 109 Pro (B-stock) in combinatie met een Fosi Audio DS2 of een Ifi Audio Uno.

Iemand nog een advies welke van de twee opties de betere is.

Opmerking: De Fosi Audio DS2 blijk er in twee varianten te zijn 1 met een dubbele ESS chip en 1 met een Dual Cirrus chip. De Cirrus versie is vermoedelijk getest bij Audio Science Review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Rawnar

Mr. Rawnar

Upgraden kan altijd

Topicstarter
Even een update. Het is de 109 Pro geworden met de Uno. Ears Unlimited had de hoofdtelefoon in de aanbieding en tevens de Uno in hun collectie.

De hoofdtelefoon aangesloten op mijn wat verouderde NAD setup klinkt uit de doos al goed. Natuurlijk moeten de drivers nog wat ingespeeld worden, maar het dynamische bereik klinkt in mijn oren geweldig. Je hoort wel een heel zacht ruisje, maar dat is de DAC van de NAD versterker (T-743).

Aangesloten op mijn PC via de Uno geeft meteen een veel immersieve ervaring. Tijdens een potje CS2 kan je veel beter waarnemen waar iedereen rent, ook tijdens een vuurgevecht. Je moet alleen niet de gaming eq gebruiken van de Uno. Ik weet niet of hij een roll-off filter uitzet of de hoge tonen versterkt, maar die eq setting in combinatie met de 109 Pro resulteert in een duidelijk hoorbare achtergrond ruis.

De mic is trouwens een HyperX SoloCast geworden. Is in de aanbieding bij Coolblue voor 37 euro.

Bedankt voor jullie help.

Pagina: 1