Discussie; Zonnepanelen, waarom/hoe ook nu nog interessant?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:23
Aanleiding:
Een combinatie van verschillende factoren zoals saldering en een hoge gasprijs door oa geopolitieke oorzaken, heeft de particuliere aanschaf van zonnepanelen de afgelopen jaren een forse boost gegeven.

Naast voordelen mbt verduurzaming, de energietransitie en klimaatproblematiek is een financieel voordeel toch datgeen wat de meeste mensen verleidt om een investering hierin te doen. En dat laatste lijkt momenteel onder druk te staan door verschillende maatregelen, zoals het stoppen van saldering vanuit de overheid miv 2027, en de verlaging van terugleververgoeding en recent geïntroduceerde terugleverkosten voor (vrijwel?) alle niet-dynamische energiecontracten.

Ik zie vragen hierover in veel verschillende topics voorbij komen, waardoor het versnipperd raakt en goede adviezen mogelijk niet goed gevonden worden.

In dit topic wil ik graag discussiëren met belangstellenden over of zonnepanelen nog interessant zijn in deze tijd, vooral financieel gezien omdat daarin het meeste verandert nu. Maar ook over hoe je er voor kan zorgen dat je wellicht meer financieel voordeel haalt uit een bestaande pv-installatie, of hoe je kan zorgen dat je zoveel mogelijk voordeel kan halen uit een eventuele nieuwe pv-installatie.

Zaken die hier op veel invloed kunnen hebben en die hier zeker besproken zullen worden hoop ik, zijn wat mij betreft:
- Invloed soort energiecontract (vast, variabel of dynamisch)
- Inzicht in huidig en toekomstig energieverbruik
- Verhouding panelen (aantal x Wp) en verbruik
- Plaatsing zonnepanelen (oriëntatie)
- Optimaal gebruik maken van eigen opwek (tbv zelfvoorziening en zelfverbruik)
- Mogelijkheid om output te beperken tot direct verbruik (vorm van zero-export)
- Mogelijk gebruik thuisbatterij, en welke soorten in welke situatie

Voor de goede orde, in gesprekken hierover komen vaak een aantal termen aan de orde die niet altijd eenduidig zijn. In dit topic wil ik graag de volgende “definities” hanteren.

- Direct verbruik: dat gedeelte van wat je opwekt dat direct in je huis(houding) verbruikt wordt en wat dus niet voorbij de meter gaat.
- Direct verbruik geldt in administratieve zin. Bij een 3-fasen aansluiting kan het zijn dat je op de ene fase verbruikt terwijl je zon-opwek op een andere fase zit, waardoor je op de ene fase importeert en op de andere fase exporteert. Aangezien je slimme meter dat intern verrekent, intern saldeert, rekenen we dat toch als direct verbruik.
- Afname is dat deel van je verbruik dat je afneemt van een energieleverancier, ongeacht of je dat kan salderen of niet.
- Totale opwek is de totale output van je zonnepanelen, je pv-installatie (totale opwek is de som van wat je direct verbruikt en wat je teruglevert.
- Teruglevering is wat je teruglevert aan je energieleverancier, ongeacht of je dit gebruikt voor salderen.
- Totaal verbruik is Direct verbruik + Afname.
- Zelfvoorziening is het percentage, de mate waarin je direct verbruik deel uitmaakt van je totale verbruik (direct verbruik gedeeld door totaal verbruik)
- Zelfverbruik is het percentage, de mate waarin je direct verbruik deel uitmaakt van je totale opwek (direct verbruik gedeeld door totale opwek)

Dit is uiteraard maar een eerste opzet. Ik hoop dat we hier tot een soort overzicht kunnen komen met adviezen en tips voor zowel bestaande als nieuwe zonnepaneelhouders. Misschien in de vorm van FAQ of een andere vorm. Bovendien hoop ik de leesbaarheid van de openingspost nog te verbeteren.

!!! Dit topic is niet bedoeld voor discussies over of het terecht/eerlijk is dat de saldering wordt gestopt of dat terugleverkosten/boetes worden geheven. Daar zijn andere topics voor.
Ook is dit topic niet bedoeld voor adviezen voor specifieke persoonlijke situaties. Ook daar zijn andere topics voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Reserve voor bijvoorbeeld eventuele FAQ

[ Voor 20% gewijzigd door Sjamo op 21-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
Mijn persoonlijke situatie en idee hier over:

Ik woon in een kleine rijtjeswoning (1957) en daarin ben ik samen met mijn partner sinds ongeveer 2020/2021 bezig met "verduurzaming".

We zijn begonnen met isoleren, zonnepanelen (8x 395 Wp op zuid), airco tbv koelen en verwarmen. Later kwam daar nog warm water via elektra bij (WPB (douchen) en Eboiler (keuken) bij en zijn we van het gas afgegaan.

Omdat bij het kopen van onze zonnepanelen werd aangegeven door de installateur dat salderen zou gaan stoppen, hebben we hier alle keuzes op het gebied van verduurzamen gemaakt alsof salderen al niet meer goldt.

Dat heeft hier invloed gehad op de keuze van onze omvormers. We hebben gekozen voor micro-omvormers Enphase omdat deze beter opwek zouden hebben in het begin en einde van de dag. Of dat echt klopt daar lopen de meningen over uiteen, maar het was voor ons destijds een factor.
Verder hebben we gekozen voor panelen die juist goed zouden functioneren ook bij minder goede/zonnige omstandigheden.

Verder hebben we gekozen voor airco voor extra comfort en omdat we daarmee ons directe verbruik zouden kunnen verhogen, ook in de zomer.

Om beter inzicht te krijgen in ons verbruik hebben we verschillende apparaten van Homewizard geïnstalleerd om ons totale verbruik plus dat van verschillende aparte apparaten te monitoren.

Verder hebben we met alle apparaten die we aangeschaft hebben rekening gehouden met een zo laag mogelijk vermogen, om zoveel mogelijk kans te hebben dat ons verbruik overdag binnen onze opwek zou blijven. Dat heeft hier veel invloed op ons directe verbruik.

Met deze maatregelen zaten we hier op een zelfvoorziening van ongeveer 42% op jaarbasis.

Inmiddels gebruiken we sinds korte tijd 2 kleine thuisbatterijen. 1 geïnstalleerde batterij en 1 pib (plug in batterij, stekker batterij).
Deze 2 batterijen lijken redelijk bij te dragen aan een hogere zelfvoorziening maar het uiteindelijke resultaat zien we uiteraard pas na 1 tot enkele jaren. De batterijen waren een aanschaf tbv verhoging comfort, nieuwsgierigheid en wens om zelfvoorziening te verhogen, ook vooral in de avond ivm problemen op het stroomnet op die tijd. Financieel zijn onze batterijen nu, en zoals wij ze gebruiken, wat mij betreft geen goede investering.

Door ons verbruik laag te houden en verbruik zoveel mogelijk te concentreren op momenten van eigen opwek halen we een redelijk voordeel uit onze zonnepanelen, ook na afschaf van saldering.

We hebben vorig jaar een contract afgesloten voor 3 jaar met alleen vaste terugleverkosten (5 euro /mnd), geen variabele.

Mocht daar iets in veranderen, dan hebben we de optie onze opwek te beperken tot ons eigen verbruik. Omdat wij geen variabele terugleverkosten hebben en nog wel kunnen salderen en terugleveren met lage terugleververgoeding (5ct), loont het voor ons meer om wel dan niet terug te leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjamo op 21-03-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
zullen we dan om het helemaal netjes te houden de term 'slimme meter' alleen gebruiken als het ding met internet verbonden is en het anders gewoon een digitale meter noemen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
No Hands schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:48:
zullen we dan om het helemaal netjes te houden de term 'slimme meter' alleen gebruiken als het ding met internet verbonden is en het anders gewoon een digitale meter noemen?
Heeft een slimme meter internet nodig? Ik dacht dat dat via een soort telefoonsignaal werd doorgegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:44
Meeste die ik spreek rekenen hun terugverdientijd in wat ze kunnen verdienen aan het handelen.
Waarom niet rekenen in wat je niet aan de energieboer hoeft te betalen.
Kan wel een hele calculaties hier neer pennen maar dat heeft geen zin.
Ieder moet zelf de berekening maken want elk huishouden is anders.

Alle calculaties die heb gemaakt om voor zonnepanelen te gaan heb ik gedaan zonder salderen mee te rekenen omdat die er toch afgaat.
Gemiddelde verbruik hier is 6000kWh p/j á €1900 stroomkosten.
Heb 8100wp Enphase (oost/west) en het eerste jaar het verbruik van het NET teruggebracht naar 3200kWh.
Scheelt al weer de helft van de rekening.
Schakel grootverbruikers zoals e-boiler slim om het meeste warme water uit de zon te halen.
We werken onregelmatig dus echt meer uit de zon uren te halen is niet mogelijk.
En gezien mijn contract nog 1 jaar actief is en daarna terugeleverd stroom moet gaan betalen er voor gekozen om zelf een thuisbatterij setup te bouwen.
Hiermee de helft van mijn teruglevering op te vangen want de andere helft heb ik nog voor het huis.
Deze opgevangen stroom in de nachten, avonden en pieken op te vangen.
Om zo nog minder van het net nodig te hebben en minder terug te leveren.
Heb nog 12 maanden zonder terugleverings kosten en salderen maar voor sorteren kan geen kwaad.
Straks 4 tientjes p/m betalen voor teruglevering.
Met de huidige setup zou ik geschat 17 euro moeten betalen.
Allemaal leuk zonder de hele calculaties hier neer te pennen.
En ik weet dat 3 maanden van het jaar de 7.5kw niet vol krijg maar de andere 8 maanden wel.

Tot op heden (paar maanden) gaat de combinatie pv en batterij als een trein.
En de rekening van €80 stroom p/m terug gebracht naar €10.
Uiteindelijk zal ik komende jaar gemiddeld incl wintermaanden zonder zo'n €1300 besparen ten opzichte van toen ik geen panelen en batterij had.
Ga je verder rekenen en ik zou terugleverings kosten moeten betalen scheelt nog 1100 minder p/j.

Hieronder een screenshot je van vandaag en niet thuis.
In de ochtend de boiler aan geweest en batterijen hebben de piek eruit gehaald.
Daarna lekker laden en helft van opwek opgeslagen die vanavond en vanacht weer gebruikt word.
Ben van 60% net afhankelijk naar 3 to 15% gegaan.
En das een hoop centjes die ik niet aan de energieboer hoef te betalen.

Nu de kosten,
Heb €9500 voor 8100wp pv betaald.
En €2100 voor mijn 7.5kWh Zelfbouw batterij.
Totaal 11.600.

Bespaar pakweg de 1e 3 jaar met salderen €1800 p/j op de energie rekening.
Volgende jaren €1000 tot 1300 p/j.
Dus gerekend dat met centen die ik niet aan de energie boer hoef te betalen is mijn systeem met 8,6jaar terugverdiend.
Vond het prima zo omdat ik hoef te betalen en gewoon mijn verbruik aan kan houden zoals wij gewend zijn.

Screenshotje van vandaag.
Gaat nu al de hele maand zo.
Ene dag iets meer verbruik van het Net doordat er iemand alles tegelijk aanzet ipv even te kijken hoeveel overschot er is.
Geeft niet, batterij schaaft dat wel af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WriYyWmT0KpggeT9tonngEWGys4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnOFT3g7MUlGkWccFeNuvh0S.jpg?f=fotoalbum_large

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
Sjamo schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 15:09:
[...]

Heeft een slimme meter internet nodig? Ik dacht dat dat via een soort telefoonsignaal werd doorgegeven?
Dat kan ook, het gaat erom dat je niet elke digitale meter een slimme meter kan noemen want dat is niet juist.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siewert
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:44
No Hands schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Dat kan ook, het gaat erom dat je niet elke digitale meter een slimme meter kan noemen want dat is niet juist.
Tegenwoordig noemen ze alles wat automatisch schakelt slim.
Geef een Eier wekker een lux sensor om de display te dimmen en hij is slim.

Enphase IQ8+ PV @ 8,1kWp (Oost/West °51) \-/ Segway E125s \-/ DIY 7.5kWh Thuisbatterij \-/ My piBattery Project @ GitHub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 00:46
Om na het stoppen van de salderingsregeling de zonnepanelen nog financieel interessant te houden ben ik met mijn actuele verbruik en teruglevering het gebruik van een thuisbatterij aan het simuleren. Wij hebben een vast contract t/m 2027 zonder terugleverboete, daarom is voor ons een thuisbatterij pas na het stoppen van de salderingsregeling een optie.

Op basis van de simulaties zou met ons actuele verbruik een batterij met een 1 fase omvormer (bv Victron MultiPlus-II of Multi RS) met 5kVa of 6kVa een goede optie zijn.

Wij hebben een 3x25A aansluiting. Momenteel wordt bij een 3 fase aansluiting het verbruik en teruglevering tussen de 3 fases intern verrekend. Daarom is een 1 fase omvormer in onze situatie prima in staat om ons totale verbruik en teruglevering te optimaliseren.

Hoe schatten jullie het risico in dat na 2027 het intern verreken van het verbruik over de 3 fases gaat veranderen, bv door een capaciteits tarief per fase. Waardoor het voordeel van een 1 fase omvormer drastisch zou worden beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@brt652 die kans schat ik niet zo groot in: het sommeren over de fases zit nu in de norm en aanpassing vereist waarschijnlijk een hardware-vervanging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:35
@Proton_ nee, een softwarematige verandering.
Op dit moment wordt namelijk al per fase gemeten, en vervolgens worden deze opgeteld.

Dat zie je ook als je een p1 meter aansluit, je krijgt output per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ging er in 2023 al vanuit dat het salderen er spoedig af zou gaan. Maar ik wilde de boel wel terugverdienen. Dat doe je dan door je installatie zo goedkoop mogelijk te houden. Daar paste bij mij geen optimizers of micro omvormers bij.

Ik denk dat simpele (en vooral goedkope) string installaties nog wel terug te verdienen zijn. Maar ingewikkelde en dure installaties zullen nauwelijks nog terug te verdienen zijn.

Ik heb een simpele string installatie (eind 2023) die pakweg 3500 per jaar doet waarvan ik 1200 zelf direct verbruik. Laten we uitgaan van 30ct (betaal ik nu nog niet maar over paar jaar wel), dat is dus 360/jaar. De installatie kostte rond de 3900 euro dus ik heb een TVT van 11 jaar. Ik mag echter nog salderen in 24/25/26 tegen (nu nog) 27ct dus dat is al 2835 euro, wat al een flinke slag is in de TVT.

Tl/dr
Als je nu nog moet leggen; hou het klein, simpel en goedkoop. Een setje op de schuur van 400 euro verdien je heus terug, een mega 20-panelen installatie met micro’s van 15k wordt lastiger.

En probeer je eigen verbruik minimaal op 30-40% te krijgen.

Persoonlijk;
Batterij begin ik voorlopig niet aan.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 22-03-2025 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:55
NVM, niet relevant...

[ Voor 98% gewijzigd door Gameboy op 22-03-2025 09:47 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@99ruud99 @Dre klopt, het is software, maar ik ken alleen voorbeelden waar een softwareupdate van de meetunit door een hardwareswap is gedaan. OTA updates zijn volgens mij alleen voor de communicatiemodule (voorbeeld)
In de security richtlijn staat dan ook
11.1.0 Beheersmaatregel
De instellingen van het metrologische gedeelte van de meter en alle in het metrologisch gedeelte opgeslagen informatie, waaronder meetstanden, dienen na levering aan de netbeheerder niet aangepast te kunnen worden.
Nou kan je een semantische discussie houden over of dit gedrag onder een instelling valt (ik denk natturlijk van wel), maar dit veranderen is meer gedoe dan het gedrag handhaven. Er staat immers al iets over scheefbelasting in de netcode.

@Gameboy het gaat er om dat het teruglevertelwerk en levertelwerk in Nederland niet tegelijk op kunnen lopen. Elders zou dat wel kunnen.

[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 22-03-2025 09:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:09:
@brt652 die kans schat ik niet zo groot in: het sommeren over de fases zit nu in de norm en aanpassing vereist waarschijnlijk een hardware-vervanging.
Dit kan waarschijnlijk gewoon met een software-update aangepast worden zodat je per fase afgerekend wordt. Het lijkt me niet zo'n probleem om van 4 telwerken naar 12 telwerken te gaan :) (of van 2 naar 6 telwerken?)

Maar het nut en noodzaak om per fase een telwerk te hebben ontgaat mij volledig. De energierekening is voor sommige mensen nu al niet te begrijpen.
brt652 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:53:
[...]

Wij hebben een 3x25A aansluiting. Momenteel wordt bij een 3 fase aansluiting het verbruik en teruglevering tussen de 3 fases intern verrekend. Daarom is een 1 fase omvormer in onze situatie prima in staat om ons totale verbruik en teruglevering te optimaliseren.

Hoe schatten jullie het risico in dat na 2027 het intern verreken van het verbruik over de 3 fases gaat veranderen, bv door een capaciteits tarief per fase. Waardoor het voordeel van een 1 fase omvormer drastisch zou worden beperkt.
Ik zou ervoor kiezen om de 1-fase omvormer te behouden, aangezien al mijn apparaten in huis 1-fase zijn. Vervolgens zou ik proberen deze apparaten zoveel mogelijk op dezelfde fase aan te sluiten als de PV-omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Over de businesscase van panelen; in
Proton_ in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 12" heb ik voorgerekend dat met uurprijzen een tweezijdig (bifacial) verticaal paneel tot 30% meer € oplevert dan hetzefde paneel in een zuidopstelling, meer dan 6 cent per kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxUnfCTuoyqaStCdHQ2upNYailA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5NVOFKg7wsLWaF4EQ02VNoUa.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyf2IaybFCaEaBIKHGj-g8faXHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/LtPLV7M4dVwTTeExPFb2FFyy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3T0_MYh9MPEotc8G9wPHdzWjvTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ySvT8a0ohY2hZglevO86bHgP.png?f=fotoalbum_large

Nu liggen uurprijzen nooit vast, resultaten uit het verleden etc maar toch bruikbare info denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Proton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:46:
[...]
@Gameboy het gaat er om dat het teruglevertelwerk en levertelwerk in Nederland niet tegelijk op kunnen lopen. Elders zou dat wel kunnen.
In de kwartierwaarden zie ik zowel opwek als verbruik in hetzelfde kwartier. Weet jij hoe dat zit met de integratietijden van de tellers. Ergens tussen de milliseconde en 15 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre nee, je zou het in de standaarden kunnen zoeken? Minimaal 20 ms = 50 Hz, anders gaat het al mis bij een slechte cos phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
FreakNL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:28:

Tl/dr
Als je nu nog moet leggen; hou het klein, simpel en goedkoop. Een setje op de schuur van 400 euro verdien je heus terug, een mega 20-panelen installatie met micro’s van 15k wordt lastiger.

Persoonlijk;
Batterij begin ik voorlopig niet aan.
Onzin natuurlijk dat een installatie van 20 panelen 15k moet kosten, dat zal echt wel een stuk minder zijn. Verder wel mee eens dat je goed moet kijken om het simpel moet houden.

Accu lijkt mij ook pas interessant vanaf 27, dus laat iedereen die er nu aanschaft maar experimenteren. Ik kijk over 2 jaar wel weer.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
FreakNL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:28:
Ik denk dat simpele (en vooral goedkope) string installaties nog wel terug te verdienen zijn. Maar ingewikkelde en dure installaties zullen nauwelijks nog terug te verdienen zijn.
Vooral of je het zelf kunt installeren, micro omvormers zijn in de losse verkoop rond de 110 euro. Arbeidsloon en veiligheidssystemen bij installatie heb je als doe-het-zelver niet/minder.

Dat gezegd hebbende: twee stekkerpanelen op mijn schuurtje kost 400-500 euro, levert bij 30% directverbruik 50-60 euro per jaar op. Daarvoor ga ik niet mijn nek breken op een ladder...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
ZeRoC00L schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:29:
[...]

Onzin natuurlijk dat een installatie van 20 panelen 15k moet kosten, dat zal echt wel een stuk minder zijn. Verder wel mee eens dat je goed moet kijken om het simpel moet houden.

Accu lijkt mij ook pas interessant vanaf 27, dus laat iedereen die er nu aanschaft maar experimenteren. Ik kijk over 2 jaar wel weer.
Eens dat de genoemde prijs vrij hoog ligt. Wij betaalden hier verhoudingsgewijs al minder in '21 voor 8 panelen met micro-omvormers.

Voor nu zou ik vooral panelen aanschaffen wanneer ik het investeringsbedrag goed kan missen en ik er voor kan zorgen dat ik goed gebruik kan maken van de eigen opwek.

Simpel zou ik het ook houden bij een kleine installatie van 2 tot 4 panelen. Daarboven zou ik beslist een systeem incalculeren dat voorziet in een vorm van beperken van de opwek. Bijvoorbeeld een vorm van zero-export. Dat geeft meer flexibiliteit bij wat instanties in de toekomst ook gaan bedenken om belasting op het net te reguleren.

Hier bewust gekozen voor een kleine thuisbatterij om ervaring op te doen, en we leren al veel :)
Maar financieel voordeel voorlopig zeker niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:58
Siewert schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 16:36:
Meeste die ik spreek rekenen hun terugverdientijd in wat ze kunnen verdienen aan het handelen.
Waarom niet rekenen in wat je niet aan de energieboer hoeft te betalen.
Kan wel een hele calculaties hier neer pennen maar dat heeft geen zin.
Ieder moet zelf de berekening maken want elk huishouden is anders.
Zelf reken ik ook op die manier. De installatie wekt op sinds September en ik heb helaas maar tot feb kunnen salderen. Maar tot nu toe valt het niet heel erg tegen en denk ik dat ik op jaarbasis wel zeker zo'n 5% van de totale som van de aanschaf waarde in mindering kan brengen op de energierekening. Als ik een berekening maak van wat het voor de maanden dat het er ligt heeft opgeleverd is het zo'n 4.4%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8F3Ev_Uh8mrV-ID4NSLntbvIR84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dstjHOhT3qj9QzrkLd1GpTHL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit er zelfs nog aan te denken of het mogelijk is om te kijken of ik meer opbrengst kan hebben op het begin en eind van de dag. Vrijwel alles wat ik in oktober/november/december/januari/februari opbreng kan ik direct gebruiken met de warmtepomp. Zonnepanelen op NNW kunnen het verbruik voor het koken verminderen.

[ Voor 3% gewijzigd door Antonl91 op 22-03-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

hoevenpe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:36:
[...]

Vooral of je het zelf kunt installeren, micro omvormers zijn in de losse verkoop rond de 110 euro. Arbeidsloon en veiligheidssystemen bij installatie heb je als doe-het-zelver niet/minder.

Dat gezegd hebbende: twee stekkerpanelen op mijn schuurtje kost 400-500 euro, levert bij 30% directverbruik 50-60 euro per jaar op. Daarvoor ga ik niet mijn nek breken op een ladder...
@hoevenpe als ik bovenstaande getallen neem, dan levert bij 30% eigenverbruik en kale uurprijzen een 1 kWp bifacial schutting ca €100/jaar op.
Dat is €150 aan panelen en €200 aan omvormer. Afhankelijk van je montage (C profielen, wat parkers) en arbeid is dat tussen de 5 en 6 jaar terugverdiend.

Een 3 kWp schutting wordt met dezelfde 30% eigenverbruik iets van €300 per jaar opbrengst, €400 aan panelen en €280 omvormer aanzienlijk gunstiger.

Maar dat is wel het beste scenario, al het andere levert minder op en prijsgaranties heb je natuurlijk niet met day-ahead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Proton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:07:
[...]

@hoevenpe als ik bovenstaande getallen neem, dan levert bij 30% eigenverbruik en kale uurprijzen een 1 kWp bifacial schutting ca €100/jaar op.
Dat is €150 aan panelen en €200 aan omvormer. Afhankelijk van je montage (C profielen, wat parkers) en arbeid is dat tussen de 5 en 6 jaar terugverdiend.

Een 3 kWp schutting wordt met dezelfde 30% eigenverbruik iets van €300 per jaar opbrengst, €400 aan panelen en €280 omvormer aanzienlijk gunstiger.

Maar dat is wel het beste scenario, al het andere levert minder op en prijsgaranties heb je natuurlijk niet met day-ahead.
Ik heb ook wel eens gerekend aan een zonnepanelen schutting om wat extra opbrengst te hebben in de winter. De terugverdientijd van een zonnepanelen schutting was in alle gevallen beter dan die van een houten schutting :). Momenteel zijn zonnepanelen zelfs goedkoper per m2 dan een goed houten tuinscherm.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
#SOLARZAUN: Erfolgreiche #Energiewende ZUHAUSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@brt652 en in dat filmpje zijn het zo te zien niet eens bifacials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Proton_ schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:07:
Ik had het over 2 panelen op een schuurtje met AP system DS3 haal je ongeveer 600 kWh per jaar. Zeg 200 kWh directverbruik a 30 cent is maximaal 6 tientjes per jaar.

Waarschijnlijk lager omdat het extra is naast mijn huidige panelen: directverbruik zal in de zomer laag zijn omdat ik nu al teveel produceer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:13
brt652 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 23:53:
Om na het stoppen van de salderingsregeling de zonnepanelen nog financieel interessant te houden ben ik met mijn actuele verbruik en teruglevering het gebruik van een thuisbatterij aan het simuleren. Wij hebben een vast contract t/m 2027 zonder terugleverboete, daarom is voor ons een thuisbatterij pas na het stoppen van de salderingsregeling een optie.
Simuleer je alleen de kWh's of ook de kosten o.b.v vaste of dynamische tarieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brt652
Eärendil schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:55:
[...]

Simuleer je alleen de kWh's of ook de kosten o.b.v vaste of dynamische tarieven?
Beide, ik simuleer wat een batterij doet voor het eigen verbruik en voor de mogelijkheid om de stroom verschoven in de tijd terug te leveren. Hiermee is dan de financiële opbrengst te berekenen bij een vast contract (alleen toename eigen verbruik) en bij een dynamisch contract (ook verschoven in de tijd terug leveren). Hieronder een plaatje hoe dit er ongeveer uit ziet als functie van de grootte van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8uJ857H7hjzqy_kGbUsXpyO77fo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT7xz49QP5OFPcXmon3nwzvE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
brt652 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:13:
[...]

Beide, ik simuleer wat een batterij doet voor het eigen verbruik en voor de mogelijkheid om de stroom verschoven in de tijd terug te leveren. Hiermee is dan de financiële opbrengst te berekenen bij een vast contract (alleen toename eigen verbruik) en bij een dynamisch contract (ook verschoven in de tijd terug leveren). Hieronder een plaatje hoe dit er ongeveer uit ziet als functie van de grootte van de batterij.

[Afbeelding]
Ik zit naar je grafiek te kijken. Zie ik goed dat je bij een batterij van 5kWh rekening houdt met ongeveer 5% RTE verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brt652
Sjamo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:29:
[...]

Ik zit naar je grafiek te kijken. Zie ik goed dat je bij een batterij van 5kWh rekening houdt met ongeveer 5% RTE verlies?
Nee, ik ben voor de verschillende batterij groottes uitgegaan van verschillende systemen. Voor 2.7kWh t/m 10.8kWh zijn dit 1 t/m 4 HomeWizard plug-in batterijen en voor 14.8 t/m 16.2 kWh een Victron MPII met 1 DIY batterij box. Voor deze systemen ga ik uit van een RTE van 80%. De grotere batterijen zijn 2 of 3 DIY batterij boxen met een Victron Multi RS ipv de MPII. Voor de Multi RS ga ik uit van een RTE van 90%.

Het RTE verlies in de grafiek is het verlies tov de totale opwek. Bij een kleine batterij loopt maar een klein gedeelte van de totale zonnestroom door de batterij en is het RTE verlies daardoor ook klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:59
Ik sta op het punt om 32 panelen te laten plaatsen, maar begin mij sterk af te vragen of het uberhaupt nog nut heeft.

De investering ligt tussen de 8-9k. Hiermee wek ik rond de 11-12k kWh aan energie per jaar op. Na einde saldering zal er nog een thuisaccu moeten komen wat ook weer rond de 8k zal kosten. Ik reken erop dat de panelen zo'n 5k opleveren tot 2027. Dat betekent dat je dus nog 10-11k ergens moet terugverdienen in totaal en 3k (of meer) op de panelen. Tevens estetisch is het ook niet erg fraai.

Kans dat de EV er ook uit gaat volgend jaar is ook nog eens aanwezig wegens belastingtarief en minder aantal km's (ivm ander werk) dus energieverbuik daalt (dus als er panelen komen wellicht minder doen).

Ben erg benieuwd of de hele use case nog wel opgaat. Twijfel er sterk aan, wellicht beter om een goedkoper contract af te sluiten en minder te betalen per kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:07:
Ik sta op het punt om 32 panelen te laten plaatsen, maar begin mij sterk af te vragen of het uberhaupt nog nut heeft.
Jazeker. Nut sowieso. Je kunt er voor een groot deel je eigen verbruik mee afdekken. Maar de gouden tijden zijn voorbij dus een hele aantrekkelijke terugverdientijd kun je wel vergeten.
De investering ligt tussen de 8-9k. Hiermee wek ik rond de 11-12k kWh aan energie per jaar op. Na einde saldering zal er nog een thuisaccu moeten komen wat ook weer rond de 8k zal kosten
Hoho, dat moet niet hoor, dat is een keuze. Echt rendabel is die investering niet, dus ik zou dat afraden.
. Ik reken erop dat de panelen zo'n 5k opleveren tot 2027. Dat betekent dat je dus nog 10-11k ergens moet terugverdienen in totaal en 3k (of meer) op de panelen. Tevens estetisch is het ook niet erg fraai.
Zo zou ik niet rekenen, waarom moeten je panelen de accu terugverdienen? probeer het eens zonder accu, dat is een veel gunstiger scenario.
Kans dat de EV er ook uit gaat volgend jaar is ook nog eens aanwezig wegens belastingtarief en minder aantal km's (ivm ander werk) dus energieverbuik daalt (dus als er panelen komen wellicht minder doen).
Dat is jammer want daarmee verzwak je ook de business case van de panelen, maar de panelen leg je voor de komende 30 jaar en uiteindelijk ga je toch over op EV.
Ben erg benieuwd of de hele use case nog wel opgaat. Twijfel er sterk aan, wellicht beter om een goedkoper contract af te sluiten en minder te betalen per kWh.
tsja, de afgelopen 15 jaar werd er altijd getwijffeld aan de business case van zonnepanelen. En altijd pakte het toch goed uit. Maar of dat nu ook nog zo is, weet ik niet. Wellicht moet je het niet voor het geld doen, maar moet je het gewoon zien als een belangrijke 'groene' voorziening van je huis, net zoals een regenton dat is. Slecht is het sowieso niet.

Hoe meer zonnepanelen, des te meer verbruik je kunt afdekken jaarrond. Ik zou dus altijd zo veel mogelijk zonnepanelen leggen.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Jazeker. Nut sowieso. Je kunt er voor een groot deel je eigen verbruik mee afdekken. Maar de gouden tijden zijn voorbij dus een hele aantrekkelijke terugverdientijd kun je wel vergeten.

[...]

Hoho, dat moet niet hoor, dat is een keuze. Echt rendabel is die investering niet, dus ik zou dat afraden.

[...]

Zo zou ik niet rekenen, waarom moeten je panelen de accu terugverdienen? probeer het eens zonder accu, dat is een veel gunstiger scenario.

[...]

Dat is jammer want daarmee verzwak je ook de business case van de panelen, maar de panelen leg je voor de komende 30 jaar en uiteindelijk ga je toch over op EV.

[...]

tsja, de afgelopen 15 jaar werd er altijd getwijffeld aan de business case van zonnepanelen. En altijd pakte het toch goed uit. Maar of dat nu ook nog zo is, weet ik niet. Wellicht moet je het niet voor het geld doen, maar moet je het gewoon zien als een belangrijke 'groene' voorziening van je huis, net zoals een regenton dat is. Slecht is het sowieso niet.

Hoe meer zonnepanelen, des te meer verbruik je kunt afdekken jaarrond. Ik zou dus altijd zo veel mogelijk zonnepanelen leggen.
toon volledige bericht
Hoe zie jij de terugleverboets en/of belasting die je betaald over wat teruglevert. Of is dat allemaal nvt bij dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Hoe zie jij de terugleverboets en/of belasting die je betaald over wat teruglevert. Of is dat allemaal nvt bij dynamisch contract?
Ik betaal het niet, door een gunstig contract dat ik heb afgesloten in het verleden. Ik ontvang dus nog altijd 11,5 cent per kWh tot en met september 2027. Geen kosten.
En vanaf 2027 is het nog even afwachten wat er aan terugleverkosten betaald zal moeten worden. Dat is nu nog niet bekend.

Maar ik ga er vanuit dat terugleveren geen geld meer oplevert en dat je beter je business case volledig kunt baseren op het afdekken van je eigen verbruik (op uurbasis, niet op jaarbasis) zodat je minder hoeft in te kopen.

Dynamisch kan ook natuurlijk, maar dan kom je niet op een compleet ander plaatje uit hoor. Je neemt zelf iets meer risico en krijgt daar ook soms meer voor terug. Op voorhand niet te zeggen of dat wel of niet loont voor je situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 15:23 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:22:
[...]

Ik betaal het niet, door een gunstig contract dat ik heb afgesloten in het verleden. Ik ontvang dus nog altijd 11,5 cent per kWh tot en met september 2027. Geen kosten.
En vanaf 2027 is het nog even afwachten wat er aan terugleverkosten betaald zal moeten worden. Dat is nu nog niet bekend.

Maar ik ga er vanuit dat terugleveren geen geld meer oplevert en dat je beter je business case volledig kunt baseren op het afdekken van je eigen verbruik (op uurbasis, niet op jaarbasis) zodat je minder hoeft in te kopen.

Dynamisch kan ook natuurlijk, maar dan kom je niet op een compleet ander plaatje uit hoor. Je neemt zelf iets meer risico en krijgt daar ook soms meer voor terug. Op voorhand niet te zeggen of dat wel of niet loont voor je situatie.
Je betaald het dan wel na 2027. Maar denk dat het vooral belangrijk is om te weten of ik na 2027 niet te maken krijg met terugleverboetes en of belasitng wat je betaald per teruggeleverde kWh waardoor je geld kwijt bent bij opwekken ipv bespaart. Dan moeten panelen dus uit en zie ik er weinig nut van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Je betaald het dan wel na 2027.
Hoeft niet, dat is een keuze. Je kunt er ook voor kiezen om geen stroom meer terug te leveren en voor zero-export te gaan. Dan betaal je geen terugleverkosten.

Maar inderdaad, blijf je terugleveren dan ga je kosten betalen. veel opbrengst blijft er sowieso niet over, dat staat wel ongeveer vast.
Maar denk dat het vooral belangrijk is om te weten of ik na 2027 niet te maken krijg met terugleverboetes en of belasitng wat je betaald per teruggeleverde kWh waardoor je geld kwijt bent bij opwekken ipv bespaart. Dan moeten panelen dus uit en zie ik er weinig nut van.
zoals gezegd, reken er maar niet op dat je meer dan 1 of 2 cent per kWh ontvangt netto voor je teruglevering.

beperk je business case tot het afdekken van je eigen verbruik. Alles wat je dan nog ontvangt voor je teruglevering (dat zal peanuts zijn) is mooi meegenomen.

Panelen uit moet je nooit doen. Ga voor zero-export. Dan dek je wel je eigen verbruik af. Eventueel is dit nog iets voor je huidige plannen met PV. Zorg dat de opbrengst af te stemmen is (realtime) op je verbruik.

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
de Peer schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Hoeft niet, dat is een keuze. Je kunt er ook voor kiezen om geen stroom meer terug te leveren en voor zero-export te gaan. Dan betaal je geen terugleverkosten.

Maar inderdaad, blijf je terugleveren dan ga je kosten betalen. veel opbrengst blijft er sowieso niet over, dat staat wel ongeveer vast.

[...]

zoals gezegd, reken er maar niet op dat je meer dan 1 of 2 cent per kWh ontvangt netto voor je teruglevering.

beperk je business case tot het afdekken van je eigen verbruik. Alles wat je dan nog ontvangt voor je teruglevering (dat zal peanuts zijn) is mooi meegenomen.

Panelen uit moet je nooit doen. Ga voor zero-export. Dan dek je wel je eigen verbruik af. Eventueel is dit nog iets voor je huidige plannen met PV. Zorg dat de opbrengst af te stemmen is (realtime) op je verbruik.
toon volledige bericht
Realtime verbuik is lastig en vrij onvoorspelbaar voor mij. Maar over die 1 of 2 cent netto die je ontvang betaal je wel belasting heb ik begrepen. Dus onder aan de streep kost het geld. Misschien ben ik niet helemaal goed geinformeerd, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:48:
[...]

Realtime verbuik is lastig en vrij onvoorspelbaar voor mij. Maar over die 1 of 2 cent netto die je ontvang betaal je wel belasting heb ik begrepen. Dus onder aan de streep kost het geld. Misschien ben ik niet helemaal goed geinformeerd, dat kan ook.
Dat hangt van je contract af. op het moment zijn er een aantal aanbieders waar je netto moet betalen inderdaad dus die zou je niet moeten kiezen. Maar bij de meeste aanbieders ontvang je netto geld (1-5 cent per kWh) voor je teruglevering, dat is dus na aftrek van de terugleverkosten.

Hoe dit in 2027 gaat zijn is nog maar de vraag, dat weet niemand.

[ Voor 6% gewijzigd door de Peer op 27-03-2025 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
STIMPPYYY schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:28:
[...]

Je betaald het dan wel na 2027. Maar denk dat het vooral belangrijk is om te weten of ik na 2027 niet te maken krijg met terugleverboetes en of belasitng wat je betaald per teruggeleverde kWh waardoor je geld kwijt bent bij opwekken ipv bespaart. Dan moeten panelen dus uit en zie ik er weinig nut van.
Ik zou zonnepanelen nu laten afhangen van wat je comfortabel en gunstig kan betalen.

Mijn situatie is anders dan de jouwe omdat alles hier kleiner/minder is :)

We hebben hier momenteel 4900Wp , waarvan 1740Wp maar de helft van het jaar serieus opbrengst geeft. Evengoed als ik morgen zou verhuizen of het hier opnieuw moest doen, zou ik beslist weer pv neerleggen, en zeker niet minder.

Inmiddels zijn we hier all electric, ons totale verbruik afgelopen jaar was rond de 3000kWh waarvan we zo'n 1300kWh direct uit eigen opwek hebben gehaald. Teruglevering gaf hier nog wat opbrengst. Ik verwacht dit jaar betere cijfers doordat we inmiddels 2 kleine thuisbatterijen in gebruik hebben genomen die een leuk verschil lijken te maken.

De thuisbatterijen hebben we niet gekocht vanwege financieel voordeel (want dat is er nu niet of heel beperkt in enkele gevallen, tenzij je handelt misschien), maar omdat het past in wat we proberen te bereiken. We willen graag minder gevoelig zijn voor wat "instanties" kunnen bedenken qua diverse prijzen etc . Ik heb het niet over los van het grid, maar actief het energieverbruik zo inrichten dat de afname zo laag mogelijk wordt en de teruglevering waar mogelijk stuurbaar.

Met een lage afname ben je altijd minder kwetsbaar, ook bij hogere prijzen. Het zal dus mogelijk ook minder risico geven bij bijvoorbeeld een dynamisch contract. Alles wat we direct uit eigen opwek gebruiken blijft achter de meter en is dus, zeker voorlopig, niet gevoelig voor extra belastingen. En een bewuste keuze voor het soort omvormer geeft de mogelijkheid waar nodig teruglevering te beperken, zonodig tot de grens van eigen opwek.

Met gebruik van gas heb je deze mogelijkheden niet, met elektra wel, en gezien de onzekere tijden die er nog aankomen vind ik dat laatste voor ons een prettig idee.

Ik beperk me hier tot dat waar we zelf ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Bedankt voor de reacties. In principe is de investering niet het probleem. Het geld is er en eigenlijk is het beter om te investeren in iets duurzaams waar je ook rendement uithaalt dan het op de bank laten staan.
Wij zijn inderdaad ook sinds jan all-electric (gas contract is ook opgezegd).

Ik ga akkoord geven om het traject door te zetten. Zo heb ik in ieder geval tot jan 2026 nog onder contract teruglevergarantie en daarna schakel ik over naar een dynamisch contract.

Vaak is het ook wel zo dat wanneer de markt slecht gaat je de beste investering doet. Vermoed dat het tzt wel weer zal bitjrekken (niet dat het uitmaakt voor mij nu).

[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 28-03-2025 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:11:

Vaak is het ook wel zo dat wanneer de markt slecht gaat je de beste investering doet.
absoluut. een zonnepaneel kost nu nog maar 45 euro per stuk bijvoorbeeld. Dus met een beetje kritisch inkopen en vergelijken kun je echt heel goedkoop een installatie leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
STIMPPYYY schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:11:
Bedankt voor de reacties. In principe is de investering niet het probleem. Het geld is er en eigenlijk is het beter om te investeren in iets duurzaams waar je ook rendement uithaalt dan het op de bank laten staan.
Wij zijn inderdaad ook sinds jan all-electric (gas contract is ook opgezegd).

Ik ga akkoord geven om het traject door te zetten. Zo heb ik in ieder geval tot jan 2026 nog onder contract teruglevergarantie en daarna schakel ik over naar een dynamisch contract.

Vaak is het ook wel zo dat wanneer de markt slecht gaat je de beste investering doet. Vermoed dat het tzt wel weer zal bitjrekken (niet dat het uitmaakt voor mij nu).
Zeker wanneer je het geld kan missen (klinkt cru, excuus) lijkt me dat echt een goede beslissing.

Mijn voornaamste advies is om de panelen te combineren met een omvormer waarmee je goed de output kan regelen, liefst tot op zero export.

En verder is voor het benutten van je eigen opwek apparatuur handig met een zo laag mogelijk opgenomen vermogen. Dat omdat je daarmee op een zo groot mogelijk gedeelte van de dag binnen je eigen opwek kan blijven.

Succes en plezier van je panelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
Thanks! Klinkt zeker niet cru :).

Heb uiteindelijk niet gekozen voor de goedkoopste offerte of panelen. Dit heeft meerdere redenen (oa gevoel, aftersales en totaalaanbod), maar denk alsnog een goede deal. Je legt natuurlijk ook voor 30 jaar dus die paar euro meer of minder is voor mij niet de hoofdreden.

Met de panelen zelf ben ik wel content (460WP Aiko full black).
Pagina: 1